Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

kon het weer niet nalaten.
ik zag de wervelbed zo mooi wervelen (test op zoetwater), dus ben onder de bak gekropen en heb de wervelbed aangesloten op mijn specialsbak. Was niet echt nodig want de schelpen filter deed prima zijn werk. Een paar weken de bacteriën kolonie de tijd geven om te enten en groeien. Dan gooi ik mogelijk de schelpen filter, die veel ruimte inneemt eruit.

de special bak gaat vooruit, nitriet is nu nihil fosfaat word minder maar nog niet laag genoeg. Er is hier en daar nog een bruine smeer te zien op het grind, maar dat word met de dag minder.

Laatst bewerkt:
Met het rif gaat het al wat beter.
- water is kraak helder
- net de ruiten schoongemaakt, schoonmaak ruiten kan om de dag en dan zelfs gedeeltelijk en zeer weinig, toen het fout ging moest ik aan de eind van de dag al weer schoonmaken anders zat er over alle ruiten een groene waas.
- het bruin in de koralen word al iets minder, de algemene indruk van de bak is nu ook lichter (minder bruin)
- de blauwe formosa had ik al opgegeven, hij weefsel was al tot de skelet verdwenen (je zag al de kalk structuur uitsteken), nu zie ik de skelet weer bruin weefsel krijgen.
- de toortskoraal was bruinig /groen, nu is het transparant groen met witte toppen
- mijn sterpoliepen worden weer groener en staan vol open. ze waren bruinig aan het worden en kregen een soort bruine velletje over zich heen, waardoor het ook smerig oogde.
- zelfs de poliepen van de montipora confusa worden nu groen, de ondergrond is nu wel lichtgroen/wit. Voorheen was het fluogroen met donker bruine poliepen.
Deze montipora confusa is wel de sterkste koraal van de bak, heeft al alles overleefd en groei als kool, zelfs als anderen crashen door een te lage KH, tekort aan magnesium, teveel aan fosfaat.
- zelf een stuk sterpoliep die al een jaar zat te sukkelen in een schaduwrijke hoek onder de neospongodes, die het voorheen niet echt wilde doen en bruinig was, is nu groen aan het worden. Dit had ik al een week of 2 eerder gezien, maar nu val het ook echt op dat hij vol open staat groen is en er groei in zit. Dit kan natuurlijk mede komen doordat ik rond die tijd ook een van de twee zeer grote neospongodes weggehaald heb en in mijn hoekbak heb gezet.
- bruine aanslag op het grind in rif en stekkenbak is volledig weg.
- roze hystrix was bruiner aan het worden, nu begint het fluoriserende rose vanuit het midden weer naar voren te komen.
- de bruin/gele monitiplaat was het geel verdwenen en begon te veralgen, nu stop de veralging en komt het geel enigszins weer tevoorschijn.
- de mooie grote stek groene formosa van dakine heb ik de toppen elk 3cm moeten verwijderen wegens bleken en algen, de breuk vlakken zijn nu al weer overgroeid met weefsel en hij word weer groener.

ik zit nu wel te twijfelen of de rowaphos eruit moet, want vanaf vandaag constateer ik dat mijn bak met sommige koralen veel lichter worden dan ze ooit zijn geweest.

Laatst bewerkt:
de fish only bak gaat ook prima
sinds de wervelbed geinstalleerd is heb ik geen last meer van bruine aanslag en flap en de stenen worden met de dag schoner, nu groei er zelf groen en rode algen en draad algen op, van die rode bolletjes en groene slierten. Hiervoor groeide er niks alleen glibberige alg en paarse/groen/bruine aanslag. Eigenlijk is de bak nooit door de opstart gekomen omdat er niet genoeg biomassa was en relatief veel vis. Dat was ook geen ramp want er zaten alleen vissen in. Het was de enige bak van mij zonder biomassa.
Zo het ernaar uitziet is door de kleine wervelbed nu de nitriet verdwenen. nitraat is bij mijn nooit en probleem geweest kwam nooit boven de 2.5ppm uit. fosfaat is in deze bak bij de laatste meting wel hoog 2ppm.

ik gooide er weleens deelanemonen die ik uit de hoekbak haalde erin en die overleefden het meestal niet. Ook kleine keniaboom stekken, waar ik een woud van heb gooide ik erin als indicator om te kijken of de waterkwaliteit verbeterde, maar vaak kwijnden die langzaam weg.
Nu lijkt een deel anemoon het prima naar zijn zin te hebben.
Als de waterkwaliteit goed blijft gooi ik er later een tepelanemoon in voor de clarki.

zelfs de sohal begint nu te grazen op de stenen, hiervoor was er niks te grazen , alleen bruine aanslag.

ga hier binnenkort ook GFO op loslaten.

Laatst bewerkt:
vanavond kom ik erachter dat vanuit mijn dendro een soort van slierten van 4-5cm in de stroming wapperden.
Bij nader onderzoek met de juiste lichtval kon ik zien dat de slierten naar een soort van weekdier leiden.
dit bleken dus 2 naaktslakken te zijn van 1,5mm lengte en die hadden een perfecte:mad: schutkleur. Alleen door het volgen van de slierten heb ik ze kunnen lokaliseren, anders had ik ze nooit gezien.

2 weken terug had ik de hele dendro uit het water gehaald en op tafel met een sate prikker nagelopen en heb ze niet kunnen vinden. De draden heb ik wel eerder gezien maar dacht dat het slijm was die van de dendro kwam. dez slakken zaten dus al die tijd in de dendro en hebben hem van 15cm to 7cm laten krimpen:mad:
ik ga wel opletten of er meer zijn, want nu weet ik hoe ze er uit zien. de slierten zijn een goede verklikker.

dit heeft één positief aspect. ik kan weer dendro's kopen, want ik weet u waarom hij het niet deed, ik dacht al die tijd dat mijn voer verkeerd of onvoldoende was.

Laatst bewerkt:
vanmorgen sta ik vol verbazing naar mijn rif te kijken.
Ik wist niet dat koralen binnen één dag zo kunnen verander van kleur en de manier waarop ze uitstaan.
vandaag kwamen de contrast kleuren tevoorschijn en er staan velden met buttons open op plaatsen waar ik dacht "die zijn zo gekrompen, ze zijn bijna verpieterd)
v.b.
- de bruin/geel montiplaat heeft nu kleine felle gele stippen
- de hystrix is nog feller rose dan gisteren
- de standaard buttons staan waren eerst bruin, nu verstint er een soort witte blauwe streep en ze worden van de centrum uit groen
- alle buttons staan vol open waardoor alles 2x zo groot lijkt en de contrast kleuren zoals blauw, wit, orange,groen komen meer naar voren.
vandaag is dus buttons dag lijk het wel.
- één van de AC acro's waarvan de toppen zeker een cm teruggetrokken zijn en licht begroeid is met alg heeft één top die al terug begint te komen met een licht paarse kleur. de bealgde koppen zal ik later als de groei begint gaan knippen, nu ff niet.
- de korte stompe acro heeft ook enkel bleek plekken op de top die nu stabiliseren. de goene kleur begint ook terug te komen

Mijn krul gorgoon (Cirrhipathes-spiralis) doet het niet goed. (Hij wordt ook wel spiral coral genoemd)
Er ontstaan zwarte kale plekken op de gorgoon, en over de hele gorgoon zie je dat het weefsel dunner wordt. je kan al de zwart door d weefsel zien. Het is goed te zien dat dit een zwart koraal is want de stam is pikzwart.
mijn vrouw zei al tegen me bij de tweede dag "ik vind dat die krul gorgoon geen poliepen vertoond".
En ik zou hier de kenner moeten zijn haha..... ze heeft toch gelijk gekregen.....af en toe moet je wel naar je vrouw luisteren .... het zoiets al intuïtie?

aan deze koraal heb ik geen plaagdieren kunnen ontdekken, geen brokkelsteren, geen slak, gewoon niks.

Ik hoop niet dat ik het pas ontdek als ie bijna is weggekwijnd, net als de 2 naaktslakken op de dendro.
De dendro is inmiddels de helf van de lengte gekrompen en tot 1/4 van zijn originele volume geslonken. Het was eerst 13-15cm, maar is nu amper 6cm hoog.

foto van de krul en dendro, vandaag geschoten.

Bijlagen

• Herschaalde kopi&#101.jpg
    Herschaalde kopi&#101.jpg
    150,6 KB · Weergaven: 16
    106,8 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Het lijkt er op dat wat bruine alg zie,op de gorgoon.

Een beetje meer stroming,zal het probleem wel oplossen

Succes ;)

de lila menella doet het goed, het weefsel aan de voet is zelfs 2cm aangegroeid in 15 dagen tijd.
foto is een vergroting van de voet gemaakt op 9 maart 2010

Morgen maak ik een foto met huidige herstel. Het licht is nu al uit.

Bijlagen

116,8 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
Vanmorgen de wateropbrengst van mijn Aquamedic 150 (150L p/d) apparaat gemeten, over 100ml deed hij 1.44min. Omgerekend is dit 4,16l/u of 99,99l p/d.
m.a.w. de opgegeven 150L p/d wordt niet gehaald met de huidige waterdruk en watertemperatuur.

Momenteel moet ik ongeveer 4uur per dag de osmose laten werken om het waterpeil niveau te houden, dit betekend dat ik ~16 liter per dag verdampt. Voorheen was dit veel meer omdat de aquaria en sumps niet waren afgedekt. De vochtigheid in huis was dan 75% en de ruiten waren allemaal beslagen. Momenteel geen beslagen ruiten en vochtigheid is 50%

Laatst bewerkt:
vanavond kom ik erachter dat vanuit mijn dendro een soort van slierten van 4-5cm in de stroming wapperden.
Bij nader onderzoek met de juiste lichtval kon ik zien dat de slierten naar een soort van weekdier leiden.
dit bleken dus 2 naaktslakken te zijn van 1,5mm lengte en die hadden een perfecte:mad: schutkleur. Alleen door het volgen van de slierten heb ik ze kunnen lokaliseren, anders had ik ze nooit gezien.

2 weken terug had ik de hele dendro uit het water gehaald en op tafel met een sate prikker nagelopen en heb ze niet kunnen vinden. De draden heb ik wel eerder gezien maar dacht dat het slijm was die van de dendro kwam. dez slakken zaten dus al die tijd in de dendro en hebben hem van 15cm to 7cm laten krimpen:mad:
ik ga wel opletten of er meer zijn, want nu weet ik hoe ze er uit zien. de slierten zijn een goede verklikker.

dit heeft één positief aspect. ik kan weer dendro's kopen, want ik weet u waarom hij het niet deed, ik dacht al die tijd dat mijn voer verkeerd of onvoldoende was.
Glenn,deze slakjes zijn ongevaarlijk voor de Dendro's en leven van de kleefstof wat zeer snel hersteld,zie het maar als een soort symbiose.Dendronephthia's zijn zeer gevoelig voor waterveranderingen zoals bij het inzetten van anti-fosfaat middelen.Deze dieren moet je dwingen te eten met toegevoegde polymeermiddelen.

Je hebt daar een paar mooie bakken staan.

Pieter

dank je pieter, van jou komende is dat hele mooie compliment.
Die slakken zij niet meer dus, hmmm ...nu ben ik er nog niet:mad:.
Dit krimp probleem deed zich al vanaf het begin voor, dus niet vanaf het moment van inzetten antifosfaat.
wat zijn, of bevat polymeermiddelen?

Glenn,deze slakjes zijn ongevaarlijk voor de Dendro's en leven van de kleefstof wat zeer snel hersteld,zie het maar als een soort symbiose.Dendronephthia's zijn zeer gevoelig voor waterveranderingen zoals bij het inzetten van anti-fosfaat middelen.Deze dieren moet je dwingen te eten met toegevoegde polymeermiddelen.

Je hebt daar een paar mooie bakken staan.

Pieter

Laatst bewerkt:
de grote knalrode haarster heeft het niet naar zijn zin, hij verliest steeds armen en staat er slecht bij.
zelf de afgelopen weken al 7-8 armen laten afvallen.
De ander kleinere soort (minder fraai van kleur) lijken wel te overleven. eentje heb ik al vanaf 5 december 2009

Bijlagen

145,2 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan