Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De Triton Methode

Hoi Kurt,

Bij de Triton Methode hoort het algenvak:)

De sporenelementen zijn verdeeld over de 3 elementz ( zie de testresultaten dan zie je welke elementen erin zitten ):rolleyes:

gr Ray

De beste wensen aan allen:cool:

gisteren het algenvak schoongemaakt, er verzameld zich een troep, om de 3 - max 6 maanden dient het algenvak te worden schoongemaakt.

Sump algenvak 1.jpg

Het levend steen en de algen verwijderd en tevens het steen schoon gespoeld met zeewater. het algenvak met behulp van een droog/nat stofzuiger uitgezogen.

Algenvak schoon.jpg

Daarna het levend steen en de algen weer terug in het algenvak

levend steen sump.jpg

sump ready.jpg

gr Ray

Zo das een flinke schoonmaakbeurt!

Een aantal posts geleden waren jullie in gesprek over de verhoogde aluminiumwaarde. Al enig idee? Bij mij was deze de eerste tritonmeting ook hoog en de tweede meting nog steeds ondanks waterwissels en de rest van de parameters welke rood waren wel waren verlaagd zoals koper, tin en barium ....

Hoi Kurt,

Bij de Triton Methode hoort het algenvak:)

De sporenelementen zijn verdeeld over de 3 elementz ( zie de testresultaten dan zie je welke elementen erin zitten ):rolleyes:

gr Ray

Bedankt Ray voor je re, allerbeste wensen voor 2015.....dus eens stabiel na toevoegen van de te korten via afzonderlijke elementen kan worden overgegaan naar de 3 elementz!? Hier draait wel een kalkreactor op het aquarium.

Algen zijn geplaatst ;)

Grt & thx,

Kurt

Hoi Kurt,

In de reactor zou je dus DaStaCo Triton pure reactor media als vulling gebruiken.

shop4655200.pictures.dastaco%20media.jpg

Hoi Kurt,

In de reactor zou je dus DaStaCo Triton pure reactor media als vulling gebruiken.

shop4655200.pictures.dastaco%20media.jpg

Ok super bedankt voor de info + daarbij de drie flessen elementz...maakt het allemaal makkelijker dan een elftal afzonderlijke elementen doseren.

Hallo Kurt,

Nee de 3 elementz niet samen gebruiken met het reactor medium.

zie respons op Ultimate reef hierover

There will be a New product that came with the Destaco media soon,
Wich will allow you to run TRITON method with this Media in the Dastaco.
This Media will only Supply your Tank with the purest form of Calcium and Hydrogen-Carbonat as possible in the moment, The rest will still need to be added somehowe to run TRITON 100%.

I will Inform you about This in here soon
smile2.gif

Best regards Ehsan

gr Ray

Beste triton gebruikers,

Na mij te hebben verdiept in de materie sta ik op het punt om ook met de triton base elementz aan de slag te gaan.
De flessen zijn al aangeschaft, en ben nu opzoek naar mooie vaatjes om de oplossingen in te maken.

Op de etiketten staat vrij duidelijk hoe je de oplossingen dient te maken.
Echter kwam ik het volgende tegen op een Amerikaanse website:
http://uniquecorals.com/triton/triton-base-elementz.html

Na dit gelezen te hebben ben ik erg benieuwd naar jullie bevindingen.
Vanuit mijn snelle gedachtegang doe je dus niet 3a en 3b in 8 liter oplossen, maar 3a in 9 liter en 3 b in 9 liter.
Als je deze dus ook separaat doseert voeg je dus eigenlijk 10%van elke oplossing minder toe in vergelijking als je 3a en 3b samenvoegt in een 10L container.

Bij voorbaat dank voor het delen van jullie mening en ervaring.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Beste triton gebruikers,

Na mij te hebben verdiept in de materie sta ik op het punt om ook met de triton base elementz aan de slag te gaan.
De flessen zijn al aangeschaft, en ben nu opzoek naar mooie vaatjes om de oplossingen in te maken.

Op de etiketten staat vrij duidelijk hoe je de oplossingen dient te maken.
Echter kwam ik het volgende tegen op een Amerikaanse website:
http://uniquecorals.com/triton/triton-base-elementz.html

Na dit gelezen te hebben ben ik erg benieuwd naar jullie bevindingen.
Vanuit mijn snelle gedachtegang doe je dus niet 3a en 3b in 8 liter oplossen, maar 3a in 9 liter en 3 b in 9 liter.
Als je deze dus ook separaat doseert voeg je dus eigenlijk 10%van elke oplossing minder toe in vergelijking als je 3a en 3b samenvoegt in een 10L container.

Bij voorbaat dank voor het delen van jullie mening en ervaring.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Maak de triton base elementz 1 en 2 in 9 liter oplossen en triton base elementz 3 oplossen in 8 liter eerst 3a en mengen dan pas 3b toevoegen maakt totaal 3 x 10 liter elementz 1,2,3
zo werk ik met de elementz al meer dan één jaar :cool::cool::cool:

http://zeewaterforum.info/forums/attachment.php?attachmentid=364553&d=1385376665

In welke periode is dit zo gegroeid?

