Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De Triton Methode

Hoi Ruud,

De formosa is een ware transformatie:cool:

gr Ray

Hallo allen,

een "nieuwe" stelling: Calcium is een actief element, en magnesium een passief element.:)

Delen jullie deze uitspraak:confused:

gr Ray

Ik heb ook een stelling/vraag, dit staat op de Triton site:

Thanks to the basic care product 'TRITON Elementz', which includes a total of 102 essential elements that every reef dweller requires,

Kan er een lijst komen met de 102 essentiële elementen en een lijst met de ongewenste zware metalen? ;)

Ik heb ook een stelling/vraag, dit staat op de Triton site:
Kan er een lijst komen met de 102 essentiële elementen en een lijst met de ongewenste zware metalen? ;)
De lijst met ongewenste zware metalen staat bovenaan als eerste vermeld op de uitslag van een analyse.
Tja ... en 102 elementen zal wel problemen op gaan leveren, dat ga je niet redden.
Waarschijnlijk worden hier tevens een aantal aminos, koolstofbronnen en/of andere samengestelde elementen bedoeld die er bij opgeteld zijn.

Hallo allen,

een "nieuwe" stelling: Calcium is een actief element, en magnesium een passief element.:)

Delen jullie deze uitspraak:confused:

gr Ray
Nope ... niet helemaal ;)
Ik zou dan eerder stellen dat magnesium ietsjes minder actief is dan calcium, maar niet passief.

De lijst met ongewenste zware metalen staat bovenaan als eerste vermeld op de uitslag van een analyse.
Tja ... en 102 elementen zal wel problemen op gaan leveren, dat ga je niet redden.
Waarschijnlijk worden hier tevens een aantal aminos, koolstofbronnen en/of andere samengestelde elementen bedoeld die er bij opgeteld zijn.

Het zou netjes zijn dat dat dan duidelijk uitgelegd wordt, want op heel veel punten wordt de methode uitgebreid uitgelegd, maar hier wordt even snel een "indrukwekkend" hoog getal genoemd zonder uitleg. Je hebt misschien gelijk, van de 90 mogelijke elementen H t/m U (minus Tc en Pm) benoemt Triton 10 ongewenste zware metalen, dan houden we 80 elementen over. Vul dit aan met een aantal aminozuren en andere producten en je komt uit op 102, daar kan ik mee leven. maar heel veel die 80 elementen komen niet of nauwelijks in de natuur voor en zijn ook niet gewenst in ons aquarium, ook meet triton deze niet. voor zover ik kan zien worden er maar 31 elementen gemeten, waarvan er maar 21 gewenst zijn en sommigen maar in heel lage hoeveelheden. Dat betekent dus dat van de 102 elementen die in Triton elementz zitten triton zelf maar 21 elementen kan meten, dus voegen we 81 onbekende en onmeetbare elementen toe aan het aquarium. Staat dit niet haaks op de visie van triton om juist alles te meten en te manipuleren?

Ik meen dat we dat station al een tijdje geleden zijn gepasseerd :rolleyes:;)
Het komt erop neer dat als je bijvoorbeeld calciumchloride koopt en toevoegt, niet alleen calcium en chloride toevoegt.
Daar mag je nog een 10 tal andere "sporenelementen" bij optellen - gewenst en ongewenst - en iedere grondstof heeft weer iets anders bij zich.
Zolang je weet wat er meekomt en in welke hoeveelheid, kun je dat incalculeren. Die hoef je dus niet te meten, dat is al gemeten.
Vanuit die hoek moet je de Triton methode ongeveer benaderen.

