Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ed's eerste zee-aquarium!

Eddy zei:
Edwin,dit zijn zeker perfecte waardes.Enkel twijfel ik of de tijd op je klok wel juist was?.:)

Gr,Eddy
Ik vergis me al eens van naam,en heb het maar recht gezet.Weet dat Peter ook steeds goede waardes heeft,vandaar mijn vergissing waarschijnlijk.

Gr,Eddy

Eddy zei:
Ik vergis me al eens van naam,en heb het maar recht gezet.Weet dat Peter ook steeds goede waardes heeft,vandaar mijn vergissing waarschijnlijk.

Gr,Eddy
Geen probleem Eddy, ik kon er wel om lachen. En een vergissing is menselijk.
Het wordt een ander verhaal als mijn vrouw me Peter begint te noemen...:mad:

Hoi Edwin,

zijn je Monti's verkleurd (dacht toch eerst Rode gelezen te hebben)??

vanvelzen zei:
Hoi Edwin,

zijn je Monti's verkleurd (dacht toch eerst Rode gelezen te hebben)??
Jij bent echt scherp! Ik had het maar een half uurtje in mijn handtekening staan of zo. Nee, niet verkleurd, het is echt oranje. Zie de foto's in mijn dagboek. Dat rode was een foutje van mij. Last van acute kleuren doofheid.

Edwin.Dekker zei:
Jij bent echt scherp!
Inderdaad goed geslapen vannacht... Mijn aquarium moet nog wat verder rijpen maar ben zeker geïnteresseerd in wat Oranje monitplaat tzt.
Enig idee hoe oud je bak ongeveer moet zijn voordat je dit koraal succesvol kan houden?

vanvelzen zei:
Inderdaad goed geslapen vannacht... Mijn aquarium moet nog wat verder rijpen maar ben zeker geïnteresseerd in wat Oranje monitplaat tzt.
Enig idee hoe oud je bak ongeveer moet zijn voordat je dit koraal succesvol kan houden?
Je komt maar halen als je zo ver ben.

Hey Ed , hoe is het verlopen nadat ik wegwas ?? Is het gelukt om alle dieren te plaatsen ??? Foto , Foto, foto :p :) ;) :eek:

Grt , Marco

marco-w zei:
Hey Ed , hoe is het verlopen nadat ik wegwas ?? Is het gelukt om alle dieren te plaatsen ??? Foto , Foto, foto :p :) ;) :eek:

Grt , Marco
Nog een heel verhaal Marco. Zat net een update te tikken. Maar ik zal hem zo wel ff posten. Foto's zal wel ff duren vrees ik, alles van kleur af nu.

Even tijd gemaakt voor een update.

Vrijdag:
Afgelopen vrijdag had ik besloten om weer eens flink Xenia te gaan plukken in mijn bak. Omdat het op een fors aantal van mijn stenen zat, had ik besloten om de desbetreffende stukken 1 voor 1 uit te nemen om vervolgens grondig de Xenia van de steen te verwijderen. Nu had ik dat al vaker gedaan, dus geen probleem leek mij. De losstaande koralen kregen zoveel als mogelijk een tijdelijke andere plek in mijn bak. Toen ik enige tijd bezig was haalde ik een grote steen met daarop vast een van mijn mooiste Acro’s uit de bak. Dit stuk was in twee jaar uitgegroeid tot een mooi groot exemplaar. Ik had de stek indertijd gefixeerd met wat reefconstruct. Waarschijnlijk door het toegenomen gewicht door de groei, brak de Acro van de steen af en spatte uiteen op de marmeren vloer… Ik heb toen wel even een vloek of twee gelaten! Je doet er niets aan maar ziek was ik er wel van. Alle brokken veiliggesteld in glaasjes en op de bodem gezet. Onbedoeld een hoop stekken van deze Acro. Maar ik was nog niet klaar. Steeds meer stenen om en om uit de bak om deze te ontdoen van het onkruid. Na verloop van tijd begon ik steeds meer ruzie te krijgen met het terug plaatsen van de stenen en koralen op de juiste plaats. Het feit dat ik momenteel met een evenwichtsstoornis loop werkte ook niet echt mee. Ondertussen was de tijd al richting 22:00 uur gekropen en begon ik het helemaal zat te worden. Uiteindelijk besloten om de volgende dag verder te gaan. Alles zo neergezet in de bak dat het geen kwaad kon. Omdat ik toch voor dit weekend en waterwissel gepland had staan, had ik al voldoende osmose water klaar staan. Ten slotte heb ik de bak waarin ik mijn verversingswater in aanmaak naar binnen gehaald, gevuld met osmose water, en heb het stromingspompje en het verwarmingselement erin gehangen. Morgen weer een dag…

Zaterdag:
Zaterdag als eerste zout toegevoegd aan het inmiddels op temperatuur zijnde osmosewater en dit enige tijd laten staan zodat alles goed kon oplossen. Vervolgens er weer met frisse moed tegen aan. Omdat ik toch al niet tevreden was met de inrichting van voornamelijk de rechterkant, had ik besloten om rigoureus te werk te gaan. Daarom maar alle losstaande stukken uit de bak gehaald en in de bak met verversingswater gezet. Om een uur of 3 stond MarcoW op mijn stoep om zijn visvalletje te halen en viel met zijn neus in een half afgebroken bak. Samen nog een tijd aan het Aquascapen geweest om een meer open opbouw te krijgen. Waarvoor nog mijn dank Marco. Uiteindelijk kwam nog net niet neer op een complete herinrichting, maar het scheelde weinig. ’s Avonds nog de laatste stukken terugzetten in de bak en klaar. Maar bij het terugzetten van een van de laatste stukken stortte weer een deel van de linkerkant in… Groen van ergernis, rustig weer alles een beetje op zijn plek gezet. En nu met de handen uit de bak blijven.

Zondag:
Het enige wat nog niet gebeurt was, was de waterwissel. Toch maar ff doen dacht ik. Ben ik net klaar met de wissel en heb ik alle pompen en streamers weer aan, klapt er in ene de aardlekschakelaar uit. $%&_(&%&$%%§!! wat nu weer…..! En ja hoor, de storing viel te herleiden naar mijn bak. Wat denk je? Sluiting in mijn Tunze 6060 streamer… Ik niet blij natuurlijk. Ik had nog een 3200 l/u streamer in mijn stekkenbak hangen. Deze maar naar beneden gehaald en voorlopig maar in mijn bak gehangen. In de schuur had ik toevallig nog een 2000 l/u streamer liggen. Deze heb ik schoongemaakt en uiteindelijk in de stekkenbak gehangen.

Leuke hobby hebben wij, maar af en toe heb je van die momenten.....:mad: :(

Laatst bewerkt:
sjonge jonge het zit je weer niet mee.
Zonde van je acro
Maar meestal is het na herinrichten meer na je zin en kan je dit weer snel vergeten.

ALs je nog een stromings pompje nodig heb zeg je het maar
ik heb er ook nog 1 liggen die je kan lenen van me.

ben benieuwd naar je overzicht foto.

greats lennert

Balen, man ! Deze hobby is soms niet echt gezond volgens mij. De stress die je te verduren krijgt als het mis loopt is niet te onderschatten. Soms denk ik waar ben ik aan begonnen. Ik stop ermee. Ik bevrijd mezelf en stop met deze hobby. Deze verslaving. Deze kwelling. En dan.......:eek: val ik in een heeeeeel diep gat.;)
Nee voorlopig ga ik nog maar even niet stoppen. Daar is het mij allemaal te mooi voor. Als de bak mooi draait is dat een prachtig gevoel. Met geduld gaat dat gevoel zeker weer komen. :goed: Sterkte.

Tjonge Edwin, dat is geen fijne opeenstapeling van gebeurtenissen. Je hebt zo van die tijden, dan komt altijd alles tegelijk (iets met Murphy...)

Hoop dat je gedwongen verbouwing uiteindelijk tot een verbetering van de opbouw heeft geleid; zou iig nog één lichtpuntje zijn!

vanvelzen zei:
Tjonge Edwin, dat is geen fijne opeenstapeling van gebeurtenissen. Je hebt zo van die tijden, dan komt altijd alles tegelijk (iets met Murphy...)

Hoop dat je gedwongen verbouwing uiteindelijk tot een verbetering van de opbouw heeft geleid; zou iig nog één lichtpuntje zijn!
Hi Hans je hebt het vanavond met eigen ogen kunnen zien. Ik moet zeggen dat het wat mij beterft wel tot een verbetering heeft geleid. Succes met de stekken!

Inderdaad zojuist terug van een bezoek aan Edwin en zijn gezin, alwaar ik samen met Gerard op visite ben geweest. Kan niet anders zeggen dan dat we zeer gastvrij zijn ontvangen inclusief lekkere koffie en vers gebakken appelbollen...

Zoals je zelf al aankondigde waren niet al je koralen op kleur maar desalnietemin vond ik het prachtig om te zien. Prachtige opbouw voor een steenkoralenbak!

De stekken staan inmiddels in mijn aquarium; hartelijk dank daarvoor! kom zelf maar eens snel live kijken hoe ze erbij staan....

vanvelzen zei:
Inderdaad zojuist terug van een bezoek aan Edwin en zijn gezin, alwaar ik samen met Gerard op visite ben geweest. Kan niet anders zeggen dan dat we zeer gastvrij zijn ontvangen inclusief lekkere koffie en vers gebakken appelbollen...

Zoals je zelf al aankondigde waren niet al je koralen op kleur maar desalnietemin vond ik het prachtig om te zien. Prachtige opbouw voor een steenkoralenbak!

De stekken staan inmiddels in mijn aquarium; hartelijk dank daarvoor! kom zelf maar eens snel live kijken hoe ze erbij staan....
Dank je voor het compliment en graag gedaan natuurlijk. Nogmaals veel plezier van de stekken en ik kom zeker een keer bij je kijken.

Je haalt de woorden uit mijn mond Hans.
We zijn inderdaad gastvrij ontvangen en de koffie met de lekkere warme appelbol
smaakte goed.:goed:
Mooie ronde bak met een idem vissenbestand.
Met die kleuren van je steenkoralen komt het zeker goed.
Die groene op de voorgrond is een plaatje,hopelijk komt ook je aarbeikoraal er weer bij te staan zoals op pag.9 van je dagboek.
Je stekken hebben een mooie plaats gekregen in mijn bak,en ook bij mij ben je van harte welkom. ;)

Hartelijk dank,
Groet Ger

Doe maar binnenkort een overzichtje zonder;) kleuren dan Ed , kan ik zien of je nog wat heb laten staan van mijn idee :p . Kleuren komen vanzelf weer , ik heb het ook ervaren na een verbouwing in mijn bakje !!

Grt , Marco

Back
Bovenaan