Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

Ik sta elkaar keer weer verbaasd hoe jij dit soort dingen bedenkt! Gaaf project hoor!
Ben benieuwd naar het resultaat!

Thanks :biggrin:. Zo'n zeovit reactor of zeomatic reactor kost al snel 350 euro :rolleyes:. En als je geld wilt besparen moet je soms vindingrijk zijn. Het bijkomend voordeel wat ik dan heb zijn twee rechterhandjes
biggrin.png
.

Het resultaat zal nog wel even duren. Het is niet zo dat als je zeo gebruikt dat je binnen een week resultaat hebt, dit gaat geleidelijk aan. Over een maand kan ik waarschijnlijk wel al wat resultaten melden. Degene die mij volgen of een abonnement hebben op mijn dagboek zullen mijn ervaringen wel lezen.

Laatst bewerkt:
Hoeveel kg/ons/gram zeovit steentjes ga je gebruiken?

Hoi Aad,

Mjjn aquarium is 85x85x65 met een waterhoogte van 60cm, dit is 433 liter. Van deze 433 liter gaat het volume van de stenen en zand vanaf. Ik heb 20 liter zand en 40kg levend steen, dus dan blijft er 373 liter over.

De sump is 70x35x35 met een waterhoogte van 24cm, dit is 58 liter. Echter het vak van de opvoerpomp is maar half gevuld, dus van de 58 liter gaat 15 liter vanaf, dus blijft er 43 liter over.

In totaal heb ik dus aquarium + sump 416 liter netto water volume. Voor de zeovit methode wordt aangeraden om maximaal 1 kg per 400 liter te gebruiken. Ik heb nu bijna 1 kg zeovit in mijn sump, iets minder omdat ik alleen de grotere steentjes gebruik van 5mm of meer.

Momenteel ziet mijn doseerplan er als volgt uit;

Om de dag dosering;

4 druppels Zeobac
4 druppels Zeofood

Dagelijks;

3 ml wodka (als zeostart vervanger, hoeveelheid al een week van te voren langzaam opgebouwd)

Kool hoeveelheid;

Ca. 250 gram, 1 maand max in gebruik.

Opvoercapaciteit & Afschuimer;

Ocean Runner 2500, minus opvoerhoogte wordt er netto per uur 2000 liter rondgepompt. Mijn afschuimer is een BM150, capaciteit 800 liter, hierop zit een aquabee 2000 up. Mijn afschuimer staat in het eerste vak van mijn sump, hierdoor komt het water van het aquarium eerst langs de afschuimer op voordat het langs de Zeo en kool op gaat (afschuimer dient ook voor de zeo te komen). Omdat het water wat rondgepompt wordt gelijk staat aan de afschuimer capaciteit, en de retour uitgang in de sump naar de afschuimer ingang staat gericht wordt alles direct afgeschuimd. Dit is dé efficiëntste manier van filtering.

Overig;

CA, MG & KH worden door mijn kalkreactor op pijl gehouden. Als extra toevoeging gebruik ik Strontium & Kalium wat ik zelf aanmaak, en IJzer en Jodium van Aquariumshop de Pijp.

Owja, tijdens al mijn doseringen wordt de afschuimer enkele uren uitgezet. Er zijn mensen op het forum die dit niet doen, maar dan kun je net zo goed je toevoeging gelijk door de afvoer spoelen. Vooral bij de toevoeging van bacteriën is dit belangrijk om te doen. Je dient namelijk de bacterieën de kans te geven om zich te hechten aan een substraat of zich te vermenigvuldigen.

Laatst bewerkt:
He Frank petje af hoor hoe jij alles in elkaar knutselt
Vind het altijd mooi op jou DIY projecte te zien

Ga zo door

Ene ik blijf je natuurlijk volgen

Sent from my iPhone using Tapatalk

Waterwaardes 14/10;

NO2 = 0
NO3 = 0 (was net geen 5 op 2/10)
PO4 = 0 (was 0,03 op 2/10)
MG = 1350+
KH = 13
CA = 480
SG = 1,024
Temp = 23

Waargenomen verandering sinds zeo, meer poliep expansie en een lichte verandering in de intensiteit van kleur. Dacht eerst dat is psychisch, maar het vrouwtje neemt ook al verandering waar.

Laatst bewerkt:
Waterwaardes 14/10;

NO2 = 0
NO3 = 0 (was net geen 5 op 2/10)
PO4 = 0 (was 0,03 op 2/10)
MG = 1350+
KH = 13
CA = 440
SG = 1,024
Temp = 23

Waargenomen verandering sinds zeo, meer poliep expansie en een lichte verandering in de intensiteit van kleur. Dacht eerst dat is psychisch, maar het vrouwtje neemt ook al verandering waar.

Das allemaal mooi Frank ziet er goed uit , let alleen op je KH die vind ik voor ' zeo' een beetje te hoog , 8 is max .

Das allemaal mooi Frank ziet er goed uit , let alleen op je KH die vind ik voor ' zeo' een beetje te hoog , 8 is max .

