U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Mooie testopstelling zo! Gaaf project om te volgen!
Een leuk dagje uit en oeverloos ouwehoeren over een gezamenlijke passie. Zeewater en alles wat daaraan vastzit, met Arjen Tilstra, Tim Wijgerde, Tanne Hoff. Afgesloten met een bezoek aan een sushi restaurant in utrecht.
Bekijk bijlage 421779Bekijk bijlage 421780Bekijk bijlage 421781
greetings, GlennF
Wie is wie zullen velen zich afvragen....
Het doel van de ontmoeting was het bezichtigen van het grote dymico filtersysteem en de hobby variant hiervan.
Dit filter systeem maakt het mogelijk om afschuimerloos en kalkreactorloos te werken. Er wordt door Tim Wijgerde onderzocht of dit filter system te implementeren is in de aquarium hobby wereld.
In mijn ogen is dit een systeem die een doorbraak kan bewerkstelligen in het houden van NPS koralen in de huiskamer aquaria. Mijn eerste indruk is dat de opzet hiervan een zeer ecologisch verantwoord manier van aquarium houden is.
- Geen waterwissel
- Geen onnodige techniek
- Geen energie verslindende extra afschuimer en opvoer pompen.
De meeste energie zal opgaan in verlichting en een beperkt aantal stromingspompen.
greetings, GlennF
Zelf ben ik nog niet zo lang bezig met deze hobby (ongeveer half jaar), maar het lijkt mij logisch dat de eiwitafschuimer, voor een rifaquarium, steeds minder populair zal gaan worden.
Een refugium kan al (een deel van) de afvalstoffen weghalen en aanvullen met plankton voor het rifaquarium. Misschien dat zo'n DyMiCo systeem dat nog veel beter kan.
Ik had nog 2 linkjes gevonden over DyMiCo door Tim Wijgerde: link1, link2.
Zelf ben ik nog niet zo lang bezig met deze hobby (ongeveer half jaar), maar het lijkt mij logisch dat de eiwitafschuimer, voor een rifaquarium, steeds minder populair zal gaan worden.
Een refugium kan al (een deel van) de afvalstoffen weghalen en aanvullen met plankton voor het rifaquarium. Misschien dat zo'n DyMiCo systeem dat nog veel beter kan.
Ik had nog 2 linkjes gevonden over DyMiCo door Tim Wijgerde: link1, link2.
Mbt de techniek zie ik het anders.
Elke nieuwe ontwikkeling opent nieuwe mogelijkheden en krijgt nieuwe gebruikers. Het een hoeft niet ten kosten van het andere te gaan. Sterker nog, ze kunnen elkaar aanvullen en de hobby in z'n geheel toegankelijker maken voor iedereen.
greetings, GlennF
Waarschijnlijk zal het systeem wel een beperking geven in het vissenbestand.
Een selectieve keuze aan vissen die geen eten behoeven die een sterke belasting van het water zal te weeg brengen.
Spijtig dat beide artikels in het Engels zijn.
Marc
Mbt de techniek zie ik het anders.
Elke nieuwe ontwikkeling opent nieuwe mogelijkheden en krijgt nieuwe gebruikers. Het een hoeft niet ten kosten van het andere te gaan. Sterker nog, ze kunnen elkaar aanvullen en de hobby in z'n geheel toegankelijker maken voor iedereen.
greetings, GlennF
Juist. En als iedereen nou eens met die instelling naar elkaar kijkt, dan hoef ik niet door een forum te ploegen waarin iedereen elkaar loopt af te kraken. Ik zoek naar "instant toepasbare info" en weetjes en niet naar flauwekul...
Nu ff uitzoeken wat die NPS ook weer waren.. ben ik vergeten..
Hopelijk zie ik hier een keer het bericht: "het lukt, het lukt en op deze manier kreeg ik het voor elkaar"!
Succes Glenn!
Mooi te zien dat er in Nederland zulke mooie initiatieven en ontwikkelingen zijn. Dit juich ik zeker toe.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.