Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Bedankt glenn voor het delen van je mening omtrent verlichting.
........ :thumbup:

T5 is idd de meest veiligste en betere manier om je bak uit te lichten. Zeker voor starters. Hiermee kun je zoals je al aangaf een risico wegstrepen en het succes van een starter vergroten. Het spectrum wat de blauwe en witte buizen eventueel nog in combinatie met actinic samen genereren maakt het mogelijk alles succesvol te houden.
............. :thumbup:

De stelregel van 1 watt per liter voor t5 en hqi is ook een beetje overtrokken, er kunnen prima koralen worden gehouden met 0,7 watt per liter. Je dient gewoon rekening te houden waar je wat plaatst.
............. :thumbup:

De stelregel van 0,5 watt per liter bij led vindt ik discutabel, ook hier hangt het er maar net vanaf waar je wat plaatst en of er wel of niet gebruik wordt gemaakt van lenzen.
........... nog geen mening gevorm. ... ik kijk eerst de kat uit de boom......

De wisseling van t5 lampen klopt wel, je ziet vaker dat de lampen binnen nog geen jaar worden vervangen. Zeker bij de top zeo bakken zie je dat ze na 8 -10 maanden de buizen vervangen. De buizen zijn op zich nog prima te gebruiken, maar je zult merken dat de veel lichtbehoevende acro`s wat achteruitgang laten zien.
...............:thumbup:

Wat dat betreft is t5 met de komst van led nog lang niet afgeschreven. Maar hetzelfde geldt ook nog voor hqi. S`werelds mooiste bakken draaien immers nog steeds op t5 en/of hqi en je ziet daar nog steeds geen grote omslag in.

Kort samengevat:

- werk je conservatief dan mag je een conservatief (goed) resultaat verwachten als je alles volgens de regels doen.

- ben je een first adaptor dan betaal je de hoofdprijs om met de nieuwigheid te mogen paraderen, maar de fist adpator vangen ook de eerste klappen als het fout gaat.

- vooruitgang is prima, door innovatieve denkwijzes wordt de fundament voor het toekomstige aquariumhouden gelegd.

- LED heeft een plaats in in de hobby, omdat wij ook niet ontkomen aan het feit dat wij duurzaam de hobby moeten gaan bedrijven. Als je niet duurzaam bezig bent, zal dat op den duur toch afgestraft worden. Dit zullen wij gaan voelen in onze portemonee.

Zoal eerder aangegeven led is niet slecht, maar is voor verbetering vatbaar en er moet meer duidelijkheid komen welke koralen onder welke omstandiheden beter gedijen.

Ik denk dat veel korallen meer rek hebben in hun tolerantie t.a.v. water en licht omstandigheden en dat de meeste hobbyisten daar dankbaar van gebruik maken. Dat is de reden dan sommige soort bij de een het wel doet en bij de andere het totaal niet wilt. Vaak zie je dan dat deze bakken de uitersten van elkaar zijn.

Het is tegenwoordig simpel een bak arm te trekken of juist extreem te laten vervuilen, maar de kunst is balanceren tussen die "rek" die de koralen ons geven.

Idem voor licht:
Led- extreem veel (geconcentreerd) met een smal spectrum
Het afregelen hiervan vereist van ons dat we weten wat de verschillende koralen "toelaten" . Dus die bandbreedte moet bepaald worden.
Dus als je het vanuit die optiek benaderd heeft led de beste papieren. Maar dan moet de mogelijkheid en de kennis tot het sturen wel aanwezig zijn.
Dus breedspectrum leds!
Dus geen afgeknepen leds waarvan de fabriekant heeft bepaald wat wel goed zou moeten zijn.

Ohw ja....
En ze moeten betaalbaar zijn.............
Anders duurt de opmars alleen maar lannger.... (want het gaat er wel komen als ze eenmaal volwassen, doorontwikkeld en betaalbaar zijn.)

