Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

Update;

Let niet op het stuk rechtsonderin op de tweede foto... deze is gaan hemelen. Hoe het komt... geen idee, van de een op de andere dag begon hij blekingsverschijnselen te krijgen en 2 dagen daarna was het einde oefening. Ik heb nog getracht een stuk af te breken, maar dit had ook geen nut.

Afbeelding 080.jpgAfbeelding 079.jpg

Hey Frenkie nog last gehad van de stroomstoring afgelopen nacht??

Ik heb nergens last van gehad, alles functioneerde vanmorgen nog.

Kwam vanmorgen op het werk en iedereen had het erover. Sommige collega's hadden zich erdoor verslapen.

Neem aan dat jij er wel last van hebt gehad?

Nope hoorde het vanmorgen op het nieuws ;)

"Met name Venray had er het meeste last van"

Ow... hahaha... niets van meegekregen ;).

Vanmiddag ben ik toch vrij, dus over een uurtje weet ik wat me te wachten staat. Maar vanmorgen om 7.30 hoorde of merkte ik niets bijzonders.

Ik maak me ook niet zo snel druk als andere mensen als het gaat om stroomuitval. Een aquarium kan best wel een tijd zonder stromingspompen, afschuimer en verlichting. Vergeet niet dat als de dieren naar Nederland worden geìmporteerd deze 24 uur onderweg zijn en aan zwaardere condities worden blootgesteld.

hmm stroom storing???
Niks van gemerkt hier in Venray

en idd frank transport van vissen is meestal wel een zwaardere conditie
dus een aquarium zonder stroom moet toch ff kunnen maar ook weer niet te lang

hmm stroom storing???
Niks van gemerkt hier in Venray

en idd frank transport van vissen is meestal wel een zwaardere conditie
dus een aquarium zonder stroom moet toch ff kunnen maar ook weer niet te lang

Zo wat ik gehoord heb was het alleen op sommige plaatsen in venray. In de wijk veltum waar ik woon was het voorste gedeelte (dichtbij het centrum) niets aan de hand. Achterin de wijk veltum richting deurne was wel de stroom wel uitgevallen.

Wat is niet te lang? Een dag kan gemakkelijk zonder stroming, afschuimer en licht. Ik lees soms wel eens mensen op dit forum helemaal in paniek schieten als er ergens eens een stroomstoring is. Mensen moeten de hobby niet spannender maken als dat het is....

Nieuwe aanwinst :)

Bijlagen

• Afbeelding.jpg
    Afbeelding.jpg
    69 KB · Weergaven: 39
Daar vergis je je in Frank denk ik,een vis of koraal zit altijd apart voor transport en enkel met water en zuurstof en dat is een heel ander milieu dan een aquarium met levend steen, zand ,koraal en vis.

Ik heb hier ooit mensen gehad die een paar visjes gekocht hadden en ze samen met wat koralen in een emmer hadden geduwd,natuurlijk waren de vissen dood bij thuiskomst(nog geen uur).

Ik weet ook niet na hoeveel tijd het verval begint in een bak zonder stroming maar eenmaal bezig is het wel een reactie die sneller en sneller gaat,waarschijnlijk start dit met het afsterven van aerobe bac's in en op je zand en steen,vervolgens beginnen de koralen te slijmen en zo gaat het spelletje door.

Als een koraal verscheept wordt blijft het water in het zakje ook altijd een beetje in beweging door het transport anders zouden ze het niet zolang uithouden.

Mooi visje trouwens
Ow... hahaha... niets van meegekregen ;).

Vanmiddag ben ik toch vrij, dus over een uurtje weet ik wat me te wachten staat. Maar vanmorgen om 7.30 hoorde of merkte ik niets bijzonders.

Ik maak me ook niet zo snel druk als andere mensen als het gaat om stroomuitval. Een aquarium kan best wel een tijd zonder stromingspompen, afschuimer en verlichting. Vergeet niet dat als de dieren naar Nederland worden geìmporteerd deze 24 uur onderweg zijn en aan zwaardere condities worden blootgesteld.

Hoi Frank.

Door het stilstaan van het water gaan de bacterie afsterven en onttrekken zuurstof aan het water.

Vandaar dat je vaker leest dat de vissen die slapen tussen de stenen dood zijn en dat er aan de vissen die vrij rond zwemmen niets te zien is.

gr
twan

Ow... okay, dan heb ik me misschien vergist in de duur. Maar hier is de stroom er ook al eens ruim 5 uur af geweest (kortsluiting pomp), en toen is erg niets gaan hemelen. Persoonlijk denk ik dat het met watertemperatuur en de hoeveelheid zuurstof in het water heeft te maken waarom iets wel of niet gaat hemelen.

Als koralen vanuit Indonesië worden geimporteerd of van een ander eiland aan de ander kant van de wereld dan zitten koralen en vissen ook minimaal 12uur in de lucht, zonder afschuimer, stromingspomp, verlichting, etc.

Laatst bewerkt:
Nieuw project... De Zeo-sump ;)

Ik ben me de laatste tijd aan het verdiepen in filteren over zeoliet. Nu zag ik dat fauna marin en korallen-zucht allebei reactors verkopen. Die van korallen-zucht dient manueel bediend te worden, dat is in de 21ste eeuw wel een tekortkoming :p. En die van fauna marin, de zeomatic is wel van de 21ste eeuw en dus automatisch ;). De kostprijs van een zeomatic 2 is ca 440 euro :rolleyes:
http://www.youtube.com/watch?v=JgF_n6_G1m8

De zeomatic heeft twee pompen, een circulatiepomp die zorgt voor een doorstroming van 400 ltr/u en de andere is om de steentjes te "spoelen" zeg maar. Zelf zo'n reactor bouwen is een simpel DIY projectje, ca. 50 euro pvc, twee pompen, uurtje of drie/vier werk... klaar. Maar toch... zonder reactor kan het ook. Automatisch en met slechts één pomp.....:cool:

Het Zeomatic principe bouw je gewoon in je sump waarbij de opvoerpomp indirect als de circulatie pomp fungeert ;).

Hieronder heb ik even een simpel tekeningetje gemaakt. Het is een drievaks sump, eerste vak is de afschuimer,
tweede vak komt de zeoliet en kool in, derde vak de opvoerpomp. Nu even opletten!!!

Het tweede vak wordt opgedeeld in drie separate vakken. In het linkergedeelte komt de zeoliet. De zeoliet word op een rooster gelegd die ik zelf maak door een stuk lexaanglas met diverse kleine gaatjes (vergelijkbaar zeoliet reactoren rooster). In het middelste vak komt een sterke circulatiepomp, deze zorgt voor de spoeling van de zeoliet wat vergelijkbaar is met de zeomatic reactor. De circulatiepomp zuigt het water net boven de zeoliet aan en pompt dit onder de zeoliet weer terug, belangrijk is dat dit een gesloten systeem is anders wordt het vak leeggezogen!! In het rechter vak wordt actieve kool geplaatst. De actieve kool zou ook nog in het middelste vak kunnen bij de circulatiepomp, het rechter vak zou dan nog voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden.

Nu de berekening;

De opvoerpomp is 2500 ltr/u, vanwege het verlies door de opvoerhoogte blijft hiervan 2000 ltr/u over. Mijn sump is 35cm breed. 2000 ltr/u : 35cm = 57 ltr/u per strekkende cm. Benodigde doorstroom zeoliet is 400 ltr/u, dus 400 : 57 = 7cm. Het vak waar de zeoliet in komt moet 7cm breed zijn.

Bijlagen

• ZEO Sump.jpg
    ZEO Sump.jpg
    38,4 KB · Weergaven: 45
Laatst bewerkt:
Zo gisteren even weer wat in elkaar geprutst :p

Op deze foto zie je een plexiglas plaatje hierop is een strip gekit waarop later het rooster komt te liggen. Zo'n zelfde strip wordt ook aan de binnenkant van de sump gekit. Op de DIY doorvoeren wordt later de pomp geplaatst, waarbij het water tegen de bodem van de sump wordt gepompt, dit zorgt voor een gelijke lift van de zeoliet.

Afbeelding 081.jpg

Hieronder een foto van de zijkant van de sump (buitenaf gezien). Hier heb ik het plaatje in de sump met rooster geplaatst. Het rooster zit boven de 90 graden bocht, de bocht is naar de bodem van de sump gericht.

Afbeelding 082.jpg

De foto hieronder is vanuit de binnenkant van de sump gemaakt. De pomp dient er nog tussen geplaatst te worden.

Afbeelding 083.jpg

Laatst bewerkt:
Slim idee zeg!!!! Frank, ik heb me abo ff verlengt op je dagboek :p hou wel van een beetje knutselen (als ik tijd heb) en dit is weer een leuk projectje dacht ik zo..... Ga je volgen.

Slim idee zeg!!!! Frank, ik heb me abo ff verlengt op je dagboek :p hou wel van een beetje knutselen (als ik tijd heb) en dit is weer een leuk projectje dacht ik zo..... Ga je volgen.

Hahaha...:biggrin:... thanks!!

Het is een experiment, dus het is nog even wachten of het ook werkt :rolleyes:. Anders kan het vak nog altijd gebruikt worden om daar de kous met actief kool in te leggen :).

Mijn afschuimer staat nu in het eerste vak, de uitloop van de retour leiding komt nu vlak bij de aanzuiging van de afschuimer. Dat is op zichzelf al een verbetering :cool:.

Straks heb ik even een eheim 1250 opgehaald. Deze kosten maar 15 euro en zag er nog bijna uit als nieuw :).

Morgen ga ik deze pomp aansluiten in mijn zeosump, deze zou genoeg capaciteit hebben om de stenen op te doen blazen en zodoende de steentjes te ontdoen van bacteriën die op de steentjes leven. Deze bacteriën worden dan via de opvoerpomp de bak in gepompt waarna deze bacteriën in het levend steen gaan zitten of voeding wordt voor de koralen.

Leuk idee zeg, die zeo-sump.
Volgens mij zou een aftakking van de opvoer, overloop goed zijn om de doorstromingssnelheid te reele. Toch wel belangrijk bij zeovitsysteem.
En Hoe ga je de steentjes vervangen? Maak je iets zodat je de steentjes er makkelijk uit kan halen? Een korfje of zoiets?

Leuk idee zeg, die zeo-sump.
Volgens mij zou een aftakking van de opvoer, overloop goed zijn om de doorstromingssnelheid te reele. Toch wel belangrijk bij zeovitsysteem.
En Hoe ga je de steentjes vervangen? Maak je iets zodat je de steentjes er makkelijk uit kan halen? Een korfje of zoiets?

Je moet toch een beetje bezig blijven hé :biggrin:. Het was weer een idee, wat opeens ten uitvoer gebracht diende te worden :rolleyes::p:biggrin:.

Een aftakking via de opvoer had gekund idd. Daar heb ik ook aan zitten te denken, maar deze manier was zo net zo makkelijk en mooier weggewerkt :). Daarbij zat ik met een aantal beperkingen als ik een aftakking wou maken. De kleine sump laat weinig ruimte over om alles resoneer vrij te bouwen met pvc en siliconen slang. En de hoogte van de kast, slechts 58cm, speelde hierbij ook een persoonlijk probleem. Ik wil minimaal 30cm siliconen slang hebben wat de opvoerpomp met de doorvoer van de bak verbindt ivm resoneren. Als ik de grote bak met die sump van 1 meter lang, dan had ik het ook anders aangepakt.

De doorstroom is idd belangrijk, daar heb ik ook rekening mee gehouden door het vak niet te breed te maken. Er stroomt nu iets minder als 400 liter doorheen (370,58 liter om precies te zijn).

De vervanging van de zeo steentjes doe ik gewoon met de hand, ik kan er met de hand in/bij. Ik gebruik overigens alleen de steentjes die een beetje op formaat zijn. Iig groot genoeg dat ze niet door de gaten van het rooster kunnen.

Laatst bewerkt:
Ik sta elkaar keer weer verbaasd hoe jij dit soort dingen bedenkt! Gaaf project hoor!
Ben benieuwd naar het resultaat!

Back
Bovenaan