Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Eerst The Great White, nu The Little White. Ik sta Perspex!

noahjazz

..maar Robin mag ook...
Zeeaquarium liefhebbers! Welkom op bij mijn dagboek en ik hoop dat ik jullie in de loop van de tijd kan bestoken met zinnige en onzinnige verhalen en ervaringen :biggrin:.
Sinds ruim een jaar ben ik (Robin uit Zoetermeer) lid van het forum en post zo nu en dan wat maar lees veel, heel veel….als ik er tijd voor heb dan. Eerst een korte intro en maak dan even een inhaalslag van een jaar in een paar topics:

In den beginne….
Mijn vader heeft in de jaren 80 een lange tijd een zeewater bak gehad en op die manier kwam ik er mee in aanraking. Kon dus over zijn schouder mee kijken, en ik ging vooral in het begin mee naar aquariumzaken en las allerlei boeken. Omdat mijn vader er minder tijd in kon steken is hij er mee gestopt en Ik had zelf ook andere interesses, dus hebt nooit een poging gedaan de bak te behouden. Omdat m’n pa nu wel wat op leeftijd raakt en heel soms wat lichamelijke ongemakken heeft (we mogen zeker nog niet klagen gezien zijn leeftijd), en we op zoek waren naar een hobby voor hem, dacht ik aan een Red Sea Max, is makkelijk te beheren en onderhouden leek mij toen. In de zoektocht naar de RSM kwam ik er toch achter dat het misschien makkelijker was om de bak bij mij te plaatsen. Mijn ouders wonen in de buurt dus heeft mijn vader gelijk een mooi loopje. Het werd geen RSM trouwens…ik las ergens de opmerking; zoek een zo groot mogelijke bak uit, want hij is gauw te klein…..
Inmiddels is het weer ruim een jaar geleden dat ik een bak van 160/50/50 van Aquariumlappie overgenomen heb. Dit was een panoramabak in een zwart meubel. Samen met de bak ook direct flink mooie stenen overgenomen en ik had toch wel een vliegende start. Dit ging een tijd goed totdat ik een vis bijplaatste die kennelijk al wat onder de leden had. Resultaat; een flinke vissensterfte waar ik liever niet aan terug denk….balen was dat zeg. Dit was de oude bak:

Bijlagen

• Afbeelding 003.jpg
    Afbeelding 003.jpg
    136,4 KB · Weergaven: 40
Laatst bewerkt:
Re: The Great White

Eenmaal gewend aan het hebben van een bak, het doen van onderhoud, het genieten van het uitzicht en het trots vertellen aan bezoekers thuis, vond ik voornamelijk de diepte naar achter te krap. Omdat het meubel van het aquarium het enige meubelstuk was wat zwart was, opperde ik dus het idee thuis om een wit meubel te zoeken J. …..en dat er nou een grotere bak in hoorde…tja….Dit was in september 09 en na wat speurwerk kwam er een bak in beeld van 155 bij 60 diep en 70 hoog (wh 65). Hij zat verpakt in een wit meubel met bovenkast voor de T5’s en HQI. Was zo goed als krasvrij en de prijs was oké. Wat helemaal lekker was; de verkoper is hem komen brengen uit België vandaan. We hadden hem natuurlijk wel eerst daar bekeken en hebben hem mee helpen tillen om hem de camionette in te krijgen. Aardige mensen zeg (Patrick & Annick). Het meubel was is 80 hoog, wat voor mij een lekkere kijkhoogte is. Meer ruimte, heerlijk.
Nu de boel overzetten…Het was een redelijke operatie maar als je het redelijk voorbereid, is het te doen. Geluk was wel dat ik het nieuwe aquarium aan de andere kant van de kamer kon zetten. Dat scheelt heel veel gedoe lijkt mij. De oude bak verkocht en de nieuwe bak draaide als een tierelier. Qua techniek had en heb ik niet heel veel bijzonders draaien; 2 x t5 54w, 2 x 150 HQI, Eheim opvoer, MTT afschuimer, 11 w UV, Actief kool, Gafzak, 2 Koralia’s en een Tunze 6025. Dit alles in de loop van de tijd verzamelt.
Qua vissen had ik een gemixte bezetting van een Bruine Anemoonvis, forse Picasso, gele zeilvin, een flinke Koraalduivel, prachtige rifwachter, een Japanse snapper en een dwergkeizer (bispinosa) en een poetsgarnaal. Vind het trouwens wel leuk als je over iedere vis wat kan vertellen. Ook een groot stuk hamerkoraal, wat groene oren,kroepoek, acrapora en nog wat.

Mijn volgende aankoop zal een betere camera zijn denk ik. De meeste foto’s die ik zie op t forum zijn fantastisch, die van mezelf blijven achter. Wie zien wel….
De eerste "The Great White":

Bijlagen

• wit meubel.jpg
    wit meubel.jpg
    73,1 KB · Weergaven: 83
Laatst bewerkt:

Sinds september draait de bak dus goed, geen ziektes, waardes goed, alles groeit en bloeit en de vissen zijn relaxed. Op 31 december nog een einde jaars schoonmaak gedaan, er kwam visite oud/nieuw vieren dus moet het er wel picobello uitzien.
Helaas kende ik geen gelukkige start van het jaar. Ik heb er reeds een eerder topic over geopend onder “algemeen” want wat gebeurde er op zaterdag 2 januari? Vlak voordat ik boodschappen wilde gaan doen rond 08.00, liep ik langs mijn bak en hoorde het druppen. Ik blijf altijd alert op dit soort geluiden dus bukte ik om te kijken waar het vandaan kwam; aan de voorkant van de ruit, onder ergens in het midden, liep er een straaltje water door de kit heen….
Wat je dan denkt is; gebeurd dit echt? Waar moet je beginnen? Alles was nog best donker in huis en het eerste wat me te binnen schoot; elektriciteit eraf, kranen dichtdraaien en emmers pakken. Van buiten dus een 45 liter emmer gepakt en zo goed en zo kwaad als t ging er onder gezet. Er was water op de vloer gelopen maar gelukkig was dit zo weg te dweilen. Laminaat gespaard dus. Meer handboeken en meer emmers halen. Snel een bericht op het forum geplaatst voor eventuele hulp. Omdat het straaltje naar achter de kast in droop, kon ik de sump iets naar voren trekken zodat het daar in terecht kwam. Ik was wel bang dat de hele ruit er door de druk er uit zou klappen, wooo, dat lijkt me echt een drama, een tsunami van 600 ltr door je kamer.
Inmiddels was het 08.30 en ben ik Verloop (sponsor) gaan bellen. Ondanks dat ze om 09.00 open gaan hoopte ik dat er iemand was. Gelukkig nam Harry Verloop op en na overleg besloten dat Jelle mijn kant op zou komen met emmers en bakken. Wat een service. We hebben samen de stenen en koralen er uitgehaald en het grootste deel van het water eruit geheveld. En als laatste de vissen. Wel balen zeg, die arme beesten helemaal in paniek. Nadat we er alles uit hadden is Jelle terug gegaan naar de zaak om alles weer onderdak te geven; ong. 80 kg steen, meerdere koralen en 8 vissen.
Wat waardeloos zeg…..zo heb je een mooie bak, en zo is ie leeg….
Gelukkig ben ik niet het type die direct z’n hoofd laat hangen maar positief blijft, mijn motto is ook; slaat er weleens een deur dicht, waait er vast een raam weer open. De schade werd gedekt door de verzekering, dat is mooi maar had het liever niet meegemaakt.
Omdat Verloop mijn min of meer vaste adres is, heb ik bij hun een nieuwe bak besteld en de opbouw/doorstart van die bak wil ik in dit dagboek met jullie delen. De maten van de nieuwe bak in een wit meubel zijn 160/80/68 (wh 65). De levertijd proberen we op 2 weken te houden, hopen dat dit lukt. Een voordeel van een nieuwe bak is dat je alle nadelen zoveel mogelijk kunt elimineren en er iets van kan maken wat helemaal naar je zin is. Ik ben zeer benieuwd allemaal….
Hieronder de foto’s van voor de lekkage (van een bewoner), tijdens de lekkage en hoe hij er nu bij staat, klaar om opgehaald te worden…..

Bijlagen

• duivelse bewoner.jpg
    duivelse bewoner.jpg
    124,8 KB · Weergaven: 27
  • lekkage verloop.jpg
    lekkage verloop.jpg
    381,2 KB · Weergaven: 56
  • leeg.jpg
    leeg.jpg
    380,8 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:

Jeetje Robin, wat een verhaal in maar drie posts...
Gelukkig kan je inderdaad bouwen op Harry en zijn team; is ook mijn vaste adres. Zal zeker de opstart van je derde bak via je dagboek volgen (als je tenminste updates plaatst hè... ;))

Succes!

Hoi Robin
Leuk dat je nu ook een dagboek begonnen bent.
Je hebt inderdaad geen beste start gehad dit jaar, hoop zoiets nooit mee te maken. De nieuwe bak heeft wel hele mooie maten voraal de diepte. Verheug me nu al op de foto's.
Gaat het goed met de Bispinosa die je van ons hebt overgenomen?

Groeten en sucees met je nieuwe bak.
Helene

Hans, ik ga zeker proberen zoveel mogelijk updates te plaatsen alhoewel ik mezelf weleens betrap dat ik te lang van stof ben ;).

Hoi Helene, zeker, de Bispinosa doet het zeer goed en had het zeer naar z'n zin. Je zou hem eigenlijk 10x zo groot moeten hebben omdat z'n kleuren zo mooi zijn :biggrin:.

Wat lees ik nou??

Zonde zeg en een zeer vervelend begin van het nieuwe jaar.
Je neemt op deze manier een "nieuwe" start van het jaar wel erg letterlijk, wel mooi dat zo'n top winkelier je direct bijstaat.
Hopen dat je levende have er weinig aan overhoud. Zo verhuist de Spilurus die je bij mij hebt gehaald wel erg veel van woning :rolleyes:
Nu maar hopen dat het nieuwe huis voor de bewoners wat langer blijft.

Greetzzz,
Bas

Nou op de fotos te zien is er ruimte zat! voor een doorkijker
Ik hou bakken van dezelfde afmeting/inhoud altijd goed in de gaten, mbt techniek enzo.
Succes!

Hoi Bas, inderdaad had ik het liever anders gezien voor de snapper :( maar het is een sterke vis lijkt mij.

Hey Robin,

Leuk dat je een dagboek gestart bent.
Wil natuurlijk de voorderingen van de nieuwe bak van mijn oude duivel in de gaten blijven houden.
Mooie maten trouwens.
Succes ermee in elk geval gaat vast lukken!

Jan

Hoi Jan, wat vind je van de foto hierboven van je duivel? Kan je toch ff blijven kijken naar 'm..

Inmiddels heb ik hier en daar wat technische zaken overgenomen van mede-forummers. Heb ik altijd goede ervaringen mee. Nu nog een betere opvoerpomp (>4500 ltr) en een sump zoeken. Deze laatste heb ik bij m'n (lekke..jaja de koper weet het :)) bak verkocht, stom genoeg.

Ook mijn sump nu bij Verloop besteld; 100x50x40.

Ik denk er toch hard over om mijn nieuwe bak als "Doorkijk" te maken zoals bijvoorbeeld die van Ronald (Lambers) en andere prachtexemplaren. Om mijn betoog thuis kracht bij te zetten heb ik een plattegrond getekend (in kleur want dat werkt beter ;-) ) over de nieuwe situatie in geval van 160 bij 80 dwars in de woonkamer.....En ze vonden het prima.....:biggrin:. Wordt vervolgd.....

Nu vraag ik mezelf wel het volgende af; hoe kan ik de doorstarttijd redelijk verkorten om Verloop niet te lang met mijn levende have en stenen te laten zitten...
Ik gebruik meestal kant en klaar zeewater en de stenen zijn niet nieuw.....iemand enig idee? Een vlotte doorstart lijkt me mogelijk toch?

Het besluit is genomen....het gaat een doorkijkbak worden. Ik heb met Harry Verloop de wensen doorgenomen (dank voor 't meedenken ) en de overloop met droogkamer komt midden van een korte kant. De achterkant van 't meubel wordt dichtgemaakt en zo ook de lichtbak. Wel uiteraard een paar gaten in het meubel en kap voor de doorluchting. Beide gaten ook aan de korte kant, dus uit het zicht. De leverancier gaat hem vrijdag of uiterlijk zaterdag bij hun brengen zodat ze hem een paar dagen later kan afleveren bij mij. Ik gooi de rode loper de straat in .
Uiteraard ga ik hem vrijdag of zaterdag ook bij Verloop achter bekijken als ie er staat (lijkt wel alsof je een nieuwe auto koopt).

Ik ben echt super benieuwd.

Zondag wordt het forum winkeldag; ik ga een 4x54 watt halen (naast de 4x 80 watt die ik gisteren al in Drachten bij KobusH gehaald heb) bij Herpen Online, daarna door richting Duiven voor een AM Turboflotor 5000 Shorty (bij Sammy1999) en onderweg nog een rendez vous met Frank1979 om mijn HQI balk af te droppen. Na Duiven richting Zoetermeer om in de middag (na het afleggen van een verjaardagsvisite) door te rijden naar JohnYamaha voor wat kilo's aan vulsteen. Kan ik straks goed gebruiken....

