Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De Triton Methode

Duidelijk antwoord.
Hij wil een breed spectrum waar ik bij de ats maximale groei behaal door alleen maar bruikbaar spectrum voor mijn algen wil en dat zijn dus andere algen als die jij in je wierenfilter hebt.
Ik had eigenlijk een meer wetenschappelijk antwoord gehoopt dat uit onderzoek was gebleken maar toch bedankt.

Hierbij mijn wierenfilter met T5 :o

mijn filter is 70x70x35 cm
wieren vak = 30x70 cm en 35 cm hoog de waterhoogte is 30 cm daarna loopt het via filterwatten naar de afschuimer dat vak is 40x40 en 20cm waterhoogte dan een bellenvanger door middel van van twee schoten die de waterstand van 20 cm hoogte voor de afschuimer regelen. en wat er overblijft als vak is voor de opvoer pomp en wervelbed filter
hierbij een paar foto's
Bekijk bijlage 363546Bekijk bijlage 363547Bekijk bijlage 363548Bekijk bijlage 363549

Mmm... merkwaardig antwoord...dus alg groeit beter onder T5... okay :rolleyes:, dan ben ik van de ene kant toch blij dat ik tegenwoordig mijn koralen daaronder heb staan vanwege het bredere spectrum :)

.

Laatst bewerkt:
Mmm... merkwaardig antwoord...dus alg groeit beter onder T5... okay :rolleyes:, dan ben ik van de ene kant toch blij dat ik tegenwoordig mijn koralen daaronder heb staan vanwege het bredere spectrum :)

.
Wel goed lezen:
Die LED müsste eine sehr hohe Qualität haben und das lohnt nicht für die Algen
De led moet van zeer hoge kwaliteit zijn en dat is niet lonend voor algen.

Interessante testresultaten Raymond. Nu ken ik een aantal streefwaardes uit m'n hoofd, maar heeft hij ook zo'n overzichtelijk sheetje van de waardes van het Australische water dat hij heeft getest?

Wel goed lezen: De led moet van zeer hoge kwaliteit zijn en dat is niet lonend voor algen.

Die T5 hat einfach ein größeres Spektrum und wir wollen ja, dass alle Makroalgen wachsen können, dies ändert sich ja auch öfters. Wenn man hier nur ein begrenztes Spektrum hat, wachsen nur bestimmte Algen und evtl. nicht die, die gerade gut für das Aquarium wäre. Aber wie gesagt, wir empfehlen T5 aber es ist kein Muss.

Maar natuurlijk Tanne... Maar als het niet loont voor algen, waarom zou het dan wel al lonen voor koralen? En als er onder led groeilampen planten groeien, waarom zou een alg er dan niet goed genoeg onder groeien? Mijn algen groeide eronder, en zo deden de kalkalgen dat ook.

Laatst bewerkt:
Maar natuurlijk Tanne... Maar als het niet loont voor algen, waarom zou het dan wel al lonen voor koralen? En als er onder led groeilampen planten groeien, waarom zou een alg er dan niet goed genoeg onder groeien? Mijn algen groeide eronder, en zo deden de kalkalgen dat ook.
Hier heb je een punt. Ik heb weliswaar uitgerekend dat MIJN aanschaf van MIJN leds zich terugverdient, maar ik vraag me ook af waar deze uitspraak vandaan komt. Hoogstwaarschijnlijk ben ik binnenkort even bij Triton, als ik er aan denk zal ik dit vragen.

Bij de Ats moet je t5 of pl lampen elke 3 maanden vervangen en bij gebruik van 3watt leds heb je genoeg aan 1 derde van het wattage dus i.p.v. 90 watt t5 gebruik ik nu 30 watt led die als je het meet net 2 watt verbruiken en dan wordt de groei van de alg ook nog mooier en ik krijg geen kalkalg met rode leds waar ik met de pl lamp wel erg veel last van had dikke plakaten in de sump en toen ook nog in de afschuimer waar ze soms loskwamen en zo mee bleven draaien in de schuimer en dus de werking verstoorde.( blij dat ik van die stomme afschuimers af ben!!)

Groet
Eric Jan

Onder T5 groeit een grote diversiteit aan algen ( meerdere soorten ) en dit benodigd deze methode om een gezonde fauna te krijgen. Dat is wat Frank en anderen nu ook bereiken met T5 boven de bak ( breed spectrum ). De leds die hieraan voldoen ( bijna ) zijn voor de "gewone man" niet te betalen. Daar kan ik heel wat lampen voor wisselen.

