update:
bak staat er goed bij. alle koralen staan vol open.
geen last meer van bruine en groene smeeralgen op koralen en steen.
alle koralen worden lichter van kleur. bruin gaat langzaam naar beige/roze/groen/paars. m.a.w. de basis kleuren van de koralen komen weer naar voren.
geplaastste klein test stekken steenkoraal sterf niet meer langzaam af maar stabiliseer nu.
zandbodem blijft spierwit, geen vuilophoping meer op bepaalde plekken.
water is kraakhelder en nagenoeg geen zweefvuil, behalve als een doktersvis of egel net een drol gelaten heeft.
Dit is zeer positief na een zeer lange periode van te hoog fosfaat bestrijden ( 0,2-0,5 )
Door teveel staalwol gebruiken kan je ijzer in het water krijgen en dan begin de ellende van groene en bruine smeeralgen waardoor de leders niet open gaan en langzaam wegkwijnen.
Het fosfaat bijna niet tegen te gaan. na gebruik van staalwol ging het naar 0,1 maar na een week weer 0,2-0,5.
Het keerpunt was na de volgende akties:
- gestopt met filteren over GFO en Staalwol
- koolfilter ingezet
- Water verversen 2x 210l op 1400l met een interval van 2 weken.
- Mijn zandbodem 2x tijdens de waterwissels, zoveel mogelijk afgeheveld en uitgespoeld met het
afvalwater.
- dooie koralen of leders/delen die rotten zoveel mogelijk of volledig verwijderen.
- Smeer zoveel mogelijk mechanisch verwijderen en afhevelen. (tussendoor en tijdens waterwissel)
- Watten op de powerfilter van 3000l/u en de opvoerpomp dagelijks uitspoelen. (was dagelijks goed bruin)
- groene smeer van koralen afpoetsen met verlengde borstel. (sterpoliep,apenhaar)
- indeling bak geleidelijk gewijzigd.
- Ik heb ook wat meer stroming op de leders gezet, waardoor het vervellen makkelijker ging.
- Nu werken alle pompen via interval schakeling samen, waardoor een soort golfslag in de bak ontstaat.
- visbestand is uitgedund door stipaanval en een deel was ik op uitgekeken, dus heb ik die naar de winkel gebracht.
- veel minder voeren, omdat alle niet nuttige, lastige eters en veelvraten weg zijn. (grote anemoonvissen, zeepaarden en grote lipvissen)
- extra opruimers ingezet. 10 slakken, 4 egels, 7 poetsgarnalen, 8 heremiet kreeften
- verlichting aangepast: t5 reflektoren verwijderd, daarvoor in de plaats heb ik reflector vellen op de deksel geplakt. (veel meer rendement). 8x T5/54 lampen vervangen, door het extra licht rendement heb ik zelfs 2 van de 10 lampen voorlopig maar 1 uur per dag laten meedraaien.
Nu zit mijn fosfaat op 0,08.
hier en daar nog wat kleine plekken restant groene smeer op stenen en zand.
ruit reinigen kan nu om dag i.p.v. dagelijks. (voor een kraakheldere ruit)
Zowel staalwol als GFO geven bij mij bij overmatig gebruik bruine smeeralgen in de bak.
Als ik deze in de toekomst nog ga gebruiken, is het de kunst is om ervoor te gaan zorgen dat het gebonden fosfaat en ijzer niet in de bak uitspoeld. Ik denk aan een lage doorstroomsnelheid met extra fijn filtermateriaal bij de uitstroom.
Eerst was ik geen voorstander van waterwissels. Nu zie ik in, dat af en toe waterwisselen noodzakelijk is. (zeker als de fosfaat stijgt boven acceptabele waarden), echter ben zeker niet van plan wekelijks te gaan wisselen. Ik denk aan eens per 2 maanden 200l wisselen.
Voorheen deed ik alleen aanvullen van verbruikt water door afhevelen/reinigen, wat dus verwaarloosbaar is. het ging jaren lang prima. (totdat ik ging kweken)