Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Donderdag morgen consteer ik dat de deksels van mijn 2M bak niet meer goed zit en dat er teveel speling tussen de ruit zit.
Bij nader onderzoek blijk het kit van de dwars trekstrip los te zijn gegaan van het glas.
Dit gebeurt normaliter nooit, meestal scheurt de kit. In dit geval duidelijk kit die verouderd is of de glasplaat die niet goed ontvet is tijdens het plakken.
Tevens was de voorste langstrekstrip gescheurd, omdat nu alle kracht daarop kwam te staan en de voorruit bol stond.
ik heb ff een soort van reuze lijnklem van 70cm gemaakt en het glaswande bijelkaar getrokken en 2 nieuw dwarstrip geplakt links en rechts van de los geraakte strip.
na ~2 dagen laten drogen vanmorgen de "geimproviseerde lijmklem" verwijderd.

in de loop van de dag ga ik de oude trekstrip lossnijden

vandaag nog steeds wazig, lijkt wel net of ik een pak melk in de aquarium gedumpt heb.
de pellets lijkt een soort reactie aan te gaan met het fosfaat? of de pellets laat kleine deeltjes los?

Als er mogen geen verbetering is ga ga ik de reactor aanpassen zodat het water wat geleidelijker stroomt, waardoor de pellets minder geluid maken in de reactor. Mogelijk brokkelen de pellets af door de harde stroming.

vanmorgen de complete wervelbed met pellets verwijderd.
Alles was slijmerig overal zit er een soort slijmlaag op ook op leidingen en het glas van de sump. De inhoud van de wervelbed leeggegooid in een platte bak en er lijkt een soort snot van de pellet af te komen op te zitten. Na het uitspoelen zijn de pellets gewoon hard en schoon. Ik vermoed dat het snot een weelderige bacterien uitbarsting is......maar weet het niet zeker.
ik heb het maar eruit gehaald omdat de huidige situatie in ieder geval niet goed was voor de bak.

De fosfaat gehalte is de laatste 5 dagen in ieder geval niet schokkend gestegen. Die staat op 0,1 (was 0,08)

DSCN3327 specialbak in waas 2 s.jpgDSCN3326 specialsbak in waas s.jpgDSCN3339 NP pellet met snot s.jpg

Laatst bewerkt:
nou frank, nu weet ik zeker dat het door de pellets kwam.
maar na 4 dagen mist in de bak was ik het toch zat.
ik ga het nog een keer proberen via een veel langzamer doorstromende bijpas die ik kan afregelen.

ik vermoed dat er nu véél te veel voedingsstoffen voor bateriën in de bak terechtkomt, waardoor je nu ineens een explosie van baterieën krijgt.

Ik denk van de pellets ik had dit ook na 2 dagen nu is het water glashelder

Ik denk dat het proces/probleem precies de andere kant op gaat. Door de hoge stikstof en fosfaat waardes in je speciaal bak explodeerde de groei van bacteriën op de pellets (door de extra koolstof die lokaal ineens beschikbaar is) zo erg dat deze dichtslibben (groenige snot op de laatse foto) en dat deze bacteriebloei door het wervelen deels uitspoelt in je speciaalbak. Dat lijkt je afschuimer dan weer niet aan te kunnen waardoor deze bacteriën in je aquarium zichtbaar blijven, niet mooi maar wel perfecte voeding voor deze dieren en met dalende nitraat/fosfaat waardes in principe van tijdelijke aard (er moet een nieuw evenwicht ontstaan). Met nog minder beweging van de pellets zullen deze alleen maar sneller dichtslibben met bacteriën totdat er geen doorstroming meer is met zuurstof arme processen tot gevolg. Mogelijk dat tijdelijjk een fijn extra filter (watten) aan de uitstroom kant van de pellet reactor om de bacteriën op te vangen een goed idee is.

Dit zou een verklaring kunnen zijn, maar ik heb de pellets vandaag verwijderd omdat ik het zekere voor het onzekere wou nemen. De aardbei en gorgonen gaan sinds vanmiddag weer voorzichtig open.
Wie heeft er meer suggestie over de plan van aanpak?
juist meer of minder stroming door de pellets?

ik zelf denk aan minder stroming zodat de stroom van voeding en bacterien geleidelijker gaat waardoor het systeem de tijd heeft om zich aan te passen.

nu krijg het volgs mij gelijk de volle mep en is na 4 dagen nog steeds dof en snotterig.

ik heb inmiddels de powerfilter met watten teruggezet om te kijken of ik wat rommel uit de bak krijgt. De specialsbak draai vanwege het zweefvoerl/plankton/artemia al een half jaar zonder mechanische filtering.

Ik denk dat het proces/probleem precies de andere kant op gaat. Door de hoge stikstof en fosfaat waardes in je speciaal bak explodeerde de groei van bacteriën op de pellets (door de extra koolstof die lokaal ineens beschikbaar is) zo erg dat deze dichtslibben (groenige snot op de laatse foto) en dat deze bacteriebloei door het wervelen deels uitspoelt in je speciaalbak. Dat lijkt je afschuimer dan weer niet aan te kunnen waardoor deze bacteriën in je aquarium zichtbaar blijven, niet mooi maar wel perfecte voeding voor deze dieren en met dalende nitraat/fosfaat waardes in principe van tijdelijke aard (er moet een nieuw evenwicht ontstaan). Met nog minder beweging van de pellets zullen deze alleen maar sneller dichtslibben met bacteriën totdat er geen doorstroming meer is met zuurstof arme processen tot gevolg. Mogelijk dat tijdelijjk een fijn extra filter (watten) aan de uitstroom kant van de pellet reactor om de bacteriën op te vangen een goed idee is.

voorheen had ik 4 sumps waarvan 3 aan elkaar waren gekoppeld.

Nu ga ik na 3 gescheiden systemen, met elk hun eigen sump.
Aan de 2M bak en de specialbak hangt dan eventueel een kleine broedbak of kweekbakje.
Naast het RIF heb ik 2x 60L bakken hangen die een soort van tijdelijke opvang is voor alles en nog wat.

hey Glenn, vraagje: heb jij op al je bakken een losse sump of heb je deze gekoppeld staan (deels) ?? Was ik benieuwd naar haha

Vanaf vandaag de specialbak verlichting maar uitgelaten om algengroei op de gorgonen tegen te gaan. Alleen de led nacht verlichting (20st) staat nu 24/7 aan. Dit ziet er 's avond wanneer alles donker is echt fantastisch uit.
Ik ga werken aan een LED dagverlichting met 60-80 á 0,26watt leds. Het voordeel hiervan is dat je mooi wit licht met een schittering heb en de mogelijkheid om te dimmen.

Het water is af een stuk helderder en ik heb de powerfilter weer verwijderd om niet alle plankton dieren weg te filteren.

Mijn oude en nieuwe aardbei koraal naast elkaar
De linkse is van 5dec2009 maar door een slechte periode, te zwaar aangetast om nog echt te herstellen.

DSCN3359 aardbei old-new s.jpgDSCN3361 aardbei new1 s.jpg

vandaag gaat de cactus koraal die ik van RobT gehad heb voor het eerst een poging doen om echt open te gaan. Ook de ander cactus koraal die ik al had gaat nu ook vaker open.
reden: het voeren van de zelfgemaakte diepvriesmix. ik ben weer begonnen om zeer klein hoeveelheden in de vijzel te vermalen en toe te dienen aan de bak.

Rif metingen
SG = 1,0218
KH rif = 15,4 (salifert) (tetra= 9,5-10)
PO4 = 0,08 (filtering over GFO sinds 5nov, was 0,05)

2M bak
KH = 6,6 (salifert) (tetra= 4,5-5) .... actie 28gr KH buffer in sump
SG = 1,0235

Specialbak
SG = 1,0225
KH = 9,8 (salifert) (tetra= 6) .... actie 10gr KH buffer in sump
PO4 = 0,5. Het dagelijks voeren van een klein hoeveelheid prut i.c.m. de afwezigheid van een fosfaat absorber is wederom niet raadzaam ook niet over een korte periode 15nov-20nov 0,1>0,5 is een forse stijging.
.... actie 200ml NP pellets (1/5 van de volume van de laatste keer) + staalwol in sump

conclusie KH test = salifert KH test is onbetrouwbaar ??? of salifert meet anders dan tetra test.
voorheen gebruikte ik alleen tetra en daar kon ik van op aan. Die gaf ook daadwerkelijk dat er iets mis was. Met salifert geeft hij goede waardes aan en toch blijkt de boel niet O.K. te zijn.
met salifert moet ik minimaal 3 punten aftrekken om de juiste tetra waarde te krijgen.
dus met de salifert mag mijn KH nooit onder de 11KH meten.

Laatst bewerkt:
Specialbak
PO4 = 0,5 (22/11 staalwol verwijderd) ... aktie nieuwe staalwol
KH =

Op 20/11 200gr NP pellets en gelijktijdig staalwol geplaatst. gedurende de dag de gebruikelijke waas door de staalwol. Op dag 2&3 was het water kraakhelder.

DSCN3381 barbouri in specialsbak s.jpgDSCN3385 barbouri in specialsbak s.jpg
23/11 Tien volwassen Barbouri paardjes van de tijdelijke bak naar de Specialsbak verhuisd
gelijk wat extra voer levend en diepvries mysis gegeven vanwege de volume van de bak.
ze blijven wel allemaal bij elkaar op een touwtje hangen

Laatst bewerkt:
conclusie KH test = salifert KH test is onbetrouwbaar ??? of salifert meet anders dan tetra test.
voorheen gebruikte ik alleen tetra en daar kon ik van op aan. Die gaf ook daadwerkelijk dat er iets mis was. Met salifert geeft hij goede waardes aan en toch blijkt de boel niet O.K. te zijn.
met salifert moet ik minimaal 3 punten aftrekken om de juiste tetra waarde te krijgen.
dus met de salifert mag mijn KH nooit onder de 11KH meten.

Je zou eens een referentievloeistof moeten meten om te zien welke test er daadwerkelijk helemaal naast zit.

Back
Bovenaan