Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

Dit gevaar kun je indammen door niet te veel te gebruiken en te spelen met de stroming door je wervel bed. Ook kun je het wervel bed tijdelijk stil zetten. Toevoegen van ijzer is potentieel veel agressiever omdat je in 1 klap een grote hoeveelheid neerslaat. Berekenen hoeveel kun je nooit, aangezien een gedeelte organisch gebonden gaat worden, een gedeelte neerslaat op je CaCO3 oppervlak en gedeelte wordt afgeschuimt enz.... In welke hoedanigheid is allemaal weer afhankelijk van vele parameters waaronder pH (erg belangrijk) In het geval van Ozon licht het nog gecompliceerder aangezien O3 atomen reacties aan kunnen gaan met de betrokken stoffen. Door kleine hoeveelheden te dosseren en veel te meten kun je dit ondervangen. Maar dit kun je ook sturen met rowaphos.

Door kleine hoeveelheden te doseren en veel te meten kun je dit ondervangen. Dit heb je goed gezegd.
wat meten betref val het wel mee. ik kan bijna stellen dat ik na 24 uur bijna niks van het gedoseerd meer meet.
ik gebruik het nu al ruim een jaar en nog niet eerder is het niveau gemeten ijzer hoger dan de dag dosering geweest.
ik hou wel een slag om de arm voor het geval PO4 echte erg laag wordt, maar dan voorzie ik meer problemen met de koralen omdat het fosfaat te laag is.

Is moeilijk om te zeggen of dit echt zo is. Ik vind dat we dit niet als feit kunnen brengen vanuit chemisch oogpunt. Is nl heel erg afhankelijk van de omstandigheden in je bak. Leeftijd, soorten licht, ozon, KH, pH concentratie andere reageren stoffen. Onder normale omstandigheden zal een deel zeker neerslaan door een reactie aan te gaan met CaCO3 op je rif. Even een quote, schrijver van artikel in de link uit 2002 is na 2008 overgegaan op een andere manier van ijzer doseren en zal het zelf zonder refugim ook niet meer doen. Kies zelf.

In het artikel beoogd men met ijzer een ander doel.
nu gebruik ik ijzer primair als fosfaat verwijderaar en secundair als spore element.

Weinigen kunnen dit waterdicht chemisch kunnen indekken, ik probeer enigzins een theorie neer te zetten wat ik denk dat gebeurt, ergens moet er een uitgangspunt zijn om te verklaren wat ik zie. Als er een betere verklaring is sta ik er zeker voor open en ben zelfs benieuwd hiernaar.

We kunnen wel enigzins het werk range verkleinen, door te stellen dat we in een gezond aquarium een Ph van 7,9- 8,3 handhaven. Dit geld voor alle ander bekende waarden. ik denk dat in relatie tot ijzer het werkzame gebied als redelijk veilig genoemd mag word als het gaat om vrijgeven van fosfaat in de ijzer gebonden fosfaten.

voor Ca gebonden fosfaten ligt dat denk ik anders, omdat Ca redelijk snel oplost bij een aquarium die een ph dipje heeft of plaaselijke verzuurt door organische afbraak processen.

kan jij misschien aangeven wat je bedoeld met een reactie aangaan met CaCO3 (welke stof?)

Laatst bewerkt:
Hoi Glenn,

Dank voor je uitleg in post 70, zeer duidelijk was wel iets waar ik nog even mee zat. De verbinding die ijzer met fosfaat of nitraat maakt, gaat dit een toekomstige fosfaat- of nitraatbom worden of niet. Niet dus want een deel verdwijnt gewoon uit het systeem door afschuimen of schoonmaak van de bak. En alleen onder zeer basische of zure omstandigheden is sprake van een bom maar dan is toch alles in het aquarium al kapot.

Groet Mark

om precies te zijn het ijzer chelaat werkt 2 ledig:
1- het ijzer deel bind fosfaat door ionen wisseling
Fe(OH)[SUB]3 [/SUB]+ PO4[SUP]3-[/SUP] => FePO[SUB]4[/SUB] + 3OH[SUP]1-
[/SUP]Het neerslag word gefilterd en afgeschuimd. Er zal altijd een deel bezinken net als ditritus, maar ook bezinksels verdwijnen op den duur, ander krijg je zichtbare opbouw (kleur van ijzer verraad de aanwezigheid)

2- het Chelaat deel verwijderd nitraat d.m.v. Bacterien (koolstof bron methode)
in dit proces word ook fosfaat verbruikt, want de koolstof bron methode werk niet zonder fosfaat.

Hey Glenn,
Fijn dat je mijn input op prijs steld. Het potentieel binden van ijzer aan CaCO3 ben ik ook nog aan t uitpluizen. Ik zag dit in t door jouw gelinkte artikel staan. Ieder heeft zo zn manier. Chemisch gezien denk ik dat jouw methode prima werkt en ik denk ook wel dat jij weet wat je doet. Maar als mensen die er niets van weten hiermee aan de slag gaan hou ik mn hard vast ;). Een kommatje verkeerd..... en teveel toevoegen is echt link voor je bak. Deze methode eist wat meer discipline denk ik.
In het artikel beoogd men met ijzer een ander doel.
nu gebruik ik ijzer primair als fosfaat verwijderaar en secundair als spore element.

Weinigen kunnen dit waterdicht chemisch kunnen indekken, ik probeer enigzins een theorie neer te zetten wat ik denk dat gebeurt, ergens moet er een uitgangspunt zijn om te verklaren wat ik zie. Als er een betere verklaring is sta ik er zeker voor open en ben zelfs benieuwd hiernaar.

We kunnen wel enigzins het werk range verkleinen, door te stellen dat we in een gezond aquarium een Ph van 7,9- 8,3 handhaven. Dit geld voor alle ander bekende waarden. ik denk dat in relatie tot ijzer het werkzame gebied als redelijk veilig genoemd mag word als het gaat om vrijgeven van fosfaat in de ijzer gebonden fosfaten.

voor Ca gebonden fosfaten ligt dat denk ik anders, omdat Ca redelijk snel oplost bij een aquarium die een ph dipje heeft of plaaselijke verzuurt door organische afbraak processen.

kan jij misschien aangeven wat je bedoeld met een reactie aangaan met CaCO3 (welke stof?)

Hey Glenn,
Fijn dat je mijn input op prijs steld. Het potentieel binden van ijzer aan CaCO3 ben ik ook nog aan t uitpluizen. Ik zag dit in t door jouw gelinkte artikel staan. Ieder heeft zo zn manier. Chemisch gezien denk ik dat jouw methode prima werkt en ik denk ook wel dat jij weet wat je doet. Maar als mensen die er niets van weten hiermee aan de slag gaan hou ik mn hard vast ;). Een kommatje verkeerd..... en teveel toevoegen is echt link voor je bak. Deze methode eist wat meer discipline denk ik.

Als je het weet hoor ik het van je. Kommaatje verkeer is al gebeurt bij iemand die daar niet secuur in was. Heeft hem zijn dokters bestand gekost.

Daarop is de DSR calculator ontwikkeld door mij. Die sluit dat soort menselijke fouten redelijk uit.
Zoals je ziet probeert ik juist op zoek te gaan naar oplossingen en blijf ik niet hangen op problemen.

m.v.g. GlennF

En die werkt toppie je doet egt fluitend je toevoegingen erbij wat je even moet aanvullen.
Hier meting van gisteren.
Bekijk bijlage 347408
Groetjes wesley

Ik ben lekker op vakantie in Oostenrijk en had me vandaag voorgenomen mij te verdiepen in de "DSR" methode.
Na wat uurtjes lezen valt me de vergaarde informatie wat tegen.
De inhoud is zeker interessant, maar staat over te veel topics en pagina's verspreid.
Het is bijna onmogelijk een objectieve mening over de methode te geven zonder alle niet relevante posts te moeten lezen.
Hopelijk komt er binnenkort een overzichtelijkere uitleg beschikbaar :)

Als ik het geheel dan grof samenvat ben je geen voorstander van frequente waterwissels.
Daarentegen meet je de meest relevante elementen en stuur je deze met de hand bij.
Als ik in je calculator bekijk stuur je ongeveer 12 elementen uitgaande van commercieel verkrijgbare testsetjes.

