Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ervaringen met generator voor aquarium

sidd

ZeewaterForum gebruiker
Goedemorgen iedereen,

Gisteren hadden we hier te maken met een tweede stroomstoring in korte tijd. Na de vorige keer heb ik een UPS én een generator aangeschaft. De UPS houdt het ongeveer 1,5 uur vol. Door enkele pompen uit te schakelen en de verlichting uit te zetten, is dit nog iets te verlengen. De generator blijkt echter een miskoop te zijn al had ik misschien ook niet meer mogen verwachten van een generator van 150 euro. :LOL:De UPS doet niets met de stroom die door de generator geleverd wordt (deze gaf aan dat het geen zuivere sinus was) en de rest durfde ik om die reden ook niet aan te sluiten. Uiteindelijk heb ik alleen één wavemaker aangesloten voor wat waterbeweging, maardie werkte ook niet stabiel.

1751465209497.png

Mijn vraag aan jullie: is er iemand die een generator gebruikt waarop DC-pompen en LED-verlichting stabiel kunnen werken?
Op internet kom ik er genoeg tegen, ook betaalbare modellen onder de €500. Deze zouden fluisterstil zijn, 2 kW leveren én een zuivere sinus geven. 😄

Ik heb er mijn twijfels bij, maar als iemand iets soortgelijks in gebruik heeft, hoor ik dat graag!

Ik heb een hele simpele UPS op mijn wavemaker (45W maar op 60%) zittten: UPS amazon
Aangekocht omdat we een stroomonderbreking van enkele uren zouden hebben. Deze hield het zeker 8 uur vol. Veel langer zitten we in Nederland toch niet zonder of je hebt nog een mogelijkheid om dan iets te huren.
Verlichting zou ik er niet op zetten dat vreet te veel stroom (180W bij mij) en heeft geen toegevoegde waarde voor je levende have die paar uur.

Mijn UPS is iets kleiner (Smart-UPS 750) maar met alleen een wavemaker zal die ook een stuk langer kunnen blijven werken. Maar volgens mij is zuurstof ook belangrijk, toch? Daar zorgt de skimmer voor en mijn thermostaat ligt ook in de sump. Nu in de zomer is dat geen probleem, maar in de winter wordt het al wat spannender.

Ik heb liever iets achter de hand dan dat ik op het laatste moment nog iets moet gaan zoeken. Bij een echte langdurige stroomstoring kan het zomaar zijn dat meer mensen op het idee komen om een generator te huren.

De storingen van nu waren niet heel spannend geen van alle heeft langer dan drie uur geduurd. Aan de andere kant: de afgelopen maanden heb ik al twee keer een onderbreking gehad en daarvoor kan ik me geen enkele storing herinneren.

Normaal gebruik je een UPS vooral om wat tijd te hebben met ingrijpen. Veel langer dan een uur draai je vaak niet op een UPS. Je schakelt dan over naar een aggregaat oid. Ook werkt de UPS dan als buffer zodat apparaten niet een stroomdip krijgen en even uitvallen (eigenlijk voor servers).

Relatief gezien is een UPS best duur tov een aggregaat. Zekere als je de levensduur meeneemt. Met ons verbruik is dat wel een beetje te verwaarlozen, maar accu's kopen om langer dan een uur op te vangen is relatief duur.

Dus ja, ik hang altijd een aggregaat achter een UPS die het na een half uur tot uur overneemt. Zo ook op de bak, al heb ik die niet constant aangesloten hier. Ik moet hem er even op aansluiten, maar mijn UPS geeft me meldingen als er wat aan de hand is. Ik of mijn vader kan altijd binnen een uur thuis zijn en sluiten hem dan aan.

Flinke kan diesel op voorraad en laat maar komen die storing.

:cool: Prima oplossing lijkt mij inderdaad. Een diesel aggregaat is volgens mij meestal wat wat groter uitgevoerd en ik heb niet zoveel nodig. Het is ook fijn als het een beetje handzaam is.

Ik had deze gezien:

Op papier zou die volgens mij prima bruikbaar moeten zijn.

Als ik nog eens een generator zou kopen dan zou ik een dual fuel halen en een gas tank erbij. Geen geneuzel met houdbaarheid vd brandstof of oude brandstof die in het blok blijft zitten.

En tegenwoordig zou ik ook geen UPS meer nemen maar een powerstation (bijvoorbeeld van Ecoflow). Meer capaciteit en betere kwaliteit accu’s en goede prijs.

Als ik nog eens een generator zou kopen dan zou ik een dual fuel halen en een gas tank erbij. Geen geneuzel met houdbaarheid vd brandstof of oude brandstof die in het blok blijft zitten.

En tegenwoordig zou ik ook geen UPS meer nemen maar een powerstation (bijvoorbeeld van Ecoflow). Meer capaciteit en betere kwaliteit accu’s en goede prijs.
Ik wist niet van het bestaan af, maar op zich ook wel ideaal. Zijn wel weer wat duurder. UPS was hier een bewuste keuze vanwege de 'U'ninterrupted en overspanningsbeveiliging zo'n powerstation is toch eigenlijk een grote powerbank en moet je opladen en aansluiten wanneer nodig?

Nog redelijk duur, maar ik kon laatst eens met dit spelen.

"directe methanol brandstofcel"
Stil, relatief schoon en fijne brandstof.
€40.000 voor 500 watt 😂 en dan moet je nog van 24V naar 220V dit geeft ook nog een verlies. Volgens mij heeft ethanol ook een veel lagere energiedichtheid dan benzine je hebt dus meer nodig per kWh, maar het principe is wél supergaaf. Voor zoiets als dit zou ik best wat extra willen uitgeven, maar dit is me net iets te gortig.

Als ik nu een goed bruikbare generator kan kopen voor €500 of minder, dan vind ik het geen probleem om die 'ongebruikt' in de garage te laten staan.
Als het meer kost, dan moet het óf heel gaaf zijn, óf nog een andere toepassing hebben. In dat geval zou een batterij voor het PV-systeem weer in beeld komen ik heb echt veel te veel panelen voor eigen gebruik, dus daar moet ik over één a twee jaar ook iets mee als het salderen stopt. Ik had hier al eens naar gekeken, maar vond dat nog best ingewikkeld. Daar komt ook meer bij kijken dan een batterij inprikken. ik zit hier op 3-fase dat maakte het ook weer ingewikkelder.

Niemand ervaring met een Ysonic inverter generator?:p

Het is altijd een afweging wat je wil en kan uitgeven, maar ik heb in de Amtra voor 65€ wel een goedkope oplossing gevonden. Niet ideaal, maar toch veel beter dan niets mijn gedacht.
Een volgende aankoop, zou de voorkeur wellicht ook wel uitgaan naar zo’n powerstation.
Post in topic 'Amtra Batterij Luchtpomp AIR SYSTEM UPS, 360'
https://www.zeewaterforum.info/foru...htpomp-air-system-ups-360.214904/post-1619597

€40.000 voor 500 watt 😂 en dan moet je nog van 24V naar 220V dit geeft ook nog een verlies. Volgens mij heeft ethanol ook een veel lagere energiedichtheid dan benzine je hebt dus meer nodig per kWh, maar het principe is wél supergaaf. Voor zoiets als dit zou ik best wat extra willen uitgeven, maar dit is me net iets te gortig.

Nouw.. :) https://www.berger-camping.nl/article/efoy-80-bt-brandstofcel-12-24-v-40-w-150654 3000 euro.

Maar ik vind het wel tof om van fossiele brandstoffen af te stappen. Methanol is ook lekker veilig in huis en de uitstoot is helemaal prima. En wat ik vooral heel tof vond was dat het vrijwel doodstil is.

Mijn UPS is iets kleiner (Smart-UPS 750) maar met alleen een wavemaker zal die ook een stuk langer kunnen blijven werken. Maar volgens mij is zuurstof ook belangrijk, toch? Daar zorgt de skimmer voor en mijn thermostaat ligt ook in de sump. Nu in de zomer is dat geen probleem, maar in de winter wordt het al wat spannender.
Wavemaker zorgt voor genoeg zuurstof in een noodsituatie en is de minst slurpende voor de noodbatterij. Temperatuur en een skimmer en al helemaal verlichting is in zo'n situatie alleen maar iets dat je tijd kost.

