Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De Triton Methode

De één vindt balling makkelijker de andere een reactor. Zelf vind ik een reactor veel makkelijker in gebruik.
We moeten het ook niet moeilijker maken dan het is. Ik ben een echte sps liefhebber en de kunst is dan ook om deze koralen zo mooi mogelijk te laten kleuren en groeien.
De belangrijkste waterwaarden op peil houden speelt hierin de belangrijkste rol.
Deze zijn met Balling of een kalkreactor erg gemakkelijk onder controle te houden. Ik zie om deze waarden op peil te houden dan ook geen enkele toevoeging van de Triton methode.
Om PO4 en nitraat onder controle te houden gebruikt Triton het wierenfilter waar KZ de zeovit steentjes gebruikt om deze waarden tot een minimum te beperken. Hierin zie ik ook geen toevoeging van de Triton methode omdat er meerdere bekende oplossingen bestaan om deze waarden laag te houden.
Voordat de Triton methode er was, bestonden er al jaren mooie bakken vol sps. Deze draaiden prima zonder inzicht van de voor de hobbyist toch wel onmeetbare stoffen.
Daarom vind ik het Triton lab misschien hooguit interessant om 1 of 2 maal per jaar een controle te laten doen, om te zien hoe je ervoor staat. Verder zijn de belangrijkste waarden gewoon zelf prima te meten en op peil te houden.
Dit houd niet in dat het goed is om zoveel mogelijk te streven naar perfectie, Toch wil ik het ook niet moeilijker maken dan het is. Vind dat continu opsturen van water overbodig om een paar stoffen te checken waar ik het bestaan nauwelijks van af weet.

Mvg, Sander

Jimmy, waar ik op doel is de eigenschap van de kalkwater-methode (calciumhydroxide) is dat het tevens aanwezig fosfaat doet neerslaan in oa het steen.
Dit kan een tijdbom worden, of niet ?

Verder denk ik dat Sander bedoelt dat een bomvolle steenkoralenbak nogal zeer doet in de portemonnee bij het volledig aanvullen met de Triton-elementen.

Klopt dit gaat volgens mij een dure kostenpost worden, voor toch wel simpele waarden die zonder de Triton methode ook gemakkelijk op peil te houden zijn.

Mvg, Sander

Zoals al gezegd, komt er ook een mooie oplossing voor het Triton hardheidsgedeelte.

Wat de kosten betreffen ivm sporenelementen, gaat dit eigenlijk gunstiger uitvallen.

Nu doseert men in 99% van de gevallen lukraak "op het gevoel" een "bepaalde dosis" van "een mix van onbekende" elementen, elk met een "onbekende" concentratie.
Deze "onbekenden" probeert men dan veiligheidshalve onder controle te houden dmv waterwissels.

Nu men via een Triton Analyse perfect kan achterhalen welk specifiek element überhaupt verbruikt wordt in uw aquarium en in welke mate het verbruikt wordt, dan kan men de toevoegingen herleiden tot louter die elementen die verbruikt worden, en maar net zoveel als nodig is.

Dat we ook nog eens kunnen zien welke elementen zich aan het ophopen zijn, is dan ook nog eens mooi meegenomen.
Zo kunnen we alle input-deelnemers (zoutmengsels, toevoegingen van merk x, osmosekwaliteit, voeders, absorbers, afschilferende metaaldeeltjes, enz, enz) onder aandacht brengen/ontdekken en testen of zij verantwoordelijk zijn voor het toevoegen van onnodige elementen die op termijn een gevaar kunnen vormen.

ps:
De wieren in de Triton methode zijn niet alleen ifv mogelijke fosfaatverwerking.
Deze worden eerder aangewend als een natuurlijke en brede elementenbuffer (vraag en aanbod).

Laatst bewerkt:
Hejj Ray,

Zie mijn opmerkingen in rood :biggrin:

Hey Frank,

Uit eigen ervaring kan ik nu na geruime tijd draaien op deze methode vertellen dat het voor een startende aquariaan vele malen makkelijker is om via deze methode de hobby uit te oefenen. Dit om verschillende redenen.

1. KH en zoutgehalte meten.
Toen ik startte met deze hobby werd mij door winkeliers een koffer vol tests aangesmeerd, dit koste al een behoorlijk geld, hier komt ook nog bij dat je als starter moet leren meten en ik hier de nodige fouten ook heb gemaakt.

Het probleem zit zich bij de starter. Die is vaak te lui om zich eerst goed te verdiepen in de hobby door veel te lezen. Daardoor geloven ze alles wat een winkelier zegt...

En hoe moeilijk kan het zijn om op een blaadje af te lezen wat je moet doen bij het uitvoeren van een meting? Als je dat niet kunt ben je echt een stumper...

2. Zelf zout aanmaken als beginner vormt ook vaak voor afwijkingen. het KH gehalte in het zout ligt vaak rond de 12. enz. De kosten van het zout zijn nu ook niet bepaald gering, en de tijd die erin gaat zitten.

Waarom, je voegt het een aan het ander toe en meet dit (refactormeter of dobber), hoe moeilijk kan dat zijn?

Weet je hoe ik mijn aangema
akt water test op zoutgehalte? Gewoon met de vinger en proeven, een grammetje meer of minder boeit mij niet zo :biggrin:. Mijn zoutdobber hangt standaard in mijn sump.

Als je de kosten voor een emmer niet kunt dragen, moet je al niet aan deze hobby beginnen. En je hoeft niet elke week 10% of 20% te verversen...

3. Aanschaf van reactors zijn vaak grote investeringen, en het gebruik hiervan ( als beginneling zowel gevorderd ) niet geheel zonder risico.

Dat klopt. De prijzen voor reactors zijn ook belachelijk. Wat dat betreft kun je er beter zelf een bouwen, dan ben je voor 1/3 van de prijs klaar :p.

En de risico's zijn er overal. Een doseerpomp is ook niet fail-proof. Ook hier zijn opmerkingen over te plaatsen waardoor de boel kan gaan hemelen... En stel dat triton een productie fout maakt?! Dat gebeurt ook met onze zouten, dus het kan ook zomaar daar gebeuren...

4. De algen die een hoop nitraten en fosfaten eruit halen, hierdoor geen aanschaf van wervelbed filters incl medium ( bio pellets ) aanschaf Nopox etc. Ook hier weer zijn er behoorlijke kosten.

Ook op te lossen met;

- wodka toevoegen
- niet te veel voeren.
- geen zware bezetting te nemen.

5. de zuiverheid van de zouten ( voor de oplossingen ) wordt nauwkeurig gemeten. In de elementz zitten tevens de sporenelementen.
Voor een starter die niets van chemie weet vormt balling al een serieus probleem.

Inlezen en laten informeren door mede forumleden....

6. m.b.t. de metingen: Na 3 en 9 maanden opstart en gebruik van de Elementz een HPLC meting ( €22,- ) en 1 keer per jaar een uitgebreide meting ( €35,- ) vindt ik persoonlijk voldoende.

Alles bij elkaar is dit toch een methode die voor een beginner zowel gevorderden aangenamer en veiliger is, minder werk, ergernis en onnodige kosten.

Ik zeg niet dat het DE methode is:p

gr Ray

Laatst bewerkt:
Jimmy, waar ik op doel is de eigenschap van de kalkwater-methode (calciumhydroxide) is dat het tevens aanwezig fosfaat doet neerslaan in oa het steen. Dit kan een tijdbom worden, of niet ?

De omstandigheden waardoor het fosfaat neerslaat, de hoge pH, kun je in deze situatie vergelijken met het neerslaan van het carbonaat,
het is onomkeerbaar tenzij de pH dusdanig laag wordt zodat het weer oplost, maar tegen die tijd staan er niet veel koralen meer overeind :)
Op zich valt "die tijdbom" dus wel mee.

M.v.g Jimmy

De omstandigheden waardoor het fosfaat neerslaat, de hoge pH, kun je in deze situatie vergelijken met het neerslaan van het carbonaat,
het is onomkeerbaar tenzij de pH dusdanig laag wordt zodat het weer oplost, maar tegen die tijd staan er niet veel koralen meer overeind :)
Op zich valt "die tijdbom" dus wel mee.

M.v.g Jimmy

Tenzij er bacterien zijn met enzymen die dat fosfaat weer kunnen mobiliseren...als het niet uit je systeem is, zie ik het altijd als een risico.

Tenzij er bacterien zijn met enzymen die dat fosfaat weer kunnen mobiliseren...als het niet uit je systeem is, zie ik het altijd als een risico.

Idd, en dat vindt ik dus ook het gevaar wat wel eens gedaan wordt met een ijzerstof om je fosfaat laag te houden. Het idee om een tikkende tijdbom in je bak te hebben slaap ik niet rustig op... Je kunt fosfaat en/of nitraat beter absorberen en afvoeren of laten consumeren.

Idd, en dat vindt ik dus ook het gevaar wat wel eens gedaan wordt met een ijzerstof om je fosfaat laag te houden. Het idee om een tikkende tijdbom in je bak te hebben slaap ik niet rustig op... Je kunt fosfaat en/of nitraat beter absorberen en afvoeren of laten consumeren.

On topic: de 'Triton' methode dus, fosfaat-absorber en/of algenfilter dus ;)

On topic: de 'Triton' methode dus, fosfaat-absorber en/of algenfilter dus ;)

Ja dat, of koolstofbron (wodka of vsv) dan heb je geen fosfaat absorber of algenfilter nodig :). Kost je geen stroom, blijft geen ditritus/rotzooi in hangen, geen ergernis dat er algen in je afschuimerpomp of opvoerpomp blijft hangen en er komt geen stukjes losgekomen alg in je bak.

Caulerpa brachypus blijft mooi aan het substraat gehecht + is nog eens een uiterst natuurlijk, kakelvers en voedzaam groenvoer voor naso, zebrasoma, siganus, enz.

Gesloten groenvoer cyclus:
Insump-refugia gekweekt groenvoer - klein beetje omzetting naar visbiomassa + veel afval groeneters - veel omzetting naar wierbiomassa/Insump-refugia gekweekt groenvoer, en de cirkel is rond met steeds minder en minder stikstof en fosfor in de waterkolom als eindresultaat.

Is er op een gegeven moment te weinig stikstof en fosfor in de waterkolom, dan komt dat vanzelf weer beschikbaar (gedeeltelijk afsterven van de Caulerpa kolonie).

==> je hoeft je zo niet meer met wodka bezig te houden = nog eens minder gevaar op cyano kweek.

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal ,

Hier de uitleg m.b.t. het ID nummer en registratie bij Tritonlab

[video=youtube;LFVOOrV4hhc]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=LFVOOrV4hhc[/video]

Dinsdag 14 januari waren we in Utrecht bij Cerianthus, Ehsan was er op die avond.

Het was een lezing in het Engels, de materie zwaar maar boeiend.

Alles kwam ter sprake, Methode, metingen , labor etc.

geslaagde avond en laat thuis:)

gr Ray

Begreep van een van de toehoorders dat Eshan een kopervergiftiging in zijn bak (van de betreffende toehoorder) aan het licht heeft gebracht, en dat np-biopellets de waarschijnlijke oorzaak waren. Is daar nog informatie over naar voren gebracht?

Caulerpa brachypus blijft mooi aan het substraat gehecht + is nog eens een uiterst natuurlijk, kakelvers en voedzaam groenvoer voor naso, zebrasoma, siganus, enz.

Gesloten groenvoer cyclus:
Insump-refugia gekweekt groenvoer - klein beetje omzetting naar visbiomassa + veel afval groeneters - veel omzetting naar wierbiomassa/Insump-refugia gekweekt groenvoer, en de cirkel is rond met steeds minder en minder stikstof en fosfor in de waterkolom als eindresultaat.

Is er op een gegeven moment te weinig stikstof en fosfor in de waterkolom, dan komt dat vanzelf weer beschikbaar (gedeeltelijk afsterven van de Caulerpa kolonie).

==> je hoeft je zo niet meer met wodka bezig te houden = nog eens minder gevaar op cyano kweek.

