GlennF
Senior Forumlid
Weinig moois te melden over de panorama reef. Behalve dat stroming in een aquarium dermate belangrijk is dat je nooit op je lauweren kan gaan rusten als het eenmaal lekker draait. Dan komen de uitdagingen pas tevoorschijn.Helemaal mee eens.
Mooie foto's Glenn! Ik lees de laatste tijd eigenlijk alleen over je 'frag-aquarium' en over de 1200 L-bak. Hoe is het met de andere bakken?
Groter is niet altijd beter, want groter brengt ook meer werk met zich mee. Aangezien ik destijd alles letterlijk erin gegooid heb vanuit de oude aquaria zijn ook de plagen als valona en zwarte sponsen meegegaan. Ik was er te laks mee en dat heeft zich gewroken. Het zat overal en verstikte de boel. Daar was ik op een gegeven moment klaar mee en heb alles eruit gegooit om weer schoon te beginnen.
Ik heb gezondigd tegen een aantal van mijn eigen regels waarmee ik altijd wel succes had:
1- direct actie bij plagen en problemen.
2- vaker snoeien en rescapen bij extreme groei.
3- 3x stromingpompen en een powerfilter per aquarium (dat geldt dus ook voor een segment).
Lesson learned...... en we gaat er weer wat moois van maken. Want het geleidelijk opbouwen en zien groeien van een aquarium is het mooist wat er is.
Ik weet nu ook dat het volgooien van een aquarium met grote stukken niks voor mij is.