Hoi Marco,

Dat klopt, de KH is veel te hoog. Mijn CA eigenlijk ook. Heb de kalkreactor al stilgezet (defecte timer), dan zakt alles vanzelf :).

Ben jij ook bezig met zeo?

Laatst bewerkt:
Hoi Marco,

Dat klopt, de KH is veel te hoog. Mijn CA eigenlijk ook. Heb de kalkreactor al stilgezet, dan zakt alles vanzelf :).

Ben jij ook bezig met zeo?

Ok Frank, ik zeo .. nee vroeger in mijn oude sps bak wel . Toen was het er nog niet zo lang , heb er wel pastelkleurtjes mee behaald maar bak stond wel beetje te schoon , stenen werden superschoon en koraaltjes werden brosser .

Nu een nano met lps , rico's , buttons , gorgonen ed . Dus geen zeo meer:biggrin:.

Ok Frank, ik zeo .. nee vroeger in mijn oude sps bak wel . Toen was het er nog niet zo lang , heb er wel pastelkleurtjes mee behaald maar bak stond wel beetje te schoon , stenen werden superschoon en koraaltjes werden brosser .

Nu een nano met lps , rico's , buttons , gorgonen ed . Dus geen zeo meer:biggrin:.

Het onttrekken van stoffen uit het water met zeo kan zo zijn nadelen hebben. Wat deed jij destijds aan voedingstoffen erbij? Had je een kalkreactor en met welk medium?

Het onttrekken van stoffen uit het water met zeo kan zo zijn nadelen hebben. Wat deed jij destijds aan voedingstoffen erbij? Had je een kalkreactor en met welk medium?

Frank , ik had de hele lijn die er toen bestond , amino's , sponge power , kaliumjodide, ijzerconcentraat , b-balance uhhhh noem maar op . Nog niet alles wat er nu allemaal is , er is een boel bijgekomen . Coralsnow (verpulverd zeoliet) was wel wat ik vaak gebruikte in samenwerking met zeobac !!!

Ik had een kalkreactor van A.C die voldeed best , wat er in zat was volgens mij koraalbreuk van zeovit lijn.

Als je nog vragen hebt Frank , stel ze gerust ... Je kan ook in mijn oude dagboek kijken voor kleurtjes ;).

Frank , ik had de hele lijn die er toen bestond , amino's , sponge power , kaliumjodide, ijzerconcentraat , b-balance uhhhh noem maar op . Nog niet alles wat er nu allemaal is , er is een boel bijgekomen . Coralsnow (verpulverd zeoliet) was wel wat ik vaak gebruikte in samenwerking met zeobac !!!

Dat klopt, er zijn veel producten beschikbaar. Maar deze ga ik niet allemaal gebruiken omdat ik enkele toevoegingen al zelf aanmaak.

Frank je inbox zit vol!!!;)

Nu niet meer... :biggrin:

Inbox was zo goed als leeg, het was de verzendbox die vol zat. Dat komt door alle mail die ik telkens moet beantwoorden :biggrin:

Mooi helder bakje :biggrin:...

Wat dat betreft wordt het water kraakhelder door zeo en kool en de afschuimer gaat als een trein.

Afbeelding 022.jpgAfbeelding 018.jpgAfbeelding 019.jpg

Vandaag heb ik mijn doseerplan iets aangepast. De VSV methode gaat langzaam de dagelijkse dosering van wodka overnemen met een maximum dosering van 2ml per dag voor mijn bak. De dosering van wodka was mijn vervanger voor Zeostart om de nitrificerende bacterie stammen te voeden.

Mijn doseerplan ziet er nu als volgt uit;

Om de dag dosering;

4 druppels Zeobac
4 druppels Zeofood

Dagelijks;

0.5ml VSV (125ml wodka, 50ml azijn, 1 afgestreken theelepel suiker)
2ml wodka (als zeostart vervanger, hoeveelheid al een week van te voren langzaam opgebouwd)

Kool hoeveelheid;

Ca. 250 gram, 1 maand max in gebruik.

Laatst bewerkt:
Ziet er netjes uit frank!! Kijk wel uit met de zeofood, schijnt dat je flap krijgt met het teveel toedienen ervan.... Ik zit op 4 ml per week max.

Mvg Jon

erg benieuwd hoe het allemaal gaat lopen met het wodka azijn en suiker..en zeker met je zeofood omdat je net opgestart ben..ik kan een hoop bakken(zeofood) met die methode vooral als je bak vers is vol flap en narigheid!! bac is altijd goed:biggrin:

door te snel beginnen met zeo producten dat ik wouw wat een verschil, na een maand dacht ik wouw wat een narigheid..me hele bak zat vol flap en echt alles!!! ben lange tijd bezig geweest heb al die bende in prullebak gesodermieterd en ben op me eigen wijze door gegaan..verversen en bac..na een half jaar gebruik ik een klein beetje A EN B van easy life en doseer heel weinig..met suc6 ne geen bende meer..;)

blijf je volgen
gr
sander

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan