Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Energie verbruik 250/350L bak

Wilco458

ZeewaterForum lid
Hoi allemaal,

Graag zou ik willen weten wat jullie ongeveer aan stroom verbruiken op jaar basis met een tank tussen de 250 of 350 liter op jaar basis

Scheelt dit veel of je nou een 60 liter neemt of een van 250?

Ik ben op zoek naar een tank maar ik zie dat de kosten erg uit de hand kunnen lopen aan stroom verbruik met een aquarium. Zelf heb ik hier nog geen ervaring mee!

Je stelt vreemd genoeg best een moeilijke vraag.. 😄
Het stroomverbruik is afhankelijk van hoeveel en welke apparatuur je in, om en boven je bak gebruikt.
Verlichting en verwarming verbruiken normaal gesproken de meeste elektriciteit, maar mogelijk ben je een koeler nodig, dat hangt af van de locatie van je aquarium en dat zijn ook forse energieverbruikers.

Daarnaast zijn de prijzen de laatste tijd fors gestegen en ik denk dat de helft hier nog niet eens weet hoeveel dat extra gaat kosten, waaronder ikzelf.

Even uitgaand van de ‘oude’ prijzen, aquarium zonder koeler, maar verder de juiste techniek schat ik zo in dat je met €50 per maand aardig goed zit.

Hoi allemaal,

Graag zou ik willen weten wat jullie ongeveer aan stroom verbruiken op jaar basis met een tank tussen de 250 of 350 liter op jaar basis

Ik ben op zoek naar een tank maar ik zie dat de kosten erg uit de hand kunnen lopen aan stroom verbruik met een aquarium. Zelf heb ik hier nog geen ervaring mee!
Wat betaal je per kwh? 50 euro per maand red je wel met 350 liter denk ik.

Idd hou rekening met 50 euro per maand aan extra energiekosten dan zit je goed hoger wordt het absoluut niet.

Mijn nano 60 liter verbruikte ongeveer 10 euro per maand. Mijn 200 literbak ongeveer 35 euro per maand dan heb je een richtlijn waar je op moet rekenen

Maar inderdaad je vraag is lastig te beantwoorden het hangt van een aantal factoren af bijvoorbeeld
Verwarm jij je huis in de winter op 21 graden of wil je energie besparen en zet je hem de hele winter op 17 graden je snapt dat als je zeewater constant op 24 graden wilt hebben dit wel uitmaakt.

Maar inderdaad je vraag is lastig te beantwoorden het hangt van een aantal factoren af bijvoorbeeld
Verwarm jij je huis in de winter op 21 graden of wil je energie besparen en zet je hem de hele winter op 17 graden je snapt dat als je zeewater constant op 24 graden wilt hebben dit wel uitmaakt.
Nog een belangrijke factor is wel of geen zonnepanelen. Als je daar over kunt beschikken, bespaar je ook het nodige geld op elektriciteit.

Hierzo een Red Sea Reefer 350.

Ik heb het stroomverbruik nog nooit gemeten...toch eens gaan doen binnenkort. Met rekenen kom ik op 4kWh per dag uit; dat is dus zo’n 1600kWh op jaarbasis.

Ik weet niet wat je stroomtarief is, maar de inschatting van 50 Euro per maand lijkt dus wel aardig te kunnen kloppen.

Ik had ooit gemeten dat ik met mijn 450 liter op 50 euro kwam, met de woonkamer overdag op +- 20.
maar, de helft van de energie is ongeveer de verlichting. Mijn lampen zijn bij elkaar zo’n 300 watt, op zeg 12h per dag, maakt dat 108kwh per maand, dus reken maar uit. als je enig idee hebt welke verlichting je boven je bak wilt hangen..

Hoi allemaal,

Om terug te komen op je originele vraag: ja het scheelt zoals vele zeggen een paar tientjes per maand; waar de 250 rond de €50 zal zijn zal een 60 zeker de helft of minder zijn. Bedenk wel alleen dat de stroomkosten niet je grote kostenpost is; het water,zout,toevoegingen,inwoners,koraal, apparatuur zal allemaal een veelvoud zijn.

Als je al die kosten ook meeneemt is een 60 dus inderdaad een stuk goedkoper in zowel aanschaf als onderhoud maar velen willen alsmaar groter en de hobby is helaas sowieso een dure :(

Om terug te komen op je originele vraag: ja het scheelt zoals vele zeggen een paar tientjes per maand; waar de 250 rond de €50 zal zijn zal een 60 zeker de helft of minder zijn. Bedenk wel alleen dat de stroomkosten niet je grote kostenpost is; het water,zout,toevoegingen,inwoners,koraal, apparatuur zal allemaal een veelvoud zijn.

Als je al die kosten ook meeneemt is een 60 dus inderdaad een stuk goedkoper in zowel aanschaf als onderhoud maar velen willen alsmaar groter en de hobby is helaas sowieso een dure :(
Juist, als je twijfelt of je 50 euro per maand wel kan missen voor de stroom zou ik het niet doen want dat zijn zeker niet de enige kosten om een bak draaiende te houden.

Zeewater is een dure hobby, zoals Eric zegt het stopt niet met energie alleen,ik heb er een van ongeveer een 1000 Liter en wil gewoon niet weten wat hij kost per maand

Dankjewel voor alle reacties, het ging mij ook meer om de "vaste lasten" waar ik heel erg benieuwd naar was wat jullie reefers verbruikten. Volgend jaar komen er toch zonnepanneeltjes zeker met de airco die er dit jaar gaat komen en het aquarium wat inmiddels staat (red sea reefer 525xl).

Een airco is een prima investering, zo koel je niet alleen je aquarium maar je hele huis (of een deel iig) en een airco rekent ook af met eventuele vochtproblemen door verdamping, want hij droogt de lucht. Zelf zit je zomers lekker koel, mits de ramen dicht blijven. Daarnaast gebruik je gelijk de stroom die door je zonnepanelen wordt opgewekt, en heb je geen financieel nadeel door het afbouwen van de salderingsregeling met 5% per jaar... klinkt als een win win.. 👍🏻

Een airco is een prima investering, zo koel je niet alleen je aquarium maar je hele huis (of een deel iig) en een airco rekent ook af met eventuele vochtproblemen door verdamping, want hij droogt de lucht. Zelf zit je zomers lekker koel, mits de ramen dicht blijven. Daarnaast gebruik je gelijk de stroom die door je zonnepanelen wordt opgewekt, en heb je geen financieel nadeel door het afbouwen van de salderingsregeling met 5% per jaar... klinkt als een win win.. 👍🏻
Mooi gezegd, grote reden waarom er inderdaad een airco komt. Ik heb gekeken naar aquarium koelers maar die zijn ook erg aan de prijs en verbruiken ook best wat. Aan een airco heb je zelf tenminste ook wat aan en inderdaad de vocht afnamen in je kamer.

Mooi gezegd, grote reden waarom er inderdaad een airco komt. Ik heb gekeken naar aquarium koelers maar die zijn ook erg aan de prijs en verbruiken ook best wat. Aan een airco heb je zelf tenminste ook wat aan en inderdaad de vocht afnamen in je kamer.
En als die koeler binnen staat, blaast hij alle warmte weer de woning in waardoor omgeving weer warmer wordt 🥵( en bak weer meer moet koelen enz enz). dan is een airco veel beter :cool:

Back
Bovenaan