U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kun je misschien ook uitleggen waarom een eiwitafschuimer niet meer nodig is?
Is voor jou dan een sump ook overbodig, want daar staat dan verder niks meer in wat ook niet in het aquarium zelf kan? De verwarming kan in de bak zelf, een opvoerpomp heeft dan geen functie meer, want het water hoeft dan niet meer door de sump en terug.
Ik ben nu zelf definitief overtuigd!
Na een paar jaar zonder, zal ik nooit meer eiwitafschuimers gebruiken.
Voor mij is dit een achterhaalde stuk techniek geworden geworden in het houden van een rifaquarium.
Hetzelfde vond ik al eerder voor het in de basis gebruiken van mediareactoren, calciumreactoren, fosfaat granulaten, aquariumkool, algenfilters etc..
Deze techniek vind ik slechts nuttig bij noodgevallen.
Bekijk bijlage 622621
Geen één aquarium hier thuis maakt nog gebruik van de "klassiek sump met een afschuimer".
Bekijk bijlage 622622Bekijk bijlage 622623Bekijk bijlage 622624Bekijk bijlage 622625Bekijk bijlage 622626
Het zou fijn zijn, Glenn, als jij hier ook op reageert.Kun je misschien ook uitleggen waarom een eiwitafschuimer niet meer nodig is?
Is voor jou dan een sump ook overbodig, want daar staat dan verder niks meer in wat ook niet in het aquarium zelf kan? De verwarming kan in de bak zelf, een opvoerpomp heeft dan geen functie meer, want het water hoeft dan niet meer door de sump en terug.

Dat zijn nogal wat reactie waar ik zeker uitgebreid en genuanceerder op zal terugkomen.
Alles op zijn tijd. In al dien jaren heb ik een ding geleerd... sommige zaken moeten rustig indalen voordat het gemeengoed wordt.
Laten we voorop stellen dat de uitspraken bedoeld zijn om te delen wat mijn persoonlijke ervaringen zijn. De technieken die ik gebruik om dat te bewerkstellingen rol ik uit onder de geïnteresseerde (ervaren reefers) die graag een andere uitdaging zoeken, als ook zij aantonen dat ze het beheersen, rollen ze het verdere uit naar anderen. Dus als je een beginner bent die nog vollop in strijd bent om nutrienten uberhaupt binnen de perken te houden, zou ik zeggen hou het bij de waterwissels en de basis technieken, dat is al een uitdaging genoeg de meesten.
Eerst leren lopen dan, rennen is de motto.Dan begrijp ik het nu goed. Als je beginner bent moet je geen dsr gebruikten. Dat was mijn fout denk ik dan want dsr is zonder waterwissels en nagenoeg geen techniek
Tjsa... een vliegenvanger met 4000volt werkt beter. Je kan alle vissen daarna zo eruit scheppenIs dat lasapparaat voor vissen te vangen![]()
Voorop gesteld: Ik heb nadrukkelijk vermeld dat het voor MIJ geen meerwaarde meer heeft.Kun je misschien ook uitleggen waarom een eiwitafschuimer niet meer nodig is?

Eerst leren lopen dan, rennen is de motto.
Als je beginner bent ga je ook niet gelijk je bezigen met uitdagingen die ervaren rotten tientallen jaren over gedaan hebben om aan te leren. De bak dan ook nogeens volzetten met de duurste en zo felbegeerde "high end" koralen is vragen om problemen toch?
Als je ergens aan begint altijd goed lezen waar het over gaat. Snap je het niet 123, dan kan je altijd gerichte vragen stellen aan de juiste mensen of in de juiste groepen. Tenslotte heeft niemand zin moeite te stoppen in mensen die zich niet de moeite getroosten om zich goed in te lezen. Het niet inlezen in de zeewater hobby kan zo wel uitdraaien tot een zeer dure aangelegenheid.
Geen probleem met jou mening hoor.Hallo Glen, Ik heb voornamelijk altijd meegelezen maar moet toch wat kwijt.
Een bak zonder afschuimer is echt niet iets nieuws en er draaien meer bakken zonder afschuimer. Als je weinig vis hebt is dit ook makkelijk te doen met bijvoorbeeld alleen een refugium. Heb je veel vis erin moet je of een buiten proportionele grote refugium hebben of een afschuimer aangezien de meeste bakken geen 3 vissen erin hebben.
Inplaats van een afschuimer gebruikt DSR een power filter en carbon om de nutrieen in bedwang te houden.
- ik vind die powerfilters maar lelijke dingen, gebuiken ook gewoon stroom. en je moet vaker de watten vervangen wat ook niet echt schoon aan je handen zal zijn.
misschien eens de uitdaging met je zelf aangaan en een high end sps en of LPS tank maken. want als ik het zo zie is geld geen probleem, moet alleen iets meer naar het koraal gaan waar je hart en ziel in zit?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.