Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

hmmm....
mijn magnesium poeder is op. Laatste potje aan arjan meegegeven. (vandaag niet gedoseerd)
Sander zou nog 2 potjes hebben liggen, maar die blijken achteraf calcium te zijn.
ww heeft al sinds vorige week zaterdag geen binnen gehad.
Hopelijk heeft marc ze zaterdag weer, want het moet niet langer gaan duren. Mijn magnesium wordt redelijk hard verbruikt

eventueel ook de mint/paarse hé:).[/QUOTE] Deze is een stuk moeilijker te stekken maar zal er eerdaags eens wat van gaan proberen.
Zal wel moeilijk worden maar is dan ook wel super mooi en is ook best zeldzaam heb hem zelf nog nooit ergens anders gezien!! vooral van boven af!!
nou dennis, van phyto plankton weet ik nu bijna alles. Het is zowat dagelijks ritueel voor mij, elke dag 3 liter aftappen voeren aan brachionus en weer klaarzetten om de volgende dag te tappen.
brachionus en een deel fyto gaan in de specialsbak en als er paardjes zijn dan gaan die daarin.

bedank voor het vasthouden dennis en eventueel ook de mint/paarse hé:).

foto's menella
paarse tak met lichtpaarse poliepen
lila tak met licht rose poliepen

Bijlagen

• Herschaalde kopi&#101.jpg
    Herschaalde kopi&#101.jpg
    124,8 KB · Weergaven: 11
    138 KB · Weergaven: 11
    157,2 KB · Weergaven: 11
    125 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
foto's houterige ingekrompen orange en rode nepthya soort geplakt op een steen.
nu afwachten hoe lang het duur voor deze het gaan doen.

Deze soort heeft qua structuur nu veel weg van een ingetrokken kroepoek leder, met het verschil dat dit tak/boom vormig groeit en orange/rood is, terwijl de kroepoek meer als een soort gewei groeit en bruin/beige is)

Bijlagen

159,8 KB · Weergaven: 13
    149,7 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
menella rode tak met orange poliepen
menella rose tak met spierwitte poiliepen

Bijlagen

153,4 KB · Weergaven: 10
    119,7 KB · Weergaven: 13
    139,4 KB · Weergaven: 11
    105,7 KB · Weergaven: 8
rode en groene porites met kokerwormen in symbiose .
de Rode porites oogt eigenlijk meer paars dan rood, maar mogelijk heeft het met de waterwaarden te maken bij de verkoopbakken van ww. Ze stonden al een tijd in de bak en waren me nu pas opgevallen. We gaan zien hoe ze het bij mijn specialsbak gaan doen.

een groepje grote hawai kokerwormen

Bijlagen

156,4 KB · Weergaven: 19
    166,3 KB · Weergaven: 16
    150,4 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
heeft geen haas, en ga geen gekke toeren uithalen. Het komt vanzelf wel een keer als je toch daaraan wat moet doen, dan hoef je me alleen maar een belletje te geven.

oh ja, zoals je ziet werk ik nu wel met rowaphos en bij de specialsbak kom ik daar niet aan onderuit. Al zal ik het wel blijven proberen duurzame alternatieven te zoeken.

eventueel ook de mint/paarse hé:).
Deze is een stuk moeilijker te stekken maar zal er eerdaags eens wat van gaan proberen.
Zal wel moeilijk worden maar is dan ook wel super mooi en is ook best zeldzaam heb hem zelf nog nooit ergens anders gezien!! vooral van boven af!![/QUOTE]

zaterdag 20/3 heb ik de twee dwerg koraal duivels uit de specialsbak verwijderd. Omdat ik toch wat kleine niet gulzige visjes, zoals de pijlvisjes en enkele mooie gobies in deze bak wilt houden. De bicealatus is naar de fishonly en de rode duivel is naar de paardjes bak omdat die vertikt iets anders te eten dan mysis.

vanmorgen alle 4 afschuimer gereinigd omdat mijn rif afschuimer weer eens te rijk was gaan schuimen en dus bijna vol was. ik heb steeds dat de waterhoogte om een vage reden veranderd. Ik ga de doorvoor en hoogte regeling van de rif binnenkort aanpassen, want het regelen met een kogelkraan is echt drie keer nix.
watten van power filters van de hoekbak, rif-opvoerpomp, en specialsbak vervangen. rif overloop en stekken bak zijn gisteren of een eerder vervangen.

vanmiddag twee testje op de specialsbak uitgevoerd.

NO2 = < 0,03mg/l (sera , mooi geel)

De bioloog doet zijn werk beter sinds ik de opvoerpomp niet meer uitzet bij het voeren, want alle nitriet is nu weg. ik heb ook de watten uit de sump gehaald sinds ik dit omgebouwd heb naar een specialsbak, anders zou er teveel voer in blijven hangen en gaan afbreken, met gevolg een nog grotere nitraat/fosfaat productie.
alleen de powerfilter heeft nog watten die ik om de 2-3 dagen verwisseld.
tijdens het voeren zet ik de powerfilter en afschuimer een half tot één uur uit.
Aangezien ik met een bruishout werk heb ik een magneetklep voor de bruishout aangesloten die samen met de powerfilter op een schakelklok staat met de nokken op 1 uur pause.
zo kan ik ook nooit vergeten de boel weer aan te zetten.

PO4 = 0,3-0,4ppm (redsea, mintgroen)

De kleur was stukken lichter dan de vorige meting 4 dagen geleden (18/3)
het lijkt erop dat de HS antiphos op de specialsbak minder effectief is als de rowaphos op het RIF (maar dat kan ook komen dat de specialsbak de bron van de fosfaat is en het rif dus niet.
tijd zal het leren. Ik blijf voorlopig gewoon zo doorgaan.

Laatst bewerkt:
Ik ben ook heel benieuwd naar jouw verzameling bakken Glen.

Op foto's is het is het altijd anders.

Het was zeker gezellig,en wat vliegt de tijd als je aan het filosoferen bent .
Ik ben heel benieuwd naar je uitvoering van je filosofie.

Vooral je speciaal bak ben ik heel nieuwsgierig naar,daar wil ik zeker meer over weten.

Tot gauw ik bel je van de week

Grtzz Aad

omdat ik het vermoeden had er teveel stofvoer en ander zwevend voer in de potfilter werd uitgefilter heb ik vanavond de potfilter met HS anti fosfaat (voortaan noem ik het voor de gemak maar GFO) uit elkaar gehaald en alle kool, watten en nylon sok verwijderd.
De GFO heb ik met osmose water uitgespoeld en los terug geplaatst, met alleen een grove spons onder en bovenin. Ik had gehoopt dat de boel ging wervelen maar helaas is de 350l/u van de eheim pot niet sterk genoeg om dat te bewerkstelligen. Toch zo gelaten want want zo gaat het water zonder weerstand en vuil ophoping door de pot heen.

aangezien de schelpenfilter prima zijn werk doet heb ik de reeds klaar staande wervelbed filter van 5L ff niet meer aangesloten. Mogelijk als ik later ruimte wilt maken in het sumpje, dat ik hem wel gaat gebruiken.

in de toekomst wil ik de specialsbak sump als volg modificeren:
een kleine wervelbed met de GFO in de sump (aangedreven door het overloopwater)
een emmetje met zand die dienst gaat doen als deep sandbed filter. (nitraat en fosfaat afbraak)
de huidige afschuimer blijft ongewijzigd.
de 5L wervelbed extern een week of 2 koppelen waarna ik de schelpen filter uitbouwt

Laatst bewerkt:
gaan we doen aad

Ik ben ook heel benieuwd naar jouw verzameling bakken Glen.

Op foto's is het is het altijd anders.

Het was zeker gezellig,en wat vliegt de tijd als je aan het filosoferen bent .
Ik ben heel benieuwd naar je uitvoering van je filosofie.

Vooral je speciaal bak ben ik heel nieuwsgierig naar,daar wil ik zeker meer over weten.

Tot gauw ik bel je van de week

Grtzz Aad

sinds ik het fosfaat probleem heb geconstateerd heb ik de zelfgemaakte mix steeds uitgespoeld door een nr.5 zeef en het water weggegooid.
vanaf vandaag ben ik begonnen de laatste beetje fijne voer ook terug te winnen door het water nog eens door een fijner brachionus zeef te gooien.
voordeel is minder belastend voor het water, en toch de fijnste deeltjes voor de filteraars.
Als het fosfaat probleem onder controle is zal ik overwegen 1/2/3 (opbouwend) dag in de week alles erin te doen.

Alle koralen (m.u.v. de aardbei) doen het perfect in de specialsbak. Blijkbaar hebben ze totaal geen last van het verhoogde fosfaat en nitriet gehad.

Omdat de aardbei blijkbaar een kalk skelet heeft, zorg de verhoogde fosfaat ervoor dat dit dus wordt stilgezet/afgebroken. Alhoewel hij flink gevoerd wordt en mooi open staat, wijkt het vlees toch gestaagd aan de randen.
wel heb ik op 2 plekken in de bak een mini-poliep aardbei koraal gezien

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan