Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

Mooi al die huisvlijt ziet er goed uit Frank :biggrin:

Je had het ergens in het forum over je schoonmaak ploeg (zandbodem ) weet je de namen van die 2 soorten slakken?

Klopt, babylon en zandslakken.

Goed bezig ! Ik wou dat ik zo handig was !

Bedankt Jan Willem!!

Nu maar hopen dat het een positieve werking heeft op mijn bak zodat de mijne er net zo mooi bij komt te staan als die van jou topjes

De afgelopen weken ben ik gestopt met het toedienen van vloeibare koolstof, een mengsel wat bekend is als VSV (vodka, sugar & vinegar). Zelf gebruik ik geen suiker maar dextrose (druivensuiker). Dus eigenlijk is het VDV :biggrin:. Ik ben er vanmorgen weer mee begonnen omdat ik toch het idee had dat mijn bak het beter hierop deed.

Ik zag het vooral aan de helderheid van het water, opbrengst van mulm voortkomend van het zeoliet, iets meer aanslag op de ramen en een kleine achteruitgang van de kleuren felheid van de koralen. De achteruitgang van kleur zag ik het meest bij de yellow porites, deze ging van fel geel naar dof geel.

Ik heb besloten om dagelijks weer VDV toe te voegen. Ik bouw dit weer op van 1 ml naar 4ml per dag (max 1ml per 100 ltr) en als mijn yellow porites weer op kleur komt en mijn oranje lobophylia wat lichter begint te worden van kleur dan bouw ik het af naar 1 a 2 ml per dag. Als mijn lobo namelijk lichter wordt of transparanter van kleur dan is dit een indicatie dat er een gebrek aan nitraat is. Het gebrek vul ik, zoals je vast gelezen hebt in mijn dagboek, dat weer aan door een paar druppels van mijn eigen home-brew :).

Hier nog een interessant artikel omtrent het toedienen van koolstoffen en de functie van zeoliet;

http://www.coralmagazine-us.com/content/probiotics-demystified

Laatst bewerkt:
Nog een paar;

Bijlagen

• mp 008.jpg
    mp 008.jpg
    50,9 KB · Weergaven: 32
  • mp 011.jpg
    mp 011.jpg
    59,3 KB · Weergaven: 30
  • mp 009.jpg
    mp 009.jpg
    50,6 KB · Weergaven: 32
  • mp 010.jpg
    mp 010.jpg
    69,3 KB · Weergaven: 32
  • mp 013.jpg
    mp 013.jpg
    34,3 KB · Weergaven: 27
En de laatste;

Bijlagen

• mp 002.jpg
    mp 002.jpg
    41,5 KB · Weergaven: 31
  • mp 014.jpg
    mp 014.jpg
    38,8 KB · Weergaven: 33
  • mp 012.jpg
    mp 012.jpg
    40,1 KB · Weergaven: 32
Staat er weer mooi bij frank

Naast de fel gele sponsjes en een donkergele ter grote van een tennisbal met twee torentjes (achter het rif, moeilijk te fotograferen) heb ik nu ook twee witte sponzen in mijn bak, dit is er een van;

mp 017.jpgmp 015.jpg

En mijn kolonie zakpijpen doet het ook prima;

mp 018.jpg

ik ben nu bij pagina 31 gebleven..even een vraagje..heb je al stekken van die roze acro.Ik zal ook wel zo'n prachtstuk willen hebben t.z.t. e oja en natriumcarbonaat..ik gebruik een pot van red sea...Dit zou dus hetzelfde moeten zijn. Ook de frankdasco, goed man..:biggrin:

ik ben nu bij pagina 31 gebleven..even een vraagje..heb je al stekken van die roze acro.Ik zal ook wel zo'n prachtstuk willen hebben t.z.t. e oja en natriumcarbonaat..ik gebruik een pot van red sea...Dit zou dus hetzelfde moeten zijn. Ook de frankdasco, goed man..:biggrin:

Mooi stuk he die acro. Deze begint in deze bak pas goed te groeien, ik heb daar nu 4 volle takken van van 6cm met uitgroei, dus het duurt nog wel even voordat ik daar stekken van ga maken. Ik wil dit koraal zeker tot een grote laten groeien van 15x15cm (LxB). En dan wel zo dat deze door andere koralen heen groeit of dat andere koralen er doorheen groeien. Ik vindt het namelijk mooi als koralen in elkaar groeien.

Dat natriumcarbonaat is idd hetzelfde als dat van red sea.......

Bedankt voor je complimenten omtrent de reactor. Deze produceert aardig wat calcium, maar dat moet ook als mijn koralen straks allemaal groot zijn, dan zal de consumptie ook vele malen hoger zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit :) xenia is toch erg mooi :D

Bedankt Arjen :cool:.

Klopt, het wordt vaak betiteld als een plaag maar je moet het gewoon bijhouden. Ik vindt het ook mooi spul, je ziet dat het leeft, en mensen die niet bekend zijn met onze hobby die vinden juist dat soort koralen interessant om te zien. Dit geldt overigens over het algemeen voor alle lederkoralen. Een steenkoralen bak vindt ik ook héél erg mooi, maar ik hou niet zo van het statische, er moet naast vissen beweging in zitten vindt ik.

Bedankt Arjen :cool:.

Klopt, het wordt vaak betiteld als een plaag maar je moet het gewoon bijhouden. Ik vindt het ook mooi spul, je ziet dat het leeft, en mensen die niet bekend zijn met onze hobby die vinden juist dat soort koralen interessant om te zien. Dit geldt overigens over het algemeen voor alle lederkoralen. Een steenkoralen bak vindt ik ook héél erg mooi, maar ik hou niet zo van het statische, er moet naast vissen beweging in zitten vindt ik.

Die mee mening deel ik! ik blijf een softy :P

Zou er voor red sea A (ca) en C(mg) dan ook niet zo'n goedkopere pot bestaan ergens..voorlopig dosseer ik nog,de dasfranko zal nog even moeten wachten na evt verhuizing eind dit jaar.. toch maar is op zoek.;)

ziet er top uit, Frank! Bak draait prima zo te zien!

Bedankt :cool:!!

We doen ons best zullen we maar zeggen :biggrin:.

De bak is nu 9 maanden oud, en ik merk dat deze goed rijp of volwassener begint te worden. Dat zie ik met name aan de kalkalgen en sponzen ontwikkeling. Vooral de diversiteit aan sponzen ontwikkeling ben ik enorm blij mee, mede doordat deze een belangrijke rol vervullen in het ecologisch systeem van de bak. Verder ben ik ook trots op mijn kolonie zakpijpen, deze weet ik al ruim 1,5 jaar in leven te houden. Wel ging het laatst even slecht met de kolonie, maar deze is nu weer aan het groeien. Hoe je exact zo'n kolonie in leven moet houden dat weet ik echter niet, ik voeg niets speciaals toe, maar schijnbaar zit er iets in mijn water waarop het kan leven...

Zou er voor red sea A (ca) en C(mg) dan ook niet zo'n goedkopere pot bestaan ergens..voorlopig dosseer ik nog,de dasfranko zal nog even moeten wachten na evt verhuizing eind dit jaar.. toch maar is op zoek.;)

Magnesium maak ik ook zelf aan. Stuur me maar een pb en ik mail je wel het recept en waar je het kunt kopen.

Back
Bovenaan