Ik draai zelf 2 bakken op 1 sump dus mijn automatische noodbatterij is aangesloten op mijn opvoerpomp, hierdoor houd ik het hele systeem draaiend voor een paar uurtjes, in die tijd kan ik ruim thuis zijn om het probleem op te lossen met een verlengkabel naar de buren o.i.d. grote stroomstoring zal bij mij een probleem zijn maar die zijn vrij zeldzaam tegenwoordig en een aggregaat in een apartement zonder balkon word me te gek 😅

Goedemorgen iedereen,

Gisteren hadden we hier te maken met een tweede stroomstoring in korte tijd. Na de vorige keer heb ik een UPS én een generator aangeschaft. De UPS houdt het ongeveer 1,5 uur vol. Door enkele pompen uit te schakelen en de verlichting uit te zetten, is dit nog iets te verlengen. De generator blijkt echter een miskoop te zijn al had ik misschien ook niet meer mogen verwachten van een generator van 150 euro. :LOL:De UPS doet niets met de stroom die door de generator geleverd wordt (deze gaf aan dat het geen zuivere sinus was) en de rest durfde ik om die reden ook niet aan te sluiten. Uiteindelijk heb ik alleen één wavemaker aangesloten voor wat waterbeweging, maardie werkte ook niet stabiel.

Bekijk bijlage 655240

Mijn vraag aan jullie: is er iemand die een generator gebruikt waarop DC-pompen en LED-verlichting stabiel kunnen werken?
Op internet kom ik er genoeg tegen, ook betaalbare modellen onder de €500. Deze zouden fluisterstil zijn, 2 kW leveren én een zuivere sinus geven. 😄

Ik heb er mijn twijfels bij, maar als iemand iets soortgelijks in gebruik heeft, hoor ik dat graag!
Ik heb een stroom generator van 2 kw dus eigenlijk een dikke accu op 220 volt deze kan dus erg lang volhouden een stroom storing duurt meestal een paar uur en met 2 kw houd mijn bak met verlichting ect ect het 6 uur vol .
Stel alleen de stromingspompen ongeveer 30 watt dagen lang

Ik heb een stroom generator van 2 kw dus eigenlijk een dikke accu op 220 volt deze kan dus erg lang volhouden een stroom storing duurt meestal een paar uur en met 2 kw houd mijn bak met verlichting ect ect het 6 uur vol .
Stel alleen de stromingspompen ongeveer 30 watt dagen lang
Welk model generator/omvormer/accu heb je? En waarom heb je dat model gekozen?

Welk model generator/omvormer/accu heb je? En waarom heb je dat model gekozen?
Modeltype zal morgen een foto nemen .
Waarom gekozen had een benzine generator staan in de schuur best veel ruimte en gebruik was minimaal nooit dus .
Deze verkocht en een stroom generator accu gekocht gewoon als back up getest met de tv als proef de hele week tv gekeken 🤗.
Neemt weinig ruimte in vandaar . Ik hoop dat ik deze backup niet nodig heb . Zeer betrouwbaar vanzelf goed googlen had hem ongeveer 400

Bijlagen

• IMG_0981.png
    IMG_0981.png
    215,2 KB · Weergaven: 31
Nouw.. :) https://www.berger-camping.nl/article/efoy-80-bt-brandstofcel-12-24-v-40-w-150654 3000 euro.

Maar ik vind het wel tof om van fossiele brandstoffen af te stappen. Methanol is ook lekker veilig in huis en de uitstoot is helemaal prima. En wat ik vooral heel tof vond was dat het vrijwel doodstil is.
Is ook wel heel tof, maar met 40 W is het misschien meer iets voor op de camping. Bij een aquarium zit je toch al snel hoger en heb je te maken met continu verbruik.

Wavemaker zorgt voor genoeg zuurstof in een noodsituatie en is de minst slurpende voor de noodbatterij. Temperatuur en een skimmer en al helemaal verlichting is in zo'n situatie alleen maar iets dat je tijd kost.

Ik draai zelf 2 bakken op 1 sump dus mijn automatische noodbatterij is aangesloten op mijn opvoerpomp, hierdoor houd ik het hele systeem draaiend voor een paar uurtjes, in die tijd kan ik ruim thuis zijn om het probleem op te lossen met een verlengkabel naar de buren o.i.d. grote stroomstoring zal bij mij een probleem zijn maar die zijn vrij zeldzaam tegenwoordig en een aggregaat in een apartement zonder balkon word me te gek 😅

In dit geval denk ik echt aan het scenario van een langdurige stroomstoring. Iets wat ik hier in Nederland nog nooit heb meegemaakt, maar zoals ik al zei, heb ik de afgelopen maanden al twee keer een storing gehad van meer dan twee uur, terwijl dat in de jaren hiervoor nooit is gebeurd. Bij de eerste storing vorige maand vond ik het vervelend dat ik niet direct een oplossing had en je geen idee hebt hoe lang het gaat duren. Ik ben nu liever voorbereid dan op het laatste moment naar oplossingen te moeten zoeken.

Een powerbank is leuk en zou het misschien best een tijdje volhouden, maar daarvoor heb ik al een UPS. Wat ik zoek is echt een back-upoplossing voor het geval van een langdurige storing en het liefst wil ik dan gewoon alles laten doordraaien. Dat maakt het voor een oppas ook gemakkelijker: die zou dan eigenlijk alleen maar één stekker hoeven om te steken, zonder zich ergens zorgen over te hoeven maken. Dat was ook mijn plan met de generator.

Ik ga me toch eens wat beter verdiepen in een thuisbatterij. Dat is denk ik op de lange termijn de meest praktische oplossing. Geen onderhoud, altijd stroom en in geval van een storing blijft alles gewoon draaien. De installatie vergt wat meer moeite dan het simpelweg aanschaffen en aansluiten van een generator, maar op de lange termijn denk ik dat het juist gemakkelijker is.

Voor de korte termijn bedacht ik me dat er een generator op vier wielen op de oprit staat. Mocht er deze week nog een storing zijn, dan is dat wellicht nog een tijdelijke oplossing.:ROFLMAO:

Een maandje geleden heb ik ook eens gevraagd wat je kon doen om enkele uren te overbruggen omdat ze de digitale meter en andere werkzaamheden kwamen doen, hieronder een goede oplossing die ik van een mede forumlid kreeg met een auto accu en de Tunze Safty Connector

Ik heb eigenlijk toch een gewetensvraag waarom maken we ons zo druk over een stroomstoring die meestal maar hooguit enkele uren duurt.
Als koralen verzonden worden( of opgehaald bij een winkel ver weg) krijgen ze ook geen stroming enkele uren of zelfs een dag.

Ik heb eigenlijk toch een gewetensvraag waarom maken we ons zo druk over een stroomstoring die meestal maar hooguit enkele uren duurt.
Als koralen verzonden worden( of opgehaald bij een winkel ver weg) krijgen ze ook geen stroming enkele uren of zelfs een dag.
Niet iedereen zal dezelfde redenen hebben; ik spreek nu voor mezelf.

Ik denk niet dat het uitgesloten is dat storingen in de toekomst vaker gaan voorkomen en langer gaan duren. Bovendien hebben we het hier over een bak vol levende dieren. Mocht er een langdurige storing optreden, dan zou ik er moeite mee hebben als ik weet dat ik het 'eenvoudig' had kunnen voorkomen. Dat ik nu overweeg om te kiezen voor een thuisbatterij in plaats van een generator, heeft meerdere redenen.

Zie het als autorijden zonder reservewiel. Je hoopt dat je het niet nodig hebt, maar als je stil komt te staan met een lekke band in het midden van de nacht terwijl je die ochtend ergens moet zijn. Dan baal je dat je niet iets simpels hebt geregeld zoals een reserveband.

Back
Bovenaan