Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Mooie SPS koralen.
9a694f9ed530318ab9b8740587c66866.jpg

b9047e1fa66f4cccf0ffb3c5141c6fac.jpg

2a58a942deb019d07bce7445086208c0.jpg

3100b57a81e6a11e02b7e6bf27b2c8fc.jpg

1594da6e3a4a304f64e326a4fa3ac30a.jpg

3689ee30845992ae60cbcfff99a9767e.jpg

Klopt helemaal, deze lijn is door mij ontwikkeld en op resultaat getest in een live omgeving. Het ontwerp wordt door JMB uitgebracht als "DSRapproved", omdat wij een werkend standaard concept willen definieren, zodat de beginnende hobbyist een grotere kans van slagen heeft.
@GlennF of iemand enig idee of deze er daadwerkelijk gekomen zijn? De lichtbalk van mijn AM Magnifica heeft de geest gegeven, dus moet op zoek naar een nieuwe (eenvoudige) lamp voor deze bak met enkel softies.

@GlennF of iemand enig idee of deze er daadwerkelijk gekomen zijn? De lichtbalk van mijn AM Magnifica heeft de geest gegeven, dus moet op zoek naar een nieuwe (eenvoudige) lamp voor deze bak met enkel softies.
Ze zijn er alweer een flinke tijd. JMB DSR Approved. Blauw en 'wit', wat eigenlijk een combi is van meerdere kleuren. Ik ga er van uit dat de meeste aquariumzaken ze ofwel op voorraad hebben ofwel kunnen bestellen.

Pfff…

Even het stof eraf blazen…

Jarenlang kon je de klok erop gelijkzetten: mijn aquariumavonturen kwamen steevast in mijn dagboek op het forum terecht. Noem het passie, noem het routine—het voelde als een tweede natuur.

Meestal sta ik aan het begin van het vaarseizoen meteen te popelen om het water op te gaan. Dit jaar had ik echter wat extra afleiding, en tegelijk voelde ik minder drang om elke dag mijn zeewaterervaringen of foto’s te delen.

Misschien komt het ook doordat je overal wel vragen krijgt waarop je weer een uitgebreid antwoord moet formuleren. Na zoveel jaren intensief delen en ondersteunen slijt dat enthousiasme een beetje.

Daarom heb ik bewust een paar versnellingen teruggeschakeld—om weer wat meer te genieten van het hobbyleven zélf, samen met vrienden die dezelfde passie delen.

Laatst bewerkt:
Van je hobby je werk maken is een droom van velen. Door je passie en kennis op meerdere vlakke te combineren zie je het ontwikkelen van tools niet als werk maar als een extensie van je hobby. Zo kwam een aquariaan naar mij toe met een typisch probleem en was de huidige oplossing niet toereikend.
Na een paar uurtje brainstormen kwam er een beter oplossing; een nieuwe CRScalculator. Deze kan overschotten efficienter aanpakken
Https://dsrreefing.com/crscalc/

Hier is een voorbeeld hoe je met de compact calculator het overschot van Mg+ bepaald op een 700 liter systeem met een Magnesium van 1450ppm.
Daarna wordt er een effectief kleine wissel gedaan zonder Mg+/MgSO4 om het overschot te verwijderen.

52liter wisselen op 700 liter is zeker niet veel om een Magnesium van 1450 naar 1350 te brengen.
In de voorgaande versie moest dat met 2x zoveel.

En zo rommel je wat aan en help je andere reefers effectief aan een oplossing op hun problemen.
Bekijk bijlage 653537Bekijk bijlage 653538
Screenshot_20251211_025020_Chrome.jpg

Het mooie aan ontwikkelen is dat je nooit tevreden bent en dus nooit klaar bent...

3 dagen (1jun25) later bedacht ik een efficientere oplossing die voor alle stoffen werkt.

De "WCcalc" tablad. Vanaf dan had je de compactcalc niet meer nodig om de wissel te bepalen.

Je vul de volume, gemeten en gewenste waarde in bij WCcalc (hoe toepasselijk) en je krijgt het volume waarmee je de wissel moet uitvoeren.

Je vult die berekende waarde in bij de CRScalc en laat de stof met het overschot achterwege.

Vanaf nu zijn correctiewissels berekenen en uitvoeren kinderspel!

De volgende plaatjes spreken voor zich:
Screenshot_20251211_025129_Chrome.jpgScreenshot_20251211_030709_Chrome.jpg

Laatst bewerkt:
Ik irriteerde me altijd aan het buitendeel van de schoonmagneet die blijf plakken op de voorruit. Er lijk na verloop van tijd een filmpje op de vilt en ruit te ontstaan die dat veroorzaak. Beide Schoonmaken helpt maar is steeds maar van korte duur.
Vanmogen veegde ik de voorruit en ineens ging het zo soepel dat ik dacht daar moet ik wat mee.
Daags ervoor had ik een beetje zoutwater op een deel gemorst en laten opdrogen en daarna snel met een doek afgenomen. Blijkt het zout toch als een soor glijmiddel te werken.
Normaal krijg je bij teveel zout wel vieze vegen, maar nu zie ik er niks van... to be continued...20251219_121818.jpg

Was een zwenkventilator je inspiratie? 😎👍

Goede flow op deze manier!!
Het concept is al jaren bekend, maar vaak gaat het om de uitvoering dat het verschil maakt.
Dit is een uitvoering van ayhan een vriend/mede-reefer, waar ik contact mee heb via een whatsapp groepje. We wisselen expertise uit en we versterken elkaars sterke punten. Wat daaruit voortvloeit zijn leuke projecten die de hobby veel leuker maken voor ons. Dan blijkt temeer dat 1+1 meer is dan de som van 2...

Flow is fantastisch en geheel te individualisering aan je bezetting en de plaatsing van je scape.
Je kan bv een bepaald hoek met vuil langer flow geven, terwijl een obstakel juist alleen een korte "sweep" krijgt.

Laatst bewerkt:
Nice! Lijkt wel op de Tunze Orca maar dan veel goedkoper waarschijnlijk 😀. Ben wel benieuwd naar de bovenkant eerlijk gezegd.
Als je zelf kan printen en kan assembleren is het natuurlijk vooral een leuke bezigheids therapie.
Sommige vrienden moet je ook koesteren.20251224_220914.jpg20251224_220911.jpg20251224_220926.jpg20251224_220933.jpg20251224_220957.jpg20251224_221015.jpg

Leuk project! Zijn de modellen ergens beschikbaar en welke motor heb je gebruikt?
Er wordt een stappenmotor met controller gebruikt.
Full credit voor het ontwerp is voor ayhan. ik kan je in contact met hem brengen als je meer wilt weten over de dit project. Stuur maar een pb

• Like
Reactions: NLR
Er wordt een stappenmotor met controller gebruikt.
Full credit voor het ontwerp is voor ayhan. ik kan je in contact met hem brengen als je meer wilt weten over de dit project. Stuur maar een pb
Kan het zijn dat ik jou geen PB mag sturen?

Back
Bovenaan