:vanmorgen een ventilator gemonteerd bij de refugium, omdat de kastwanden te vochtig werden en daardoor schimmelvorming kreeg. Om erger te voorkomen (zwellend hout) moest er een verse luchtcirculatie komen.
vanmiddag naar WW geweest en met het volgende thuisgekomen:
- 9kg HS koraalzand
- rode porites met kokerwormen
- groene porites met kokerwormen
- orange scleronephtya soort
- rode scleronephtya soort
- pijlvisjes, omdat eentje van vorige week het helaas niet gered heeft
-koraalzand in de specials bak gegooid om een dikker bodem te krijgen zodat er een meer bacteriële massa is en hopelijk ook meer anaerobe zone ontstaat ter afbraak van nitraat en fosfaat.
ik ben voorstander van de natuurlijke (duurzame) manier i.p.v. de dure chemische manier (rowapohos).
binnenkort ga ik experimenteren met de deepsandbed methode.
Na het ingooien van het zand was de bak gelijk wazige voor de rest avond.
-2 soorten porites gehaald die ik nog niet eerder gezien (gehad heb). Meestal gingen de kokerwormen al na 3-4 weken dood en bleef alleen de porites over.
Moet het net zo zijn dat je porites koopt om de mooi gekleurde kestboompjes, gaan die nou net dood en blijft die lelijk bruine harige steen over

.
de rode en groene porites gaan in de specialsbak en hopelijk gaat het nu beter met deze soort. mochten de kokerwormen het niet echt doen dan heb ik nog een gekleurd koraaltje die het doet.
De takken orange en rode nepthya soort zijn zeer apart van kleur maar zagen er niet super uit. Ik heb ze op één steen geplakt met speedglue cement en ondersteboven voor de overloop zuil gehangen. Hopelijk gaan ze het doen, we gaan duimen.
De pijlvisjes zwommen na inzetten van de nieuwe weer gezellig samen.
Grote lichtpaarse/lichtpaarse (tak/poliep) Menella (gorgoon) weer vastgezet omdat die gisteren los was geraakt
powerfilter in RIF overloop gereinigd (watten was vuil en pomp was aan het caviteren)
vanavond arjan en ega op bezoek gehad.
Nog bedank voor de zeef doekjes en succes met de gorgoon en anemoon, hopelijk blijft ie straks in zijn steentje zitten.