Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Deze acropora echinata lijkt op de blote ook tergend langzaam te groeien.
Ik ben anders gewend.....
Bekijk bijlage 621646

Naar mijn idee ziet hij er slechter uit. Hij lijkt veel dunner. Mist hij niet bepaalde stoffen/sporen die hij nodig zou hebben

Een echinata vergt uiterst stabiele waterwaardes. Als je die hebt dan knalt die wat betreft groei en kleur. Bij de geringste schommelingen doet hij niet veel meer. En bij een KH-dip sterft die binnen een paar weken.

Is de kleur daarvandaan ook een beetje veranderd of ligt het aan hoe de foto gemaakt is?
De kleur is zeker veranderd, ik verwachte ook niet dat het zo "bleek" zou blijven. Het is ook een kwestie van persoonlijk voorkeur wat je zelf mooi vind.
Het maakt natuurlijk ook uit of ik met dag of avond verlichting de foto's maakt.

Waar het vandaan komt zijn de nutrienten tegen 0,00 aan
Ik stuur op "DSR waarden" omdat ik van mening bent dat ik daarmee meer verschillende soorten koraal samen kan houden.

Hier zie je in de detail foto's dat het koraal zeer gezond in de vlees zit.
20230919_161940.jpg20230919_162038.jpg20230919_162045.jpg20230919_162104.jpg

Naar mijn idee ziet hij er slechter uit. Hij lijkt veel dunner. Mist hij niet bepaalde stoffen/sporen die hij nodig zou hebben
Wat is dat met het najagen van de sporenelement waar er geen sluitend bewijs geleverd is wat het precies doet?
Dat het op een website van een fabrikant staat vermeld is geen bewijs maar slechts een claim...

Ik heb meer gevallen gezien van mensen die hun aquarium verprutst met het naarstig toedienen dan dat ze tekort komen en daardoor dood gaan.
Een ding staat voor mij vast. Er zijn op lange meer afvallers onder de groep die alles zo perfect willen doen, dan reefers die de hobby als een leuke vrijetijds besteding zien.

Ik hou het simpel
Dit is alles behalve mager....20230919_163056.jpg20230919_162104.jpg

Laatst bewerkt:
Wat is dat met het najagen van de sporenelement waar er geen sluitend bewijs geleverd is wat het precies doet?
Dat het op een website van een fabrikant staat vermeld is geen bewijs maar slechts een claim...

Ik heb meer gevallen gezien van mensen die hun aquarium verprutst met het naarstig toedienen dan dat ze tekort komen en daardoor dood gaan.
Een ding staat voor mij vast. Er zijn op lange meer afvallers onder de groep die alles zo perfect willen doen, dan reefers die de hobby als een leuke vrijetijds besteding zien.

Ik hou het simpel
Dit is alles behalve mager....Bekijk bijlage 621661Bekijk bijlage 621660

Dat snap ik als je teveel toe dient gaan de koralen kapot. Dat is met alles zo in het leven dat teveel niet goed is.

Er zijn meerdere sites te vinden niet alleen van de fabrikanten wat de sporen doen. Sommige zouden per definitie niet perse nodig zijn maar kleuren de koralen beter door en laten ze beter groeien.

Waarom zou je niet gewoon een keer een Icp doen als ik het maar om je waardes aan de medemens te tonen hoe de koralen ook kunnen groeien.

En ik zou zeggen een Icp sturen om te weten wat er allemaal niet of wel in je water zit is altijd interessant om te weten en je kan er ook van leren. Zo houden we ook steeds meer soorten koralen die hogere watereisen stellen. Dan zou je jou dsr lijn toch ook aan kunnen passen desnoods om te proberen voor jezelf al of je meer kleur of groei krijgt.

