Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Geen probleem met jou mening hoor.
Tuurlijk draaien er meer mensen zonder een afschuimer.Ik ken er zelfs veel meer die dat doen/deden, maar velen zijn er ook van terug gekomen. Precies als jij zegt, met slechts een paar vissen, of inzet van refugium, of wierenfilter kan het ook prima.

Ik draai er nu al langer zonder en komt er niet van terug. Sterker nog ik vind het zelfs een sport om te minimalizeren in techniek en stroomverbruik.

De pure powerfilter zoals ik het gebruik zal geen schoonheidprijs winnen. Maar ik ga voor het praktische en de werking, niet het optische hiervan. Als de looks niet bevalt laat ik het aan de fantasie over van de gebruiker om er wat moois van te maken. B.v. wergwerken achter een schot (nep overloop).
Als de inhoud maar goed uitziet met helder water en gezonde koralen ben ik meer dan blij.

Schoon zal vissenpoep nooit zijn, maar stinken doet de powerfilterwatten zeker niet.

Ik heb 6 gescheiden systemen lopen in huis
Daarin zitten 7 powerfilter verwerkt (1x in een gekoppeld palletbox)
de meeste watten vervang ik met 3-4 dagen (tot maximaal 5 dagen)
Het kost mij gemiddeld 20 minuten per 3dagen.

Het verbuiksprofiel is gunstiger.
Zo zijn mijn powerfilters gedimensioneerd:
1- Frag700, 700 liter = 2500l/u,19watt
2- Treef1200, 1100 liter = 2500l/u,19watt
3- Palletbox, 325 liter = 2500l/u,19watt
4- EZ2Goreef, 190 liter = 1200l/u,10watt
5- Tafelaquarium, 120 liter =1200l/u,10watt
6- Panoramareef 3125 liter = 5000l/u, 33watt
7- QT170tank, 170 liter = 2500l/u,19watt
Zoals je ziet is de watt/liter bij een PF vrij laag t.o.v. de combo skimmer/opvoer.

Het prefereren van een PF boven andere techniek is een persoonlijke kwestie. IK deel in mijn dagboek mijn persoonlijke visie en ervaringen. Dat botst soms met "mainstream", maar ik sta eenmaal niet bekend als een meeloper/meeprater.

Mijn passie ligt bij een mixedreef, waarbij het duurzaam combineren van zoveel mogelijk soorten mijn ding is.
Geld is misschien geen probleem, maar geld uitgeven aan zaken die niet je passie zijn vind ik de grootste verspilling.
Wie weet "zwicht" ik een keer en pak ik die uitdaging een keer aan. Alles op zijn tijd😂

Dus eigenlijk zeg je hier dat een afschuimer wel beter is en wat er verschillende ook meemaken omdat deze erop terug komen?

Ben je dat gewoon te eigenwijs om deze weg te laten? Heb bevorderd ook de gasuitwisseling, ph en brengt extra zuurstof in het water

Wanneer leren we met elkaar op dit forum dat Glenn altijd op deze manier post en reageert?

1. Eerst komt er een statement die bedoelt is te shockeren, anderzijds te provoceren en of discussie uit te lokken zonder duidelijke context.
2. Foto's/rectificatie van dit statement zonder verdere toelichting of informatie.
3. Beeldmateriaal ter ondersteuning van het statement in punt 1 wat verder weinig tot geen verdere informatie verschaft omtrent het statement en puur suggesties opwekt.
4. Forumleden uitten zich door te reageren op statement (want het stuit op het verkeerde been)
5. Glenn reageert dat het allemaal zijn persoonlijke ervaringen zijn, hij het puur doet als "bezigheden" van z'n hobby en dat hij meer dan bereidt is uitleg te geven (wat vervolgens nooit echt komt).
6. Herhaal 4 & 5.

Laten we met elkaar Glenn met rust laten, hij doet het op z'n eigen manier, laat hem. Zet een disclaimer op dat beginners niet moeten luisteren naar deze thread, maar alleen inspiratie opdoen door plaatjes te kijken (want Glenn heeft zeker een prachtig aquarium) en verder is dat het.

Keer op keer blijkt dat er geen constructieve discussie mogelijk is, dus laten we die ook niet voeren dan. Scheelt een hoop frustraties aan beide kanten ;)

just my 2c.

Dus eigenlijk zeg je hier dat een afschuimer wel beter is en wat er verschillende ook meemaken omdat deze erop terug komen?

