Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Ik ben nu zelf definitief overtuigd!

Na een paar jaar zonder, zal ik nooit meer eiwitafschuimers gebruiken.
Voor mij is dit een achterhaalde stuk techniek geworden geworden in het houden van een rifaquarium.
Hetzelfde vond ik al eerder voor het in de basis gebruiken van mediareactoren, calciumreactoren, fosfaat granulaten, aquariumkool, algenfilters etc..
Deze techniek vind ik slechts nuttig bij noodgevallen.
20231007_125043.jpg

Geen één aquarium hier thuis maakt nog gebruik van de "klassiek sump met een afschuimer".
20231005_192442.jpg20231005_192424.jpg20231005_192323.jpg20231005_192343.jpg20231005_192400.jpg

Kun je misschien ook uitleggen waarom een eiwitafschuimer niet meer nodig is?

Is voor jou dan een sump ook overbodig, want daar staat dan verder niks meer in wat ook niet in het aquarium zelf kan? De verwarming kan in de bak zelf, een opvoerpomp heeft dan geen functie meer, want het water hoeft dan niet meer door de sump en terug.

Is voor jou dan een sump ook overbodig, want daar staat dan verder niks meer in wat ook niet in het aquarium zelf kan? De verwarming kan in de bak zelf, een opvoerpomp heeft dan geen functie meer, want het water hoeft dan niet meer door de sump en terug.

Een afschuimer kan je ook tegen werken. Omdat het bepaalde elementen en voedingstoffen uit je bak kan trekken.

Ik draai ook al jaren zonder al te veel techniek (afschuimer, reactors etc). Een sump blijft handig voor veilig doseren, automatische bijvulling, en verwarming te plaatsen. De sump gebruik ik nu ook om eens per maand een wissel door te voeren en hiermee gelijk neergeslagen detritus af te voeren.

Laatst bewerkt:
Ik ben nu zelf definitief overtuigd!

Na een paar jaar zonder, zal ik nooit meer eiwitafschuimers gebruiken.
Voor mij is dit een achterhaalde stuk techniek geworden geworden in het houden van een rifaquarium.
Hetzelfde vond ik al eerder voor het in de basis gebruiken van mediareactoren, calciumreactoren, fosfaat granulaten, aquariumkool, algenfilters etc..
Deze techniek vind ik slechts nuttig bij noodgevallen.
Bekijk bijlage 622621

Geen één aquarium hier thuis maakt nog gebruik van de "klassiek sump met een afschuimer".
Bekijk bijlage 622622Bekijk bijlage 622623Bekijk bijlage 622624Bekijk bijlage 622625Bekijk bijlage 622626

Is dat lasapparaat voor vissen te vangen😂

ook ik draai met weinig techniek behalve opvoer en stroming heb ik alleen een afschuimer en doseerapparaat maar als je je afschuimer wegdoet moet je dan geen wierenfilter hebben of zuurstof in de sump brengen ofzo ik dacht dat ik dat eens gelezen had

Er zijn vele wegen naar Rome zoals ze zeggen.

Je kan het zandweggetje nemen en 20 jaar wandelen aankomen zo mager als iets en vol met wonden en pleisters.
Of je kan het vliegtuig nemen in alle luxe en relaxen en genieten.

Niet slecht bedoelt hoor Glen al je bakken zien er prachtig uit en mooi gevult zeker en vast.
Maar sorry dat ik het zeg er zit ook geen enkel high end koraal in en in mijn ogen allemaal redelijke gemakkelijke semi gemakkelijke koralen.
Ook je toont 2 foto voor de groei te tonen met 1 jaar verschil.
Ik ken mensen dat deze groei halen op 4 maand.

Zoals je zelf zegt iedereen zijn ding en als je zelf hier mee tevreden bent en het werkt voor jouw waarom niet 👍.

Je bent een bekende naam in de hobby en als je iets van zee aquarium googled dan kom je wel DSR tegen.
Maar wat ik wil voorkomen is dat begingers en starters binnen kort denken we hebben niets meer nodig van techniek en we zetten de ronde bokal op tafel zetten er koralen in en we kappen er wekelijks een productje ik en klaar.

We krijgen hier nu al zoveel vragen waarom gaan mijn koralen dood waarom gaan de algen niet weg enzo.
Dus dan vind ik zulke uitspraken wel heel gevaarlijk en kunnen veel dierenleed veroorzaken.

Niets is noodzakelijk op zichzelf, ook niet een eiwitafschuimer.
Elk apparaat dient een bepaald doel. Die doelen kan je op veel verschillende manieren met verschillende apparaten bereiken.
Maar een achterhaald stuk techniek lijkt het me absoluut niet.

Ik draai inderdaad ook al een tijd zonder. En met een refugium. Heb nu een 3x te kleine van tunze erbij geplaatst om de fosfaten nog iets naar beneden te krijgen. Maar inderdaad, het kan prima zonder

Precies wat @Draconas zegt. Ook is van een afschuimer niet alleen de functie om afval af te voeren maar ook voor gaswisseling, en dus ook een pH boost.

Het postten van eigen ervaring en eigen ideeën is zeker goed en daar mag natuurlijk iedereen zijn eigen methodes uitleggen maar om een eiwitafschuimer een achterhaald stuk techniek te noemen vind ik overdreven

Het zou fijn zijn, Glenn, als jij hier ook op reageert.

Wat zijn je overwegingen? Raad je het beginners aan om zonder eiwitafschuimer te beginnen of is dat iets wat je alleen kunt als je iemand bent met 'groene vingers' of in dit geval ' koraal vingers' zoals jij? Is dat een volgende stap in de ontwikkeling van DSR of is het puur iets persoonlijks voor jouw aquariums?

Tot nu toe is een eiwitafschuimer gezien als een belangrijk onderdeel van het houden van een aquarium. Er zijn een aantal mensen die het zonder doen. Maar als jij als grondlegger van de DSR methode aangeeft dat het overbodig is, vraagt dat toch wel om wat meer uitleg lijkt mij.

Dat zijn nogal wat reactie waar ik zeker uitgebreid en genuanceerder op zal terugkomen.
Alles op zijn tijd. In al dien jaren heb ik een ding geleerd... sommige zaken moeten rustig indalen voordat het gemeengoed wordt.

Laten we voorop stellen dat de uitspraken bedoeld zijn om te delen wat mijn persoonlijke ervaringen zijn. De technieken die ik gebruik om dat te bewerkstellingen rol ik uit onder de geïnteresseerde (ervaren reefers) die graag een andere uitdaging zoeken, als ook zij aantonen dat ze het beheersen, rollen ze het verdere uit naar anderen. Dus als je een beginner bent die nog vollop in strijd bent om nutrienten uberhaupt binnen de perken te houden, zou ik zeggen hou het bij de waterwissels en de basis technieken, dat is al een grote uitdaging voor de meesten.

Dit dagboek bijhouden is één van mijn vele "bezigheden", ik ben eenmaal een bezige bij die wel prioriteiten moet stellen. De prioriteit is nu het nieuwe huis van mijn dochter in orde maken. Na 7 jaar studie in groningen is ze weer terug in rotterdam. Dus pappa mag weer de handen uit de mouwen steken. Dat doe ik met alle liefde voor haar en haar (links)handige vriend/fiancee. Je weet maar nooit wanneer je een advocaat nodig 😂.
IMG-20231007-WA0008.jpgIMG-20231007-WA0009.jpgIMG-20230924-WA0020.jpgIMG-20230928-WA0011.jpgIMG-20230902-WA0012.jpgIMG-20230902-WA0011.jpgIMG-20230902-WA0013.jpgIMG-20230902-WA0006.jpgIMG-20230902-WA0007.jpgIMG-20230902-WA0002.jpg

Laatst bewerkt:
Dat zijn nogal wat reactie waar ik zeker uitgebreid en genuanceerder op zal terugkomen.
Alles op zijn tijd. In al dien jaren heb ik een ding geleerd... sommige zaken moeten rustig indalen voordat het gemeengoed wordt.

Laten we voorop stellen dat de uitspraken bedoeld zijn om te delen wat mijn persoonlijke ervaringen zijn. De technieken die ik gebruik om dat te bewerkstellingen rol ik uit onder de geïnteresseerde (ervaren reefers) die graag een andere uitdaging zoeken, als ook zij aantonen dat ze het beheersen, rollen ze het verdere uit naar anderen. Dus als je een beginner bent die nog vollop in strijd bent om nutrienten uberhaupt binnen de perken te houden, zou ik zeggen hou het bij de waterwissels en de basis technieken, dat is al een uitdaging genoeg de meesten.

Dan begrijp ik het nu goed. Als je beginner bent moet je geen dsr gebruikten. Dat was mijn fout denk ik dan want dsr is zonder waterwissels en nagenoeg geen techniek

Dan begrijp ik het nu goed. Als je beginner bent moet je geen dsr gebruikten. Dat was mijn fout denk ik dan want dsr is zonder waterwissels en nagenoeg geen techniek
Eerst leren lopen dan, rennen is de motto.
Als je beginner bent ga je ook niet gelijk je bezigen met uitdagingen die ervaren rotten tientallen jaren over gedaan hebben om aan te leren. De bak dan ook nogeens volzetten met de duurste en zo felbegeerde "high end" koralen is vragen om problemen toch?
Als je ergens aan begint altijd goed lezen waar het over gaat. Snap je het niet 123, dan kan je altijd gerichte vragen stellen aan de juiste mensen of in de juiste groepen. Tenslotte heeft niemand zin moeite te stoppen in mensen die zich niet de moeite getroosten om zich goed in te lezen. Het niet inlezen in de zeewater hobby kan zo wel uitdraaien tot een zeer dure aangelegenheid.

Laatst bewerkt:

Voorop gesteld: Ik heb nadrukkelijk vermeld dat het voor MIJ geen meerwaarde meer heeft.
Misschien loop ik daarmee voor om het aan de grote klok te hangen (gezien sommige reacties).
Er zullen vast meer mensen zijn die het ook zo doen maar nooit delen. Mijn mening is, als je het niet deelt heb je ook nooit kritiek, maar leert niemand anders daar wat van. Dus ik deel wat ik doe en hoe ik het doe.

Screenshot_20231009_011533_Chrome.jpg

Het begint voor MIJ met:
- de irritatie van het schoonmaken van de afschuimers. Het regelmatig uitelkaar halen en weer inelkaar zetten vind IK maar niks. IK ben gewoon slecht met regulier onderhoud en laat dat altijd versloffen, totdat het stop met werken.
- de stank uit de afschuimbeker tijdens gebruik en vooral bij het schoonmaken is voor MIJ en mijn huisgenoten niet te harden
- de continu herrie/geruis van de afschuimer(s) is MIJ ook net teveel.
- Het stroomverbruik van de onafscheidelijke combo afschuimer/opvoerpomp is MIJ ook net teveel als je het gaat vergelijken met een goed geconstrueerd powerfilter.

De totale functie van afschuimer en de hele voorheen genoemde voor MIJ obsolete techniek heb ik vervangen voor de combo van POWERFILTER + DOSERINGEN.
Gaandeweg heb ik dit system geperfectioneerd sinds 2012

Lees hier meer over die evolutie van weinig techniek naar minimale techniek: Read about it Reef Hobbyist Magazine Q1 2014:
"A flourishing reef" starting @page41
Screenshot_20231009_014556_Chrome.jpg

Laatst bewerkt:
Hallo Glen, Ik heb voornamelijk altijd meegelezen maar moet toch wat kwijt.
Een bak zonder afschuimer is echt niet iets nieuws en er draaien meer bakken zonder afschuimer. Als je weinig vis hebt is dit ook makkelijk te doen met bijvoorbeeld alleen een refugium. Heb je veel vis erin moet je of een buiten proportionele grote refugium hebben of een afschuimer aangezien de meeste bakken geen 3 vissen erin hebben.
Inplaats van een afschuimer gebruikt DSR een power filter en carbon om de nutrieen in bedwang te houden.
- ik vind die powerfilters maar lelijke dingen, gebuiken ook gewoon stroom. en je moet vaker de watten vervangen wat ook niet echt schoon aan je handen zal zijn.

misschien eens de uitdaging met je zelf aangaan en een high end sps en of LPS tank maken. want als ik het zo zie is geld geen probleem, moet alleen iets meer naar het koraal gaan waar je hart en ziel in zit?

Laatst bewerkt:
Eerst leren lopen dan, rennen is de motto.
Als je beginner bent ga je ook niet gelijk je bezigen met uitdagingen die ervaren rotten tientallen jaren over gedaan hebben om aan te leren. De bak dan ook nogeens volzetten met de duurste en zo felbegeerde "high end" koralen is vragen om problemen toch?
Als je ergens aan begint altijd goed lezen waar het over gaat. Snap je het niet 123, dan kan je altijd gerichte vragen stellen aan de juiste mensen of in de juiste groepen. Tenslotte heeft niemand zin moeite te stoppen in mensen die zich niet de moeite getroosten om zich goed in te lezen. Het niet inlezen in de zeewater hobby kan zo wel uitdraaien tot een zeer dure aangelegenheid.

Daar ben ik het met je mee eens dat je goed moet inlezen. Ikzelf las al jaren mee op forum en in de boeken van tanne voordat ik begon, dan nog leer je het beste in de praktijk en helaas ook met tegenslagen.

Toch denk ik dat je soms verkeerd beeld geeft en zeker aan beginners. Ik zou toch adviseren om zeker als beginnen bijvoorbeeld met een afschuimer te beginnen.
Zo ben ik ook van mening dat een fleece filter net zo goed werkt als een powerfilter maar dan minder stroom verbruikt wat tegenwoordig vrij belangrijk is en VEEL minder werk aan is.

Als je als beginner begint aan moeilijke koralen heb je je slecht ingelezen of slecht advies gehad.
Geduld is de sleutel wat voor sommige moeilijk is.

Hallo Glen, Ik heb voornamelijk altijd meegelezen maar moet toch wat kwijt.
Een bak zonder afschuimer is echt niet iets nieuws en er draaien meer bakken zonder afschuimer. Als je weinig vis hebt is dit ook makkelijk te doen met bijvoorbeeld alleen een refugium. Heb je veel vis erin moet je of een buiten proportionele grote refugium hebben of een afschuimer aangezien de meeste bakken geen 3 vissen erin hebben.
Inplaats van een afschuimer gebruikt DSR een power filter en carbon om de nutrieen in bedwang te houden.
- ik vind die powerfilters maar lelijke dingen, gebuiken ook gewoon stroom. en je moet vaker de watten vervangen wat ook niet echt schoon aan je handen zal zijn.

misschien eens de uitdaging met je zelf aangaan en een high end sps en of LPS tank maken. want als ik het zo zie is geld geen probleem, moet alleen iets meer naar het koraal gaan waar je hart en ziel in zit?
Geen probleem met jou mening hoor.
Tuurlijk draaien er meer mensen zonder een afschuimer.Ik ken er zelfs veel meer die dat doen/deden, maar velen zijn er ook van terug gekomen. Precies als jij zegt, met slechts een paar vissen, of inzet van refugium, of wierenfilter kan het ook prima.

Ik draai er nu al langer zonder en komt er niet van terug. Sterker nog ik vind het zelfs een sport om te minimalizeren in techniek en stroomverbruik.

De pure powerfilter zoals ik het gebruik zal geen schoonheidprijs winnen. Maar ik ga voor het praktische en de werking, niet het optische hiervan. Als de looks niet bevalt laat ik het aan de fantasie over van de gebruiker om er wat moois van te maken. B.v. wergwerken achter een schot (nep overloop).
Als de inhoud maar goed uitziet met helder water en gezonde koralen ben ik meer dan blij.

Schoon zal vissenpoep nooit zijn, maar stinken doet de powerfilterwatten zeker niet.

Ik heb 6 gescheiden systemen lopen in huis
Daarin zitten 7 powerfilter verwerkt (1x in een gekoppeld palletbox)
de meeste watten vervang ik met 3-4 dagen (tot maximaal 5 dagen)
Het kost mij gemiddeld 20 minuten per 3dagen.

Het verbuiksprofiel is gunstiger.
Zo zijn mijn powerfilters gedimensioneerd:
1- Frag700, 700 liter = 2500l/u,19watt
2- Treef1200, 1100 liter = 2500l/u,19watt
3- Palletbox, 325 liter = 2500l/u,19watt
4- EZ2Goreef, 190 liter = 1200l/u,10watt
5- Tafelaquarium, 120 liter =1200l/u,10watt
6- Panoramareef 3125 liter = 5000l/u, 33watt
7- QT170tank, 170 liter = 2500l/u,19watt
Zoals je ziet is de watt/liter bij een PF vrij laag t.o.v. de combo skimmer/opvoer.

Het prefereren van een PF boven andere techniek is een persoonlijke kwestie. IK deel in mijn dagboek mijn persoonlijke visie en ervaringen. Dat botst soms met "mainstream", maar ik sta eenmaal niet bekend als een meeloper/meeprater.

Mijn passie ligt bij een mixedreef, waarbij het duurzaam combineren van zoveel mogelijk soorten mijn ding is.
Geld is misschien geen probleem, maar geld uitgeven aan zaken die niet je passie zijn vind ik de grootste verspilling.
Wie weet "zwicht" ik een keer en pak ik die uitdaging een keer aan. Alles op zijn tijd😂

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan