Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Morgen ff foto maken.
Aangezien het afgebroken zal worden in aanloop naar het geplande u-reef is er weinig tijd aan besteed en steeds koraal verwijderd die in verdrukking kwam. Al dat koraal zit nu in de EZ550reef/frag700reef/ez200reef/butterflyreef/frag120reef/ez2goreef/qt140 verspreid.

Wat er nog in de grote bak zit zijn een paar zeer grote kolonies onkruid koralen die niet te tillen zijn. Zelfs de T5 lampen zijn al ouder dan een jaar. Wel staan er 2 bakken nog hieraan gekoppeld de ez200reef en de butterflyreef.

Glenn ik had nog een vraagje is er in dsr ook een ijzer toevoeging welke niet in reactie gaat met fosfaat ?
Dit omdat ik een mengsel po4 en no3 wil maken maar hier ook een aantal elementen voor mijn refugium in wil stoppen en ik maar 1 doseerkop over heb en geen extra dosseerpomp wil aanschaffen :).
Gr Henk.

Glenn ik had nog een vraagje is er in dsr ook een ijzer toevoeging welke niet in reactie gaat met fosfaat ?
Dit omdat ik een mengsel po4 en no3 wil maken maar hier ook een aantal elementen voor mijn refugium in wil stoppen en ik maar 1 doseerkop over heb en geen extra dosseerpomp wil aanschaffen :).
Gr Henk.
Fetrace. Als het geconcentreerd is zal het niet direct reageren. Je kan een proef op de som nemen met een paar druppels

Staat er goed bij Glenn 👌👍

Zo zie je maar dat een bak prima kan draaien zonder afschuimer niet altijd. Draai zelf nu 2 jaar zonder. Sinds dat ik de afschuimer eruit heb gedaan heb ik geen last meer van cyano en schommelingen in No3/Po4. Wel is draaien op kool of beperkt ozon raadzaam als je een mixed reef hebt (waterverkleuring en netelstoffen).

Wat is jou ervaring hierin?

Thanks ik ga eerst proberen de juiste verhouding no3 po4 te mengen als dat lukt zal ik wat experimenteren met de trace
Geen neerslag, je kan zelf de berekeningen doen hiermee
Dit zou een chemisch neutrale verhouding zijn tussen PO4 en Fe+/Fetrace
20201205_160015.jpg

Laatst bewerkt:
Staat er goed bij Glenn 👌👍

Zo zie je maar dat een bak prima kan draaien zonder afschuimer niet altijd. Draai zelf nu 2 jaar zonder. Sinds dat ik de afschuimer eruit heb gedaan heb ik geen last meer van cyano en schommelingen in No3/Po4. Wel is draaien op kool of beperkt ozon raadzaam als je een mixed reef hebt (waterverkleuring en netelstoffen).

Wat is jou ervaring hierin?
Dank je frank,

We verleggen de grens steeds als je merk dat je meer vertrouwd met een system/configatie raakt. Soms gaat het vanzelf soms moet je er meer moeite voor doen. Het systeem vertelt je wanneer 't kan...
Met dit systeem beoog ik het (technisch) zo simpel mogelijk te houden. Daarom blijf ik vasthouden aan de Powerfilter.
Voor een190liter bakkie zonder sump vind ik meer apparatuur of reactors teveel gedoe.
Just door te minimaliseren leer ik waar de grenzen zijn.
Het water is verder kraakhelder na 5 jaar geen wissels dus dat is niet het probleem.

Deze beauty doet het met de dag beter..

20201204_173935.jpg

Full Led experiment + nieuw doseer system in de ontwikkeling.
c2e25803096d9f3e59f09c7e0ffb8e12.jpg
3fc30daa0505a037766909fdbb9d4cd2.jpg
87a988d7af9fc2c819432f22c1275261.jpg

Full Led experiment + nieuw doseer system in de ontwikkeling.
c2e25803096d9f3e59f09c7e0ffb8e12.jpg
3fc30daa0505a037766909fdbb9d4cd2.jpg
87a988d7af9fc2c819432f22c1275261.jpg
Wat voor balkjes zijn dit? En op welke manier is het doseersysteem nieuw? EZ2go is de nieuwste die verkrijgbaar is, toch? Mooie kleurtjes in elk geval en op de foto ogen de koralen gezond.

Wat voor balkjes zijn dit? En op welke manier is het doseersysteem nieuw? EZ2go is de nieuwste die verkrijgbaar is, toch? Mooie kleurtjes in elk geval en op de foto ogen de koralen gezond.
EZ2Go is landurig getest en inmiddels vrij gegeven.
Daar staat dit "referentie systeem" voor :20201214_091206.jpg20201205_162541.jpg

Dit zijn diy lichbalkjes waarmee ik zelf aan het experimenteren bent.
Daar zal je medio 2021 ook meer over horen.
Samen met een nog nieuwer systeem dan EZ2Go. Dit system zal samen met de led een "idiotproof" standaard moeten worden.

Dit zijn diy lichbalkjes waarmee ik zelf aan het experimenteren bent.
Daar zal je medio 2021 ook meer over horen.
Samen met een nog nieuwer systeem dan EZ2Go. Dit system zal samen met de led een "idiotproof" standaard moeten worden.
Ben je van plan die balkjes uiteindelijk op de markt te gaan brengen?
Natuurlijk biedt jouw basis, full dsr, de meeste mogelijkheden, maar ik kan me ook voorstellen dat veel liefhebbers het zeker in het begin als complex ervaren. Als jij een simpel bruikbaar product kunt bieden waar de gemiddelde liefhebber gewoon een leuk bakje succesvol mee neer kan zetten, zou dat denk ik beslist toegevoegde waarde hebben. EZ en EZ2go zijn denk ik al heel waardevolle aanvullingen, ik ben heel benieuwd naar EZ-autopilot ;) We moeten weer eens bijkletsen.

Back
Bovenaan