Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De inbouwbak van Hans

Hoi Mike,

Heb er inderdaad lang over nagedacht qua opzet maar vreemd genoeg nog het minste over de bezetting
Ben me momenteel wat aan orienteren en wil ook starten met niet al te moeilijke soorten (en er is al genoeg moois binnen deze categorie)

Het moet iig een rifaquarium worden met wat leders (o.a. paddestoel), SPS koralen etc. Misschien 1 of 2 anemonen (ik heb kinderen dus ik ontkom er niet aan om wat anemoonvisjes te nemen) maar liefst een niet al te sterk netelende soort.

Daarnaast denk ik nu qua vis aan aalgrondels, salarias, picasso, gele zeilvindokter, feeënbaarsjes, blauwgroene - en azuren juffertjes en wat (rainford's) Gobies. Misschien dan nog een pincet en Chinese pijlvisjes.

Laatst, een zeehaas, poets- en bloed garnaaltjes en heremietkreeftjes.

Moet nog kijken of dat allemaal samen gaat, maar tijd genoeg. Mijn bak draait pas de 8e dag...

Dan heb je nog tijd genoeg om erover na te denken ;)
Rustig opbouwen.. eerst lekker genieten van de opstart!

In eerste instantie al een mooie bezetting op de planning en dit zal hoogstwaarschijnlijk geen problemen opleveren.
Mocht je ooit besluiten er een pincetvis bij te zetten, zorg er dan voor dat je de gele dokter elk moment kunt uitvangen, dit gaat niet altijd goed samen.

Dag Hans,

aardig bezig zie ik. Ik zie dat je de achterwand van Aqua-natur gebruikt of vergis ik me. Ik heb het mezelf reeds beklaagd dat ik dit ook niet genomen heb in plaats van rifkeramiek. Toch een groot deel goedkoper en veel veiliger tegen uitstoot van ongewenste stoffen. Wees gerust na een 6 tal maanden zal je de platen niet meer herkennen en zullen ze mooi mee groeien met de rest van het geheel. Misschien hier en daar aan de zijkanten een steentje kleven met speedglue en de effenstructuur zal gebroken zijn.
Veel suc 6 met de opstart.

Marc

Mooie bak Hans:goed: , probeer tijdens de opstart zoveel mogelijk vuil af te zuigen (bodem) , neem de tijd om de bak te laten rijpen . Ook is het zinnig om af en en toe de streamer of andere pomp los in de hand te nemen en het vuil tussen de stenen weg te blazen .Hierna kun je dit weer afhevelen , hoe meer je je vuil kwijt raakt hoe beter !!!

Heb je al fosfaatkiller ingezet ??
Wat is je verlichtingsschema ??

Grt, marco

Hans,

Ik zit net even je dagboek door te bladeren en .... complimenten.
Erg mooi weggewerkt geheel zo in de muur. Dit wordt echt een plaatje waar je straks met het hele gezin van kan genieten.
Ik ben erg benieuwd naar de verder verloop van de opstart.... ik hoop dat je niet teveel last krijgt van het kraanwater (is hier in de omgeving niet best om zeewater van te maken) veel verversen met osmose.

Ik ga je dagboek zeker volgen
Succes en veel zeewaterplezier in 2009.

vanvelzen zei:
Dank Michel voor je complimenten.

Inderdaad een hele goed opmerking.. Nadat mijn aquarium gevuld was en na zo'n twee dagen draaien heb ik de dwarsligger gecontroleerd en bleek hij inderdaad (ondanks dat het hardhout is) zo'n drie mm doorgezakt (en dus onder spanning). Nou staat mijn aquarium voor de helft van zijn gewicht op mijn spouwmuur en grotendeels voor de andere helft op de twee staanders (en uiteraard is het gewicht verdeeld middels de betonplex plaat) maar toch..

Heb dus toen toch maar gestut en ben inmiddels een tussenpoot aan het maken die ik eventueel makkelijk weg kan halen mocht ik ooit de sump moeten vervangen.

Bij het zien van de eerste foto van de tafel, schrok ik toch wel even..
Gelukkig heb je de constructie al aangepast. Je moet er toch niet aan denken dat de boel instort.

Verder mijn complimenten hoor. Het ziet er prachtig uit!

MIsschien 1 of 2 anemonen (ik heb kinderen dus ik ontkom er niet aan om wat anemoonvisjes te nemen) maar liefst een niet al te sterk netelende soort.
anemoom visje hebben niet echt een anemoon nodig hoor in je eigenbak ze hebben als het goed is toch geen jagers op de loer ;)

maar het ziet er verders super mooi uit en de opbouw vindt ik ook heel mooi .
ik wou dat ik de kans had om een gat in de muur te maken maar dat vindt de buurman niet zo leuk denk ;)

gr

Laatst bewerkt:
marco-w zei:
Heb je al fosfaatkiller ingezet ??
Wat is je verlichtingsschema ??
Grt, marco
Hoi marco, Morgen komt het fosfaatfilter binnen dat ik besteld heb en dat ik wil vullen met Seachem Phosguard.

Verlichtingsschema is als volgt:
09:30 1x T8 58W aan
10:00 4x T5 54W aan (3x AM Reefblue en 1x Giesseman Aquablue 15000K)
10:30 2x 250W HQI aan

21:30 HQI uit
22:00 T5 uit
22:30 T8 uit; maanlichtje aan (via Tunze controller)

marc plyson zei:
Dag Hans,

Ik zie dat je de achterwand van Aqua-natur gebruikt of vergis ik me.

Marc
Hallo Marc,
Achterwand is BTN Slimline (4x 60A en 4x 60B). Ben er ook van overtuigd dat het gewoon meebegroeit en je idee om hier en daar een steentje te lijmen is inderdaad een goede. Dank,

Verder, allen bedankt voor de leuke reacties; blijft leuk om te lezen...

Een goed begin van 2009 gewenst!

Zeer mooie afwerking Hans, mag ik vragen hoe je dat afneembare paneel aan de voorkant bevestigt ?

Hoi Stefan,

Ik neem aan dat jij met het afneembare paneel mijn klep bedoelt aan de voorkant?
Deze klep draait feitelijk middels twee ophangpunten en blijft in open positie uit zichzelf open staan. Er is dus voor mij (buiten bijzondere omstandigheden) geen reden om de klep er af te nemen. Mocht dit wel zo zijn, dan nog is het redelijk makkelijk want de klep draait vrij in de ophangpunten en kan er (met twee man) makkelijk worden uitgetild.

Hoop dat de foto e.e.a. nader uitlegt?

Bijlagen

• klepbevestiging.jpg
    klepbevestiging.jpg
    66 KB · Weergaven: 73
Hoi Hans,
Ik lees je dakboek net voor het eerst en ik vind het werkelijk een prachtig project. Ik ben alleen bang dat 12 uur verlichten wat te veel van het goede is.
Groetjes,
Leon

Leon,
dit is inderdaad één van de dingen waar ik momenteel naar aan het kijken ben. Momenteel brandt mijn HQI 11 uur en de T5 en T8 samen in wisselende bezetting nog een uur van voren en een uur erna.
Ik wil eigenlijk naar max 10 uurHQI en twee additionele uren T5/T8 om aan 12 uur daglicht te komen. Lijkt dit OK?

Mijn bak ondergaat netjes de verwachtte gedaante verwisseling:

Na drie dagen: Bruine alg en volop gasbelletjes

Bijlagen

• Bruine alg fase.jpg
    Bruine alg fase.jpg
    91,7 KB · Weergaven: 55
  • spijkerpoliepje temidden van gasbelletjes.jpg
    spijkerpoliepje temidden van gasbelletjes.jpg
    72,7 KB · Weergaven: 44
en na 8 dagen volop groen.

Ik heb inmiddels begrepen dat de Amsterdam Arena jaloers is op mijn groene mat.... :)

Bijlagen

• Groene alg dag 8.jpg
    Groene alg dag 8.jpg
    56,5 KB · Weergaven: 41
  • Groene alg dag 8 (2).jpg
    Groene alg dag 8 (2).jpg
    65,5 KB · Weergaven: 43
en tussendoor hier en daar wat leven gespot:

1) Ganzevoetje (+/- 1mm op mijn voorruit)
2) krabbetje op spons in overloopkamer (+/- 1.5 mm)

Bijlagen

• Zeesterretje.jpg
    Zeesterretje.jpg
    27,6 KB · Weergaven: 39
  • Krabbetje.jpg
    Krabbetje.jpg
    55,3 KB · Weergaven: 39
Hoi Hans,

Complimenten!! alles ziet er doordacht en onderbouwd uit. Je doet alles grondig en lijkt kosten nog moeite te besparen. Ook het feit dat je vrouw zich ermee bemoeit is een pluspunt!!

Ik zou de steenstapeling iets rustiger houden.

Suc6!!

Groet Ron,

RoGi zei:
Hoi Hans,

Ook het feit dat je vrouw zich ermee bemoeit is een pluspunt!!
Haha Ron,
dat ze zich ermee bemoeit is niet altijd een pluspunt; dat ze achter me staat wel...

Vanochten waardes maar weer eens gemeten en in een overzichtje gezet.
Opmerkingen iemand?

Bijlagen

• waterwaardes.jpg
    waterwaardes.jpg
    24,5 KB · Weergaven: 51
Back
Bovenaan