Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Wie is wie zullen velen zich afvragen....

Voor degene die het nog niet weten.
Vlnr.
Arjen Tilsta, studeert over een aantal maanden af als Mariene bioloog
Tim Wijgerde, Wetenschapper die onderzoek doet in koraal wetenschappen, met diverse bekende wetenshappelijke publicaties op zijn naam.
Glenn Fong, u wel bekend als GlennF DSR.
Tanne Hoff, u wel bekend als Tanne, met een lange staat van verdienste in deze hobby. Tevens auteur van de wereldwijd bekende "starters handleiding" en auteur van "Het praktische handleiding voor het zeeaquarium".

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Het doel van de ontmoeting was het bezichtigen van het grote dymico filtersysteem en de hobby variant hiervan.
Dit filter systeem maakt het mogelijk om afschuimerloos en kalkreactorloos te werken. Er wordt door Tim Wijgerde onderzocht of dit filter system te implementeren is in de aquarium hobby wereld.
In mijn ogen is dit een systeem die een doorbraak kan bewerkstelligen in het houden van NPS koralen in de huiskamer aquaria. Mijn eerste indruk is dat de opzet hiervan een zeer ecologisch verantwoord manier van aquarium houden is.
- Geen waterwissel
- Geen onnodige techniek
- Geen energie verslindende extra afschuimer en opvoer pompen.
De meeste energie zal opgaan in verlichting en een beperkt aantal stromingspompen.

greetings, GlennF

Het doel van de ontmoeting was het bezichtigen van het grote dymico filtersysteem en de hobby variant hiervan.
Dit filter systeem maakt het mogelijk om afschuimerloos en kalkreactorloos te werken. Er wordt door Tim Wijgerde onderzocht of dit filter system te implementeren is in de aquarium hobby wereld.
In mijn ogen is dit een systeem die een doorbraak kan bewerkstelligen in het houden van NPS koralen in de huiskamer aquaria. Mijn eerste indruk is dat de opzet hiervan een zeer ecologisch verantwoord manier van aquarium houden is.
- Geen waterwissel
- Geen onnodige techniek
- Geen energie verslindende extra afschuimer en opvoer pompen.
De meeste energie zal opgaan in verlichting en een beperkt aantal stromingspompen.

greetings, GlennF

Zelf ben ik nog niet zo lang bezig met deze hobby (ongeveer half jaar), maar het lijkt mij logisch dat de eiwitafschuimer, voor een rifaquarium, steeds minder populair zal gaan worden.
Een refugium kan al (een deel van) de afvalstoffen weghalen en aanvullen met plankton voor het rifaquarium. Misschien dat zo'n DyMiCo systeem dat nog veel beter kan.
Ik had nog 2 linkjes gevonden over DyMiCo door Tim Wijgerde: link1, link2.

Zelf ben ik nog niet zo lang bezig met deze hobby (ongeveer half jaar), maar het lijkt mij logisch dat de eiwitafschuimer, voor een rifaquarium, steeds minder populair zal gaan worden.
Een refugium kan al (een deel van) de afvalstoffen weghalen en aanvullen met plankton voor het rifaquarium. Misschien dat zo'n DyMiCo systeem dat nog veel beter kan.

Bedankt edwin, deze kende ik nog niet.
Grappig dat ik de auteur kent, maar niet direct al zijn werken kent.

Zelf ben ik niet een "random" lezer maar meer een "targetted" lezer. Dit soort artikels die voor mijn voeten geworpen worden ben ik dankbaar voor. Die komen weer op het juiste moment.
Ik heb mijzelf al jaren geleden als target gesteld 2 koralen te willen (be)houden.
De symbiotische spidersponge en de (blauwe) haliclona soorten.

greetings, GlennF

Mbt de techniek zie ik het anders.
Elke nieuwe ontwikkeling opent nieuwe mogelijkheden en krijgt nieuwe gebruikers. Het een hoeft niet ten kosten van het andere te gaan. Sterker nog, ze kunnen elkaar aanvullen en de hobby in z'n geheel toegankelijker maken voor iedereen.

greetings, GlennF

Elke nieuwe ontwikkeling opent nieuwe mogelijkheden en krijgt nieuwe gebruikers. Het een hoeft niet ten kosten van het andere te gaan. Sterker nog, ze kunnen elkaar aanvullen en de hobby in z'n geheel toegankelijker maken voor iedereen.

greetings, GlennF

Waarschijnlijk zal het systeem wel een beperking geven in het vissenbestand.
Een selectieve keuze aan vissen die geen eten behoeven die een sterke belasting van het water zal te weeg brengen.

Spijtig dat beide artikels in het Engels zijn.

Marc

Waarschijnlijk zal het systeem wel een beperking geven in het vissenbestand.
Een selectieve keuze aan vissen die geen eten behoeven die een sterke belasting van het water zal te weeg brengen.

Spijtig dat beide artikels in het Engels zijn.

Marc

Dat denk ik juist niet marc.

Dit is juist state of the art meet en regel techniek i.c.m. bio technologie die potentie heeft voor de voedings industrie met een grote schaalbaarheid.
Om in aanmerking daarvoor te komen is densiteit van de kweek een grote pre.
Normaal is het research van dat soort systemen vrij kostbaar een alleen voorbehouden aan projecten waar er economische belangen gediend zijn.
Echter weet ik nu dat dit onwikkeld is vanuit de ideologie om "back to nature te gaan".
Echter zoals vaak blijkt botsen ideologische en economische belangen.

Wanneer deze belangen gezamelijk hun zwarte kunnen vinden kan er iets mooi en werkbaar ontstaan.

Ik denk dat dat punt mogelijk een stip aan de horizon is met dit project van het downsizen van 't dymico naar het hobby systeem.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:

greetings, GlennF

Juist. En als iedereen nou eens met die instelling naar elkaar kijkt, dan hoef ik niet door een forum te ploegen waarin iedereen elkaar loopt af te kraken. Ik zoek naar "instant toepasbare info" en weetjes en niet naar flauwekul...:o
Nu ff uitzoeken wat die NPS ook weer waren.. ben ik vergeten..
Hopelijk zie ik hier een keer het bericht: "het lukt, het lukt en op deze manier kreeg ik het voor elkaar"!
Succes Glenn!

Juist. En als iedereen nou eens met die instelling naar elkaar kijkt, dan hoef ik niet door een forum te ploegen waarin iedereen elkaar loopt af te kraken. Ik zoek naar "instant toepasbare info" en weetjes en niet naar flauwekul...:o
Nu ff uitzoeken wat die NPS ook weer waren.. ben ik vergeten..
Hopelijk zie ik hier een keer het bericht: "het lukt, het lukt en op deze manier kreeg ik het voor elkaar"!
Succes Glenn!

Het zoeken naar info is "annoying" iedereen heeft zo zijn eigen reden om wel of niet info te verstrekken.
Na jaren alles te hebben genegeerd en zelf openminded (of juist narrowminded) te hebben ervaren door trail en error, heb ik ook relaties met met bestaande theorien gelinkt en van elk theorie de plausibiliteit en achterliggenden gedachte proberen te toetsen.

Wat ik ook vaak ziet is dat een advies van de eene de ander tegen het borst stoot, omdat ze ogenschijnlijk lijnrecht tegen elkaar staat.
Niks is minder waar. Vaak zie je dat als men diep genoeg in de materie wilt gaan, blijkt dat beide gelijk hebben in hun eigen context en uit verband gerukt het juist averechts werkt.

Het probleem is vaak ego. Door ego's komt niet het juiste boven water.

Ik heb het als taak op me genomen om daar wat aan te veranderen.
Daarvoor moest ik wel met grof geschut komen en een wezenlijklijk bijdrage leveren aan kennis overdracht om geloofwaardig te kunnen zijn.

Daaruit is voortgevloeid wat ik heb neergezet met DSR..
Een platform waarbij mensen inspraak hebben en elkaar respecteren.
De hobby behoort de gebruikers toe, niet de ego's, niet de economische belangen, niet de persoonlijke belangen.
Maar een ideale mix van alle deelnemer van de hobby een win/win situatie.

greetings, GlennF

Waarom Dymico?

Gewoon omdat, het ook hoort bij kennis overdracht en andere het licht in de ogen gunnen.
Elkaar op weg helpen in het belang van de hobby.

DSR kent net als elk systeem zijn beperkingen en het is geen concurentie strijd om methoden of ecomische belangen.

Het is niet of/of, maar kan ook en /of zijn.

greetings, GlennF

Mooi te zien dat er in Nederland zulke mooie initiatieven en ontwikkelingen zijn. Dit juich ik zeker toe.

Laatst bewerkt:
Gave scollys glenn

En zo dom dat ik er zelf niet aan gedacht heb plak elke keer mn hystrixen op de achterwand maar eens in de zoveel tijd vallen ze naar beneden dus ga zo ook even met een vis draadje vast maken 😁
Ze worden nu een beetje te zwaar [emoji14]

Gr Rico

Back
Bovenaan