Hoeveel kg/ons/gram zeovit steentjes ga je gebruiken?
Hoi Aad,
Mjjn aquarium is 85x85x65 met een waterhoogte van 60cm, dit is 433 liter. Van deze 433 liter gaat het volume van de stenen en zand vanaf. Ik heb 20 liter zand en 40kg levend steen, dus dan blijft er 373 liter over.
De sump is 70x35x35 met een waterhoogte van 24cm, dit is 58 liter. Echter het vak van de opvoerpomp is maar half gevuld, dus van de 58 liter gaat 15 liter vanaf, dus blijft er 43 liter over.
In totaal heb ik dus aquarium + sump 416 liter
netto water volume. Voor de zeovit methode wordt aangeraden om maximaal 1 kg per 400 liter te gebruiken. Ik heb nu bijna 1 kg zeovit in mijn sump, iets minder omdat ik alleen de grotere steentjes gebruik van 5mm of meer.
Momenteel ziet mijn doseerplan er als volgt uit;
Om de dag dosering;
4 druppels Zeobac
4 druppels Zeofood
Dagelijks;
3 ml wodka (als zeostart vervanger, hoeveelheid al een week van te voren langzaam opgebouwd)
Kool hoeveelheid;
Ca. 250 gram, 1 maand max in gebruik.
Opvoercapaciteit & Afschuimer;
Ocean Runner 2500, minus opvoerhoogte wordt er netto per uur 2000 liter rondgepompt. Mijn afschuimer is een BM150, capaciteit 800 liter, hierop zit een aquabee 2000 up. Mijn afschuimer staat in het eerste vak van mijn sump, hierdoor komt het water van het aquarium eerst langs de afschuimer op voordat het langs de Zeo en kool op gaat (afschuimer dient ook voor de zeo te komen). Omdat het water wat rondgepompt wordt gelijk staat aan de afschuimer capaciteit, en de retour uitgang in de sump naar de afschuimer ingang staat gericht wordt alles
direct afgeschuimd. Dit is dé efficiëntste manier van filtering.
Overig;
CA, MG & KH worden door mijn kalkreactor op pijl gehouden. Als extra toevoeging gebruik ik Strontium & Kalium wat ik zelf aanmaak, en IJzer en Jodium van Aquariumshop de Pijp.
Owja, tijdens al mijn doseringen wordt de afschuimer enkele uren uitgezet. Er zijn mensen op het forum die dit niet doen, maar dan kun je net zo goed je toevoeging gelijk door de afvoer spoelen. Vooral bij de toevoeging van bacteriën is dit belangrijk om te doen. Je dient namelijk de bacterieën de kans te geven om zich te hechten aan een substraat of zich te vermenigvuldigen.