Een voorbeeldje uit eigen keuken: met 1 mol "zeer zuivere" calciumchloride komt ongeveer 0,002% Zink mee.
Met pro-analyse is dat 0,0005%, 4 x minder en maar €1,90 per 2,5 kg duurder - maar ik maak gebruik van de Z.Z vorm.
Ik meng 2,5 mol calcium op 5 liter die na 14 dagen leeg is. Er is dus een constante aanvoer van 0,1µg/l Zink per dag in m'n 900 litertjes.
Met het magnesium is dat hetzelfde verhaal maar daarvan mix en verbruik ik een stuk minder, dat komt neer op 0,04 µg/l Zink.
In die zin kun je dus ongeveer berekenen en manipuleren met wat - en hoeveel je van iets toevoegt, mits je weet wat er allemaal inzit.
Als je constant gebruik maakt van dezelfde grondstoffen, hoef je dat ook maar 1 x te berekenen, daarna is het een kwestie van monitoren :rolleyes:

En dat is wat Triton doet; het periodiek controleren van de gebruikte grondstoffen om daar de "perfecte" mix mee te maken,
zonder daar al teveel andere elementen aan toe te hoeven voegen.
En nee ... niet alles is te meten. Wat dat betreft vind ik 25 elementen al teveel, laat staan 85 ;)
Een stuk of 15 zou voor mij persoonlijk ruim voldoende zijn :rolleyes:.

M.v.g Jimmy

Laatst bewerkt:
Daar geef ik je helemaal gelijk in, maar ook die informatie wordt (voor zover ik weet) niet verkondigd binnen de triton methode, want dat haalt die methode natuurlijk een beetje onderuit wat betreft het kunnen manipuleren van alle afzonderlijke elementen.

Je mag in de keuken van de chef kijken, en als het je bevalt en het vervolgens bestelt,
krijg je op je bord wat de chef heeft klaargemaakt, maar de recepten krijg je niet ;)

In die context moet je het ongeveer zien.

Ja, maar iemand met redelijk wat chemische kennis op zak ziet dan wel wat hiaten in het hele verhaal.

Hiaten kun je overal vinden, de "perfecte" methode bestaat nu eenmaal niet.
Een "methode" kan voldoen, en de keus is aan jezelf om te bepalen of die bij jou en het aquarium past.

Niet iedere chef maakt kippensoep op de dezelfde manier, maar je krijgt van allemaal kippensoep ;)
Om voor jezelf te kunnen bepalen - welke manier van koken nu de beste of lekkerste soep heeft opgeleverd,
-en zonder vooraf de chef daarop te bekritiseren, zul je ze eerst moeten proeven :rolleyes:

Wederom heb je gelijk een methode zal nooit waterdicht zijn, maar de theorie er achter moet in mijn ogen wel helemaal aansluiten bij die methode.

Om jou vergelijking te volgen, triton maakt kippensoep welke binnen een zoutarm dieet past maar voegt er wel ve-tsin aan toe. ;)

Hiaten kun je overal vinden, de "perfecte" methode bestaat nu eenmaal niet.
Een "methode" kan voldoen, en de keus is aan jezelf om te bepalen of die bij jou en het aquarium past.

Niet iedere chef maakt kippensoep op de dezelfde manier, maar je krijgt van allemaal kippensoep ;)
Om voor jezelf te kunnen bepalen - welke manier van koken nu de beste of lekkerste soep heeft opgeleverd,
-en zonder vooraf de chef daarop te bekritiseren, zul je ze eerst moeten proeven :rolleyes:

Als het maar lekker en hygienisch bereid is en je er niet acuut dood van gaat lust ik het wel..:)
dood gaan doen we op z'n tijd toch allemaal, dan maar kunnen zeggen "ik heb geleefd en genoten!":)

Tenslotte gaat het om de totaal plaatje en niet om de details.
we kunnen oneindig blijven mieren neuken, maar het resultaat is het enige wat telt.
Triton heeft resultaat en de Triton gebruikers zijn er blij mee.
wat jimmy zegt sta ik ook achter "eerst proeven dan oordelen" , misschien gaat er dan een wereld open.

n.b.
dit is geen kritiek ! maar een veer in de kont !

Laatst bewerkt:
Glenn ook jou geef ik daar gelijk in, het is een mooie methode en ik vind het geweldig dat triton ons de mogelijkheid biedt om water op een ICP te laten meten.

