Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

Die zitten er bij mij ook in 610-620nm

Een goeie aankoop gedaan dan zou ik zeggen topjes

Het heeft ook even geduurd voordat ik de juiste informatie bij elkaar had gevonden, maar nu is het dan ook gelijk wetenschappelijk onderbouwd. Dat schijnt op dit forum nogal belangrijk te zijn... :biggrin:

Hoi,

Als je de juiste schroeven (zelftappende of parkers) pakt en met de juiste diameter boor voorboort dan kun je ze er zo in draaien. Ik heb op die manier 224 leds vast geschoefd en dat ging uitstekend. Ik moet er niet aan denken om zoveel (x2) gaten van draad te moeten voorzien.

Gewoon een tip :)

Succes in ieder geval!

Hoi,

Als je de juiste schroeven (zelftappende of parkers) pakt en met de juiste diameter boor voorboort dan kun je ze er zo in draaien. Ik heb op die manier 224 leds vast geschoefd en dat ging uitstekend. Ik moet er niet aan denken om zoveel (x2) gaten van draad te moeten voorzien.

Gewoon een tip :)

Succes in ieder geval!

Bedankt voor het meedenken, zoiets wordt altijd gewaardeerd!!

De leds zelf worden met thermoplakkers op een aluminium plaat geplakt (zie gele stickertjes). De tappers heb ik nodig om de aluminium plaat weer op de heatsinks vast te draaien. Ik ga hiervoor rvs boutjes gebruiken met imbus-kop, zodoende kan ik de aluminium plaat gelijkmatig en strak op de heatsink vast draaien.

Vandaag zijn mijn ledjes van rapid-led binnengekomen. Deze zijn per reguliere post verstuurd want dat is de goedkoopste manier, namelijk 5 dollar. Het duurt dan wel 4 dagen langer, maarja, ik heb de tijd.

De leds die ik heb ontvangen zijn 4 UV's, 1 Orange/Red en 4 Cyan's. En natuurlijk zijn deze leds er al weer opgeplakt :biggrin:. Langzaam stukjes bij beetje komt de armatuur steeds verder af...

Als ophanging van de armatuur ga ik duimen en duimhengen gebruiken. De armatuur komt dan niet met beugels en kabels aan het plafond te hangen maar aan de houten boven ombouw. Het grote voordeel van duimen en duimhengen is dat de armatuur in zijn compleetheid omhoog kan worden geklapt waardoor ik ook altijd gemakkelijk in de bak kan komen.

Voor degene die niet weten wat een duimen en duimhengen zijn, hierbij een foto;

naamloos1.JPGnaamloos.JPG

spacer.gif
spacer.gif

spacer.gif

Ik heb de afgelopen 6 weken niet meer mijn water gewisseld om te kijken wat dat aan mijn bak zou doen veranderen.

Afgelopen woensdag heb ik 6 liter vers zeewater aangemaakt met zout van het merk Coral Sea. Wat me al gelijk op viel was dat Coral Sea zout vele malen sneller en beter oplost als de andere zouten die ik heb gebruikt van het merk H2Ocean en Reef Crystals.

Hoe bijzonder het ook klinkt, het effect daarvan is vandaag wel degelijk te zien. De bak staat er wat beter bij en de poliepen staan verder uit. Ik heb daarom besloten om weer terug te stappen op mijn wekelijks routine van 2% water te verversen. Of dit effect gaat hebben op de kleur van de koralen dat is natuurlijk moeilijk te zeggen. Positieve veranderingen vinden minder snel plaats en zijn lastiger waar te nemen als negatieve veranderingen.

De 2% waterwissel is overigens maar 8 liter per week voor mij bak. De reden waarom ik zo weinig ververs ten opzichte van de veelal omschreven 10% is omdat ik daar waar het kan stabiliteit in mijn bak wil behouden. Grote waterwissels zorgen naar mijn mening voor onnodige schommelingen. En de kunst immers bij deze hobby is alles "relatief" zo stabiel mogelijk te houden.

Om die reden heb ik destijds ook gekozen voor een automatisch bijvulsysteem. Het grappige is dat toch wel 90% van de mensen zich druk maken om schommelingen in diverse waterwaardes maar bijna niet in de stabiliteit van de zoutwaarde. Bijzonder niet waar?...

Bedankt voor het meedenken, zoiets wordt altijd gewaardeerd!!

De leds zelf worden met thermoplakkers op een aluminium plaat geplakt (zie gele stickertjes). De tappers heb ik nodig om de aluminium plaat weer op de heatsinks vast te draaien. Ik ga hiervoor rvs boutjes gebruiken met imbus-kop, zodoende kan ik de aluminium plaat gelijkmatig en strak op de heatsink vast draaien.

Hoi Frank,

Ik heb met veel plezier je dagboek gelezen. Als ik je een tip mag geven voor wat betreft de leds: zorg bij de bevestiging van de plaat op de heatsinks dat het aluminium niet in contact komt met het rvs van de boutjes, hierdoor treed er contactcorrosie op waardoor het minst edele metaal (aluminium) oplost, en dus de bevestiging loskomt. Zeker in een agressieve (zeewater) omgeving gaat dit erg snel. Misschien kun je dit verhelpen door er kunststof busjes of ringetjes tussen te plaatsen, of , als je ze kan vinden, aluminium boutjes.
Succes met je zelfbouwproject, ik blijf het met interesse volgen.

Gr. Rick

Vandaag even een paar blauwe leds en vier uv's aangesloten;

vrygezellenfeest.jpg

Hoi Frank,

Ik heb met veel plezier je dagboek gelezen. Als ik je een tip mag geven voor wat betreft de leds: zorg bij de bevestiging van de plaat op de heatsinks dat het aluminium niet in contact komt met het rvs van de boutjes, hierdoor treed er contactcorrosie op waardoor het minst edele metaal (aluminium) oplost, en dus de bevestiging loskomt. Zeker in een agressieve (zeewater) omgeving gaat dit erg snel. Misschien kun je dit verhelpen door er kunststof busjes of ringetjes tussen te plaatsen, of , als je ze kan vinden, aluminium boutjes.
Succes met je zelfbouwproject, ik blijf het met interesse volgen.

Gr. Rick

Hoi Rick,

Leuk dat je even mijn dagboek hebt bekeken. En tips zijn altijd welkom!! :)

Bedankt voor de tip, het worden dan gegalvaniseerde bouten. Dat kan wel :).

Ey Frank, dus geen 10% wissels per week maar 2% klinkt goed:cool:

Hejj Robin,

Hoe ik iets doe, is geen gouden regel. De 2% is gebaseerd op een eigen visie en methodiek. Sommige onder ons verversen helemaal niets. Ik heb dit bij mijn vorige bak ook al eens geprobeerd, en nu weer recentelijk bij deze bak, maar ik neem positievere ontwikkelingen waar waardoor ik toch kleine hoeveelheden blijf wisselen. Volledige tekortkoming alsmede ophoping wordt daarmee voorkomen.

Wat ik vaak zo bijzonder vindt is dat veel mensen 10% wisselen en ondertussen nog eens allerlei toevoegingen in de bak gooien. Waarom? Er vindt immers meer dan voldoende aanspoeling plaats waardoor tekortkoming wordt voorkomen. Daar komt nog eens bij dat niet eens alle sporenelementen door koralen worden gebruikt... En als we nu even de zaak omdraaien, als je niet zoveel onnodig zou toevoegen dan heb je ook niet zoveel waterwissels nodig :biggrin:.

hallo frank,ik lees ook jou dagboek. wil niet meteen zeggen dat ik meteen overal op moet reageren.
ik doe ook niet aan reguliere waterwissels .maar aan echt nooit wisselen ontkomt niemand. je zult tog eens je bodem moeten
zuigen bv, of je verkoopt stekken en kopers nemen water mee.wat ik wil zeggen is dat iedereen die start geadviseert word reguliere
waterwissels te doen.en dat vind ik een onzin verhaal.ook de uitleg daarachter, je verdunt stoffen in het aquarium die in hogere
concentraties schadelijk zijn, en je voegd nieuwe spoorelementen toe.wat moet ik verdunnen als no3 2.5 is en po4 0,03.
spoorelementen houd ik zelf op peil.
groeten marty.

Hoi Rick,

Leuk dat je even mijn dagboek hebt bekeken. En tips zijn altijd welkom!! :)

Bedankt voor de tip, het worden dan gegalvaniseerde bouten. Dat kan wel :).

Hoi Frank, dat kan idd ook, had ik zelf nog geeneens aan gedacht. En het is nog goedkoper ook!:biggrin:

Gr. Rick

Hoi Frank, dat kan idd ook, had ik zelf nog geeneens aan gedacht. En het is nog goedkoper ook!:biggrin:

Gr. Rick

Zo zie je maar, samen komen we er wel :biggrin:

hallo frank,ik lees ook jou dagboek. wil niet meteen zeggen dat ik meteen overal op moet reageren.
ik doe ook niet aan reguliere waterwissels .maar aan echt nooit wisselen ontkomt niemand. je zult tog eens je bodem moeten
zuigen bv, of je verkoopt stekken en kopers nemen water mee.wat ik wil zeggen is dat iedereen die start geadviseert word reguliere
waterwissels te doen.en dat vind ik een onzin verhaal.ook de uitleg daarachter, je verdunt stoffen in het aquarium die in hogere
concentraties schadelijk zijn, en je voegd nieuwe spoorelementen toe.wat moet ik verdunnen als no3 2.5 is en po4 0,03.
spoorelementen houd ik zelf op peil.
groeten marty.