Dit is niet om af te kraken maar iedere bak valt iets meer uit te halen. Dat is mijn mening

Wat de waarde van een Icp test is ook niet duidelijk. Vandaag een artikel gelezen op R2R waarbij ze een onderzoek hadden gedaan naar de nauwkeurigheid van onze thuistestjes en verschillende aanbieders met Icp testen. Conclusie was dat thuistestjes een aantal keren beter scoorden dan de Icp. Opgemerkt werd ook dat zolang aanbieders van Icp testen niet aangeven hoe nauwkeurig hun testen zijn, je nooit weet met welke marges je rekening moet houden..
Wat ik wil zeggen: zie ICP testen niet als een onomstotelijk vastgestelde eeuwige almachtige waarheid.

Ik was het spetteren van het water over de rand zo zat, dat ik besloot toch maar een glasstrip erbij te plakken op de kopse kant van het aquarium.
Elke keer als ik met de magneet bezig was spatte het over de rand heen en werd de buitenzijde van magneet ook nat. Dus was het noodzakelijk daarna met een nat/droog doek over overheen te gaan om de zoutwaas weg te halen.
-Glastrips gesneden en gezoet mrt een diamant veil
- alle oppervlakten behandeld ontkalkt/ontvet/gedroogd met azijn/spiritus/tissue.
- strip met tweezijdig plakband voorzien van een extra glasplaatje om hem op z'n plek te houden
- gekit op de lengte
- daags erna gekit op de voegen (na schoonmaken en drogen)

Ik kom tot de conclusie dat:
Hoe mooi ik het ook zou vinden, een rimmles zou nooit werken voor mij.Bekijk bijlage 619355Bekijk bijlage 619356Bekijk bijlage 619357
Vorige keer was de siliconenkit op
Gisteren 3 nieuwe kokers gehaald en eindelijk ook de rechterzijde geplakt.20230919_212420.jpg

Dat snap ik als je teveel toe dient gaan de koralen kapot. Dat is met alles zo in het leven dat teveel niet goed is.

Er zijn meerdere sites te vinden niet alleen van de fabrikanten wat de sporen doen. Sommige zouden per definitie niet perse nodig zijn maar kleuren de koralen beter door en laten ze beter groeien.

Waarom zou je niet gewoon een keer een Icp doen als ik het maar om je waardes aan de medemens te tonen hoe de koralen ook kunnen groeien.

En ik zou zeggen een Icp sturen om te weten wat er allemaal niet of wel in je water zit is altijd interessant om te weten en je kan er ook van leren. Zo houden we ook steeds meer soorten koralen die hogere watereisen stellen. Dan zou je jou dsr lijn toch ook aan kunnen passen desnoods om te proberen voor jezelf al of je meer kleur of groei krijgt.

Dit is niet om af te kraken maar iedere bak valt iets meer uit te halen. Dat is mijn mening
Laat ik nou precies tevreden zijn met wat ik aan kleuren en diversiteit aan koraal heb staan. Waarom dan het "ultimate resultaat" najagen? Het gras lijkt aan de overkant altijd groener (met de nadruk op lijkt). Ik be een tevreden mens en deelt slechts mijn ervaringen en geeft mensen de middelen om dit te reproduceren. Dit wordt door velen toch hoog gewaardeerd .
Als men van mening is dat er betere methoden zijn en bepaalde element een toegevoegde waarde hebben, let niks hen om die toe te dienen. Er zijn tegenwoordig veel merken en fabrikanten die graag hierop inspingen. Ik blijf trouw bij wat ik vind dat bijdraagt aan mijn successen. Het heeft mij gebracht tot waar ik nu sta. De één noemt het talent, de ander kennis, en weer een ander noemt het groene vingers. Who cares, als het werkt kan je het niet ontkennen.

Een ICP test wordt als de holy grail gebracht. IMO is dat idd een gods zegen voor de LFS. Eindelijk "verlost" van al die "aquarianen" die perse op een zaterdag allemaal hun water naar de winkel brengen om te testen. Onder het mom ze willen wat kopen, of er is iets dood, maar ze zijn te beroerd zijn om zelf testen aan te schaffen en thuis te testen.
Ik test liever zelf en vindt een ICP geen toegevoegde waarde voor mijn aquariums.
Waar ik niet in geloof ga ik geen geld aan verspillen.

