Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

vandaag watten van powerfilter, opvoerpomp, 200l bak gespoeld.
Ook de watten van de koolfilter zijn deze keer schoongemaakt.
schuimbeker schoongemaakt (1l in 6 dagen).
ruiten gereinigd.

vandaag is de gele lipvis voor het eerst langer dan 2-3 uur buiten. Tot nu toe zwom ff rond en ging weer in het zand schuilen.

Gisteren heeft de euphylia anchora tot 2 keer toe zich helemaal ingetrokken voor een uurtje. Je zag de kalkskelet door het weefsel heen. Waarom hij dat deed weet ik nog niet, maar vandaag staat hij er weer prima bij.

nu net zie ik dat de rode gonio ook helemaal ingetrokken staat, terwijl de druifjes, anchora en de stokesi helemaal mooi uitstaan.

Laatst bewerkt:
Het is eindelijk gelukt de dwergzeebaars uit het rif te vangen. wat een sluwe vis !
ik heb special voor hem een aangepaste val gemaakt en een week laten staan voordat hij erin ging.
nu kan ik veilig nieuwe vissen en garnalen inbrengen, want dit visje was een echte terrorist ! hij liet niemand met rust zelfs de poetsgarnalen niet. een nieuw ingebrachte gele lipvis kwam 3 dagen niet uit het zand, omdat hij direct opgejaagd werd al hij zich liet zien. Deze heb ik maar ff eruit gehaald en apart gezet, tot ik de baars eruit kon krijgen, anders kon ik hem afschrijven.

Bijlagen

• IMG_8340.jpg
    IMG_8340.jpg
    55,4 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Kijk bak komt dus weer langzaam op orde..

Zo hoort hij te zijn...

Bijlagen

• image-518851765.jpg
    image-518851765.jpg
    54,4 KB · Weergaven: 28
ja dennis,
ik ben al blij dat hij het nog doet. Als de kleuren terugkomen weet ik dat ik alles piccbello is.

het is momenteel de graadmeter voor de staat van mijn bak.
ga morgen een fosfaat test uitvoeren, maar aan de regelmaat van het schoonmaken van de ruiten kan ik al afleiden dat het de goeie kan op gaat. 1x per 2 dagen. (lichte waas bij 2e dag)
voorheen moest ik dagelijks reingen anders was er een groene waas op de ruit.

Zo hoort hij te zijn...

gisteren metingen verricht.

sg=1,0234
kh=12,2
ca=370
mg=1490
ph=8,15
PO4=0,12

Fosfaat iets te hoog, gelijk de wervelbed met GFO geplaatst. Deze heb ik gemodifceerd met een eigen pomp. Het werkt nu dus zelfstandig. Ook handig bij het regenereren. Voor het plaatsen in de sump heb ik de wevelbed eerst in een emmer osmosewater laten draaien, om alle fijne GFO gruis uit te spoelen. Dat de fosfaat te hoog is goed te merken. De gele acro diet het niet goed. Na 8 dagen ziet hij er niet meer gezond uit. Deze verwijderd en in de stekkenbak gezet.

Calcium ook te laag, gelijk 360 gram CaCl2 in de doseerbak met doseertijd 48uur.

De druifjes, hamer, calustrea, rode gonio en stokesi staan vol open. bij de druif lijk het weefsel om de skelet terug te groeien, na een tijd van terugtrekken. Alle ander koralen en leders doen het fantastisch m.u.v. de acro's de confusa zit op het grensje van wel of niet doen.

wel heb ik nog wat last van een hardnekkige groene flap op stenen, apenhaar en sterpoliepen en op plaatsen met iets minder stroming. Deze borstel ik regelmatig af met een verlengde kwastje.

Laatst bewerkt:
vanavond heb ik de fijne gorgoon weer eens flink gesnoeid.
de medium dikke gorgoon heb ik ook gefatsoeneerd.
gele lipvis is van de onderbak naar het rif verhuist.
de kleine salaria heb ik sinds zaterdag niet meer terug gezien in het rif.
de mandrijn pitvis en de gobie zwemmen goed rond in het rif.
de dwergzeebaars is echt een etter. Hij gooide al mijn stekken onder het zand, waardoor bepaade stekken plaatselijk afstierf. Deze rotzak heb ik naar de sump verwezen.

vanavond bij Jacodg langs geweest en een superman montiplaatje met paarse poliepen opgehaald. Deze was meer bruin gekleerd , maar er zit wel potentie in. we zien wel wat het gaat worden.
Ook ff bij Robt langs gewipt en een vrouwtje manderijnpitvis en wat T5/39w lampen +vsa meegekregen. Nog bedankt Rob.
Hoe toevallig! Ik had zaterdag alleen een mannetje gehaald bij nano, omdat hij geen mooie vrouwtjes had.

Laatst bewerkt:
hoe regenereer ik GFO (Rowaphos, FeO, IjzerOxide) ?

voor 1 liter GFO gebruik ik 60gram NaOH opgelost in een emmer met 11 Liter Osmose water.
De GFO gooi ik dan in de emmer en laat dit 24 uur staan. Je kan het regelmatig omroeren of een pompje gebruiken.
Daarna laat ik het weer 24 uur in een emmer met 11-15L osmose water staan met eventueel een pomp.
daarna uitlekken en klaar voor gebruik.

zo makkelijk gaat dat !

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan