Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

In de Hqi armatuur zitten 16000K branders, en 2x t5 ATI bleu plus.

gr Ray

Okay, mooie combi. Als je net als mij de 14500k of lager zou hebben in combi met 2x ATI blue's dan zou je bak waarschijnlijk te geel worden/ogen. De 16000k wat dat betreft toch meer richting het blauw en is een goed spectrum voor kleur en groei.

Maar ik lees net dat je weer terug bent gestapt op 8x80w T5, helemaal prima toch? Geen schaduwwerking, mooie lichtverdeling, en ook deze verlichting staat bekend om goed resultaat. Bekijk maar eens wat zeo bakken, bijna allemaal T5 erboven en de kleuren zijn uitmuntend. Naar mijn mening kan daar op dit moment nog geen enkele led verlichting tegenop. Misschien dat dit in de toekomst veranderd als er meer full spectrum leds beschikbaar komen en armaturen die bijna net zo groot zijn als de bak zelf (Lani led concept). We gaan het meemaken...

Laatst bewerkt:
Mmm... temperatuur is in 7 uurtjes tijd 1 graad gestegen en is nu 24 graden :). Vooralsnog ben ik niet geheel ontevreden.

Temperatuur is nu 26 graden met wat hulp vanmiddag van de HQI natuurlijk. Dat is goed, s'nachts zal de temperatuur waarschijnlijk ietsje dalen en overdag wordt deze opgetrokken naar 26 graden :). Perfecte nabootsing van de natuur al zeg ik het zelf :biggrin:.

Morgen ga ik wat foto's maken zodat ik het verschil van groei kan zien door verhoging van de temperatuur. Over een maand doe ik hetzelfde en ga dan vergelijken. Ik ben uiterst benieuwd naar het resultaat van groei...

Mooi dagboek.

Mooi dagboek.

Dankjewel Jan :).

Zal wel even geduurd hebben voordat je mijn dagboek doorgespit hebt :biggrin:. Maar het valt op zich wel mee omdat er weinig in gechit-chat is :).

Alvast even een klein beginnetje... ik kon het toch niet laten :biggrin:

led paneel.jpg

Mijn bak is 85x85cm en deze plaat is 60x60cm, hierop komen 81 leds. Afstand tussen de leds is 5 cm.

Als ik verder ga met dit project dan komen er 5 stings van 14 leds varierend tussen oranje/rood, groen, cyan, blauw, koningsblauw en uv. Deze 5 strings krijgen een operatie spanning van 3 watt bij 700mA. En daarbij komt dan nog 1 string van 11 cool white leds met een operatie spanning van 5 watt bij 1050mA. In totaal zo'n 265 watt aan led... De daadwerkelijke samenstelling van het licht zal gebeuren op basis van de spectrums van de ATI aquablue special in combinatie met de ATI blue plus en de actinic. Eerder in mijn dagboek heb ik deze spectrums al samengevoegd tot een gecombineerd spectrum. En dat is het licht waar ik naar toe ga werken. http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?96522-Reef-Tank/page35

Eddy, nog bedankt voor de alu plaat!!

Laatst bewerkt:
Alvast even een klein beginnetje... ik kon het toch niet laten :biggrin:

Bekijk bijlage 332485

Mijn bak is 85x85cm en deze plaat is 60x60cm, hierop komen 81 leds. Afstand tussen de leds is 5 cm.

Als ik verder ga met dit project dan komen er 5 stings van 14 leds varierend tussen oranje/rood, groen, cyan, blauw, koningsblauw en uv. Deze 5 strings krijgen een operatie spanning van 3 watt bij 700mA. En daarbij komt dan nog 1 string van 11 cool white leds met een operatie spanning van 5 watt bij 1050mA. In totaal zo'n 265 watt aan led... De daadwerkelijke samenstelling van het licht zal gebeuren op basis van de spectrums van de ATI aquablue special in combinatie met de ATI blue plus en de actinic. Eerder in mijn dagboek heb ik deze spectrums al samengevoegd tot een gecombineerd spectrum. En dat is het licht waar ik naar toe ga werken.