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Vandaag eindelijk de tijd en zin gevonden om de resterende 3 lampen te vervangen.
Omdat de pakketdienst 8:00am voor de deur staat;) . Normaliter kom ik voor 10:00am mijn nest niet uit en nu had ik dus een paar uren waar ik geen raad mee wist.

ja dat snap ik omdat ik heel vaak het tijdstip van jou posten zie. Ik lig dan op 1 oor en vroeg me wel eens af van slaap je nog wel eens
:rolleyes:

ja dat snap ik omdat ik heel vaak het tijdstip van jou posten zie. Ik lig dan op 1 oor en vroeg me wel eens af van slaap je nog wel eens

Haha... mijn inspiratie en metabolisme komt pas na 00:00 uur goed op gang:)

Dat zijn de momenten wanneer er niemand anders is om lastig te vallen:)

greetings, GlennF

Heel herkenbaar Glenn, ik ben ook een nachtmens.

Wij worden ook wel vampiers genoemd in de volksmond.
En buiten het feit dat er niemand is om lastig te vallen, worden we op die tijdstippen ook niet lastig gevallen ;)

groet
Adri

greetings, GlennF

greetings, GlennF

Dan moet je dit eens lezen, dat zal je veel verklaren. :biggrin:

Jeetje zeg.... het lijkt wel of er een spiegel voorgezet wordt, bijna alle gedrags patronen komen overeen.:) de rest laat ik me niet over uit, maar is aan anderen te oordelen.

greetings, GlennF

quote_icon.png
Oorspronkelijk geplaatst door anthony28

zijn we eindelijk zover dat we een andere computer hebben en we de dsr calculator in kunnen gaan vullen (Ja Glenn we zijn nu zover over de streep dat we gaan beginnen met gedeeltelijke DSR)
kan ik de calculator niet op slaan omdat hij iets aangeeft over excell. dat niet goed zou zijn.:confused:

moeten we maar weer wachten op de hulptroepen.

quote_icon.png
Oorspronkelijk geplaatst door anthony28

zijn we eindelijk zover dat we een andere computer hebben en we de dsr calculator in kunnen gaan vullen (Ja Glenn we zijn nu zover over de streep dat we gaan beginnen met gedeeltelijke DSR)
kan ik de calculator niet op slaan omdat hij iets aangeeft over excell. dat niet goed zou zijn.:confused:

moeten we maar weer wachten op de hulptroepen.

Open office werkt ook prima..

http://www.openoffice.org/nl/

greetings, GlennF

Gaat wel erg hard.
In maart bij jouw een x een groene plaat mee genomen.
831bb7a8d0d162a6b15a73124f1c48d9.jpg

dit is 5 min geleden.
da8119f25370220868a61bc3d8a45eaa.jpg

De rode zit er nog wel. Maar die groene heeft hem volledig over groeid.
Groene zit nu tegen de 25x15 cm aan.

Gaat wel erg hard.
In maart bij jouw een x een groene plaat mee genomen.
831bb7a8d0d162a6b15a73124f1c48d9.jpg

dit is 5 min geleden.
da8119f25370220868a61bc3d8a45eaa.jpg

De rode zit er nog wel. Maar die groene heeft hem volledig over groeid.
Groene zit nu tegen de 25x15 cm aan.

Mooi hoor Brain,

Grappige anekdote is, dat in het verleden bij mij de rode montipora altijd wel groeide, maar de groene bijna niet te houden was. Nu hebben de "lastige" soorten de makkelijke soorten overgroeid.

greetings, GlennF

Gisteren de 2 kanaal Aquamedic Reefdoser vervangen voor de jeabo dp4
Deze gaat de bak voorzien van kh, ca. Daarnaast heb ik 2 kanalen vrij.

Deze ga ik gebruik ik voor incidentele correct doseringen.

Nu gooi ik de poeders in de sump en te grote correcties doe ik in meerdere stappen door de dag heen.
Nu ga ik correctie dosering oplossen in standaard flessen 750-1000ml en dan in 24 uur laten leegdoseren.
Waarom? Voor het gemak, want ik hoef er niet steeds naar om te kijken.
Kh zit nu in een 10L jerrycan
Ca zit in een 2,5 liter jerrycan
De 750ml fles is een correctie vloeistoffen fles (daar kan dus van alles in gaan zitten)
De extra 2x 10L jerrycan staan er alleen maar als een soort tafeltje voor de doseer pomp.

greetings, GlennF

Bijlagen

• uploadfromtaptalk1415540800586.jpg
    uploadfromtaptalk1415540800586.jpg
    41,5 KB · Weergaven: 45
Back
Bovenaan