Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Reef 250 Liter

Excalibur

ZeewaterForum lid
Hallo Allemaal,

Mijn naam is Jan en al jaren een aquariaan. Tot op heden altijd zoet water gehad waarbij ik vooral zuid amerika georienteerd ben. De laatste jaren kriebelt het telkens om ook eens zeewater te proberen. Inmiddels heb ik hier een (kleine)bak van 100Lx 50Bx 55h (+/- 250 L ) voor aangeschaft. Ook zit er al een ruime sump in met eiwitafschuimer.
Het afgelopen jaar heb ik mij goed ingelezen in alle (on)mogelijkheden.

Door omstandigheden heeft het project wel nagenoeg een jaar stil gestaan(werk in combi met een studie ernaast). Inmiddels heb ik weer wat meer tijd om het aquarium erbij te doen. Ook ben ik de laaste maanden wat materiaal aan het verzamelen geweest. Mij doel is om met 2 a 3 maanden te kunnen starten.

Ik doe nog wel rustig aan. Vandaar vandaag dan maar de Kick off van het dagboek en wat erbij zal horen.

wat heb ik tot zover :

Het aquarium :
  • Het aquarium zelf is 100L x 50d x 55h(waterpijl)/65h(bak) in cm
  • Meubel is 75 hoog
  • de sump is 2 vaks en is 80lx40dx 35H
    • 1e vak is 45 cm
    • 2e vak is 25 cm
De techniek :

• eiwit afschuimer: bubblemagus c6
  • 300w heater ( + nog een 10tal diverse wattages liggen) ;)
  • bluemarine reefpower 3500 opvoerpomp
  • 2x stromingspomp
    • 1x 5000 l/h (regelbaaar)
    • 1x 6000 l/h (regelbaaar)
  • verlichting
    • 3x een ledstrip wit(+ paar blauw) merk onbekend (eventueel wel PWM regelbaar)
    • 1x ledstrip blauw merk onbekend (eventueel wel PWM regelbaar)
  • osmose aparaat 190l/24h + boosterpomp en TDS meter(2 kanaals)

Boekje van Tanne kopen !
Scheelt een hoop gevraag en gezoek 👍

@ retgals: Heb je de bak zelf al opgestart al? zo ja. hoe gaat het ?

Ik blijf trouwens het zoet water(ZA) ernaast houden. Mocht in de toekomst het zee aquarium echt super lukken en er komt een schip met geld langs..... heel mischien stap ik dan met mijn 3 meter bak over op reef. Maar ik denk dat dat gewoon simpelweg te duur zal blijven.

@ mobifix: de boeken Tanne inmiddels in huis en doorgelezen. Maar toch blijven er nog zoveel overwegingen en keuzes ;)

@ retgals: Heb je de bak zelf al opgestart al? zo ja. hoe gaat het ?

Ik blijf trouwens het zoet water(ZA) ernaast houden. Mocht in de toekomst het zee aquarium echt super lukken en er komt een schip met geld langs..... heel mischien stap ik dan met mijn 3 meter bak over op reef. Maar ik denk dat dat gewoon simpelweg te duur zal blijven.

@ mobifix: de boeken Tanne inmiddels in huis en doorgelezen. Maar toch blijven er nog zoveel overwegingen en keuzes ;)
Ja zo is het leven keuze genoeg ?🤪

Even een Update. En excuses voor af en toe niet altijd even actief zijn. Fultime baan + fulltime studie ernaast vergt tijd.(ik zal binnenkort eens wat foto's maken).

Inmiddels begonnen met het aquarium met de indeling en opbouw/plaatsing van de diverse apparatuur.
Ik kon via een mooi dealtje al aan mooi wat "dood"levend steen komen. Ik heb nu in totaal al ongeveer 30 kilo aan grotere stukken voor een scape. De bak is bruto 250 L exclusief desump. hiermee heb ik dus al een goede Basis. Nieuwschierig als ik ben.... was ik vast eens wat aan het stapelen gegaan om te kijken of dit ongeveer is wat ik wil..... eigenlijk direct bij de eerste scape al een mooie indeling. En van mijn vrouw te horen gekregen dat dit hem is...... Maar ik ben eigenlijk nog helemaal niet aan de scape toe. Dus overal schilders tape opgezet en goed gecodeerd en daarvan foto's gemaakt zodat ik het later reproduceren kan. in het weekend erop direct begonnen met metselen om de basis scape dan direct maar in de bak te plaatsen. Ook al heb ik foto's, een deel is toch vanuit het geheugen

Vandaag de laatste stukjes van de scape gemaakt. Boven in heb ik een paar kleine aanpassingen gemaakt. In plaats van een lange vlakke lijn zijn het nu 2 "bulten"geworden. Recht ervoor is het niet helemaal volgens de "gulden snede"gemaakt. Maar later met koraal bezetting kan ik hier nog genoeg mee creëren.
IK zal er zo snel mogelijk foto's fan maken en posten.

Nu dit deel klaar is kan ik in de komende weken weer rustig verder met het leiding werk en plaatsing apparatuur

Na lange tijd hier ook maar weer eens updates plaatsen. Ik Ben wel veel lezend op het forum actief... maar dit dagboek bijhouden blijft er nogal bij.....
Inmiddels draait de bak 4 weken en heb ik via een mede forum lid de eerste paar koralen kunnen overnemen.

maar even een terugblik op de afgelopen tijd:
Omdat het een 2e hands bak was heb ik het een en ander moeten opknappen( de foto hieronder is de start)
DSC_1102.JPG

Ik ben begonnen met langs de randen het aanbrengen van een bedradingskoker(kamgoot) en over de gehele achterkant een wandgoot waar al mijn wandcontactdozen in geplaatst zullen worden.
DSC_1104.JPGDSC_1106.JPG
daarna heb ik ook het leidingwerk aan gepakt

vervolgens ben ik gestart met een zelfbouw Reef-Pi project. Dit zal ik hopelijk wanneer ik tijd heb uitleggen in het technische deel van dit forum met alle voors tegens ups en down.

Hieronder even heel kort door de bocht het hoe en wat.

waarvoor heb ik deze PI:
  • PH Monitoren( en later verdere sturing)
  • PWM sturing voor de verlichting (dimmen en kleur)
  • schakelen van WCD's
  • aansturen stromingspompen (DC-PWM)
  • temperatuur
  • sturing ATO (lvl sensoren en pomp)
Dit heb ik opgebouwd met een raspberry pi 3b en losse componenten en elementen. Voor het inbouwen van diverse printen heb ik vooral 3d geprinte onderdelen gebruikt die ik weer in een waterdichte behuizing geplaatst heb.

Hieronder nog een vlugge impressie van het project:
DSC_1108.JPGDSC_1110.JPGDSC_1111.JPGDSC_1131.JPGDSC_1134.JPGDSC_1136.JPGDSC_1147.JPG

ben heel benieuwd naar het reef pi project hoe dit afloopt en naar het technische gedeelte ☺️

ben heel benieuwd naar het reef pi project hoe dit afloopt en naar het technische gedeelte ☺️
excuses voor het over het hoofd zien van jou reactie.

De Pi draait goed. Niet dat ik alle functies er al opheb. (PH moet nog steeds).

Ik heb alleen het nadeel dat ik een volledig aluminium frame aquarium heb met er tussen platen met ook een alu laagje. Oftewel een heerlijke kooi van Faraday. Wil ik via wifi de PI benaderen dan moet ik alle deuren volledig open zetten:cautious:. Hierom heb ik besloten om de stromingspompen gewoon hun eigen "oude" controller te laten houden.

Het voordeel is wel met een Pi ( en wat handigheid) dat je er heel gemakkelijk functies bij kunt plaatsen. Vooral met digitale bus systemen als bijvoorbeeld I2C. hierdoor heb ik met een extra bordje al 16 PWM signaal uitgangen extra. Deze zijn dan weer goed bruikbaar voor een custom doseerpomp systeem. Al is het kostentechnisch net zo gemakkelijk om een gemiddeld 4 kanaals doseer systeem te kopen. doseer pompen via ali express of e.d heb ik niet genoeg vertouwen in voor iets cruciaals als een doseer systeem. (Te veel vloeistoffen en de boel is goed in de war).

algemene update:

de bak draait nu dik 4 maand en inmiddels zitten er ook een aantal koralen,vissen, en de huishoudelijke dienst in.

Het complex wordt bewoond door :

3Amphiprion Ocellaris 2x occelaris 1x met gele banden
1Pseudocheilinus Hexataenia 6 streep lipvis
2valanciennea puellaris (oranje streep) zandhapper
5Chromis viridis groene chromis
1Gramma loreto
1Synchiropus splendidus mandarijn pitvis ***
2Pterapogon Kauderni
***voor de mandarijnpitvis voer ik geregeld levende copepods bij

huishoudelijke dienst :

1Mespilia Globulus zeeëgel
1Clibanarius tricolor / Calcinus Elegans blauwe heremiet kreeft
2lysmata amboinennsis (poetsgranaal)
1Mithraculus sculptus (mithrax krab)
2tectus conus slak ( met 6+ nakomelingen )

koralen * vooral kleine ( ze worden vanzelf groot en houden het betaalbaar) en over het algemeen de wat makkelijkere koralen
Montipora digitata zilverMontipora digitata zilver
Blauw/groen orgelpijpjestubipora musica
ster poliepClavularia Glove
discosoma sp. reddiscosoma red
lederkoraal Kenia boomCapnella spp kenia Tree
spaghetti lederkoraal
Kroepoek lederkoraalSinularia
Bruine gorgoonAntillogorgia Acerosa (M)
blastomussa wellsiblastomussa wellsi
Deepwater Eagle Eye zoa - Zoanthus
Caulastrea
discosoma sp. Ultra blue
Rasta zoa
Enchinata Hawkins
mega rainbow zoa

De gemiddelde waarden zijn ook goed. Afgelopen weekend wel wat vis bijgeplaatst dus verwacht dat de nitraat en fosfaat waarden wel iets zullen stijgen

zoutgehalte 1024
PH 7,91
KH 8
NO2 0 ( was 0 en is altijd 0 gebleven nooit een nitriet piek gehad)
NO3 schommelt tussen 10 en 15
PO4 0,03 -0,1 (lastig kleurverschil kijken .....)
Ca 450
Mg 1380

verder draai ik op de DSR methode ( in de basis zonder water verversen)

Back
Bovenaan