Eddy, nog bedankt voor de alu plaat!!
Haha hij kan het ECHT niet laten............
Ben benieuwd.
Pieter

Haha hij kan het ECHT niet laten............
Ben benieuwd.
Pieter

:biggrin:
Hahaha... als ik eenmaal iets in mijn dakpan heb dan moet dat er op een begeven moment ook uit... 199544

Het is maar een beginnetje want ik heb geen haast met de bouw, mijn bak draait nu uitmuntend op de combi van HQI met led. Dus ik ga er ook mijn tijd voor nemen. Daarbij heb ik nog niet alle leds en moet ik nog wachten op een 2 heatsinks.

Misschien aan het eind van de zomer dat deze armatuur een keer boven mijn bak hangt. Ik heb ook net een nieuwe baan gevonden, heb nog wat beunwerk in de planning staan, ga over 7 weken trouwen, heb een huwelijksreis voor de boeg, moet nog een vrijgezellen feest organiseren voor een maat van mij die ook gaat trouwen, en sinds gisteren is het officieel dat de vrouw in verwachting is :). Dus het worden drukke tijden bij huize Thomassen :biggrin:

Laatst bewerkt:
Leds die ik ga gebruiken;

Witte led; 5,000-8,300K (Cree XP-G en XML)

Oranje/rood led; 610-620nm wavelength
Groene led; 520-535nm wavelength
Turquoise led (cyan); 490-520nm wavelength
Blauwe led; 465-485nm wavelength
Koningsblauwe led; 450-465nm wavelength
UV led; 410-420nm wavelength

Zoals je ziet ga ik geen rode leds gebruiken, dat beetje wat koralen nodig hebben zit al in de witte leds. Daarnaast vindt ik persoonlijk het spectrum vanaf >640 wat minder belangrijk en overheerst rood al snel in een bak van slechts 60 cm diep.

Hieronder nog een gecombineerd spectrum van de ATI lampen wat ook terug te vinden is in mijn dagboek op pagina 35. Hierop worden dus de leds ook op samengesteld.

attachment.php

Nou Frank en Rian
Hartelijk gefeliciteerd.

groetjes
twan en lon

Hahaha... als ik eenmaal iets in mijn dakpan heb dan moet dat er op een begeven moment ook uit... 199544

Het is maar een beginnetje want ik heb geen haast met de bouw, mijn bak draait nu uitmuntend op de combi van HQI met led. Dus ik ga er ook mijn tijd voor nemen. Daarbij heb ik nog niet alle leds en moet ik nog wachten op een 2 heatsinks.

Misschien aan het eind van de zomer dat deze armatuur een keer boven mijn bak hangt. Ik heb ook net een nieuwe baan gevonden, heb nog wat beunwerk in de planning staan, ga over 7 weken trouwen, heb een huwelijksreis voor de boeg, moet nog een vrijgezellen feest organiseren voor een maat van mij die ook gaat trouwen, en sinds gisteren is het officieel dat de vrouw in verwachting is :). Dus het worden drukke tijden bij huize Thomassen :biggrin:

Proficiat frank en rian:D

Proficiat

Geweldig om elke keer in je dagboek te lezen.
Je hebt mooie successen, je hobbyt wat raak :biggrin:

Is je eigen brouwsel het enige wat je toevoegt aan de bak?
grt,
Marcel

Ik heb ook net een nieuwe baan gevonden, heb nog wat beunwerk in de planning staan, ga over 7 weken trouwen, heb een huwelijksreis voor de boeg, moet nog een vrijgezellen feest organiseren voor een maat van mij die ook gaat trouwen, en sinds gisteren is het officieel dat de vrouw in verwachting is :). Dus het worden drukke tijden bij huize Thomassen :biggrin:
Klinkt als een fulltime baan! ;) Nee serieus, gefeliciteerd, allemaal zeer mooie maar ingrijpende gebeurtenissen die veel aandacht en tijd op zullen slokken.

Back
Bovenaan