De enige kritiek die ik heb is dat wanneer er dan informatie gedeeld wordt dat deze dan wel juist moet zijn en in mijn ogen kan triton op dat vlak nog wel wat verbeteren.

Vertrouwen is iets wat je aan de ene kant geeft en aan de ander kant verdienen moet , ben je bereid met iemand in zee te gaan dan moet je ook vertrouwen hebben in zijn kunnen, anders moet je dat ook niet doen. Vertrouwen krijg je niet cadeau, daar zul je voor moeten werken.

Kritiek uiten is makkelijk langs de zijlijn. jaren van werk kunnen met één goed (slecht) geplaatste kritiek alles ongedaan maken (of laten wankelen)
Denk daar maar eens over na.

Als je zelf geen baat heb bij het bekritiseren, laat mensen in hun waarde en laat ze bewijzen waar ze toe in staat zijn. Wie weet komt er dat wat moois uit, waar we met z'n allen wat aan hebben in de toekomst, de tijd zal het leren.

Eens kom ook de druppel dat iemand zegt "barst maar want dat heb ik niet verdient" en laat zijn goed bedoelde intenties varen.

zo worden mensen ook mond dood gemaakt, die soms unieke bevindingen proberen te delen.
kritische kanttekeningen mag, maar oeverloos blijven door zeuren is uit den boze.

in de trant van : "als de chef kok zijn recepten prijs geef, kan hij zijn spullen inpakken en op zoek gaan naar en andere baan."
tot op een bepaalde graad kan openheid van triton, voorbij dat is het zijn brood op straat gooien.

ik zal ook incidenteel gebruik maken van triton metingen, alleen om te bevestigen wat ik zie aan mijn koralen.
dus triton geeft ons een hele mooie gereedschap voor het verrichten van onderzoek.

Glenn ook jou geef ik daar gelijk in, het is een mooie methode en ik vind het geweldig dat triton ons de mogelijkheid biedt om water op een ICP te laten meten.

De enige kritiek die ik heb is dat wanneer er dan informatie gedeeld wordt dat deze dan wel juist moet zijn en in mijn ogen kan triton op dat vlak nog wel wat verbeteren.

Laatst bewerkt:
Dit is het deel van het forum waar over waterwaarden en waterchemie gediscussieerd mag worden, dus mag ik daar denk ik zowel mijn positieve als mijn negatieve gedachtes over een methode, of product kenbaar. Ik niet wil oeverloos blijven doorzeuren, maar als ik een kritische noot plaats waar geen echt inhoudelijk reactie opvolgt dan wil ik hem graag nog een keer vermelden ik wil niemand een zijn methode zwart maken of zorgen dat bedrijven als triton niet kunnen onstaan.

Nu wil ik nog maar een keer inhaken op het verhaal over de chef en zijn soep, ik vraag niet zijn recept, maar hij vermeld (een deel) van zijn recept op de menu kaart en daar zit in mijn ogen een fout in. Namelijk de vermelding dat Triton Elementz 102 essentiële elementen bevat terwijl er in de vrije natuur maar 90 elementen voorkomen.

Edit: type fouten aangepast

Laatst bewerkt:
Dit is het deel van het forum waar over waterwaarden en waterchemie gediscussieerd mag worden, dus mag ik daar denk ik zowel mijn positieve als mijn negatieve gedachtes over een methode, of product kenbaar. Ik wil oeverloos blijven doorzeuren, maar als ik een kritische noot plaats waar geen echt inhoudelijk reactie opvolgt die wil ik hem graag nog een keer vermeld, ik wil niemand een zijn methode zwart maken of zorgen dat bedrijven als triton niet kunnen onstaan.

Nu wil ik nog maar een keer inhaken op het verhaal over de chef en zijn soep, ik vraag niet zijn recept, maar hij vermeld (een deel) van zijn recept op de menu kaart en daar zit in mijn ogen een fout in. Namelijk de vermelding dat Triton Elementz 102 essentiële elementen bevat terwijl er in de vrije natuur maar 90 elementen voorkomen.

i rest my case......

Back
Bovenaan