Relou
Junior Lid
Geen probleem met jou mening hoor.
Tuurlijk draaien er meer mensen zonder een afschuimer.Ik ken er zelfs veel meer die dat doen/deden, maar velen zijn er ook van terug gekomen. Precies als jij zegt, met slechts een paar vissen, of inzet van refugium, of wierenfilter kan het ook prima.
Ik draai er nu al langer zonder en komt er niet van terug. Sterker nog ik vind het zelfs een sport om te minimalizeren in techniek en stroomverbruik.
De pure powerfilter zoals ik het gebruik zal geen schoonheidprijs winnen. Maar ik ga voor het praktische en de werking, niet het optische hiervan. Als de looks niet bevalt laat ik het aan de fantasie over van de gebruiker om er wat moois van te maken. B.v. wergwerken achter een schot (nep overloop).
Als de inhoud maar goed uitziet met helder water en gezonde koralen ben ik meer dan blij.
Schoon zal vissenpoep nooit zijn, maar stinken doet de powerfilterwatten zeker niet.
Ik heb 6 gescheiden systemen lopen in huis
Daarin zitten 7 powerfilter verwerkt (1x in een gekoppeld palletbox)
de meeste watten vervang ik met 3-4 dagen (tot maximaal 5 dagen)
Het kost mij gemiddeld 20 minuten per 3dagen.
Het verbuiksprofiel is gunstiger.
Zo zijn mijn powerfilters gedimensioneerd:
1- Frag700, 700 liter = 2500l/u,19watt
2- Treef1200, 1100 liter = 2500l/u,19watt
3- Palletbox, 325 liter = 2500l/u,19watt
4- EZ2Goreef, 190 liter = 1200l/u,10watt
5- Tafelaquarium, 120 liter =1200l/u,10watt
6- Panoramareef 3125 liter = 5000l/u, 33watt
7- QT170tank, 170 liter = 2500l/u,19watt
Zoals je ziet is de watt/liter bij een PF vrij laag t.o.v. de combo skimmer/opvoer.
Het prefereren van een PF boven andere techniek is een persoonlijke kwestie. IK deel in mijn dagboek mijn persoonlijke visie en ervaringen. Dat botst soms met "mainstream", maar ik sta eenmaal niet bekend als een meeloper/meeprater.
Mijn passie ligt bij een mixedreef, waarbij het duurzaam combineren van zoveel mogelijk soorten mijn ding is.
Geld is misschien geen probleem, maar geld uitgeven aan zaken die niet je passie zijn vind ik de grootste verspilling.
Wie weet "zwicht" ik een keer en pak ik die uitdaging een keer aan. Alles op zijn tijd![]()
Dus eigenlijk zeg je hier dat een afschuimer wel beter is en wat er verschillende ook meemaken omdat deze erop terug komen?
Ben je dat gewoon te eigenwijs om deze weg te laten? Heb bevorderd ook de gasuitwisseling, ph en brengt extra zuurstof in het water