Dan ben ik bijna compleet en heb mijn vorige spullen ingewisseld voor nieuw Tweedehands. Op een opvoerpomp na...maar dat gaat niet lang meer duren.....

Robin

Hey Robin,

Klinkt goed een doorkijker mooi hoor!
Al enig idee voor de opvoer? Ik zou toch voor een eheim 1262 gaan echt een super ding en muis stil.
Succes zondag met je rondje Nederland hoop voor je dat het weer meezit.
Groetjes,

Jan

Dank je Jan. Ik wil met mijn opvoer eigenlijk door de droogkamer en dan richting het einde van de bak met 32mm. Willicht met 2 uitvoerpijpen. Zou de Eheim krachtig genoeg zijn?

Robin,

25mm is in elk geval geen probleem denk dat 32 ook kan maar de kracht van de uitstroom zal iets minder zijn.
Je zou het even kunnen posten bij de vragen.
Of aan Harry of Jelle vragen.

Jan

Zo, vandaag weer op forum-tournee geweest door Nederland: start om 09.30 uur: Uden > Herpen > Duiven > Zoetermeer (Pitsstop) om 13.00 uur en om 17.00 > Leiden en tussentijds op verjaardagvisite...

Mooie 4x54w balk gescoord bij Herpen Online (Frank 1), mijn vorige HQI gedropt op een parkeerplaats in Uden bij Frank1979 (Frank 2), een super schuimer gehaald bij Sammy 1999 (Tonny). Om 14.00 heeft Patrick uit Zoetermeer (misschien ook forumlid??) mijn bak opgehaald voor z'n vader en tenslotte naar Leiden voor 25 kilo vulsteen bij JohnYamaha (John).

Allemaal bedankt en wie weet tot ziens!

Wat een lege plek in de huiskamer, lekker die ruimte.....not...daar moet snel wat aangedaan worden ;). Nog 5 dagen voordat de nieuwe bak bij Verloop staat. In de tussentijd ga ik weer even nadenken hoe ik deze doorkijkbak ga inrichten. Ook even zoeken naar magneethouders voor de Tunzes, lijkt me makkelijker dan zo'n beugel aan je bak.

Overigens; omdat ik in de nieuwe bak meer koppeltje/setjes wil gaan houden; heb ik Jelle van Verloop gevraagd om de Picasso en de grote gele zeilvin te ruilen voor 3 kleinere gele zelivins. Dan kunnen ze in de bak bij hun alvast aan elkaar wennen. De picasso heb ik toch ook maar over laten zetten ondanks het mooie formaat (rond de 12 cm schat ik) maar het is wel een hele snelle en nerveuze zwemmer. De rest van de crew kon 't niet bijhouden. Ook wel een beetje bang voor stip bij hem als ie weer terug is straks. Dus....zijn jullie op zoek naar een prachtige (vette) Picasso en een Gele Zeilvin die aan elkaar gewend zijn.....snel richting Verloop zou ik zeggen en dat je het hier gelezen heb :biggrin:.

Tot zover de update..

Robin

Heej Robin,

Fijn dat je zo goed geholpen wordt door Verloop, staat nog steeds op mijn lijstje om daar een keer langs te gaan(eigenlijk een schande dat ik dat nog niet gedaan heb).

Al bekend wanneer de bak bij je thuis komt?

Veel succes met de nieuwe opstart, ben erg benieuwd naar de opbouw van je doorkijkbak.

Hoi Jeffrey, dank je.

Ik was jou dagboek al enige tijd aan het volgen :), leuke opbouw hoor.

Volgens Harry Verloop komt ie vrijdag of zaterdag bij hun binnen en wordt ie na het weekend hier thuis afgeleverd. Natuuuuurlijk ga ik eerst bij Verloop kijken, ben zo nieuwsgierig!

Nooit bij Verloop geweest :confused:? Is lekker dichtbij en altijd goede service moet ik zeggen, ideaal. Ben weleens bij mensen geweest met een bak in Belgie, die moesten ongeveer 1,5 uur rijden naar de dichtsbij zijnde zaak. Ze gingen er ook mee stoppen, was niet meer te doen.

Wellicht tot ziens :biggrin:!

Robin

Back
Bovenaan