Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

mooie koraal opstelling..........ik ben helaas nog lang niet zover.
Maar haastige spoed is zelden goed, dus doe mijn best om veel geduld te hebben, en dat valt niet mee als ik jouw foto's zo zie.

dank je ... dank je.. we doen ons best
ik bent zeker niet de geduldigste, sta altijd weer te trappelen als ik wat moois zie en wil die dan ook met alle geweld hebben, daar ligt nou de oorsprong van die 9 bakken hier.

mooie koraal opstelling..........ik ben helaas nog lang niet zover.
Maar haastige spoed is zelden goed, dus doe mijn best om veel geduld te hebben, en dat valt niet mee als ik jouw foto's zo zie.

heel mooi visje gezien bij een sponsor, een tegelvisje.
echter een visje met een bijzonder handleiding, springer, nerveus, en lastig houdbare vis.
hang ook een redelijk prijskaartje aan voor dat formaat visje.

Bijlagen

• tegel baarsje..jpg
    tegel baarsje..jpg
    86,9 KB · Weergaven: 18
  • tegel baarsje (2)&#.jpg
    tegel baarsje (2)&#.jpg
    80,7 KB · Weergaven: 18
net de doorstroom van de specialbak naar de RIF gemeten, op 3,6L/u.
d.w.z. dat de specialbak inhoud van 450L in ~5,2 dagen 1x door de rif gemengd wordt.

Hiermee hoop ik enigszins in de specialsbak een kleine hoeveelheid nitraat te kunnen opbouwen zonder de RIF te veel te beïnvloeden.

metingen in de loop der tijd zullen het uitwijzen

De Wervelbed filter van het RIF gevuld met rowaphos en kool staat op een bypass van de opvoerpomp, die d.m.v. een kraan kan worden afgeregeld. Bij deze kraan heb ik een gleuf in gefreesd, zodat ik de ribbels als standen 1t/m6 kan gebruiken.
de daarbij horen doorstroom is als volgt:
stand1: 14,5 L/u Minimum stand
stand2: 190 L/u
stand3: 360 L/u
stand4: 520 L/u
stand5: 590 L/u
stand6: 630 L/u Maximum stand

omdat de fosfaat aardig omlaag is heb ik de doorstroom door de wervelbed nu op stand2 gezet (190 L/u)

Laatst bewerkt:
vandaag onderhoudsdag:
4x powerfilters gereinigd, ook watten bij opvoer pomp RIF en stortbak sump2
4x afschuimers gereinigd, ook afschuimer mysis kweekbak gereinigd

fijne gorgoon in RIF gesnoeid en stekken gemaakt, omdat deze aan de oppervlakte kwam en te breed werd, waardoor mij paarse montiplaat, rose hystrix, druifjes en euphyllia in zijn schaduw zaten.

medium gorgoon in RIF uitgedund en stekken gemaakt, omdat door de compacte groei de poliepen in het midden van de dichte bos niet meer uitstaan.

montipora stellata stukje die afgebroken was door egel op eiland2 geplakt.

3x montipora confusa stekken gemaakt, omdat die tegen de dikke gorgoon aan kwamen.

2x beige/olijfgroene montipora takken op steentje gezet omdat die afbraken bij het rommel in de bak
1x orange montipora tak op steentje geplakt omdat die ook afgebroken was
1x rose/groene pococilopora op steentje gezet, afgebroken bij onderhoud.

1x kroepoekstek gemaakt, verwijderd omdat de paddestoel erdoor verdrongen werd.

neopspongodes stekken bijgesnoeid en de vastzittende exemplaren van de 65L bak naar de stekkenbak verplaatst.

Laatst bewerkt:
goed bezig :)
volgens mij vallen wij morgen met onze neus in de boter ! :)
we zijn erg benieuwd naar alle bakken
tot morgen

vandaag meetdag!
eigenlijk had ik al maandag moeten meten, maar had toch tig andere dingen te doen te doen.

FishOnlybak :
SG = 1,0207
NO2 = ~<0,3 mg/l (tetra = geel, met een licht orange tint)
NO3 = ~1,5-2 (redsea = grijs, kleurt grijs) (salifert geeft 10 mg/l) wie moet ik geloven?
PO4= 2 mg/l (sera = donkerblauw)
temp. = 26,4 (thermostaat iets lager gezet)
Conclusie: wervelbed draagt bij aan het afbreken van de nitriet. Op 10/3 was nitriet nog 3mg/l en dat is nu duidelijk minder.

RIF:
SG = 1,0207
NO2 = <0,3 mg/l (tetra = licht geel)
NO3 = ~0,5-1 p.p.m (redsea, kleurt groen/grijs) (salifert geeft 10 mg/l) wie moet ik geloven?
PO4 = 0,15 p.p.m. (redsea = licht groen, zit tussen 0,1 en 0,2 in )
--- NO3 en PO4 door liesje en rutgeberge getest met het volgende resultaat:
--- als wij je nitraat meten komen we zowiezo onder de 10, ik denk zelfs dat het 2 is...
--- fosfaat meten we helemaal niet in jouw water.
--- beide nieuwe testsetjes van salifert.
PH RIF = 8,07
temp. = 26,1 (13:00u)
MG = 1300 (salifert, meting voor dagelijkse dosering), na meting 25gr MG gedoseerd
CA = 470
KH = 9,1 (salifert)
Alhoewel de kalkreactor met 1 kilo magnesium(20%) vulling draait, is het toch noodzakelijk om dagelijks 25gr MG poeder bij te doseren.

Wervelbed van het RIF:
vulling 1L rowaphos (sinds 3/3/10)
doorstroom via bypass opvoerpomp nu ingesteld op max. 630 l/u

kalkreactor:
PH uitstroom = 6,48 (AM , sander)
KH uitstroom = 54 (salifert, low resolution)
doorstroom = 2 l/u (danfost)
kalk vulling = 4,3 cm
koolzuurstand = 4 cm

Specialsbak:
SG = 1,0207
NO2 = < 0,3mg/l (tetra, kleurt licht geel)
NO3 = redsea test is op ! (salifert geeft 10 mg/l)
PO4 = 0,5 p.p.m. (redsea, groen/lichtblauw) ( sera geeft 0,5mg/l)
temp. = 25,5
verversing Specialsbak naar RIF staat ingesteld op 3,6 l/u

Potfilter met HS antifosfaat en kool op specialsbak (sinds 15/3/10)
De toepassing van HS antifosfaat heeft na 3 dagen in de potfilter nog geen effect gehad. (Eheim 2313/ 440 l/u )

De 2 kokerwormpjes die zonder koker in de sump zaten vandaag in de specialsbak gezet. Ze hebben zelf een nieuwe koker gemaakt, door hat zand in de omgeving aan zich te laten verkleven. Deze soort heeft de nare gewoonte dat als je ze wilt vangen ze dieper weg willen kruipen, desnoods dus uit hun koker.

Recycle ton in de tuin:
NO3 = 2-5 mg/l (salifert)
PO4 = 2 mg/l

Laatst bewerkt:
liesje,rutgerberge, en dannytatt vandaag op bezoek gehad. Het was een gezellige leerzame samenkomst.
danny succes met je nieuw te starten bak, 250x80x60 is in prima maat en leent zich voor een mooie inrichting, zeker voor koralen:).
liesje en rutgeberge bedank voor de stekje, die had ik nog niet. Hopelijk is hij fosfaat bestendigd, want ik denk dat ik toch nog wat fosfaat heb, maar dat het ergste voorbij is sinds de toepassing van fosfaat absorber.

ik merk want bijzonders op bij toepassing van fosfaat absorbers, n.l. 2-3 dagen nadat je die heb inzetten krijg je een soort bruine aanslag op de zandbodem en op de blanke niet begroeide stenen. Het lijkt op flap maar dan zonder de daarbij horende ingesloten bellen. Na ongeveer 2 weken gaat het geleidelijk weer weg.
ik had er eerst last van in de stekkenbak, maar deze is nu weer schoon.
nu heb ik het sinds gisteren in mijn specialsbak (waar dus sinds 15/3 HS PO4 absorber in is gegaan.)

kippengaas kooitje weer over de aardbeikoraal gezet, omdat de vissen en heremiet kreeftjes steeds het voer uit de poliepen visten.

Laatst bewerkt:
:vanmorgen een ventilator gemonteerd bij de refugium, omdat de kastwanden te vochtig werden en daardoor schimmelvorming kreeg. Om erger te voorkomen (zwellend hout) moest er een verse luchtcirculatie komen.

vanmiddag naar WW geweest en met het volgende thuisgekomen:
- 9kg HS koraalzand
- rode porites met kokerwormen
- groene porites met kokerwormen
- orange scleronephtya soort
- rode scleronephtya soort
- pijlvisjes, omdat eentje van vorige week het helaas niet gered heeft

-koraalzand in de specials bak gegooid om een dikker bodem te krijgen zodat er een meer bacteriële massa is en hopelijk ook meer anaerobe zone ontstaat ter afbraak van nitraat en fosfaat.
ik ben voorstander van de natuurlijke (duurzame) manier i.p.v. de dure chemische manier (rowapohos).
binnenkort ga ik experimenteren met de deepsandbed methode.
Na het ingooien van het zand was de bak gelijk wazige voor de rest avond.

-2 soorten porites gehaald die ik nog niet eerder gezien (gehad heb). Meestal gingen de kokerwormen al na 3-4 weken dood en bleef alleen de porites over.
Moet het net zo zijn dat je porites koopt om de mooi gekleurde kestboompjes, gaan die nou net dood en blijft die lelijk bruine harige steen over:mad:.
de rode en groene porites gaan in de specialsbak en hopelijk gaat het nu beter met deze soort. mochten de kokerwormen het niet echt doen dan heb ik nog een gekleurd koraaltje die het doet.

De takken orange en rode nepthya soort zijn zeer apart van kleur maar zagen er niet super uit. Ik heb ze op één steen geplakt met speedglue cement en ondersteboven voor de overloop zuil gehangen. Hopelijk gaan ze het doen, we gaan duimen.

De pijlvisjes zwommen na inzetten van de nieuwe weer gezellig samen.

Grote lichtpaarse/lichtpaarse (tak/poliep) Menella (gorgoon) weer vastgezet omdat die gisteren los was geraakt

powerfilter in RIF overloop gereinigd (watten was vuil en pomp was aan het caviteren)

vanavond arjan en ega op bezoek gehad.
Nog bedank voor de zeef doekjes en succes met de gorgoon en anemoon, hopelijk blijft ie straks in zijn steentje zitten.

Laatst bewerkt:
De japonicus heeft af en aan stip in de stekkenbak.
Gisteren en vandaag vind ik het toch te erg worden en de imperator krijgt ook al stippen.
blijkbaar door wat meer drukte in de ruimte, omdat ik een paar dage achter elkaar mensen op visite had.
vandaag weer begonnen met het om de uur voeren van mysis met verse gevijzelde knoflook aan de japonicus.
Ik heb tevens de UV lamp van de fishonly bak gedemonteerd en achter de powerfilter in de stekkenbak gezet.

(5/3)

De japonicus die in z'n ééntje de caulerpa in de refugium heeft uitgedund heb ik naar de stekkenbak verplaatst.

Laatst bewerkt:
Mooi glenn hoe jij altijd alles natuurlijk probeert op te lossen. Maar met zulke waardes zal je het eerst minder natuurlijk aan moeten pakken. Wat betreft het bruin worden van je zand! Dan moet je voor het gebruik van het rowaphos eerst even uitspoelen en dan in je filtertje of kausje stoppen. Succes en hoop dat er niet teveel dood gaat. Misschien wil ik toch eens met plankton beginnen al heb ik daar dan wel enige uitleg bij nodig. ik hou de Superman voor je appart!

nou dennis, van phyto plankton weet ik nu bijna alles. Het is zowat dagelijks ritueel voor mij, elke dag 3 liter aftappen voeren aan brachionus en weer klaarzetten om de volgende dag te tappen.
brachionus en een deel fyto gaan in de specialsbak en als er paardjes zijn dan gaan die daarin.

bedank voor het vasthouden dennis en eventueel ook de mint/paarse hé:).

Laatst bewerkt:
vanmorgen een deel van de grote bos cheato alg van mijn specialsbak naar de fishonly bak gezet. kijken wat het daar doet met de nitraat en fosfaat waarden. Wel een kippengaas kooitje om de alg gezet omdat de juffer en sommige vissen de neiging hebben om alles te slopen.

Back
Bovenaan