Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Geef het nog een aantal weken , want ik moet vandaag nog 3 lampen vervangen die dateren van okt 2013. 11 van de 14 lampen zijn onlangs al vervangen.
Het verschil zie je al na intervallen van enkel dagen, maar structurele verbeteringen duren 2-3 weken.
Ik was op zoek naar de oorzaak van zo'n dal en heb het dus gevonden. .... de verlichting....

greetings, GlennF
Hier zijn de lampen ook aan vervanging toe. Zitten er ook al meer dan een jaar in. Weet nog wel toen ik ze had vervangen vorig jaar dat ik enorm veel verschil zag (die lampen die er destijds inzaten waren ook zo'n 2jaar oud (1,5 jaar bij mij en nog een half jaar bij de vorige eigenaar)). Kom over een paar weken bij je buurten hoor Glenn! :)

Groetjes Youri

Bedankt glenn voor het delen van je mening omtrent verlichting.

T5 is idd de meest veiligste en betere manier om je bak uit te lichten. Zeker voor starters. Hiermee kun je zoals je al aangaf een risico wegstrepen en het succes van een starter vergroten. Het spectrum wat de blauwe en witte buizen eventueel nog in combinatie met actinic samen genereren maakt het mogelijk alles succesvol te houden.

De stelregel van 1 watt per liter voor t5 en hqi is ook een beetje overtrokken, er kunnen prima koralen worden gehouden met 0,7 watt per liter. Je dient gewoon rekening te houden waar je wat plaatst. De stelregel van 0,5 watt per liter bij led vindt ik discutabel, ook hier hangt het er maar net vanaf waar je wat plaatst en of er wel of niet gebruik wordt gemaakt van lenzen.

De wisseling van t5 lampen klopt wel, je ziet vaker dat de lampen binnen nog geen jaar worden vervangen. Zeker bij de top zeo bakken zie je dat ze na 8 -10 maanden de buizen vervangen. De buizen zijn op zich nog prima te gebruiken, maar je zult merken dat de veel lichtbehoevende acro`s wat achteruitgang laten zien.

Wat dat betreft is t5 met de komst van led nog lang niet afgeschreven. Maar hetzelfde geldt ook nog voor hqi. S`werelds mooiste bakken draaien immers nog steeds op t5 en/of hqi en je ziet daar nog steeds geen grote omslag in.

Nog wat informatieve vragen voor de lezers.

Wat is jou mening glenn over het combineren van buizen? Doelend op kleuren combinatie. Met welke combinatie crieer je meer groei en waarmee bewerkstellig je meer kleur maar wat minder groei?

Wat is mening over de verschillende merken? Heb je voorkeur hierbij en waarom?

Hoe vaak pleeg je onderhoud aan je verlichting? Of wat is je advies hierin? Hoevaak maak je de acryl beschermplaat schoon? Pleeg je onderhoud aan de reflectors? Hoevaak reinig je de koelventilators van stof?

Hier zijn de lampen ook aan vervanging toe. Zitten er ook al meer dan een jaar in. Weet nog wel toen ik ze had vervangen vorig jaar dat ik enorm veel verschil zag (die lampen die er destijds inzaten waren ook zo'n 2jaar oud (1,5 jaar bij mij en nog een half jaar bij de vorige eigenaar)). Kom over een paar weken bij je buurten hoor Glenn! :)

Groetjes Youri

Ik zou dat wel doen youri, lampen kosten geld, maar koraaltjes kost geld, inspanning en het belangrijkste "verliest van inspiratie" als wacht tot het fout gaat. Als je het gaat zien is het hoogste tijd.

De les die ok nu heb geleerd is alles op schema zetten en structuur aanbrengen.

greetings, GlennF

Ik zou dat wel doen youri, lampen kosten geld, maar koraaltjes kost geld, inspanning en het belangrijkste "verliest van inspiratie" als wacht tot het fout gaat. Als je het gaat zien is het hoogste tijd.

