Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Babbes Trigon 190

Babbes

Super Freak.......
Hallo allemaal,

Ik zal mij eerst even aan jullie voorstellen, ik ben Robert, 31 jr en getrouwd met Nicole en we hebben een zoontje.

Na jaren met veel plezier mij te hebben bezig gehouden met de pijlgifkikker hobby,heb ik onlangs het besluit genomen om te gaan stoppen met deze hobby. (na behoorlijk wat aandringen van mijn vrouw kissme). Dit word niet mijn eerste zeeaquarium, een paar jaar geleden heb ik een nano reefbakje (65ltr) gehad en daarvoor een 125 litr bak.

We hebben gekozen voor een Juwel Trigon 190, deze word op het moment door Aqua Veldhuis voorzien van een overloop (systeem) met een sumpje, deze zal niet al te groot zijn vanwege de beperkte ruimte in het meubel.
Als het goed is kan ik hem over een week gaan ophalen :)

Techniek:

Aquarium: Juwel Trigon 190 (99x70x60cm)
Sump: 40x25x28 cm (28 liter)

Afschuimer: Wave Skimmer 400 P (400 L/H)
Verlichting: 1x Juwel T5 High Lite Marine White (15.000k) & 1x Juwel T5 High Lite Blue (20.000k) 28 watt
Potfilter: JBL CristalProfi e900 ( 700 L/H) i.c.m. Hoog Actieve Kool & NP Reducing BioPellets
Stroming: 3x Hydor Coralia 1 (4500 L/H)
Verwarming: Juwel thermostaat (200 watt)
Decor: 35 kilo steen (1 kilo levend & 34 kilo opvul) & CaribSea Arag-Alive Reef Special (levendzand)

We zijn van plan om er eerst alleen softkoralen in te gaan houden (oren,buttons,leders etc) met een beperkte visbezetting.
Ik wil gaan opstarten met 25 kilo vers levendsteen.

Suggestie's, opmerkingen, tips .. zijn van harte welkom.

Laatst bewerkt:
Wat zijn de afmetingen van je sump?

Vanmiddag is eindelijk mijn aquarium bezorgd action en is gelukkig naar wens door Aquaria Veldhuis aangepast.

Nu kan ik eindelijk aan de gang, als eerste ga ik de zijwanden blauw lakken, daarna het meubel aanpassen voor mijn sumpje en de techniek installeren/ aansluiten, dus de komende tijd hoef ik me niet te vervelen ;)

Foto's volgen nog.

Ik zie dat je dan nu twee bakken hebt, hou je ze ook beiden?

Succes

Ryba

ben benieuwd,

succes met je nieuwe aanwinst action

@ Edwin, leuk dat je mijn dagboek gaat volgen en ik vind je bak echt super. Had helaas geen ruimte voor een 350 :(, anders had ik het geweten.

@Bedankt voor je reactie Livery en van 't weekend zal ik wat foto's gaan plaatsen.

@ Ryba, mijn nano bakje heb ik niet meer, deze heb al een poos geleden verkocht.
Wilde toch een wat grotere bak hebben, maar ik zit met beperkte ruimte vandaar de keuze voor een Triogon 190.

hoi.. ik zie dat je in je overloopbuis allemaal sleuven hebt gemaakt.. dit is niet verstandig.. zo gaat je water vrij snel door de overloop pijp heen.. je hebt nu kans op een kletterend geluid van je overloop.

ik las dat je maar een kleine sump hebt.. kan dit wel je overtollige water aan als je stroom uit valt.

gr marcel

Hoi Marcel, de overloopbuis is er standaard bijgeleverd, maar deze ga ik vervangen voor één zonder sleuven.

Ik denk niet dat het gaat om beter of slechter. De buis met de sleuven wordt ook vaak toegepast. Waar het uiteindelijk om gaat is of je het systeem stil kan krijgen. Je zal daar gewoon mee moeten experimenteren. Er is al heel veel geschreven over standpipes dus er is voldoen over te vinden. Ik vraag me even af of je voldoende ruimte heb om een volledige durso te plaatsen. Ik zou in eerste instantie gewoon eens kijken hoe de meegeleverde pipe bevalt. Wellicht is deze met een kogelkraan(tegendruk) onder het aquarium volledig stil te krijgen.
Wat me wel opvalt is de hoogte van de overloopkam. Deze lijkt me wat laag, zodat de waterspiegel onder de rand van de bak komt, en dat is natuurlijk niet echt mooi. Misschien is het op te lossen door de kam uit de sleuf naar boven te trekken.

Edwin, ik ga eerst nog wat meer lezen of de (durso) standpipe's en natuurlijk kijken of het allemaal wel toepasbaar is in mijn bak. De overloopkam viel mij ook al op toen ik het aquarium binnen kreeg, maar ging er vanuit dat het wel goed zou zijn. Inmiddels heb ik het opgelost zoals je al aangaf door de overloopkam iets omhoog te trekken, nu zal het waterniveau wel netjes tot aan de rand staan.

hoi het ziet er allemaal netjes uit bij je mijn complimenten

het pijpje met sleuven heb ik zelf ook, bevalt prima je moet hem alleen niet onderaan vast lijmen zodat je hem af en toe nog schoon kan maken want de gleuven gaan dichtslibben en dan komt je water in je overloop steeds hoger te staan
net als je gleuven van je overloopkam die slibben ook langszaam dicht

succes groet marcel

Bedankt Marcel.

Onder tussen ben ik crea-bea bezig geweest en heb een opzetje gemaakt hoe ik mogelijk het meubel ga indelen. Let niet op mijn tekenkunsten :rolleyes: en het is ook niet precies op schaal getekend, het is meer voor de beeldvorming.

Bijlagen

• Filterkamer_inde&#1.jpg
    Filterkamer_inde&#1.jpg
    129,2 KB · Weergaven: 69
hoi ziet er netjes uit zou alleen twee tussenschotjes plaatsen in je sump

gr marcel

Back
Bovenaan