U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Zit de een veel hoger dan de andere? Wel heel gaaf dat hetzelfde koraal zoveel kleurovergang kan hebben en de andere echt knalrood isAcropora PC Rainbow op twee verschillende plaatsen met verschillende resultaten qua kleuring .....
De helemaal rood versie staat op een plaats met meer wit licht (dubbel T5 Coral plus) en ook is de stroming anders namelijk via de panta rhei welke een laminaire stroming geeft .....Zit de een veel hoger dan de andere? Wel heel gaaf dat hetzelfde koraal zoveel kleurovergang kan hebben en de andere echt knalrood is
Mooie update!Een kleine samenvatting van wat we nu doen en wat we niet meer doen.
ATI ICP van vorige week:
Salinity = 35 psu
Kh = 7,7
Mg = 1500
Sulfur = 980
Ca = 465
K = 420
Sr = 7
Boor = 6
Bromine = 65
Fluor = 0,4
I = 60
Mo = 12
Ba = 5
Ni = 1,5
Cu = 1,5
Zn = 1
Co = niet meetbaar
Cr = niet meetbaar
Dosering van Magnesium effe stop gezet. Meetsetje was verlopen en gaf een hele andere waarde aan. Fluor zou volgens Fauna Marin in de gevaren zone zitten omdat het heel laag is. Ik betwijfel dit verhaal heel erg of dit wel zo'n disaster is. Ik doseer het sinds een half jaar weer terug maar op een lage dosering. Ik begin eigenlijk heel die fauna Marin club een beetje te wantrouwen. Het lijkt dat hun info base op allerlei beweringen rust die niet bewezen kunnen worden en enkel maar aandachttrekkerij is. Roepen om te roepen zonder aandacht te schenken aan de info.
De dosering van micro elementen is erg ok. Ik zoek altijd het punt van net meetbaar zonder excessen. Ik gebruik A- en K+ van Tropic Marin. Het enige wat niet in spoor loopt is strontium en boor. Strontium moet ik apart bij doseren en Boor word te hoog om de gemiddelde natuurlijke waarden te halen. Geen nadelen ondervonden van deze hogere Boor waarde .
Nutriënten:
No3 = 30 mg/l
Po4 = 0,16 mg/l
Ik had al sinds mei niet meer gemeten op dit vlak. Geen idee dat ik reeds zo hoog zat. Heel lang op een Po4 van 0,1 en No3 van 2 gedraaid. Er gaat best veel voeding de bak in. Qua export is er een wierenfilter. Er draait Rowaphos mee. En ik maak gebruik van Tropic Marin Bactobalance. Qua kleuring op de acropora zie ik geen nadelen door deze hogere waarden. Ben effe overgestapt op Elimi NP nu om ze een klein beetje te laten zakken (en onder controle te houden). Ben sinds een half jaar gestopt met ammino producten. Deze maken de SPS veel donkerder qua kleur en dat vond ik minder mooi. Veel ammino doseringen veroorzaken ook veel haar algen en deze zijn ook meer verdwenen. Dit had wel gevolgen voor de groei van mijn wierenfilter. Dit gaat toch wat trager nu. Ook werden de wieren bruin. Met een beetje experimenteren kwam ik er achter dat er een chronisch te kort was aan mangaan en ijzer .... Nu weer terug mooi groen van kleur.
Kh/Ph:
Het beluchten van mijn uitlaat van de dastaco met een bruissteentje werkt erg goed. Het luchtpompje ligt buiten op het balkon. Nu het koud is en de ramen/deuren dicht zijn haal ik met gemak een ph van 8,1 a 8,2 overdag. Dit in combi met kalkwasser en co2-scrubber. Kalkwasser staat op de maximale dosering van 4 ml/min. Kh staat op 7,7 en dat bevalt eigenlijk prima. Ik heb lager geprobeerd maar dan valt het toch wel erg stil.
Ik heb de AI Glows (2 stuks) draaien naast mijn 8 stuks T5. Voor mij is dit de perfecte aanvulling op mijn T5. Het geleverde spectrum vult perfect aan wat mijn T5 setup niet heeft. En dan bedoel ik dat hele diepe blauw en paars. Beiden kanalen draaien op 80% en dat is net iets sterker dan de T5 en dan krijgen de koralen een mooie extra "pop" zoals ze dat noemen. Het UV kanaal ben ik wat minder onder de indruk van qua zicht/kijk. App werkt prima. Misschien kunnen ze bij AI beter dat UV kanaal inwisselen voor een iets lichter blauw (475 nm) ..... Dan heb je een beter spectrum voor als je in de avond alles op fluor wil zetten .....Mooie update!
Ik zie in je handtekening dat je ook AI Blades gebruikt. Hoe is je ervaring met deze lampen?
Thanks. Hier heb ik wat aan. En de kwaliteit/afwerking van de armaturen? Ik ben me aan het oriënteren voor balk-vormige verlichting voor een eventueel nieuw schoolbakje en dit is één van de armaturen die ik in gedachten heb.Ik heb de AI Glows (2 stuks) draaien naast mijn 8 stuks T5. Voor mij is dit de perfecte aanvulling op mijn T5. Het geleverde spectrum vult perfect aan wat mijn T5 setup niet heeft. En dan bedoel ik dat hele diepe blauw en paars. Beiden kanalen draaien op 80% en dat is net iets sterker dan de T5 en dan krijgen de koralen een mooie extra "pop" zoals ze dat noemen. Het UV kanaal ben ik wat minder onder de indruk van qua zicht/kijk. App werkt prima. Misschien kunnen ze bij AI beter dat UV kanaal inwisselen voor een iets lichter blauw (475 nm) ..... Dan heb je een beter spectrum voor als je in de avond alles op fluor wil zetten .....
inderdaad, eens afsprekenDank je Twan ..... word het niet weer eens tijd voor een bakje koffie?

Is de blauwe variant dan niet de Acropora Echinata die men constant verwart met de Carduus?Er schijnt ook nog een blauwe carduus soort te zijn
Klopt en ook hier weer. De afgebeelde stek is 99% zeker, geen carduus.Is de blauwe variant dan niet de Acropora Echinata die men constant verwart met de Carduus?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.