Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De Triton Methode

sorry de standaard led hebben royal blue en die zit tussen de 430-460nm piek in 450nm de rest is klein. enkele maar meer en meer hebben ook 420-410 violet led er bij.
de T5 verlichting zoals ati blue plus heeft wel degelijk ook zeer sterk tussen de 400-500 nm!! hij is er voor gekend.
algen hebben afhankelijk van het type: chlorofyl a b c d en nog enkele "extra "helpers die ook absorberen en hun energie doorgeven aan chorofiel. die dit dan gebruiken voor de aanmaak van atp.

?

Ik heb niet gesteld dat T5 niet sterk was in dit gebied, maar ik reageerde op jouw stelling dat t5 in dit gebied sterker is dan led dit is nl veel te kort door de bocht..... maar uiteraard is dat mijn mening ;)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Laatst bewerkt:
Heel simpel even:

Triton heeft led boven de bak, en T5 boven het algen vak. De reden is duidelijk waarom de voorkeur uitgaat naar T5.

Want anders had hij bij zijn systeem ook led boven het algen vak geplaatst.
:p:p:p

Het zegt me niet veel wat hun doen. Wat ze doen zullen ze zeker goed doen, maar er zijn meer manieren om een mooi aquarium neer te zetten. Ik zou zeggen ik ben benieuwt naar wat je kunt laten zien met de Triton methode. Dat hun showaquarium er goed uitziet is geen twijfel over.

Laatst bewerkt:
Want anders had hij bij zijn systeem ook led boven het algen vak geplaatst. :p:p:p

Als ik zo'n mooie platte armaturen kon bouwen met perfect afgestemd licht zoals voor mijn koralen, dan zou ik zoiets ook maken voor mijn algen/wieren filter aangezien dit het hart van het systeem is. Al was het maar voor mezelf :biggrin:.

Zeker omdat zo'n armatuur wat voordelen met zich meebrengt, specifiek licht ontwikkelen voor groei van de wieren/algen, hoge lichtopbrengst, laag energieverbruik, geen warmte ontwikkeling (verminderde vocht in kast) en duurzaamheid (lange levensduur)... allemaal pluspunten lijkt me...

Ik denk dat de prijs, ook al maak je de unit zelf, niet opweegt tegen de eventuele voordelen, voor zover die er mogen zijn.
Nu is m'n Duits niet zo geweldig - maar Ik denk ook dat het ongeveer in die strekking geschreven staat.

Led boven de bak, of de verlichting over het algemeen, is dacht ik ook voor een groot deel esthetisch bepaald.

Van wat ik begrepen heb van plantengroei, voor zover ik algen daarmee mag vergelijken -
is dat het gele spectrum van het licht, zeg maar vanaf 500 nm en hoger, het meest in trek is.

Maar een paar ledjes met verschillende kleuren zou denk ik toch wel een optie kunnen zijn.
Met een paar witte, blauwe, gele, groene en rode ledjes kom je denk ik wel een heel eind.
Maar een unit zoals boven de bak met overwegend blauw ..........?

:rolleyes: Ha en ook nog reclame voor z'n led van €1000,- voor het algenvak;););)

Als ik zo'n mooie platte armaturen kon bouwen met perfect afgestemd licht zoals voor mijn koralen, dan zou ik zoiets ook maken voor mijn algen/wieren filter aangezien dit het hart van het systeem is. Al was het maar voor mezelf :biggrin:.

Zeker omdat zo'n armatuur wat voordelen met zich meebrengt, specifiek licht ontwikkelen voor groei van de wieren/algen, hoge lichtopbrengst, laag energieverbruik, geen warmte ontwikkeling (verminderde vocht in kast) en duurzaamheid (lange levensduur)... allemaal pluspunten lijkt me...

:rolleyes: Ha en ook nog reclame voor z'n led van €1000,- voor het algenvak;););)

Het was niet bedoeld om reclame te maken, het is wel een hele mooie armatuur, dat kan gezegd worden.

Maar ik zou de armatuur zoals die nu is ingedeeld met leds nog niet willen hebben, al kreeg ik hem voor niets. De reden is al aangegeven "Die T5 hat einfach ein größeres Spektrum" :p :biggrin:

Was als grap bedoeld, de T5 heeft ook een breder spectrum zal hem missen binnenkort. maar de HQI in combi met T5 vindt ik ook mooi.

gr Ray

Het was niet bedoeld om reclame te maken, het is wel een hele mooie armatuur, dat kan gezegd worden.

Maar ik zou de armatuur zoals die nu is ingedeeld met leds nog niet willen hebben, al kreeg ik hem voor niets. De reden is al aangegeven "Die T5 hat einfach ein größeres Spektrum" :p :biggrin:

Hoi Ray.

Zijn sps koraal staat dus niet dieper dan 30cm in zijn show aquarium.
Hoeveel watt aan led heeft hij erboven hangen?

Ben zeer benieuwd.

gr
twan

Hoi Twan,

Je hebt de bak toch meerdere keren gezien. Volgens mij staan sommige sps nog dieper. ( maar dat antwoord weet jezelf al )

Jammer dat de lani led rechner niet werkt op hun site. Dan had je kunnen zien hoeveel watt hij erboven heeft.

De bak is als ik mij niet vergis 180 x 180 x 80

De modules zijn 16x16 p.st 20 watt. (180 Watt – das entspricht 9 Modulen - ersetzen 400 Watt HQI Beleuchtung)

ja, 1 keer, 1 1/2 jaar geleden

Gisteren 2 nieuwe filters voor het osmose toestel besteld, ze zijn inmiddels al een jaar oude en aan vervanging toe.

Tevens de waardes opgevraagd van WML ( water zuiveringschap ) dit om te controleren of er tin in zit. ben benieuwd naar de gegevens.

gr Ray

Gisteren 2 nieuwe filters voor het osmose toestel besteld, ze zijn inmiddels al een jaar oude en aan vervanging toe.

Tevens de waardes opgevraagd van WML ( water zuiveringschap ) dit om te controleren of er tin in zit. ben benieuwd naar de gegevens.

gr Ray

Hier heb je alvast een oude;

http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?79503-Waterwaardes-Noord-Limburg-van-WML&highlight=

Meet je ook silicaat in je bak? Als je filters verzadigd worden/zijn dan is dit de eerste stof die doorkomt/meetbaar is mij ooit verteld.

Hier de waterwaardes van het water zuiveringschap, wij krijgen het water uit Duitsland geleverd.
Hier zie je ook wat er met ICP-MS wordt gemeten.

WML1.jpg

Hey Frank,

De waterwaardes van noord Limburg wijken af van de onze, wij krijgen het water geleverd uit de Eifel ( Duitsland )

Sillicaat, zou dit de reden zijn voor de cyano's :confused: ( bedoel hiermee betere hechting voor de bacteriën)

ik zie toch groot verschil tussen de silicaat: bij ons is dat 5,6 en bij jullie 13,9

Hier heb je alvast een oude;

http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?79503-Waterwaardes-Noord-Limburg-van-WML&highlight=

Meet je ook silicaat in je bak? Als je filters verzadigd worden/zijn dan is dit de eerste stof die doorkomt/meetbaar is mij ooit verteld.

Laatst bewerkt:
verschillen WML noord en zuid Limburg

[TABLE="class: grid, width: 500"]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Scheikundig element[/TD]
[TD]WML Kerkrade[/TD]
[TD]WML Venray[/TD]
[TD]Verschil[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Natrium[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]16[/TD]
[TD]6[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Kalium[/TD]
[TD]1,3[/TD]
[TD]2,7[/TD]
[TD]1,4[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Calcium[/TD]
[TD]23[/TD]
[TD]56[/TD]
[TD]33[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Magnesium[/TD]
[TD]2,9[/TD]
[TD]6,5[/TD]
[TD]3,6[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Nitraat[/TD]
[TD]4,7[/TD]
[TD]2[/TD]
[TD]2,7[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Silicaat[/TD]
[TD]5,66[/TD]
[TD]13,9[/TD]
[TD]8,24[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Ijzer[/TD]
[TD]5[/TD]
[TD]0,03[/TD]
[TD]4,97[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Mangaan[/TD]
[TD]5[/TD]
[TD]0.0050[/TD]
[TD]4,995[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Aluminium[/TD]
[TD]9[/TD]
[TD]6[/TD]
[TD]3[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Barium[/TD]
[TD]15[/TD]
[TD]19[/TD]
[TD]4[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Chroom[/TD]
[TD]2,9[/TD]
[TD]0,5[/TD]
[TD]2,4[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Kwik[/TD]
[TD]0,0150[/TD]
[TD]0,05[/TD]
[TD]0,035[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Nikkel[/TD]
[TD]2,3[/TD]
[TD]0,5[/TD]
[TD]1,8[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Zink[/TD]
[TD]2,5[/TD]
[TD]5,0[/TD]
[TD]2,5[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Dit zijn de waardes die afwijken

Hey Frank,

De waterwaardes van noord Limburg wijken af van de onze, wij krijgen het water geleverd uit de Eifel ( Duitsland ) dit is zo ongeveer het schoonste van Nederland.

Sillicaat, zou dit de reden zijn voor de cyano's :confused: ( bedoel hiermee betere hechting voor de bacteriën)

ik zie toch groot verschil tussen de silicaat: bij ons is dat 5,6 en bij jullie 13,9

Ow, daar zitten wel aardig wat verschillen tussen.

Silicaat is voeding voor elke alg zover mij bekend. En zolang jij niet de oorzaken oplost van je cyano probleem zul je ook nooit tot een oplossing komen.

Ik zou iig het volgende doen;

Zorg maken dat je eerst alle voedingstoffen (nutrienten) ontneemt van de cyano. Zuiver water is hierbij zeker belangrijk. De nutrienten in je systeem kun je van de cyano ontnemen door het gebruik van koolstofbronnen zodat de koralen een concurrent wordt van de cyano. Kijk of je stroming voldoende is en dat je temperatuur van het water niet te warm is. Verder stop voorlopig met toevoegingen (spongepower kan bijv. groene smeeralg veroorzaken). En zorg dat je systeem weer in een bacteriële balans komt door voorlopig een hoge dosing geconcentreerde bacterie supplement toe te voegen. Een aanrader is die van KZ. Dan zou je er in een afzienbare tijd vanaf moeten komen zonder chemische bestrijdingsmiddelen.

Een maat van mij, Rene (thaiboxer), is nu een anderhalve week bezig met een diy koolstofbron en zeobak icm coralsnow en de rode cyano, en de cyano is sindsdien niet erger geworden en inmiddels wit van kleur...

Gisteren de nieuwe cartridges voor het osmose apparaat binnen gekregen.

De oude eens doorgezaagd ( dirt and Sand )

cartridge open.jpgCartridges.jpg

Back
Bovenaan