Zoals al opgemerkt, het is niet verplicht maar wordt wel uitdrukkelijk geadviseerd!

:)

volgens mij het T5-Led verhaal heeft te maken met de absorptiespectra van chlorofiel A. die zit voornamelijk rond de pieken 430nm en 660nm. bij led zit die piek bij 450 en een boebel tussen de 500-600, bij de 660 is er meestal niet veel meer over.
bij T5 is het gedeelte vooral tussen de 400-450nm beter, en tussen de 460-500.
koralen kunnen de 450piek wel goed gebruiken (via hulp pigmenten)

Of dat dit op lange termijn problemen gaat geven? misschien een testcase voor iemand een bakje met een T5 en een bakje met een led van het zelfde vermogen ...

Wanneer deze kwalitatief hoge leds moeten worden ingezet dan zijn de aanschafkosten te hoog van een dergelijke led unit.
Dan is er nog een punt: hoe groot is het algen vak ( welk oppervlak )
Wanneer er bij mij en bijvoorbeeld Ruud een klein algen vak wordt verlicht, loont het niet om een dergelijke led unit erboven te hangen. En de stroomkosten zullen niet zo extreem verschillen met de led.

gr Ray

Hier heb je een punt. Ik heb weliswaar uitgerekend dat MIJN aanschaf van MIJN leds zich terugverdient, maar ik vraag me ook af waar deze uitspraak vandaan komt. Hoogstwaarschijnlijk ben ik binnenkort even bij Triton, als ik er aan denk zal ik dit vragen.

Kijk en hier de uitlegtopjes

Testcase: hetzelfde vermogen, dus geen stroombesparing maar wel duurdere aanschaf van de led.

volgens mij het T5-Led verhaal heeft te maken met de absorptiespectra van chlorofiel A. die zit voornamelijk rond de pieken 430nm en 660nm. bij led zit die piek bij 450 en een boebel tussen de 500-600, bij de 660 is er meestal niet veel meer over.

Of dat dit op lange termijn problemen gaat geven? misschien een testcase voor iemand een bakje met een T5 en een bakje met een led van het zelfde vermogen ...

Gisteren de lamp vervangen van het algen vak.

Nu gebruik ik een spaarlamp van 23 watt met een wattage equivelent van 103 watt.
Het is een cool daylight 6500K met 1450 lumen. De andere was een 2700K, ben benieuwd hoe de algen hierop reageren:confused:

verlichtsump.jpgdaylightcflcurve.jpg

Meeste leds (goede kwaliteit specifiek voor koralen leds) zijn juiste veeeel sterker in t 400-500 nm dan t5. Onder andere daarom kun je met led af met een veel lager wattage dan t5. Meeste algen bevatten een andere verhouding chlorofyl a/b (meer b dan in de zooxanthellea) waardoor je bij een hogere golflengte licht meer absorptie krijgt in algen in vergelijking met absorptie in koralen. T5 zijn meer gelijkmatiger verdeelt in t lichtspectrum waardoor ze vaak meer hoger golflengte licht uitstralen dan t5.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Als je dat zou willen doen, dat zou ik waarderen. Jij weet ook als geen ander kritische vragen te stellen en door te vragen tot het moment dat je een volledig en zinvol antwoord krijgt. Ik snap iig vooralsnog niet gebaseerd op de terugkoppeling van Triton waarom dit niet beter zou kunnen... Het licht van deze led lampen zou theoretisch afgesteld moeten zijn op groei van deze soort fotosynthetisch behoevende organisme...

Ok, maar als we nu het algen verlichtingsverhaal doortrekken naar onze koralen, dan zou je dus ook kunnen veronderstellen dat veel led armaturen ook te kort door de bocht gaan met enkel een blauwe led en een witte led, of niet? Zou dat een belangrijke de reden zijn waarom pacific sun en ATI er blauwe T5's bij plaatsen?

Idd, tijd voor een testcase... Helaas heb ik geen wierenfilter meer en geen vak over in mijn sump, anders had ik het wel willen proberen. Ik heb immers nog hier een led groeilamp liggen en een T5 buis.

Laatst bewerkt:
Bij Aquaasan (een sponsor van dit forum) Hangt een Vertex illumina 260 al zeker twee jaar boven een stekken bak, hiernaast hangt een ATI sunpower 8xT5. De koralen staan in exact hetzelfde water, het is namelijk 1 systeem. Onder de ATI vertonen de koralen altijd veel meer kleur plus groei dan onder de led en dit is nog zacht uitgedrukt! Best grappig om te zien.
Ik wil led niet afkraken, maar het is echt een heel enorm verschil! En ik weet dat je verschillende led armaturen hebt maar toch:)
Ik zal er eens een foto van maken!

het verhaal T5-Led tov. koraal is iets totaal anders
T5 heeft betere acro's kwa kleur omdat het een GROOTE lichtbron is. De ganse buis geeft licht over een groot oppervlak.
Led is een Zeer punt gerichte kleine bron die nog in vele gevallen met een lens nog meer in een punt licht geeft.
Hierdoor worden de punten van een koraal zeer goed belicht maar niet de rest van het koraal waardoor je met T5 -of TL algemeen veel mooiere acro's kan krijgen. Daarbij komt ook nog dat Led balken meestal opgebouwd worden door Royal blauw= max piek 450nm gewoon blauw piek 480nm. en Wit is het nu cool white >5000K er is altijd een verhouding tussen 450 en groen als hoofdpiek.
specifieke led balken hebben er soms UV - is het nu 410-420 tot 390-400nm bij en soms ook extra groen en rood 610-650 of dieprood 660nm afhankelijk van leverancier.

Bij Aquaasan (een sponsor van dit forum) Hangt een Vertex illumina 260 al zeker twee jaar boven een stekken bak, hiernaast hangt een ATI sunpower 8xT5. De koralen staan in exact hetzelfde water, het is namelijk 1 systeem. Onder de ATI vertonen de koralen altijd veel meer kleur plus groei dan onder de led en dit is nog zacht uitgedrukt! Best grappig om te zien.
Ik wil led niet afkraken, maar het is echt een heel enorm verschil! En ik weet dat je verschillende led armaturen hebt maar toch:)
Ik zal er eens een foto van maken!

vertex is een blue-royal blue - white led verlichting zonder uv!
led door de puntverlichting geeft te veel licht waardoor de meeste koralen te veel H2O2 produceren (de zoöxanth.) en in de meeste gevallen te weinig stroming om dit alles op tijd te kunnen afvoeren zorgt dat de meeste bleken of slecht groeien.

Maar alles moet wennen en kan zich aanpassen maar dat neemt tijd waardoor er somige doorkomen en ook goed gaan groeien en ander niet kunnen recupereren en doodgaan. Dat zie je perfect in al de testen die met Led reeds gelopen zijn.

Meeste leds (goede kwaliteit specifiek voor koralen leds) zijn juiste veeeel sterker in t 400-500 nm dan t5. Onder andere daarom kun je met led af met een veel lager wattage dan t5. Meeste algen bevatten een andere verhouding chlorofyl a/b (meer b dan in de zooxanthellea) waardoor je bij een hogere golflengte licht meer absorptie krijgt in algen in vergelijking met absorptie in koralen. T5 zijn meer gelijkmatiger verdeelt in t lichtspectrum waardoor ze vaak meer hoger golflengte licht uitstralen dan t5.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
sorry de standaard led hebben royal blue en die zit tussen de 430-460nm piek in 450nm de rest is klein. enkele maar meer en meer hebben ook 420-410 violet led er bij.
de T5 verlichting zoals ati blue plus heeft wel degelijk ook zeer sterk tussen de 400-500 nm!! hij is er voor gekend.
algen hebben afhankelijk van het type: chlorofyl a b c d en nog enkele "extra "helpers die ook absorberen en hun energie doorgeven aan chorofiel. die dit dan gebruiken voor de aanmaak van atp.

T5 zijn meer gelijkmatig verdeelt in t lichtspectrum waardoor ze vaak meer hoger golflengte licht uitstralen dan t5
?

Als ik naar Lani led van triton kijk dan zijn hier de leds over een veel groter oppervlakte verdeeld. Dit is naar mij idee een stuk beter in elkaar gezet dan bij de meeste smalle led armaturen die weinig spreiding geven.

Al met al ik wil gewoon mooie Acropora's en dit lukt mij prima met T5. Duurder of niet maakt me niet uit ik wil mooie koralen en een hobby mag wel wat kosten.

Back
Bovenaan