Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

gisteren de powerfilter uit het zicht in de overloop gemonteerd, via 32mm pvc 2,30m verder in de bak kom het water weer eruit. Nu heb ik een betere stomings verdeling in de bak, anders zat in de hoek bij het overloop teveel stroming en weg van de overloop minder stroming.

Hoi Glenn, fijn te horen dat alles goed is gegaan en dat de koekop ook al meteen doorgaat met eten. Het is een stuk rustiger in de bak dus wat dat betreft heb ik er geen spijt van dat jij hem hebt.
Ik vond het leuk gesprek ook trouwens!

We houden kontakt OK?

Gr Jan

vandaag eindelijk bij jan de groot in almere geweest om zijn naso iteratus op te halen.
mooie grote en vette vis en inderdaad een beetje de bak uitgegroei bij jan.
transport geschiede in een tempexbox met daarin een komo vuilniszak gevuld tot de helf met water. Bij aankomst in rotterdam na zes uren buiten in de auto met een temp van 3graden was de watertemp bijaankomst 25,3graden.
heb hem in de tempexbox 2uren laten overwennen met een 6mm aftakking van mijn opvoerpomp en daarna overgezet in de rif.
De witborst doet wat moeilijk maar hij stoort zich er niet te erg aan.
Flink gevoerd na het inzetten van de naso en 2 spigeltjes tegen de bak geplakt. De witborst en desjardini houden zich effe met hun eigen spiegelbeeld bezig. De spiegels leidende mooi de aandacht van deze twee dominate vissen af.
Hij eet al direct nori vellen en dat is zeer positief, de vorige naso's uit de winkel weigerden vaak te eten, het gevolg laat zich raden.

gemeten:
MG = 1170
CA = 480
PO4 = 0,1ppm

magnesium op het RIF net gemeten op 1170, moet ff weer wat gaan toevoegen. (rest=0,22ml)
250gr magnesium poeder tegevoegd
calcium zit op 480
fosfaat op het rif gemeten op 0,1ppm, de fosfaat killer doet zijn werk.

de stekken calendrium, blauwe formosa, rose granulosa zijn afgeschreven.:mad:
de calustrea, groen granulosa, groen hydnopora en een acro van AC hebben het moelijk, het vlees aan detoppen word dunner.

door dit probleem zie ik een beetje bruine aanslag op het grind van de rif en vooral de stekkenbak.
stekkenbak kan natuurlijk komen door het verwijderen vande achterwand en grind die uitgespoeld is waarddor de balans ff van slag is.

sinds het constateren van het fosfaat probleem heb ik het voeren met de zelfgemaakte mix terug gebracht naar 15-20gram per dag en ik spoel het voer door zeef2 en zeef4 van de kweek, het water gooi ik weg. De zeef2 is voor de vissen en de zeef4 gaat in de specialsbak.

Laatst bewerkt:
ff een experiment met de kalk reactor:
situatie t/m maandag 23:00u
vulling: minimum +6,5cm
doorstroom: 2,24l/u
koolzuurbellen: ~3cm afstand , nagenoeg geen koolzuur ophoping bovenin.
water: licht melkerig met "zweefvuil"
KH uitstroom: ~36-40

nieuwe situatie:
doorstroom verlaagd naar: 1,74l/u (langer standtijd, zou mijn totale KH die ik in de aquarium bereik ook stijgen? ben benieuwd.)
om op z'n minst het zelf effect te bereiken zou dus de uitstroom een KH moeten hebben van (2,24/1,74)* 40 = 51,49

Laatst bewerkt:
Hoi Glenn,

Eindelijk een mooie Naso gevonden zie ik.:)
Wel erg zonde van de koralen.. Hopelijk sterven er geen koralen meer af en heb je het fosfaatprobleem snel onder controle.

Hoe gaat het met de zeekatjes?

ja mike, mooie vis en gezond ook, eet al gelijk met de rest mee en laat zicht niet kennen. Wel een flinke zwemmer, trek echt banen in de bak.
balen van de steenkoralen, maar is eigen dikke schuld want ik had het kunnen weten. Ik tast te vaak de grenzen van het toelaatbare af, dan krijg je zulke dingens.

vandaag staat voor het eerst sinds aankoop de blauwe gorgoon met de poliepen vol open.
het verschil met voorheen... een plek met veel meer stroming. intussen is hij wel flink dunner geworden. hopelijk is dit het begin van de herstel.

vandag ook maar de verlichting van de specialsbak veranderd, heb nu 2x T8/30W blauw in het midden en 2x T8/30W daglicht aan de buitenkant en heb alle vier voorzien van reflectoren.
de drie blauwe lampe waren me te blauw en zo komen de kleuren van deze mooie gorgonen niet tot hun recht. Wat heb ik aan mooie kleuren als ik ze niet kan zien zeg ik dan....

de blauwe gorgoon met vol open poliepen (mager)
de rode, lila en lichtpaarse zijn de laatste aanwinsten
weer een overzicht van de laatste opzet met nieuwe verlichting

Bijlagen

• Herschaalde kopi&#101.jpg
    Herschaalde kopi&#101.jpg
    166,8 KB · Weergaven: 25
    163,6 KB · Weergaven: 29
    175,3 KB · Weergaven: 24
    139,1 KB · Weergaven: 33
    177,1 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit glen!

Ik zie dat je alleen gorgonen hebt? geen dendro's of andere soften?

