Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

gisteren heb ik de Ca gemeten en deze was weer 390 ppm. in 13 dagen (na de laatse meting) is het vanaf 440ppm gezakt. Ik heb de waarde aangevuld met CaCl2. Vanaf heden ga ik CaCl2 erbij doseren.

De dosering bedrag 6x 21sec (0,292ml/sec) wat correspondeer met 36,8ml van een concentraat 0,582gr/ml
Dit komt overeen met 21,4gram CaCl2 per dag wat ik doseert naast de kalkreactor.

De dosering word bij de volgende meting waarschijnlijk weer bijgesteld.

aan de dieren is er niks te zien.

Laatst bewerkt:
gisteren heb ik de Ca gemeten en deze was weer 390 ppm. in 13 dagen (na de laatse meting) is het vanaf 440ppm gezakt. Ik heb de waarde aangevuld met CaCl2. Vanaf heden ga ik CaCl2 erbij doseren.

De dosering bedrag 6x 21sec (0,292ml/sec) wat correspondeer met 36,8ml van een concentraat 0,582gr/ml
Dit komt overeen met 21,4gram CaCl2 per dag wat ik doseert naast de kalkreactor.

De dosering word bij de volgende meting waarschijnlijk weer bijgesteld.

aan de dieren is er niks te zien.

En ik ben getuige geweest van die meting en kan bevestigen dat aan de dieren niks te zien is.. :rolleyes:;)

Mensen, wat een prachtbak heeft die Glenn staan! De snoepkleurtjes doen bijna pijn aan je ogen! :cool: En nog is die jongen niet tevreden en wil hij er nog meer kleur uit halen...

@Glenn: nogmaals bedankt voor je gastvrijheid en het praatje over deze fascinerende hobby! topjes

En ik ben getuige geweest van die meting en kan bevestigen dat aan de dieren niks te zien is.. :rolleyes:;)

Mensen, wat een prachtbak heeft die Glenn staan! De snoepkleurtjes doen bijna pijn aan je ogen! :cool: En nog is die jongen niet tevreden en wil hij er nog meer kleur uit halen...

@Glenn: nogmaals bedankt voor je gastvrijheid en het praatje over deze fascinerende hobby! topjes

Dank je, bas.
Als het goed is moet de calcium volgend week spot on zijn. Ik weet dat het beter kan qua kleuring. Het verschil is dat ik dat ik niet een ulns najaagd, maar dat ik vast houd aan mijn peilers. Fosfaat en nitraat moeten op niveau blijven! En ik gebruik ook mijn indicatoren xenia, lobophytum, caulastrea, anthellia. Blauwe acropora
Met de hulp deze indicatoren kan ik de meet intervallen gedeeltelijk oprekken.

Verstuurd van mijn GT-I9295

Laatst bewerkt:
helaas gisteren tijdens het schoonmaken de Bluetip Acro "ont-tipped".
stond met mark te praten e schoon te maken...... dan krijg je dat!
hij was al flink gegroeid sind de laatste update.

foto 24aug2013
9604420015_1c13cb5819_c.jpg

27aug2013, gisteren na schoonmaak
9604418757_245d8884a8_c.jpg

Ja Glenn dan krijg je dat hè, je moet ook geen 2 dingen tegelijk doen hahahaha.

Hey Glen het groeit toch als kool bij jou , de kleuren zijn geweldig gr jaap

De stand van zaken.
grappig om het verschil te zien in 8 maanden.

25 Okt 2012
<object width="640" height="360"><param name="movie" value="//www.youtube.com/v/259lIvgIm6Q?hl=nl_NL&amp;version=3&amp;rel=0"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="//www.youtube.com/v/259lIvgIm6Q?hl=nl_NL&amp;version=3&amp;rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="640" height="360" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object>

18juni2013
http://youtu.be/FHu-cY0bxuo
<object width="640" height="360"><embed src="//www.youtube.com/v/FHu-cY0bxuo?version=3&hl=nl_NL&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="640" height="360" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></object>

Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit Glenn :) Hier gaat het ook goed alleen daalt m'n Po4 niet hard. Hij hangt nu tussen de 0,16 en 0,12 maar ik kom van 0,32 zoals je weet dus het gaat de goede kant op. Alles staat er eigenlijk best goed bij dus ik heb geduld.