Hm...een gesloten kringloop met afnemende hoeveelheden stikstof en fosfor in de waterkolom, klinkt mooi, maar is het realiseerbaar? Je zal de vis moeten bijvoeren vrees ik...en dan nemen voedingsstoffen in het systeem toe.

Alleen door afvoer van (veel) algen en/of wieren en meer dan je aanvoert via een andere route, zal denk ik de voedingsstoffen doen verminderen...of je moet phytoplankton en bacterien afschuimen...

Belangrijk uitleg!!!

[video=youtube;yWt9oGaXaTA]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=yWt9oGaXaTA[/video]

Begreep van een van de toehoorders dat Eshan een kopervergiftiging in zijn bak (van de betreffende toehoorder) aan het licht heeft gebracht, en dat np-biopellets de waarschijnlijke oorzaak waren. Is daar nog informatie over naar voren gebracht?

Ik zou onregelbare koolstofbron zoals biopellets nooit gebruiken voor mijn bak. Als je gaat zoeken op tank crash met biopellets dan kom je aardig wat tegen...

Je kan steeds je vissen bijvoeren, zeker wat betreft de niet groen eters.

Maar door intern groenvoer te kweken, heb je minder extern voer nodig.
Extern voer die voor een stijging zorgt van stikstof en fosfor.
En het overschot extern voer ( = afval), wordt omgezet naar nieuw intern groenvoer en hierdoor opnieuw omgezet in een klein beetje extra vismassa, waardoor het overschot geen 100% overschot meer is.

Minder extern voer + betere verwerking overschot extern voer = minder stikstof en fosfor in de waterkolom (tenzij de vis sterft en in het systeem ligt te rotten).

Naast stikstof en fosfor fixatie, draagt het nog eens extra bij tot het meehelpen reduceren van je stikstof en fosfor in je waterkolom.

Zo doe ik het ook met mijn rif.

Hm...een gesloten kringloop met afnemende hoeveelheden stikstof en fosfor in de waterkolom, klinkt mooi, maar is het realiseerbaar? Je zal de vis moeten bijvoeren vrees ik...en dan nemen voedingsstoffen in het systeem toe.

Alleen door afvoer van (veel) algen en/of wieren en meer dan je aanvoert via een andere route, zal denk ik de voedingsstoffen doen verminderen...of je moet phytoplankton en bacterien afschuimen...

Bevalt mij ook goed om de groenvoerbehoefte (deels) af te dekken met de opbrengst van het wieren filter. Wat mij betreft zeker zo natuurlijk als alle exotische groentesoorten die sommigen voeren. En voor de stikstof en fosfaat balans van je bak, maakt het natuurlijk niet uit of je wier oogst en afvoert, of in plaats daarvan minder groen voert.

Tot nu toe mijn ervaring met Triton Methode :biggrin:

Op 25-11-13 begonnen met deze methode met een bestaand aquarium die net een verhuizing achter de rug had op 18-10-13 met slechte water waardes.

Eshan gaf het advies om 50% water te wisselen dat is ook gedaan en met de drie Triton Elementz begonnen met 50 ml per dag per Elementz en wieren in gebracht in me nieuwe sump wierenvak is +/- 65 liter

De kleuren van de koralen kwamen terug zoals je in me dagboek kan zien de groei zit er ook goed in......... en geniet van onze hobby!

Vandaag een paar metingen gedaan( al twee keer wieren gesnoeid en naar de LFS gebracht ) zat met No3 op 10 mg/L in november....

Sg: 1025
No3: 0.0 ( wieren doen het goed, mag wel meer gaan voeren vissen ook weer happy )
Po4: 0.02
Kh: 7
Ca: 450
Mg: 1280

Kh zakt nu per week nu van 8.3 naar 7,1 dosering is nu verhoogt naar 120ml per Elementz per dag (was 100ml per dag)

Vandaag nog eens gemeten:

KH: 8.6
Ca: 450
Mg: 1260
Po4: 0
No3: 5

Het magnesium ben ik langzaam omhoog aan het krikken.
Donderdagavond de algen gesnoeid. De algen groeien langzaam ondanks veel voeren. Toch op zoek aan naar een andere lichtbron.

gr RAY

Back
Bovenaan