Groetjes Michael

voorlopig vind ik de gorgonen het mooist en makkelijks verkrijgbaar in mooie kleuren en daar begin je dan mee hé.
daarnaast heb ik nog een paar haarsterren, scleronepthya's, een aardbei en nog één dendro die het niet geweldig doet.
de scleronepthya's zijn ook heel mooi als ze open zijn. foto's staan al op de eerdere postings, maar ik zal als ze in de nieuwe opstelling mooi open staan nog wat foto's posten.

Over de dendro moet ik nog gaan kijken of ik ze nog ga kopen want die blijft krimpen. Mogelijk heeft het en ziekte of zo.

edit: 23/3
achteraf blijken er toch schadelijke naaktslakken in de dendro te hebben gezeten

Ziet er goed uit glen!

Ik zie dat je alleen gorgonen hebt? geen dendro's of andere soften?

Groetjes Michael

Laatst bewerkt:
Dendro's en andere soften zijn een stuk moeilijker dan gorgonen omdat de poliepen veel kleiner zijn en ze voeden zicht alleen met phyto plankton en bacterien. Gorgogonen zeker met grote poliepen zijn veel makkelijker 2 a 3 keer per dag zoo plankton en deze doen het perfect. Als een dendro begint te krimpen of de kalknaalden laat vallen dan komt deze voedsel te kort. Ik voer de soft koralen 3 keer per dag gericht met phyto plankton om te zorgen dat het koraal de voeding ook echt kan opnemen.

Groetjes Michael

magnesium meting RIF
MG = 1215 , 200gram magnesium poeder toegevoegd.
KH uit kalk reactor gemeten =26 (raar ik heb juist 2dagen eerder de doorstroming verlaagd, dus zou het hoger moeten zijn)

specialbak 7 dagen na het minimaliseren verversing naar het rif toe.
nitriet gemeten = <0,3mg/l, schelpen biofilter doet zijn werk goed.
specialsbak fosfaat = 1mg/l , is dus gestegen. moet hier iets op gaan verzinnen.

Laatst bewerkt:
he jan, hier is ie aan het rondzwemmen en de anderen laten hem met rust.

Hoi Glenn, zo ziet die Koekop er meteen een stuk kleiner uit! Nee, even serieus, dat ziet er goed uit en de vis zal zich een stuk prettigger voelen in dit formaat bak. En dat gun ik hem ook en jij hebt eindeleijk een koekop dus iedereen gelukkig toch?

Gr Jan

vandaag de kleine wervelbed geinstalleerd in mijn fishonly sump, na heel wat gedoe met het vullen van de zand en het verstopt raken van de leidingen, werk de boel eindelijk. Ook het soort zand dat je gebruik was belangerijk.
Te fijn dan verdwijnt alles in je pomp en loopt vast, te grof dan gaat het niet zweven.

waterwaardes niet nog niet gemeten, maar wel wat water apart gezet om morgen de begin waarde voor installatie wervelbed te meten. meet bij daglicht gewoon wat makkelijker, het het al moeilijk genoeg om soms de kleuren te onderscheiden.
Na een week zal ik het effect moet meten van de geinstalleerde wevelbed.

gemeten waarden fishonly voor plaatsing van de wervelbed:

NO2 = 0,3mg/l (tetra)
NO3 = 2,5mg/l (redsea)
PO4 = 2mg/l (sera) (maximale meetbare schaal)

Bijlagen

153,4 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
gisteren een nieuwe KH test gehaald van salifert.
vandaag meting op rif gedaan

KH = 10,2 (volgens salifert)

raar want ik heb eerder getest met sera (druppels tellen en die gaf steeds aan 6-7)
de salifert lijkt me nauwkeuriger omdat die met 3 componenten werken en en een resolutie heeft van 0,3 of 0,6, terwijl de druppel methode een resolutie heeft van 1.0.

edit: 12/5
ik kom nu tot de conclusie dat de test met de druppeltjes tellen een betere indicatie geeft dan de salifert test.
met de druppeltje moet de waarde tussen de 6-8 zijn onder de 4 krijg je problemen met blekende monti's en calendriums
als je dit met de salifert vergelijk dan is waarde 7 ~ 10,2 (verschil van ~3)
dus met de salifert test mag ik niet onder de 8 komen

Laatst bewerkt:
Ik meet ook met Sera dit omdat ik dacht dat deze het beste zou zijn ook mijn KH zit rond de 6/7 maar was voorheen 4/5 zat ik dus waarschijnlijk altijd goed mee...

Misschien ook eens een ander test setje gebruiken..
gisteren een nieuwe KH test gehaald van salifert.
vandaag meting op rif gedaan

KH = 10,2 (volgens salifert)

raar want ik heb eerder getest met sera (druppels tellen en die gaf steeds aan 6-7)
de salifert lijkt me nauwkeuriger omdat die met 3 componenten werken en en een resolutie heeft van 0,3 of 0,6, terwijl de druppel methode een resolutie heeft van 1.0.

ik dacht juist deze keer een ander setje te pakken die theoretisch nauwkeurige zou moeten zijn.
resolutie 0,3 i.p.v. 1 bij de drupplel tellers.
ik weet wel dat mijn Magnesium / Calcium verhouding iets scheef is, MG=1215, CA=480.
Mogelijk test salifert op basis van aanwezigheid van calcium en verwaarloosd magnesium.
Hoe dan ook wat mot ik hier mee ????
wat is goed? ben niet van plan alle merken testen te gaan aflopen. ik ben geen test centrum of zo ....

ik ga een nieuwe emmer zoutwater aanmaken en testen met salifert, dan zou ik kh 8 moeten krijgen???

Back
Bovenaan