Laatst bewerkt:
Wat de waarde van een Icp test is ook niet duidelijk. Vandaag een artikel gelezen op R2R waarbij ze een onderzoek hadden gedaan naar de nauwkeurigheid van onze thuistestjes en verschillende aanbieders met Icp testen. Conclusie was dat thuistestjes een aantal keren beter scoorden dan de Icp. Opgemerkt werd ook dat zolang aanbieders van Icp testen niet aangeven hoe nauwkeurig hun testen zijn, je nooit weet met welke marges je rekening moet houden..
Wat ik wil zeggen: zie ICP testen niet als een onomstotelijk vastgestelde eeuwige almachtige waarheid.
Er zijn een aantal gevallen waar ik een ICP test toepast.
Bij het aanmaken van referentie water stuur ik een sample op.

Van de opgestuurde testen van hetzelfde water heb ik ook geconstateerd dat er verschillen in gemeten waarden waren tussen verschillende aanbieders

Er zaten zelfs redelijke verschillen bij basale waarden zoals Ca, Mg, PO4

Één keer was er zelf een verschil van PO4 waarbij de 0,08ppm als 0,01ppm werd aangevenen. Alleen al daarom wil ik zelf kunnen bepalen hoe en wanneer ik mijn metingen doet.

Laat ik nou precies tevreden zijn met wat ik aan kleuren en diversiteit aan koraal heb staan. Waarom dan het "ultimate resultaat" najagen? Het gras lijkt aan de overkant altijd groener (met de nadruk op lijkt). Ik be een tevreden mens en deelt slechts mijn ervaringen en geeft mensen de middelen om dit te reproduceren. Dit wordt door velen toch hoog gewaardeerd .
Als men van mening is dat er betere methoden zijn en bepaalde element een toegevoegde waarde hebben, let niks hen om die toe te dienen. Er zijn tegenwoordig veel merken en fabrikanten die graag hierop inspingen. Ik blijf trouw bij wat ik vind dat bijdraagt aan mijn successen. Het heeft mij gebracht tot waar ik nu sta. De één noemt het talent, de ander kennis, en weer een ander noemt het groene vingers. Who cares, als het werkt kan je het niet ontkennen.

Een ICP test wordt als de holy grail gebracht. IMO is dat idd een gods zegen voor de LFS. Eindelijk "verlost" van al die "aquarianen" die perse op een zaterdag allemaal hun water naar de winkel brengen om te testen. Onder het mom ze willen wat kopen, of er is iets dood, maar ze zijn te beroerd zijn om zelf testen aan te schaffen en thuis te testen.
Ik test liever zelf en vindt een ICP geen toegevoegde waarde voor mijn aquariums.

Ik vind het een eerlijk antwoord. Het is voor ieder een persoonlijke smaak en waar ze tevreden mee zijn.

De Icp ben ik het niet helemaal mee eens. Dat je thuis testen nodig hebt vind ik zeker dat je ook kan testen of er iets gebeurd als je wat ziet in je bak en hem stabiel kan houden.
Over die Icp ben ik toch van mening dat het soms verstandig is om ook te hoge waardes van bepaalde elementen te voorkomen en zo een extra bevestiging op je eigen testen. Zeker als je zonder waterwissels werkt.

Voorkomen is nog altijd beter als genezen het blijven eenmaal levende wezens

Ik vind het een eerlijk antwoord. Het is voor ieder een persoonlijke smaak en waar ze tevreden mee zijn.

De Icp ben ik het niet helemaal mee eens. Dat je thuis testen nodig hebt vind ik zeker dat je ook kan testen of er iets gebeurd als je wat ziet in je bak en hem stabiel kan houden.
Over die Icp ben ik toch van mening dat het soms verstandig is om ook te hoge waardes van bepaalde elementen te voorkomen en zo een extra bevestiging op je eigen testen. Zeker als je zonder waterwissels werkt.

Voorkomen is nog altijd beter als genezen het blijven eenmaal levende wezens
Ik zal het kort en simpel formuleren, wat je niet toevoegt hoef je ook niet bang voor te zijn dat je een overschot van hebt.
Het aquarium kan een circulair systeem zijn als je je aan bepaalde regels houd. Als je anderen die jou voorggegaan zijn nauwlettend volgt is de kans groter dat je daarin slaagt. Geeft je er een eigen draai aan dan wordt de kans groter dat je daar niet in slaagt.
Geen probleem want je kan altijd terugvallen op een reset. D.m.v. een paar grote wissels.
Ik doe dit al sinds 2004 (zonder ICP) dus ik weet als geen ander waar de grenzen zijn.
Het enige wat ik kan doen is deze wetenschap en ervaring delen, waardoor anderen het kunnen repliceren.

Laatst bewerkt:
Hoe is het nu met je eettafelbak?
Goed , stabiel.
Geen wissel meer gedaan naar de panoramareef en fosfaat prima onder controle.
Omdat de beoogde inwoner nog niet beschikbaar is heb ik er NPS koralen ingedaan etn dat was geen slechte keus geweest...Alle NPS doet het beter dan in de panoramareef, waar de vissen en poetsgarnalen het voer steeds wegkapen.

Dit systeem draait op 1 powerfilter van 10watt en dagelijks, 1ml Fe+ en 2x per dag een pipet met 2-3ml diepvries mysis.
20230925_003146.jpg20230925_003200.jpg20230925_003205.jpg20230925_003210.jpg20230925_003244.jpg

Goed , stabiel.
Geen wissel meer gedaan naar de panoramareef en fosfaat prima onder controle.
Omdat de beoogde inwoner nog niet beschikbaar is heb ik er NPS koralen ingedaan etn dat was geen slechte keus geweest...Alle NPS doet het beter dan in de panoramareef, waar de vissen en poetsgarnalen het voer steeds wegkapen.

Dit systeem draait op 1 powerfilter van 10watt en dagelijks, 1ml Fe+ en 2x per dag een pipet met 2-3ml diepvries mysis.
Bekijk bijlage 621962Bekijk bijlage 621963Bekijk bijlage 621964Bekijk bijlage 621965Bekijk bijlage 621966
Mooie aardbei, ik zag ze gisteren bij CFS. Heb je een nieuwe hint over de beoogde bewoner?

Dit is heel duidelijk en goed verwoord, ben het hier ook helemaal mee eens.
Ik doe zelf 3 à 4 keer per jaar een ICP-TEST insturen, omdat ik dat gewoon interessant vind en om enigszins te vergelijken wat mijn eigen testen doen.
Aan het aquarium zie ik zelf heel goed of de dieren zich goed voelen en ontwikkelen.
Mijn wekelijkse testen doe ik zo goed als mogelijk op dezelfde dag en rond dezelfde tijd. Bovendien altijd voordat de vissen worden gevoerd.
Ik meet wekelijks Ca, Mg, NO3, PO4 en het zoutgehalte.
De kH meet ik dagelijks 3 maal m.b.v. de KH-DIRECTOR en dit apparaat stuurt op een kH van 8.0 De pH wordt voortdurend gemeten.
Voor mij is de kH de belangrijkste waarde in een zeeaquarium. Des te stabieler de kH, des te beter de groei van de koralen.
Deze bovenstaande metingen vind ik ook veel belangrijker dan een ICP-TEST.
Ga je een ICP-TEST uitvoeren om de oorzaak van slecht groeiende koralen te achterhalen, ben je naar mijn mening al te laat.
Gewoon regelmatig en structureel zelf testen en je bak observeren.
METEN is WETEN!

Mooie aardbei, ik zag ze gisteren bij CFS. Heb je een nieuwe hint over de beoogde bewoner?
Zeker... ik heb hem nu al best een tijdje.
CFS heeft vaker hele mooie exemplaren staan.
Ik let erop dat hij elke avond zijn tentakels stekt. Gebeurt dan niet dan is er iets mis.
Zo ook toen het in de panoramareef zat. Het bleek dat de poetsgarnalen en sommige vissen elke avond de poliepen vakkundig leeg plukten.
Daarom heb hem sinds enige tijd in het tafelaquarium geplaatst. Dat was een goei zet. Het staat nu direct na het voeren met de poliepen uit.20230925_003200.jpg

Dit is heel duidelijk en goed verwoord, ben het hier ook helemaal mee eens.
Ik doe zelf 3 à 4 keer per jaar een ICP-TEST insturen, omdat ik dat gewoon interessant vind en om enigszins te vergelijken wat mijn eigen testen doen.
Aan het aquarium zie ik zelf heel goed of de dieren zich goed voelen en ontwikkelen.
Mijn wekelijkse testen doe ik zo goed als mogelijk op dezelfde dag en rond dezelfde tijd. Bovendien altijd voordat de vissen worden gevoerd.
Ik meet wekelijks Ca, Mg, NO3, PO4 en het zoutgehalte.
De kH meet ik dagelijks 3 maal m.b.v. de KH-DIRECTOR en dit apparaat stuurt op een kH van 8.0 De pH wordt voortdurend gemeten.
Voor mij is de kH de belangrijkste waarde in een zeeaquarium. Des te stabieler de kH, des te beter de groei van de koralen.
Deze bovenstaande metingen vind ik ook veel belangrijker dan een ICP-TEST.
Ga je een ICP-TEST uitvoeren om de oorzaak van slecht groeiende koralen te achterhalen, ben je naar mijn mening al te laat.
Gewoon regelmatig en structureel zelf testen en je bak observeren.
METEN is WETEN!
Eens.
Je bak leren kennen en daardoor de stabiliteit waarborgen is de eerste grote winst. Wel ervan uitgaande dat je een werkende basis hebt.

Wat betreft de testen heb ik mijn eigen middelen in de vorm van een referentie vloeistof waar ik bij uitzondering wel een kruiscontrole doet met een ICP test. Zelfvoorzienend zijn staat bij mij heel hoog.

Ik heb het gelukt dat ik door de jaren heen voor mezelf een werkende basis hebt aangeleerd. Sommige zaken heb ik ook onbedoeld ontdekt. Soms rolt het gelukt jouw kant op, je moet het wel herkennen en er wat mee doen. Niet moeilijk doen als het werkt en zeker jezelf niet gek laten maken. Dat is wat ik ook doe, mij eigen koers varen gewoon omdat het kan.

Laatst bewerkt:
Euphyllia glabrescens
Normal ben ik er helemaal geen fan van omdat ze veel ruimte opeisen en ook omdat ze voorheen overgroeid werden door het SPS koraal.
Aangezien ik niet graag "tuiniert" (snoeit/stekt ) raakten ze altijd ingesloten tussen het SPS waardoor ik ze kwijt raakte.

Maar tegenwoordig zijn ze zo "hip" dat ik er maar ook aan moest geloven. Ik hou er wel speciaal een deel van het aquarium voor vrij....
Ze zijn eigenlijk best makkelijk te houden. Matige stroming en niet teveel licht, het past in deze tijd waar we op de energie kosten zijn gaan letten.

ja, helaas is het soms onvermijdelijk om mee te moeten met de trends van dit moment. Anders raak je als aquariaan ook 'uit de mode'.

Fijn dat je er nog ruimte voor hebt kunnen maken, het zijn toch bijzondere dieren die een unieke plek verdienen in het aquarium. Zij kunnen er tenslotte ook niets aan doen dat ze zo duur aangeprijst worden.

ja, helaas is het soms onvermijdelijk om mee te moeten met de trends van dit moment. Anders raak je als aquariaan ook 'uit de mode'.

Fijn dat je er nog ruimte voor hebt kunnen maken, het zijn toch bijzondere dieren die een unieke plek verdienen in het aquarium. Zij kunnen er tenslotte ook niets aan doen dat ze zo duur aangeprijst worden.
Haha, gelukkig ben ik niet zo super gevoelig voor mode, maar ga soms wel mee als het in mijn straatje ligt.
Goedkoop waren ze zeker niet, dat is weer een nadeel van wanneer er iets in de mode is.
Ligt natuurlijk ook aan het feit dat veel varianten niet echt snel groeien en ook nogeens gehyped worden, waardoor de vraag disproportioneel is

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan