Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

Klinkt als een fulltime baan! ;) Nee serieus, gefeliciteerd, allemaal zeer mooie maar ingrijpende gebeurtenissen die veel aandacht en tijd op zullen slokken.

Bedankt tanne!! Dat zal het zeker zijn en doen. De geïnvesteerde tijd in deze prachtige hobby zal dan wel op een lager pitje komen te staan, maar ik geef de hobby beslist niet op!!

Goed gewerkt op alle fronten Frank:biggrin:alvast van harte

Hahaha... Bedankt Luc!!

Het is alleen nog even afwachten of de brei kunsten van de vrouw een gewenst resultaat gaat opleveren. Maar iig kan vastgesteld worden dat het niet aan mijn naaiwerk heeft gelegen :biggrin:...

Hahaha... Bedankt Luc!!

Het is alleen nog even afwachten of de brei kunsten van de vrouw een gewenst resultaat gaat opleveren. Maar iig kan vastgesteld worden dat het niet aan mijn naaiwerk heeft gelegen :biggrin:...

Das mooi verwoord :)
Gefeliciteerd

Vandaag maar even mijn zeoliet vervangen en de kool, ik had toch het idee dat het verzadigd was. Ik zie dat aan mijn bak wanneer dit nodig is. Het is niet zomaar te omschrijven maar als je je bak kent dan zie je dat. Ik heb vanmorgen de wisseling gedaan en binnen een paar uur begin ik al verschillen waar te nemen. Het water is weer kraak helder en de koralen gloeien weer bij het blauwe licht :).

Waterwaardes;

K+ = 390 (voeg indien nodig eigen oplossing toe)
CA = 440 (stabiel door diy reactor)
KH = 7.0~7.5 (stabiel door diy reactor)
MAG = 1350 (stabiel door diy reactor)
NO3 = 0,0~0,2 (laag door zeoliet/afschuimer/gedisciplineerd voeren), voeg eigen oplossing wekelijks toe)
NO2 = 0 (niet meetbaar door zeoliet)
NH4 = 0 (niet meetbaar door zeoliet)
PO4 = 0,0 (niet meetbaar door zeoliet/afschuimer/gedisciplineerd voeren)
PH = 7.8 (stabiel door reactor)
SG = 1.024 (stabiel door auto-bijvulling)
SR = niet gemeten (voeg eigen oplossing wekelijks toe)
Temp = 25~26gr. (verhoogd en stabiel)

Laatst bewerkt:
Voorlopige led setup;

naamloos.jpg

Ben alleen nog een beetje aan het twijfelen over het aantal en de locatie van de oranje/rode leds met 610-620nm. Misschien dat het er 4 worden, of dat ik het reduceer naar slechts 1 in het midden omdat oranje/rood snel overheerst. Het fijne aan een DIY armatuur is dat je het zelf kunt samenstellen en gemakkelijk zelf aanpassingen kunt maken als het bijv. niet bevalt of er defecten zijn.

Met deze setup kom ik toch aardig in de buurt van de combi van aquablue special, blue plus en actinic en het licht op 5 tot 20 meter diepte;

attachment.php

Laatst bewerkt:
Ziet er mooi uit Frank je Led setup.

Las ergens iets van jou over filter kool wat je altijd mee laat draaien.... om de hoeveel tijd vervang je dat ?

Ziet er mooi uit Frank je Led setup.

Las ergens iets van jou over filter kool wat je altijd mee laat draaien.... om de hoeveel tijd vervang je dat ?

Klopt!!

Ik vervang mijn kool om de 3~4 weken. Dat zie je aan het water wanneer het kool verzadigd is, de helderheid neemt dan steeds meer af. De kool heb ik in een kous zitten, deze kous masseer ik om de 2~3 dagen om bacterie opbouw tussen de koolstukjes te voorkomen en waarmee dus de actieve werking wordt afgenomen door zeg maar "verklontering" door de bacteriën. Ik heb mijn kool bij de uitgang van mijn afschuimer hangen voor een beetje actieve stroming. Voordat ik de kool in de kous doe, spoel ik dit eerst onder de kraan uit zodat de koolstof niet in de bak komt.

Actief kool zorgt voor helder water, opname van metalen en gaat de opbouw van giftige stoffen tegen die bijvoorbeeld bij het houden van softy's vrij komen. Het bijkomend voordeel van filteren over kool is dat gelijk ook je verlichting effectiever wordt, want hoe helderder het water hoe beter het licht het kan penetreren.

Oké bedankt Frank, ik heb 1 eetlepel kool per 100 liter in de kous zitten.

Ik heb het net even voor je nagekeken, ik gebruik altijd zo'n 150 gram per 400 liter, een goede volle theemok.

Vandaag wat ledjes ontvangen van Frode :).

14 stuks Cree 3w Royal Blue en 14 stuks Cree 5w XPG Cool White.

Thanks!!!

Dus ik kan alvast beginnen met wat ledjes te plakken en aan elkaar te bakken :biggrin:...

Leuk weetje;

GetInline.aspx

[TABLE="width: 315"]
<tbody>[TR]
[TD="width: 134"]1 meter = 3 feet[/TD]
[TD="width: 165"]10 meter = 33 feet
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="width: 134"]2 meter = 7 feet[/TD]
[TD="width: 165"]11 meter = 36 feet[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="width: 134"]3 meter = 10 feet[/TD]
[TD="width: 165"]12 meter = 40 feet
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="width: 134"]4 meter = 13 feet
[/TD]
[TD="width: 165"]13 meter = 43 feet[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="width: 134"]5 meter = 16 feet[/TD]
[TD="width: 165"]14 meter = 46 feet
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="width: 134"]6 meter = 20 feet[/TD]
[TD="width: 165"]15 meter = 50 feet[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="width: 134"]7 meter = 23 feet[/TD]
[TD="width: 165"]16 meter = 53 feet[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="width: 134"]8 meter = 26 feet[/TD]
[TD="width: 165"]17 meter = 56 feet[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="width: 134"]9 meter = 30 feet[/TD]
[TD="width: 165"]18 meter = 59 feet[/TD]
[/TR]
</tbody>[/TABLE]

Heatsinks komen eind van de week binnen, en de overige leds (cyan, uv, oranje/rood) zijn verzonden door Rapid Led. Dus deze zijn begin volgende week binnen.

Ben alleen nog rond aan het kijken voor een meanwell 60-1050 (60w / 1050mA).

Een voorproefje van de bouw;

cement 002.jpgcement 001.jpg

De drivers (6 stuks (2x3st) komen tussen de heatsinks te zitten, maar worden niet op de aluminium plaat zelf bevestigd. De drivers komen met een paar busjes los van de alu plaat te zitten zodat de warmte van de drivers geen invloed gaan hebben op de totale warmte die gegenereerd wordt door de ledjes.

En toen was er alvast een beetje licht :biggrin: :cool:..

licht.jpg

Ik heb de cool white leds nu even aangesloten op een 35/700 driver, maar deze worden uiteindelijk op een 60/1050 aangesloten.

De binnenste vier leds zijn XM-L t6 (300 lummen bij 700mA) en de buitenste acht zijn de XP-G R5 (139 lummen bij 350mA). De XM-L's heb ik in het midden geplaatst omdat ik daar iets meer licht wil hebben ivm mijn rifopbouw.

Laatst bewerkt:
Hey frank de bouwer :p
Ziet er weer top uit. Heb je de plaat ook met een goede geleider aan de sinks geplakt? Iets zoals thermal pasta?
Ik denk dat dit je sinks een stuk effectiever zal laten werken.

Hey frank de bouwer :p
Ziet er weer top uit. Heb je de plaat ook met een goede geleider aan de sinks geplakt? Iets zoals thermal pasta?
Ik denk dat dit je sinks een stuk effectiever zal laten werken.

Ik ga idd van die pasta gebruiken.

Van de week krijg ik tappers van Eddy (firewolf) om draad te kunnen tappen in de heatsinks, hierdoor kan ik de plaat superstrak aandraaien op de heatsinks waardoor de pasta die hiertussen komt gelijkmatig wordt verdeeld en overtollige pasta er tussenuit wordt geperst. De pasta mag er ook maar flinter dun tussen zitten, het is slechts een hulpmiddel om ongelijkheden op te vangen.

Back
Bovenaan