Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

gisteren indeling van de bak veranderd en de stekken een plaats gegeven. flinke stuk uit mijn gorgoon gesnoeid hij werdt echt te groot.
ik heb hier 15 flinke stekken staan die ik van de week weg ga brengen.

nu zomaar ff wat foto's van vanmorgen.

Bijlagen

• IMG_8076 padestoelen.jpg
    IMG_8076 padestoelen.jpg
    99,6 KB · Weergaven: 21
  • IMG_8065 groene sinularia.jpg
    IMG_8065 groene sinularia.jpg
    422,8 KB · Weergaven: 24
  • IMG_8061 groen ruwe oor.jpg
    IMG_8061 groen ruwe oor.jpg
    367,7 KB · Weergaven: 24
  • IMG_8050 anemoon.jpg
    IMG_8050 anemoon.jpg
    390,5 KB · Weergaven: 24
  • IMG_8049 witte anemoon.jpg
    IMG_8049 witte anemoon.jpg
    483,1 KB · Weergaven: 24
Hey Glen leuk te zien dat je je motivatie weer heb terug gevonden:biggrin:
Blijft een prachtige bak, wel zonde dat je een hoop vissen heb verloren door de witstip...:mad:
Want je had er een paar pracht exemplaren bij zitten!!

En je weet het he als je van die fluoricerende sterpoliep en de dikke gorgoon af wil ben ik nog altijd je man:cool:

Ben erg benieuwd naar je nieuwe inrichting!

gr Mick

voorlopig gaat het hier alleen maar de goede kant op.
ik zal aan je denken als ik stekken van ga maken. maar voorlopig laat de boel lekker groeien.

gisteren bij jacodg een rose hystrix opgehaald. het was niet echt mooi op kleur, meer bruin eigenlijk en de onderzijde zat onder de paarse flap. Maar er zit potentie in en met wat goed zorg zal het wel een mooie koraal kunnen worden.
tevens bij Robt langsgeweest en wat mooie stekken meegekregen. dank je rob !

Laatst bewerkt:
Mooie tepels zeg!

Ja die heeft het zeker naar zijn zin;) Blijft toch 1 van de mooiste koralen!:cool:
ZIet er goed uit, beloofd weer heel wat te worden (wat het al is:rolleyes:)
Blijf je zeker volgen!!

En hoe groter de stekken hoe beter!

gr Mick

gisteren weer wat koralen wezen shoppen

een mooie euphylia anchora en een rode goniopora.
tevens wat stekken gele acropora en groene hydnopora.

Bijlagen

• IMG_8328.jpg
    IMG_8328.jpg
    41 KB · Weergaven: 18
  • IMG_8327.jpg
    IMG_8327.jpg
    30,2 KB · Weergaven: 18
  • IMG_8318.jpg
    IMG_8318.jpg
    45,8 KB · Weergaven: 16
  • IMG_8316.jpg
    IMG_8316.jpg
    56,6 KB · Weergaven: 19
update:
bak staat er goed bij. alle koralen staan vol open.
geen last meer van bruine en groene smeeralgen op koralen en steen.
alle koralen worden lichter van kleur. bruin gaat langzaam naar beige/roze/groen/paars. m.a.w. de basis kleuren van de koralen komen weer naar voren.
geplaastste klein test stekken steenkoraal sterf niet meer langzaam af maar stabiliseer nu.
zandbodem blijft spierwit, geen vuilophoping meer op bepaalde plekken.
water is kraakhelder en nagenoeg geen zweefvuil, behalve als een doktersvis of egel net een drol gelaten heeft.

Dit is zeer positief na een zeer lange periode van te hoog fosfaat bestrijden ( 0,2-0,5 )

Door teveel staalwol gebruiken kan je ijzer in het water krijgen en dan begin de ellende van groene en bruine smeeralgen waardoor de leders niet open gaan en langzaam wegkwijnen.
Het fosfaat bijna niet tegen te gaan. na gebruik van staalwol ging het naar 0,1 maar na een week weer 0,2-0,5.
Het keerpunt was na de volgende akties:
- gestopt met filteren over GFO en Staalwol
- koolfilter ingezet
- Water verversen 2x 210l op 1400l met een interval van 2 weken.
- Mijn zandbodem 2x tijdens de waterwissels, zoveel mogelijk afgeheveld en uitgespoeld met het
afvalwater.
- dooie koralen of leders/delen die rotten zoveel mogelijk of volledig verwijderen.
- Smeer zoveel mogelijk mechanisch verwijderen en afhevelen. (tussendoor en tijdens waterwissel)
- Watten op de powerfilter van 3000l/u en de opvoerpomp dagelijks uitspoelen. (was dagelijks goed bruin)
- groene smeer van koralen afpoetsen met verlengde borstel. (sterpoliep,apenhaar)
- indeling bak geleidelijk gewijzigd.
- Ik heb ook wat meer stroming op de leders gezet, waardoor het vervellen makkelijker ging.
- Nu werken alle pompen via interval schakeling samen, waardoor een soort golfslag in de bak ontstaat.
- visbestand is uitgedund door stipaanval en een deel was ik op uitgekeken, dus heb ik die naar de winkel gebracht.
- veel minder voeren, omdat alle niet nuttige, lastige eters en veelvraten weg zijn. (grote anemoonvissen, zeepaarden en grote lipvissen)
- extra opruimers ingezet. 10 slakken, 4 egels, 7 poetsgarnalen, 8 heremiet kreeften
- verlichting aangepast: t5 reflektoren verwijderd, daarvoor in de plaats heb ik reflector vellen op de deksel geplakt. (veel meer rendement). 8x T5/54 lampen vervangen, door het extra licht rendement heb ik zelfs 2 van de 10 lampen voorlopig maar 1 uur per dag laten meedraaien.

Nu zit mijn fosfaat op 0,08.
hier en daar nog wat kleine plekken restant groene smeer op stenen en zand.
ruit reinigen kan nu om dag i.p.v. dagelijks. (voor een kraakheldere ruit)

Zowel staalwol als GFO geven bij mij bij overmatig gebruik bruine smeeralgen in de bak.
Als ik deze in de toekomst nog ga gebruiken, is het de kunst is om ervoor te gaan zorgen dat het gebonden fosfaat en ijzer niet in de bak uitspoeld. Ik denk aan een lage doorstroomsnelheid met extra fijn filtermateriaal bij de uitstroom.

Eerst was ik geen voorstander van waterwissels. Nu zie ik in, dat af en toe waterwisselen noodzakelijk is. (zeker als de fosfaat stijgt boven acceptabele waarden), echter ben zeker niet van plan wekelijks te gaan wisselen. Ik denk aan eens per 2 maanden 200l wisselen.
Voorheen deed ik alleen aanvullen van verbruikt water door afhevelen/reinigen, wat dus verwaarloosbaar is. het ging jaren lang prima. (totdat ik ging kweken)

Laatst bewerkt:
afgelopen weken heb ik wat dieren aangekocht en weggedaan.

weg zijn:
kweekkoppel amphiprion sabea
amphiprion premnas
amphiprion clarki
thalosoma lunare
gele dokter

nieuw zijn:
6x poetsgarnalen
6x hermiet kreeften
10x turboslakken
1x gebensis krab
1x spinkrab
1x kleine gele lipvis
3x egels

die kreng van een Pseudochromis paccagnellae (geel/paarse dwergzeebaars) moet er ook uit maar krijg hem niet gevangen. Hij val alles aan wat nieuw in de bak komt en blijft agressief, wat extra stress in de bak veroorzaakt.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan