jaap keijzer
Senior Forumlid
Hey je wil toch niet zeggen dat je hierna alles wegdoet en iets nieuws begint mecrymecrygr jaap
U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Hey je wil toch niet zeggen dat je hierna alles wegdoet en iets nieuws begint mecrymecrygr jaap
Hey ik denk dat er veel forumleden al niet verversen ,ook ik niet maar eens in de paar maanden verder alles toevoegen en dat gaat prima maar jou project is heel mooi om van te leren gr jaap
Nog een paar foto's
m.v.g. GlennF
Nou wesley ik ben apetrots. Ik zie sommige koralen met de dag mooier worden.
m.v.g. GlennF
Je hebt de laatste tijd veel uren in je bak gestoken,maar dat is nu ook goed te zien Glenn.Zo zijn er ook veel mogelijk heden wat je met de koralen kunt doen om ze mooi op kleur te krijgen.Jou bak staat er super bij op dit moment moet ik zeggen topjes!!Blijf zo doorgaan.
Grt,
Martin.
Wauw, wat een prachtige kleuren heb jij in je bak Glenn! Komt dat door die DSR methode? Das voor gevorderden zeker![]()
Hoi Glenn, ik zal je topic eens doorspittenIk vermoed het wel oceanic.
Lees mijn topics en bepaald zelf of je de discipline die ik aangeeft aankan.
In principe zeg ik dat een ieder die het echt wilt, het kan aanleren. Daar sta ik achter en wil een ieder die ermee aan de slag gaat ook ondersteunen.
Gaande weg zullen anderen hun ervaring kunnen delen en de methode verder uitdragen.
m.v.g. GlennF
Hoi Glenn, ik zal je topic eens doorspittenIs er ook een site of een bestandje of iets dergelijks waar het principe of de werkwijze staat uitgelegd? Is het zo dat je als beginner meteen beter de DSR methode kan toepassen omdat je niet hoeft over te schakelen van een andere werkwijze? Of kun je naar jouw mening juist beter eerst de basis leren en dan pas verdiepen in zo'n methode?
Ok, dank je. Ik ben idd nu veel aan het lezen over de eerste stappen als je begint en ook over de stikstofkringloop en de verschillende stoffen en testen daarvan die belangrijk zijn. Ik kan nog niet zeggen dat het volledig in mn kop zit en ik het zo op kan dreunen, maar ik begrijp wel hoe het werkt. Moet het me alleen nog eigen maken, maar goed, dat komt waarschijnlijk ook wel door te doen en te ervaren, wanneer je je water in de bak hebt en gaat testen. En je kan natuurlijk de waarden en werking van de stoffen naslaan, hoef het niet helemaal uit mn hoofd te kennenJe moet op dit moment sowieso de basis leren. DSR ga ervan uit dat je begrippen en. basis beginselen van zeewater begrijp. DSR is de aanvulling daarop.
Je moet weten wat de volgende stoffen zijn en doen: Kh,ca,mg,po4,no3,no2,nh3/4.
Tevens moet je de stikstof kringloop begrijpen.
Momenteel ben ik de methode aan het uitleggen. Alles is in de diverse topics te lezen. Mocht het er niet staan kan je de vragen stellen. Bij de bijbehorende topics. Deze zal ik dan beantwoorden .
m.v.g. GlennF
Ok, dank je. Ik ben idd nu veel aan het lezen over de eerste stappen als je begint en ook over de stikstofkringloop en de verschillende stoffen en testen daarvan die belangrijk zijn. Ik kan nog niet zeggen dat het volledig in mn kop zit en ik het zo op kan dreunen, maar ik begrijp wel hoe het werkt. Moet het me alleen nog eigen maken, maar goed, dat komt waarschijnlijk ook wel door te doen en te ervaren, wanneer je je water in de bak hebt en gaat testen. En je kan natuurlijk de waarden en werking van de stoffen naslaan, hoef het niet helemaal uit mn hoofd te kennen![]()
Moet zeggen dat ik er best wel naar uitzie om met die waterwaarden te gaan stoeien straks. Testjes doen, eventueel bijsturen, zal vast soms ook frustrerend zijn, maar het lijkt me een leuke uitdaging.
Ok, het klinkt iig wel heel goed, ik zal me tezijnertijd er zeker in verdiepen! Maar nu eerst even bij stap 1 beginnenenthousiastme en doorzetten wanneer het tegenzit is de juiste instelling.
Reken maar dat je tegenslagen krijg in deze hobby, meer dan in welk ander hobby ook.
vissterfte , koraal sterfte dat zal je allemaal meemaken. het is zaak om dit tot het minimum te beperken.
Laten gewoon zeggen wees in dat opzich gierig. Als je gaat denken in de termen van "ach dan koop ik een nieuwe" heb je niks geleerd.
testen is niet zo moeilijk het kost je net zoveel tijd als je bezig bent met waterwissels.
daarnaast verdien je de kostprijs van de testen van je waterwissel zout terug.
Het voordeel is, met DSR leer je staps gewijs je koralen kennen en je bied ze een stabiel millieu.
het is de bedoeling dat je alle waarden nauwkeuriger (zover de testen het toelaten) kan aansturen.
Door DSR heb ik tijd over om dit ook nog uit te leggen op diverse forums en ben ik niet continu in me bak bezig. Dus tijd rovend is DSR in in dat opzicht niet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.