Wat een verschil! mooi hoor. Wat is jou ervaring met de Meiacanthus atrodorsalis glenn? Heb je er gewoon 2 bij elkaar gezet, of kan je zien wat mannetje en vrouwtje is? nog iets om rekening mee te houden bij deze visjes?

Ziet er goed uit Glenn :) Hier gaat het ook goed alleen daalt m'n Po4 niet hard. Hij hangt nu tussen de 0,16 en 0,12 maar ik kom van 0,32 zoals je weet dus het gaat de goede kant op. Alles staat er eigenlijk best goed bij dus ik heb geduld.

Dat is een positief , ik denk het fosfaat nu langzaam uit het steen komt, omdat je waarschijnlijk al langere tijd hoog draai.

Wat een verschil! mooi hoor. Wat is jou ervaring met de Meiacanthus atrodorsalis glenn? Heb je er gewoon 2 bij elkaar gezet, of kan je zien wat mannetje en vrouwtje is? nog iets om rekening mee te houden bij deze visjes?

Mijn indruk is dat zolang je goed en royaal voert ze redelijk samen te houden zijn. Als je minder gaat voeren. Ze al gauw elkaar gaan afmaken. Of de zwakke krijg meer voer en houd beter stand tegen aggressie.
Maar de essentie is veel/royaal voeren.

Een beetje chemie:
Ik gebruik Fe2 in de vorm van ijzer sulfaat FeSO4.

Het volgende is een experiment om te kijken hoe Fe2 zicht gedraagd in osmose of zoutwater.
Een paar toestanden van oplossingen met FeSO4.
Linker fles is met osmose water, rechterfles met zoutwater uit aquarium.
foto1- 10 gram FeSO4 in elke fles
foto2 - oplossingen gemixed met 100ml osmose/ zoutwater. Alles Volledig in oplossing
foto3- niet voor lang. De volgende dag is er al neerslag in beide oplossingen.
De linker osmose oplossing is klonterig en lijkt meer op roest. De rechter zoute oplossing is veel fijner en lijkt op een emulsie.
foto4 4- dezelfde oplossing een maand later.
De linker osmose oplossing is meer gaan klonteren en heeft een diepere roestige kleur. De rechter zoute oplossing is niet veel veranderd.
foto5- beide oplossingen flink omgeschud.
De linker osmose versie bezink vrij gauw.
Hier uit blijkt dat beide concentraties niet geschikt zijn om te gebruiken met een doseerpomp. Ze reageren met water tot:

FeSO4 + 2 H2O = Fe(OH)2 + H2SO4
en
FeSO4 + H2O = FeO + H2SO4

ijzer(II) Sulfaat + water => Ijzer(III) Hydroxide + zwavelzuur + water
en ijzer Oxide + zwavelzuur

door de zwavelzuur die ontstaat in de oplossing is de boel wel in balans en in oplossing

Echter blijf dit niet lang zo, in de loop van de dag reageert de gevormde Ijzer(III) met zuurstof door to Ijzer(III)Oxide-Hydoxide die dan neerslaat. iron(III) oxide-hydroxide FeO(OH)·Fe(OH)3.

4 Fe(OH)2 + O2 = 4 Fe(OH)3 + -2 H2O

Bijde gevormde Ijzer (II)+(III) hydroxide zijn vaste stoffen die slecht oplossen in water
ijzer(III) Hydroxide 0.115 g/100 mL (20 °C)
ijzer(II) hydoxide 0.00015 g/100 mL (20 °C)
ijzer(II) oxide lost NIET op in water

m.v.g. Glenn

http://zeewaterforum.info/forums/sh...ia-Verzameling&p=975635&viewfull=1#post975635

Aangezien de verdere uitwerking nooit hier geplaatst is hierbij alsnog (was op een ander forum wel gedaan, maar helaas is alles van DSR verwijderd)

uit het voorgaande kan je concluderen dat de ijzer bindingen zullen neerslaan.
om dit doseerbaar te maken, word een chelaat gebruikt in de vorm van een citraat.

Hoe werkt het fosfaat verwijderen d.m.v. ionen uitwisseling met Ijzer Hydroxide vormen.
Dit zijn vaste korrels(GFO), of vloeibaar (chelaat).
Het verschil is:
Bij GFO moet water langs een buis met gevuld met GFO, dus de reactie vindt alleen in de reactor buis plaats.
Bij ijzer chelaat zit de Ijzer hydroxide door de water kolom en is de reactie door het hele waterkolom.
welke zal sneller werken ? die conclusie mag de lezer zelf trekken, ik weet het wel.
welke methode jou voorkeur heeft bepaal jij zelf, aan de hand van je doelstelling. (controle, geleidelijk verlagen of juist niet)
Fosfaat verwijdering door ionen wisseling gaat als volgt:
de Fe(OH)3 zal onder normale omstandigheden OH[SUP]1- [/SUP]ionen uitwisselend met PO4[SUP]3-[/SUP]
3x OH[SUP]1- [/SUP]komen vrij en 1x PO4[SUP]3-[/SUP] ion word geabsorbeerd.
Fe(OH)[SUB]3 [/SUB]+ PO4[SUP]3-[/SUP] => FePO[SUB]4[/SUB] + 3OH[SUP]1-[/SUP]
Zowel Fe(OH)3 als FePO4 zijn vaste stoffen en zullen herkenbaar zijn als een waas in de bak bak. Hoe erg zal afhangen van de gebruikte concentratie. Deze waas blijft niet in de bak zitten maar zal voor een groot deel door mechanische filtratie en afschuiming verdwijnen. Zeer herkenbaar omdat zowel de afschuiming als de powerfilter watten rood/bruin gaan kleuren. Dit is ook afhankelijk van je gebruikte concentraties. De resterende neerslag zal net als ditritus op den duur ook uiteindelijk in de filtratie terecht komen. Omdat dit een continu gaande proces is zal er van alles aanwezig blijven in het syteem. Het gebonden FePO4 kan dus ook neerslaan en op je substraat terecht komen, maar dat geld ook voor ditritus, uiteindelijk verdwijnt dat ook door filtering.
Zou dat niet het geval zijn dan zou het substraat van mijn aquarium oranje/bruin moeten zijn, want dat is de kleur van beide stoffen. Neerslag blijft niet in het waterkolom hangen.
De binding FePO[SUB]4[/SUB] weer los maken kan alleen in een zeer zure omgeving of een geheel basische omgeving. Beide situaties komen niet voor in het aquarium. (anders was alles al dood)
Hierop berust het regeneren van GFO d.m.v. NaOH
Door het overschot van OH[SUP]1-[/SUP] ionen word de binding van de FePO[SUB]4[/SUB] weer vervangen door Fe(OH)[SUB]3[/SUB].

vergeef mij als bepaalde notering een aanduidingen niet comform de standaard genoteerd zijn, maar het gaat mij om de elementaire werking te verklaren in verstaanbare taal.

hallo Glenn,

Inderdaad een supermooie bak, heb je ook doopvonten in de bak?

hoe reageren ze op deze methode?

Groeten ruud

Deze Trochus sp. Slak (banded Trochus snail) heeft zich blijkbaar vermenigvuldigd. Ik heb al meer dan 18 maanden geen slakken meer bijgezet en bijna een jaar geen koralen meer bijgezet.
Vandaag vond ik dit mini exemplaar in de sump.

Bijlagen

• uploadfromtaptalk1377799146141.jpg
    uploadfromtaptalk1377799146141.jpg
    34,6 KB · Weergaven: 32
  • uploadfromtaptalk1377799161309.jpg
    uploadfromtaptalk1377799161309.jpg
    34,1 KB · Weergaven: 30
  • uploadfromtaptalk1377799173214.jpg
    uploadfromtaptalk1377799173214.jpg
    35,1 KB · Weergaven: 26
Glenn gaaf hè mini turbo's mijn bak zit er ook vol mee ik heb er honderden :cool: je bak staat er zeer goed bij je weet niet waar je moet kijken op je filmpje! Ik zag ook een rode met witte stippen lipvis zwemmen klopt toch weet jij hier de naam van is een mooie vis!

Gr. Jeroen

Glenn gaaf hè mini turbo's mijn bak zit er ook vol mee ik heb er honderden :cool: je bak staat er zeer goed bij je weet niet waar je moet kijken op je filmpje! Ik zag ook een rode met witte stippen lipvis zwemmen klopt toch weet jij hier de naam van is een mooie vis!

Gr. Jeroen
macropharyngodon Ornatus

Back
Bovenaan