De les die ok nu heb geleerd is alles op schema zetten en structuur aanbrengen.

greetings, GlennF
Zeker Glenn! Ik laat het soms ook allemaal te lang op z'n beloop gaan. Vanavond heb ik eindelijk m'n bodem eens aangepakt, ik riep al een half jaar dat dit nodig was. Nu dan toch echt eindelijk gedaan, opbouw twee weken geleden aangepakt, nu enkel de lampen nog en dan rust en stabiliteit zodat alles lekker lang gaan volgroeien. [emoji3]

Groetjes Youri

Zeker Glenn! Ik laat het soms ook allemaal te lang op z'n beloop gaan. Vanavond heb ik eindelijk m'n bodem eens aangepakt, ik riep al een half jaar dat dit nodig was. Nu dan toch echt eindelijk gedaan, opbouw twee weken geleden aangepakt, nu enkel de lampen nog en dan rust en stabiliteit zodat alles lekker lang gaan volgroeien. [emoji3]

Groetjes Youri

Ach, sommige dingen zijn belangrijker dan anderen en soms moet je prioriteiten stellen.

greetings, GlennF

Vandaag heb ik mijzelf weer eens getrakteert op iets nieuws.
Ik vond de bloed garnalen altijd al mooi als groepje. Het vorige groepje is na 2 jaar in een tijd span van een maand gaan hemelen.
Tevens 2 rode pitvissen gehaald... die was ik na 2 jaar ook vorig week kwijt geraakt

greetings, GlennF

Dat zijn mooie toevoegingen, Glenn.
Is inderdaad erg mooi die rode bloedgarnalen in een bak.

De twee rode pitvissen zijn ook mooi om te zien.

Succes

groet
Adri

Vandaag heb ik mijzelf weer eens getrakteert op iets nieuws.
Ik vond de bloed garnalen altijd al mooi als groepje. Het vorige groepje is na 2 jaar in een tijd span van een maand gaan hemelen.
Tevens 2 rode pitvissen gehaald... die was ik na 2 jaar ook vorig week kwijt geraakt

greetings, GlennF

Het lijk wel of ze dit een trend is,
Als er 1 dier dood gaat, gaan er meestal een paar.

Wel erg mooi.
Ik hoop dat je de garnalen nog terug kan vinden in dat grote rif van je ;)

Dat zijn mooie toevoegingen, Glenn.
Is inderdaad erg mooi die rode bloedgarnalen in een bak.

De twee rode pitvissen zijn ook mooi om te zien.

Succes

groet
Adri

Mij keus om er 10 in te zetten is altijd bepaald door het feit dat 2 plaatsen geen zin heeft, want je ziet ze anders niet meer. Door 10 te plaatsen worden ze zelf veel brutaler en zijn daardoor continu zichtbaar en daar doe je het voor.
Jammer dat deze dier maar gemiddeld 2 jaar leven.

De karakter van een pitvis is niet te beschijven. Iedereen die de goudvis fase ontgroeit is weet wat ik bedoeld....

greetings, GlennF

Het lijk wel of ze dit een trend is,
Als er 1 dier dood gaat, gaan er meestal een paar.

Wel erg mooi.
Ik hoop dat je de garnalen nog terug kan vinden in dat grote rif van je ;)

Ik denk eerder dat het met leeftijd te maken heeft, ze zijn een keer gekocht dus verwacht ik dat ze allemaal ongeveer even oud zijn.
Natuurlijk is het ook mogelijk dat de uitval getriggerd wordt door iets. Bv . De inbreng van een vissoort of slechtere water kwaliteit.
Hier kom je pas achter als een dergelijk voorval zich blijft herhalen.

greetings, GlennF

Vandaag eindelijk de tijd en zin gevonden om de resterende 3 lampen te vervangen.
Omdat de pakketdienst 8:00am voor de deur staat;) . Normaliter kom ik voor 10:00am mijn nest niet uit en nu had ik dus een paar uren waar ik geen raad mee wist.

Het vervangen van de lampen hing net de zwaard van damocles boven mijn hoofd, maar ik had er gewoon geen zin in... ook dat heb ik weleens.... ik ben eenmaal een inspiratie gedreven mens en als het routine wordt, verslapt mijn aandacht en ga ik op zoek naar nieuwe uitdagingen.

Het inbrengen van nieuwe levende have is z'n inspiratie moment, die je net die kick geeft om weer wat te gaan doen.

Dat de bak vol is kan soms niet zo leuk zijn.
Vaak sta ik in de winkel zie ik een mooi koraaltje die ik nog niet heb, maar dan rijst de vraag, "waar ga ik het zetten ????". Dus blijft het iedere keer bij kijken.....:confused:

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan