Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ed's eerste zee-aquarium!

Het lijkt erop dat ik een of andere bacterie in mijn bak heb die mijn acro’s op vreet. Omdat als ik niets doe ik geen acro meer zou over houden in mijn bak, heb ik gisterenmiddag rigoureuze maatregelen getroffen. Ik heb bijna alle acro's een voor een uit de bak genomen en een dip gegeven van 10 minuten in reef dip van Seachem. Voordat ik dat kon doen heb ik eerst alle aangetaste acro's geknipt. De stukken die nog levensvatbaar zouden moeten zijn, heb ik vervolgens gedipt. Daarna de stekken weer op een steentje gelijmd. Echt met pijn in mijn hart een flinke hoeveelheid in de kliko gedumpt. Ik hoop dat ik er nu de rem op heb en de stukjes acro weer zullen herstellen. Al met al zal het wel weer een flinke tijd duren voordat de bak er weer zo mooi volgroeid uit zal zien.....

Edwin,
dat is flink balen, ik ben zelf ook een weekje weg geweest en bij terugkomst is het eerste wat je dan doet is kijken of alles nog goed gaat .( gelukkig was er niets aan de hand )
Maar het lijkt wel of er een vloek op rust, en dat dit soort dingen altijd gebeurt wanneer je een poosje afwezig bent.
Ververs je nog steeds met natuurlijk zeewater?
Hoop in ieder geval dat deze ingreep de oplossing is en dat het niet meer verlies oplevert.

groeten : Cor

dat is flink balen, ik ben zelf ook een weekje weg geweest en bij terugkomst is het eerste wat je dan doet is kijken of alles nog goed gaat .( gelukkig was er niets aan de hand )
Maar het lijkt wel of er een vloek op rust, en dat dit soort dingen altijd gebeurt wanneer je een poosje afwezig bent.
Ververs je nog steeds met natuurlijk zeewater?
Hoop in ieder geval dat deze ingreep de oplossing is en dat het niet meer verlies oplevert.

Hallo Cor! Long time no speak!
bedankt voor je reactie. Ik weet niet of de oorzaak ligt in het feit dat er een dood visje voor (max) een week in mijn afschuimer zat en daardoor de afschuimer zijn werk niet kon doen. Eerlijk gezegd geloof ik dat niet. Uiteraard is daardoor wel mijn NO³ en PO4 gestegen, maar ook daar van geloof ik niet dat hier de oorzaak van het probleem ligt. Hooguit minder groei en kleur.
Feit is wel dat er iets aan de hand is in de bak waarop ik geen grip heb. Het zijn alleen de acro's die om donderen. Stylo's, Pocci's, Monti's zie je helemaal niets aan en staan er gewoon goed bij. Ook de LPS-en doen het goed.
V.w.b. het verversen; dat doe ik momenteel voornamelijk met aangemaakt water. Ik ben hier mee gestopt om te zien of ik enig verschil zag v.w.b. de rode flap waarvan ik last heb. Zo af en toe doe ik er een zeewater wissel tussen door.
Ik hoop idd dat er nu niets meer omvalt en de overgebleven stekken er doorheen komen.

Edwin,
Inderdaad een een aardig poosje geleden dat wij elkaar hebben gesproken /gezien;
maar ik blijf je wel volgen en het forum lezen .:)
Voor het probleem wat jij met je bak doormaakt, denk ik dat veel waterwisselen en biodigest toevoegen de
oplossing kan zijn.
Wat betreft mijn vraag over natuurlijk zeewater , mij was n.l. op gevallen dat als ik een aantal wissels achter elkaar met natuurlijk zeewater deed er een laagje op de steen kwam wat op goudalg leek .
Wat zich overigens makkelijk laat verwijderen.

Nog geen verbetering hier. Acro (wat er nog van over is) blijven kapot gaan.:mad::mad: De lol is er volledig af en de motivatie om door te gaan is gezakt naar het nul punt....

Echt balen voor je dat al je Acro's kapot gaan. Ik zou 't echt zonde vinden als je zou gaan stoppen met je prachtbak Edwin. Sterkte verder.

Groeten Babbes

Nog geen verbetering hier. Acro (wat er nog van over is) blijven kapot gaan.:mad::mad: De lol is er volledig af en de motivatie om door te gaan is gezakt naar het nul punt....

Hoi Ed , hoe gaat het nu ?? Mijn bak is leeg en het is erg stil in de woonkamer, das ook niks hoor .

Hopelijk gaat het over een tijdje weer de goede kant op;) !!

Grt, Marco

Hoi Ed , hoe gaat het nu ?? Mijn bak is leeg en het is erg stil in de woonkamer, das ook niks hoor .

Hopelijk gaat het over een tijdje weer de goede kant op;) !!

Grt, Marco

Hoi Marco. Nog bedankt voor je reactie. Er staan bijna geen acro's meer in de bak. Heb alles wat aangetast was weggegooid m.u.v. die paarse valida die ik ooit van jou heb overgenomen. Verder nog die roodachtige millepora en nog een stukje bruine acro met blauwige toppen. Verder is alles weg... Bak draait redelijk ok verder. Monti's, LPSen en oren staan goed.
Jammer dat je gestopt ben, ben benieuwd hoe lang je het vol gaat houden :p

Net terug van vakantie. De bak draait nog steeds en is heel goed door de vakantie heen gekomen. Geen verliezen en zelfs een vooruitgang in kleuren als je het mij vraagt. Ook wel eens leuk om te vermelden in m'n dagboek. Er staan nog een aantal acrootjes in mijn bak, maar het is flink uitgedund zo. Voorlopig doe ik het minimale aan de bak en zal op den duur wel weer eens wat acro stekken aanschaffen. Ik zoek nu nog naar de motivatie om door te gaan...

Mooi dat je er weer bent , bij kan je niets meer halen . Behalve een ventilator :o.
Hoop dat je de motivatie vind !!!!

Grt, Marco

Mooi dat je er weer bent , bij kan je niets meer halen . Behalve een ventilator :o.
Hoop dat je de motivatie vind !!!!

Grt, Marco

Wanneer kan ik daar voor langs rijden Lange?

Edwin,

Mijn tegenslag is (vooralsnog) nog niks bij wat jou is overkomen. Lijkt exact op wat Gerard een half jaar geleden ook is gebeurd. Heel triest om je koralen één voor één te zien uitbleken..
Zodra je het gevoel hebt dat het weer stabiel is, laat het me dan even weten; dan kan je altijd wat stekjes bij mij terughalen. Ik heb nog wat koralen staan die oorspronkelijk uit jouw bak afkomstig zijn en waar zeker een stek van terug kan.

Bedankt voor het aanbod Hans. Ik wil sowieso eens komen buurten en je bak live aanschouwen. Het werkt hoe dan ook motiverend om zo nu en dan eens bij een ander te gaan kijken, heb ik gemerkt. Nu Marco is gestopt ben ik dat een beetje kwijt geraakt :(... Voorlopig wacht ik nog even met inbrengen van nieuwe acro's. Er staan er nog steeds een paar in. 1 daarvan (paarse valida) is van onderen nu helemaal kaal, maar lijkt niet verder te gaan. Zodra ik het idee hebt dat ie het aan kan zal ik hem knippen en opnieuw lijmen. Nu wil ik het dier geen extra schok toebrengen. Ik blijf het vreemd vinden dat het enkel acro's waren die omvielen. Wel zonde om stukken te zien gaan die ik al bijna vier jaar had staan.

Heey Edwin, wat is dat nou? jij mag niet stoppen hoor, je hebt een prachtbak en als het weer ff wat minder gaat (hebben we allemaal last van) moet je maar denken "er komt ook weer een tijd dat je blij bent met je bak" en dat je m niet zou kunnen missen. Vraag anders eens een paar leken naar je bak te kijken, zult versteld staan van hún enthousiasme over de kleinste dingetjes in je bak en dat kan heel aanstekelijk werken. Succes enne hang on, komt goed topjes

Heey Edwin, wat is dat nou? jij mag niet stoppen hoor, je hebt een prachtbak en als het weer ff wat minder gaat (hebben we allemaal last van) moet je maar denken "er komt ook weer een tijd dat je blij bent met je bak" en dat je m niet zou kunnen missen. Vraag anders eens een paar leken naar je bak te kijken, zult versteld staan van hún enthousiasme over de kleinste dingetjes in je bak en dat kan heel aanstekelijk werken. Succes enne hang on, komt goed topjes

HELEMAAL MEE EENS, IK DENK DAT IEDEREEN WEL EENS HET BEILTJE ER BIJ NEER WIL GOOIEN .

Cor en Miranda bedankt voor jullie steun. Ik ben weer uit het dal aan het klimmen. Vandaar ook weer wat meer op het forum :biggrin:. Ik hoop dat alles bij jullie wel naar wens gaat...

Cor en Miranda bedankt voor jullie steun. Ik ben weer uit het dal aan het klimmen. Vandaar ook weer wat meer op het forum :biggrin:. Ik hoop dat alles bij jullie wel naar wens gaat...

Goed dat je weer uit het dal aan het klimmen bent Ed...we maken allemaal wel eens van die momenten mee!!

hallo Edwin,

kan je in het kort aangeven wat je de afgelopen weken heb gedaan om de bak weer in een betere conditie
te krijgen ?
Er zijn een aantal adviezen gegeven, en ben toch wel een beetje benieuwd of deze hebben geholpen.

Bedankt voor het aanbod Hans. Ik wil sowieso eens komen buurten en je bak live aanschouwen. Het werkt hoe dan ook motiverend om zo nu en dan eens bij een ander te gaan kijken, heb ik gemerkt. Nu Marco is gestopt ben ik dat een beetje kwijt geraakt :(... Voorlopig wacht ik nog even met inbrengen van nieuwe acro's. Er staan er nog steeds een paar in. 1 daarvan (paarse valida) is van onderen nu helemaal kaal, maar lijkt niet verder te gaan. Zodra ik het idee hebt dat ie het aan kan zal ik hem knippen en opnieuw lijmen. Nu wil ik het dier geen extra schok toebrengen. Ik blijf het vreemd vinden dat het enkel acro's waren die omvielen. Wel zonde om stukken te zien gaan die ik al bijna vier jaar had staan.
Hoi Edwin,
Stuur maar een keer een PB wanneer je zin hebt en tijd; maken we een afspraak. Lijkt me inderdaad verstandig voorlopig even niets (zeker geen SPS) toe te voegen voordat je zeker weet dat je het lek boven hebt. Aangezien er nog een paar SPS'en instaan; lijkt me een mooi moment om weer langzaam wat toe te voegen zodra je ziet dat de huidige koralen weer wat groei/herstel vertonen...
Ben je je Monti's ook kwijt of doen die het ook nog?

Hoi Edwin,

Het lijkt idd op wat ik een paar maanden heb meegemaakt en begrijp temeer dat je hier niet vrolijk van wordt. Zeker als er stukken bij zitten die je al vier jaar had,zoals bij jou.
Gelukkig gaat het al iets beter las ik.
Succes en hou je haaks hé.

Groet Ger

Back
Bovenaan