Ben je dat gewoon te eigenwijs om deze weg te laten? Heb bevorderd ook de gasuitwisseling, ph en brengt extra zuurstof in het water
Dat is puur persoons gebonden. Elk methode kent zijn specifieke regels en als je je niet aan die regels houdt lukt het gewoon niet om het optimale eruit te halen.
Als iemand mij vertelt dat een afschuimer en/of fleece filter beter werk voor hun vind ik het ook prima, dan moeten ze het vooral gebruiken.

Ik doe Idd mijn eigen ding.... is dat eigenwijs?
Het uitwisselen van zuurstof is zeker meer dan zonder, maar is dat ook echt noodzakelijk?
Ik heb de Treef1200 draaien zonder afschuimer en de bovenzijde voorzien van een afdekruit om verdamping tegen te gaan.
De ph staat daar overdag rond de 8,1. De vissen en koralen vind het ook prima.20231005_192424.jpg

Laatst bewerkt:
Ik respecteer ook zeker wat je neer zet en wat je hebt staan is ook mooi.

Ik heb het geprobeerd op de manier van jou maar dat lag mij niet. Sommige dingen snap ik niet en dat vraag ik je ook wat ik net zo goed bij anderen doe. Ik vind het mooi dat het bij jou wel goed gaat.

Ieder zijn manier en ieder zijn mening
Van elkaar kun je leren

Ik respecteer ook zeker wat je neer zet en wat je hebt staan is ook mooi.

Ik heb het geprobeerd op de manier van jou maar dat lag mij niet. Sommige dingen snap ik niet en dat vraag ik je ook wat ik net zo goed bij anderen doe. Ik vind het mooi dat het bij jou wel goed gaat.

Ieder zijn manier en ieder zijn mening
Van elkaar kun je leren
Geen probleem, je moet gewoon de schoen vinden die beter bij je past.
Zoveel mensen zoveel methoden. Ik ben zelf ook nog steeds op zoek naar nieuwe manieren om mezelf te verbeteren en het onderhoud te minderen. Het hoort bij de hobby.

ook ik draai met weinig techniek behalve opvoer en stroming heb ik alleen een afschuimer en doseerapparaat maar als je je afschuimer wegdoet moet je dan geen wierenfilter hebben of zuurstof in de sump brengen ofzo ik dacht dat ik dat eens gelezen had
Afschuimer en opvoerpomp zijn een opelkaar afgestemd paar.
Nee, ik gebruik geen afschuimer, noch wierenfilter. Door vissenbestand niet te overdrijven kan je een ook een optimale balans creëren.

Mocht je denken dat je sterk beperkt bent in je vissenbestand, hier zie je het bewijs dat het prima kan zonder een afschuimer.
De panoramareef is 3125liter en gebruikt een powerfilter van 5000l/u met een verbruik van 39watt.

Daar zie ik een afschuimer en/of fleecefilter + opvoerpomp combinatie nog niet onder komen.

Kun je misschien ook uitleggen waarom een eiwitafschuimer niet meer nodig is?

Is voor jou dan een sump ook overbodig, want daar staat dan verder niks meer in wat ook niet in het aquarium zelf kan? De verwarming kan in de bak zelf, een opvoerpomp heeft dan geen functie meer, want het water hoeft dan niet meer door de sump en terug.
Kort samengevat:
- De afschuimer vereist vaak een hoge doorvoersnelheid naar de sump om goed te kunnen werken. Het zuurstof inbrengend vermogen is beter, niet noodzakelijk en met genoeg oppervlakte stroming prima te doen.

De PF icm met Carbon/ijzer verwijderd de afvalstoffen.

Als de PF in het display zit kan de sump komen te vervallen. Zowel de verwarming als PF kan je onzichtbaar achter een shot wegwerken in het display.

De kaamlaag kan je met oppervlakte agitatie verminderen, maar ook met oppervlakteafzuiging verwijderen (surface skimmer)

Doseringen kunnen direct in de display nabij het effluent van stromingspompen.

Een sinds 2015 werkend concept is de
burobak/EZ2Goreef.

Het wegvallen van de opvoerpomp levert al een aanzienlijk besparing op.
24/7 tot 40x de watervolume minimaal 1 meter omhoog pompen is nogal wat massa.

Er zijn vele wegen naar Rome zoals ze zeggen.

Je kan het zandweggetje nemen en 20 jaar wandelen aankomen zo mager als iets en vol met wonden en pleisters.
Of je kan het vliegtuig nemen in alle luxe en relaxen en genieten.

Niet slecht bedoelt hoor Glen al je bakken zien er prachtig uit en mooi gevult zeker en vast.
Maar sorry dat ik het zeg er zit ook geen enkel high end koraal in en in mijn ogen allemaal redelijke gemakkelijke semi gemakkelijke koralen.
Ook je toont 2 foto voor de groei te tonen met 1 jaar verschil.
Ik ken mensen dat deze groei halen op 4 maand.

Zoals je zelf zegt iedereen zijn ding en als je zelf hier mee tevreden bent en het werkt voor jouw waarom niet 👍.

Je bent een bekende naam in de hobby en als je iets van zee aquarium googled dan kom je wel DSR tegen.
Maar wat ik wil voorkomen is dat begingers en starters binnen kort denken we hebben niets meer nodig van techniek en we zetten de ronde bokal op tafel zetten er koralen in en we kappen er wekelijks een productje ik en klaar.

We krijgen hier nu al zoveel vragen waarom gaan mijn koralen dood waarom gaan de algen niet weg enzo.
Dus dan vind ik zulke uitspraken wel heel gevaarlijk en kunnen veel dierenleed veroorzaken.
De gemiddelde beginner leest zich nauwelijks is op een forum, anders hadden ze het wel beter geweten. Ze geraken (meestal) pas op de forum als het al fout gaat. Vaak met de noodoproep "help alles gaat dood" of "hoe krijg ik mijn nitraat/fosfaat omlaag"....
Mijn dagboek loopt al meer dan een decenia op dit forum en als je het goed leest, zie je ook dat ik de nodige fouten heb gemaakt, maar er een duidelijke opwaarste trend is.
Het is een leercurve die minutieus vastgelegd is, maar als mensen niet de moeite nemen om het echt door te lezen en het ook nogeens uit zijn context gaat halen, zal je ook zien dan men mij steeds probeert te "corrigeren" . Met de (on)nodige discussies tot gevolg.
Ik heb mij ook onlangs voorgenomen degene die zich bewust misdragen te helpen, door ze te negeren.

Legitieme vragen (uit interesse) heb ik altijd wel naar beste weten proberen te beantwoorden. Vaak link ik naar het bewijs, want dit heb ik de loop der tijd inmiddels goed vastgelegd op diverse media.

Groei is slecht één indicator van de algemene gezondheid van de koralen.
Er zal altijd baas boven baas zijn, maar we leren alleen van degene die ook de kennis delen.
Ik heb ooit ervoor gekozen mij kennis en ervaringen publiek te delen. Ook met de wetenschap dat ik de nodige kritiek en discussie zal losmaken. Door het bespreekbaar maken zorg ik ook voor dat mensen zelf gaan nadenken. Daarmee is één van mijn doelstellingen bereikt

Een andere doelstelling is zorgen dat de hobby bij een breder publiek toegankelijk wordt.
Zoals je misschien weet bouw ik een brug tussen de handel, winkeliers en de hobyisten. Omdat ik zelf een gepassioneerd hobbyist bent, maar ook direct contact heb met de handelaren, winkeliers en hobbisten kan ik een totaalbeeld krijgen en wat betekenen daarin.
Het houdt in dat ik de "missing link" kan invullen (ontwikkelen) en kan inspireren.
Ik krijg vaak kritiek daarop, omdat men niet het totaal beeld heeft wat er speelt en alles vanuit een eigen perspectief bekijkt. (ver)oordelen is dan erg makkelijk.

Highend koralen zijn leuk maar "high maintenance" + "high investment" .
Als je mijn ontwikkelingen goed volgt kies ik voor de grotere diversiteit van een mixedreef en de praktische "low maintenance" + "low entry" aanpak. Dat maak de hobby voor mij ook duurzamer en daardoor ook langer vol te houden.

Laatst bewerkt:
Mocht je denken dat je sterk beperkt bent in je vissenbestand, hier zie je het bewijs dat het prima kan zonder een afschuimer.
De panoramareef is 3125liter en gebruikt een powerfilter van 5000l/u met een verbruik van 39watt.

Daar zie ik een afschuimer en/of fleecefilter + opvoerpomp combinatie nog niet onder komen.

En dit is wat ik bedoel:

Wanneer leren we met elkaar op dit forum dat Glenn altijd op deze manier post en reageert?

1. Eerst komt er een statement die bedoelt is te shockeren, anderzijds te provoceren en of discussie uit te lokken zonder duidelijke context.
2. Foto's/rectificatie van dit statement zonder verdere toelichting of informatie.
3. Beeldmateriaal ter ondersteuning van het statement in punt 1 wat verder weinig tot geen verdere informatie verschaft omtrent het statement en puur suggesties opwekt.
4. Forumleden uitten zich door te reageren op statement (want het stuit op het verkeerde been)
5. Glenn reageert dat het allemaal zijn persoonlijke ervaringen zijn, hij het puur doet als "bezigheden" van z'n hobby en dat hij meer dan bereidt is uitleg te geven (wat vervolgens nooit echt komt).
6. Herhaal 4 & 5.

Laten we met elkaar Glenn met rust laten, hij doet het op z'n eigen manier, laat hem. Zet een disclaimer op dat beginners niet moeten luisteren naar deze thread, maar alleen inspiratie opdoen door plaatjes te kijken (want Glenn heeft zeker een prachtig aquarium) en verder is dat het.

Keer op keer blijkt dat er geen constructieve discussie mogelijk is, dus laten we die ook niet voeren dan. Scheelt een hoop frustraties aan beide kanten ;)

just my 2c.
Het zou helpen als je uitlegt hoeveel vissen je dan hebt op 3125 liter. Hoe vaak geef je ze eten? Wat voor soort vissen zijn het? etc etc. DAT helpt in de context van het begrijpen van je 'bewijs'. Niet een random shockerend statement..

Afgelopen maandag nacht 0:30 terug van een roadtrip van 8 dagen door zwitserland.
Heel wat moois gezien in diverse locaties
De aquaria zijn door mijn zoon en zijn vriendin onderhouden.
De instructies waren.
- Dagelijks 60-70 gram mysis voeren.
- als ze zin hadden de ruiten vegen.
- de powerfilter 1x per 3-4 dagen vervangen.
Alles stond er goed bij na mijn vakantie.
Screenshot_20231023_180227_Maps.jpg
20231023_181633.jpg20231023_181711.jpg20231017_145221.jpg20231020_133829.jpg20231018_140930.jpg20231015_152017.jpg20231016_164647.jpg

Laatst bewerkt:
De Tequilla sunrise goniopora is in werkelijkheid een bernardpora.
De kweek gaat zo goed dat ik nu ff op zoek moet naar ruimte voor al die stekken.
Het is niet de makkelijkste soort!
9 van de 10 gaat steevast mis bij de eerste poging. Binnen een paar maanden ging het kapot bij de reefers. Die reefers waren overigens niet de eerste de beste, maar jongens met veel ervaring. Op een gegeven moment werd het een uitdaging voor iedereen om het in leven te houden.
Ik herken dat, want ik heb hem al sinds 2015 nog van Ryan (dreamcorals-1) gekregen. Vanaf het begin was het een bijzonder "geval" dat met vallen en opstaan gepaard ging.
Aan de andere kant heb ik het ook bij een aantal reefers gezien die nog geen Acro in leven hielden🤔
Is het meer geluk dan wijsheid?20231109_162823.jpg
De wondere wereld van koralen.....
We zullen het waarschijnlijk nooit 100% begrijpen😂

Laatst bewerkt:
Mijn aquaria zijn soms net de oceaan. Het is altijd een verrassing, omdat ik koralen heb waarvan ik niet eens wist dat ik ze had, of gewoon vergeten was.
Vorige week kwam een aquariumvriend op bezoek en hij zag deze zoanthid ergens verborgen staan in de Treef1200.
Hij vroeg me "he glenn, heb je daar ergens een stek van?". Ik antwoorde "nee, ik denk het niet".
Later zag hij ze wild groeiend op de bodem van de palletbox (onder de trap). Dus gaf ik hem wat.

Vanmorgen vond ik ze ook "in het volle zicht" in de panoramareef en frag700reef.😂😂😂

20231112_113514.jpg20231112_113607.jpg
20231112_113424.jpg20231112_113456.jpg

This is the Acropora Echinata aka "Fire Ice".
5c7766acf58289daa2affffe2acf1031.jpg
6b0f0f63076b77291d2eb67afbba32a1.jpg
e18a8a20cbf634a1202eb7d893e85815.jpg
b51251a2696a8f913bc71fdca55e4142.jpg
e9c88d961f9bf8c988b90f5004ccf14a.jpg
26006be49d14db233ac94e456363bc72.jpg
99de60defe92def0869396f4a147c742.jpg

Back
Bovenaan