Hoi Marty,

Dat klopt, aan water aanvullen ontkomt bijna niemand. Er zijn ook op dit forum al diverse discussies gevoerd omtrent het wel of niet water wisselen. Deze discussie zal waarschijnlijk ook altijd blijven bestaan vanwege de gevolgde methodiek, techniek en ervaring (visie) van degene.

Voor de bodem schoon te houden heb ik een legertje zand en babylon slakken ingezet. Die ploegen de bodem wel om en eten afvalstoffen. Deze tip heb ik van iemand op het forum gekregen, en ik ben blij dat ik zijn advies heb opgevolgd :).

Groet,

Frank

En frank al reacties te zien aan je koralen?
Behalve dat je afschuimer als een gek gaat:D

En frank al reacties te zien aan je koralen?
Behalve dat je afschuimer als een gek gaat:D

Hejj Geert,

Ik heb nadat ik gisteren bij jou de vaatjes heb opgehaald heb ik eerst 20 liter gewisseld, later op de avond nog eens 20 liter. Bij de eerste wisseling zag ik de afschuimer véél betere schuim produceren. Opeens bedacht ik me, ik heb toen eigenlijk vrij vlot de afschuimer uitgezet om al het microleven van het NZW (natuurlijk zeewater) een betere kans te geven om zich ook op/in het substraat (steen/zand) te vestigen (betere her-inenting te bewerkstelligen). De afschuimer heb ik overigens vanmorgen pas weer aangezet.

Wat me is opgevallen is dat het NZW zeker wel een positieve werking heeft op de bak in zijn algemeenheid. Twan zag vergelijkbare effecten. Je ziet het aan de koralen want ze reageren er echt op. Het water wordt ook helderder, beetje vergelijkbaar als wat je ziet bij het verversen van je kool of bij het toedienen van zeozym. Verder zag ik vandaag een kleine verandering in het steen, dit lijkt wat schoner te worden :). Deze verandering zie je overigens ook bij het doseren van biomate van KZ.

Als de komende dagen deze positieve werkingen zich aanhouden dan ga ik er toch eens serieus over nadenken om niet meer synthetisch zout te kopen, maar mijn toekomstige wekelijkse 2% waterwissels te doen met NZW. Ik kan met 100 liter ongeveer 13 weken doen. En voor die paar euro's krijg ik wel precies wat mijn bak nodig heeft; sporenelementen en het juiste microleven...

Dus waarschijnlijk heb je aan mij een vaste klant die om de 3 maanden sowieso 100 liter nodig heeft, dat is al een enkele reis naar Neeltje :biggrin:

Hoe staat het nu met jou bak? Hoeveel heb je nu gewisseld? Zie jij wat ik zie... :confused:... :biggrin:

Laatst bewerkt:
He frank
Ik zie zeker wat jij ook ziet al mijn opstart alg verdween als sneeuw voor de zon.
Stenen waren echt bruin en nu bijna schoon.
Ook de koralen reageren er goed op.
Water wordt zeker helderder.Ik zelf heb nu zo'n 250 liter gewisseld, en kijk het nu ff een weekje aan heb nog genoeg staan voor nog een wissel:D.
En anders ga ik gewoon weer naar neeltje. Is ff een ritje maar wel een mooi dagje uit met de kids.

Weer een stukje verder;

mp.jpg

De heatsinks zitten er nu tijdelijk allemaal op. Ik moet er nog pasta tussen doen en dan draai ik ook alle bouten gelijkmatig aan zodat de pasta er als het ware uit wordt geperst. In totaal zitter er straks 80 bouten in die ervoor zorgen dat de heatsink absoluut vlak/strak op de plaat komt te zitten zodat de genereerde warmte goed geleid over het geheel.

Er komt straks waarschijnlijk twee ventilatoren op, daar waar de uitsparing zit in het midden. De ventilatoren moet koele lucht gaan blazen tussen de armatuur waarop de leds zitten en het glas. Dit zorgt voor extra koeling van de leds zelf, voorkomt dat er condensatie dampen of zoute lucht bij de leds kan komen en dit voorkomt erosie van de solderingen en het aluminium.

Mooi al die huisvlijt ziet er goed uit Frank :biggrin:

Je had het ergens in het forum over je schoonmaak ploeg (zandbodem ) weet je de namen van die 2 soorten slakken?

Back
Bovenaan