Mijn algen (Chaetomorpha en een Caulerpa-soort) beginnen nu eindelijk ook te groeien. De koralen worden ook steeds mooier. Tot nu toe ben ik zeer tevreden.

Als je de wiergroei onderling wilt vergelijken, dan levert de vraag: "In hoeveel dag verdubbeld de wiermassa?" mogelijke een antwoord op dat daarvoor beter bruikbaar is.
In mijn bak, bij mijn waterwaterwaarden (No3 2ppm, fosfaat 0,08) en een belichting van 16uur/dag, verdubbeld de wiermassa ieder 10 dagen.

Hoi Tanne,

Mijn bak draait zeer arm, P04 niet meetbaar en N03 niet meetbaar. De afwijking van het testset m.b.t. fosfaat is 0,02

Tevens speelt de verlichting een zeer grote rol. In my case is dit normaliter de maandelijkse opbrengst, maar dit kan ook afwijken.

Wanneer ik meer voer zie je wel dat de groei toeneemt.

Welke verlichting gebruik je en hoelang worden de algen verlicht?

gr Ray

In welke periode is dit zo gegroeid?

Mijn algen (Chaetomorpha en een Caulerpa-soort) beginnen nu eindelijk ook te groeien. De koralen worden ook steeds mooier. Tot nu toe ben ik zeer tevreden.

Hoi John,

Ja dit is zeer zeker bruikbaar.

Maar zoals ik eerder al vermelde, er zijn meerdere factoren. Welke lichtbron, verlichtingsduur en voeder regime horen daar ook bij om dit te vergelijken.

Een verlichtingsduur van 16 uren vindt ik persoonlijk teveel. De voornaamste reden hiervoor is de stabiliteit van de PH waarde.:)

gr Ray

Als je de wiergroei onderling wilt vergelijken, dan levert de vraag: "In hoeveel dag verdubbeld de wiermassa?" mogelijke een antwoord op dat daarvoor beter bruikbaar is.
In mijn bak, bij mijn waterwaterwaarden (No3 2ppm, fosfaat 0,08) en een belichting van 16uur/dag, verdubbeld de wiermassa ieder 10 dagen.

Hoi Tanne,

Mijn bak draait zeer arm, P04 niet meetbaar en N03 niet meetbaar. De afwijking van het testset m.b.t. fosfaat is 0,02

Tevens speelt de verlichting een zeer grote rol. In my case is dit normaliter de maandelijkse opbrengst, maar dit kan ook afwijken.

Wanneer ik meer voer zie je wel dat de groei toeneemt.

Welke verlichting gebruik je en hoelang worden de algen verlicht?

gr Ray
Ray, dank je wel. Ik gebruik een JMB led-balkje (de versie voor wieren, dus met blauwe en rode leds) en een Illumagic armatuur met een aantal blauwe, een aantal rode en een witte led. Totaal hangt er boven mijn algenvakje zo'n 24 watt licht, het vakje is ook maar klein, het bevat zo'n 20 liter. Ik belicht het circa 14 uur per dag, reverse daylight cyclus.

Een verlichtingsduur van 16 uren vindt ik persoonlijk teveel. De voornaamste reden hiervoor is de stabiliteit van de PH waarde.:)

gr Ray

Mij is het doen om de maximale vastlegging van nitraat en fosfaat en niet primair om het afvlakken van de pH daling in de nacht.
Omdat veel wierenvakken in verhouding erg klein/met relatief weinig vermogen worden belicht, is het pH-dempendeffect vaak te verwaarlozen en gewoon gekrabbel in de marge. Je kunt nu eenmaal niet verwachten dat je met 25 of 50w verlichting boven een wierenvak de nachtelijke CO2 produktie van een bak koraal die overdag met bv 500w wordt belicht weer kunt vastleggen. Daarvoor zal het vermogen aan belichting in de nacht veel dichter bij het vermogen van de hoofdverlichting overdag moeten liggen.
Voor het afvlakken van een nachtelijke ph-daling zijn trouwens betere methoden beschikbaar. Hier draait een kalkwaterreactor om in de nacht het verdampingswater bij te vullen.

Hoi John,

Wanneer de verlichting boven de bak uitgaat, dan worden de algen pas verlicht en omgekeerd. Dit hoort bij de methode.

Daarnaast wordt een volume voor het algen vak van min 10% geadviseerd, liefst 20 % maar dat is vaak niet haalbaar:(

Gr Ray

Hoi John,

Wanneer de verlichting boven de bak uitgaat, dan worden de algen pas verlicht en omgekeerd. Dit hoort bij de methode.

Daarnaast wordt een volume voor het algen vak van min 10% geadviseerd, liefst 20 % maar dat is vaak niet haalbaar:(

Gr Ray

Precies, het wordt doorgaans geadviseerd een wierenfilter tegengesteld te belichten. Daar is niets mis mee, al was het alleen maar om te profiteren van stroom voor nachttarief. Maar het effect op de pH wordt doorgaans overschat. Wat is bij jouw de dag- en nacht pH?

Back
Bovenaan