Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De inbouwbak van Hans

Hoi Sorg, net even je dagboek erop nagekeken en qua ontwikkeling en timing schelen we idd niet veel (je loopt ietsjes voor)... Succes

Ik blijf het volgen

Mooi overzichtje van de waterwaarden.... niks mis mee.
Het is goed waar te nemen wat een groen grasmatje voor invloed uitoefend.

Gaat goed Hans :goed: , gaarne wil ik jou adres via PB .

Kan ik een x naar je voetbalveldje komen kijken:) !!

Grt, Marco

Hans,
Persoonlijk vind ik het wat aan de lange kant, maar het belangrijkste blijft dat je bak goed draait en zo te zien gaat het erg goed.
Bij mij brand 1 t5 11 uur, 1 t5 10 uur en mijn 2 hqi's branden 9 uur. Als ik dit langer doe krijg ik (nog) meer problemen met algengroei. Kan echter ook goed met mijn afschuimer en/of voederregime te maken hebben hoor. Wellicht kunnen andere bezoekers van jouw dagboek aangeven hoe lang hun verlichting brandt?

vanvelzen zei:
Leon,
dit is inderdaad één van de dingen waar ik momenteel naar aan het kijken ben. Momenteel brandt mijn HQI 11 uur en de T5 en T8 samen in wisselende bezetting nog een uur van voren en een uur erna.
Ik wil eigenlijk naar max 10 uurHQI en twee additionele uren T5/T8 om aan 12 uur daglicht te komen. Lijkt dit OK?

Goed idee Leon,

Iemand die zijn verlichtingsregime wil delen en/of een kijk heeft op de ideale tijden voor een bak in opstart?

Hoi Hans,ziet er allemaal zeer goed uit :goed: !! Zelf zou ik bij de opstart zeker de eerste maand totaal geen licht gebruiken....enkel wat daglicht (wat un ander daar ook van mag denken)!! Daarna langzaam opbouwen met un uurtje per dag ;) !!
vanvelzen zei:
Goed idee Leon,

Iemand die zijn verlichtingsregime wil delen en/of een kijk heeft op de ideale tijden voor een bak in opstart?

Hoi Hans,

Ik heb de eerste 6 weken geen verlichting aangehad, daarna met de T5 (3 uurtjes) en dit opgebouwd tot nu 12 uur T5 en 10 uur HQI. Ik moet wel zeggen dat ik na het beginnen van het inschakelen van de verlichting een algengroei, groen en bruin, heb gehad maar niet zo extreem en was binnen een paar dagen bijna geheel weg. Het was wel zo dat de Fosfaat, nitriet en nitraat waardes eerst 0 waren toen het inschakelen begon.

Blijft interessant om te zien dat er toch zoveel verschillende meningen zijn omtrent dit onderwerp. Heb van velen het advies gekregen om vanaf dag 1 te belichten alsof je volle bezetting hebt, maar krijg nu wat meer tegenovergestelde adviezen.
Echter, zit nu in dag 10; heb volop groene alg en het lijkt me dat ik mijn verlichting nu niet meer drastisch zou moeten wijzigen of heb ik dat verkeerd?

Heb mijn verlichtingsschema toch maar wat ingekort want de algen groeien de pan uit; even helemaal geen HQI meer maar blijf wel mijn T5jes en T8 branden. Ga over een tijdje mijn HQI weer opbouwen (bij stabiele waarden) voordat de echte bezetting komt.

Bijlagen

• Groene alg dag 11.jpg
    Groene alg dag 11.jpg
    38,1 KB · Weergaven: 72
Hoi Hans,

Jouw reactie op mijn dagboek bracht me ook tot jouw dagboek. Ik lig niet veel, maar wellicht een paar weken voor op je. Ik ben begonnen met 6 uur licht en heb zo snel het kom qua nitriet waarden een paar grazers / algeneters erin gezet. dat ging prima.
Ik denk dat je nu nog voorzichtig moet zijn met licht en algen met een rots springer, vossekop etc te lijf moet gaan. Dat heeft bij mij in ieder geval goed gewerkt.

Groeten

Ik vind het wel eens jammer dat als ik eens reageer het vaak negatief overkomt, deze reacties zijn echter wel altijd gestaafd op ervaring met.
Voor vissen in deze bak is het nog veel te vroeg, de algen in de bak groeien niet voor niets deze gebruiken fosfaat en nitraat wat dus duidelijk aanwezig is in het systeem, vissen eten algen maar wat erin gaat komt er dus ook weer uit dus vervuiling. Een betere optie is dus om na de nitrietpiek wat leders in te zetten,deze verbruiken ook de genoemde stoffen en worden dus rechtsreeks concurrent van de algen, waardoor deze minder voeding krijgen en dus langzaam zullen afsterven. Ook kun je beter dan eerst een opruimploeg van hermietkreeften en slakken en misschien een egeltje inzetten voordat je aan vissen gaat denken.
Ook ik heb met de opstart deze fouten gemaakt en gedacht mij lukt dit wel, met als gevolg dat mijn opstart niet vlekkenloos is verlopen en ik ben ervan overtuigd dat mijn opstart veel langer heeft geduurd hierdoor. Om maar te zwijgen over de financiële gevolgen.

Dat groeiende grasveld heeft dus duidelijk zijn nut, regelmatig plukken houd het gezicht wat netter.
Succes met de opstart, is één van de leukste dingen van een zeebak.

..Stefan.. zei:
Ik vind het wel eens jammer dat als ik eens reageer het vaak negatief overkomt, deze reacties zijn echter wel altijd gestaafd op ervaring
Stefan,

Geen zorgen, komt (bij mij althans) zeker niet over als negatief. Ik waardeer het feit dat er mensen zijn die tijd opofferen om een stukje te schrijven op andermans dagboek met als enige drijfveer om deze persoon voor (vaak dure) fouten te behoeden dus als dat door sommigen als negatief wordt opgevat, dan mag je op mijn dagboek veelvuldig negatief posten :goed:

Ik ben inderdaad nog lang niet van plan om met vissen te beginnen; de bak moet eerst biologisch rijpen volgens mij. Heb wel sinds gisteren een paar turboslakjes en één zeehaas (Allemachtig wat kan die grazen...) en wacht het moment af (indien waarden voldoende stabiel) om concurrenten voor de algen in te brengen. Ik zit idd te denken aan leders.

Een close-upje van een turbo slak (volgens mij astraea caelata) op mijn voorruit en drie turbo's die proberen een torentje te bouwen...

Bijlagen

• close-upje van een Turbo.jpg
    close-upje van een Turbo.jpg
    25,6 KB · Weergaven: 31
  • close-upje van een Turbotoren.jpg
    close-upje van een Turbotoren.jpg
    40,6 KB · Weergaven: 30
Hans ik vind overigens wel dat je met een mooi project bezig bent, een potentiele topbak in wording.Ga zo verder!:goed:

Dank je wel Stefan, Had ook jouw krabbendagboek ;) al uit en te na gelezen en je hebt inmiddels een prachtige bak. Veel geleerd ook van je opstart.

Het wordt vannacht KOUDDDD, dus zojuist maar een klein radiatortje (met thermostaat) in mijn hokje geplaatst. Temperatuur blijft vooralsnog netjes op 24.5º dus geen klagen.

Ook een Blauwpoot heremietkreeftje toegevoed; zat te eten.
(moet wel aan een betere camera als ik zo de foto's op andere dagboeken zie...)

Bijlagen

• Heremietje.jpg
    Heremietje.jpg
    41,7 KB · Weergaven: 32
Zeehaas Klaas:

Bijlagen

• Close encounter in groene weide.jpg
    Close encounter in groene weide.jpg
    31,2 KB · Weergaven: 41
  • Zeehazenkop.jpg
    Zeehazenkop.jpg
    37 KB · Weergaven: 41
Verder gaat alles goed; mijn aquarium draait nu bijna drie weken en lijkt stabiel. Vandaag de waterwaarde gemeten en ze zien er volgens mij goed uit. (eigenlijk in het geheel geen nitriet piek gehad; ben benieuwd of die nog komt.

Vandaag alg bijgeknipt (lijk wel een kapper); 100L water ververst en lekker veel vuil en alg afgezogen van de bodem.
Het staatje met waarden:

Bijlagen

• waterwaardes.jpg
    waterwaardes.jpg
    32,7 KB · Weergaven: 53
Vannacht weer eens wezen turen in mijn bak met een zaklamp.

Ik vond tientallen kleine witte wormachtige beestjes die in het licht van mijn zaklamp zo ongeveer tegen mijn voorruit zeer druk in de rondte aan het zwemmen waren. Ook waren ze behoorlijk aggressief naar elkaar toe. Soms ging er één op mijn voorruit zitten en ik heb er één fotootje van kunnen maken.
Geen beste kwaliteit want nacht en een zaklamp in de ene en een camera in de andere hand...

De lengte varieert van zo'n 1 t/m 4 cm. Weet iemand wat dit zijn?

Bijlagen

• wat mag dit dan wel wezen.jpg
    wat mag dit dan wel wezen.jpg
    27,4 KB · Weergaven: 31
Dank Peter,

Had al zo'n idee, maar wist eigenlijk niet dat het van die levendige zwemmers waren; het is echt ongelofelijk hoe druk ze voor mijn lantaarntje zwommen. Hoop niet dat ze allemaal grrot worden....

Back
Bovenaan