Deze methode heeft op het eerste gezicht veel raakvlakken met de door Hans Werner's ontwikkelde ballingmethode.
(kleine samenvatting en sporenelementen receptuur : http://www.reefsecrets.org/portal/i...maals-balling&catid=36:publicaties&Itemid=151).

Kun je kort uitleggen wat het verschil tussen beide methoden is?
Uitgaande van jou lang draaiende DSR bak (8jaar), ben je niet bang dat je een tekort aan overige (sporen)elementen krijgt die je niet bijstuurt.

het meeste staat in mijn dagboek verspreid. Het is de bedoeling dit hier samen te vatten.
De link is interessant om te lezen. Die kende ik namelijk nog niet. Wie weet leer ik hier ook weet wat van. (ik lees meestal pas als ik op zoek bent naar antwoorden)

DSR is iets dat ik in de loop van de jaren zelf ben gaan uitvinden. Sommige dingen zullen in gebruikt zijn of al bestaan.
ik heb alles wat ik nuttig vind op mijn manier bij elkaar gezet.
De basis is:
0- Geen structurele water wissels ! (al sinds 2005 niet)
1- eigen zout mix, hierdoor kan (indien nodig) ik alles individueel bijsturen en scheve waarden corrigeren.
2- eigen voedingsstoffen spore elementen die elk individueel gedoseerd worden. (geen vaste mix verhoudingen)
3- grootste gedeelte van de stoffen op basis van meting (meten en corrigeren)
4- gebruik ijzer chelaat als fosfaat verwijderaar
5- gebruik als koolstof bron azijn/suiker om bacterieën te kweken als voeding.
6- Alle dosering gebeuren met ondersteuning va de DSR Calculator.
7- Het is in z'n geheel de manier zoals ik werkt/gewerkt heb om problemen op te vangen, die ik op mijn pad tegen kwam. Mijn bevindingen en oplossingen is samengevat in de DSR Methode. Deze methode is nog steeds in ontwikkeling.
die ontwikkelingen ga ik hier beschrijven.
8- ik heb een overzicht met koralen samengesteld met hun (geconstateerde) behoefte en symtomen.
9 ik voeg de stoffen toe waarvan ik zie dat het verbruik word of nuttig is voor de groei en kleuring.

stoffen die ik niet kan meten en die ik niet kan constateren dat ze nuttig zijn doe ik er niet in.
de koralen zijn dan mijn indicatoren. dit is nog steeds in ontwikkeling.

Met DSR Probeer ik dus een samenvatting te maken wat ik doe/gedaan heb, om het huidige resultaat te behalen.
Hiermee hoop ik anderen op een spoor te brengen, die misschien voor hun ook zou kunnen werken.

Ik ben lekker op vakantie in Oostenrijk en had me vandaag voorgenomen mij te verdiepen in de "DSR" methode.
Na wat uurtjes lezen valt me de vergaarde informatie wat tegen.
De inhoud is zeker interessant, maar staat over te veel topics en pagina's verspreid.
Het is bijna onmogelijk een objectieve mening over de methode te geven zonder alle niet relevante posts te moeten lezen.
Hopelijk komt er binnenkort een overzichtelijkere uitleg beschikbaar :)

Als ik het geheel dan grof samenvat ben je geen voorstander van frequente waterwissels.
Daarentegen meet je de meest relevante elementen en stuur je deze met de hand bij.
Als ik in je calculator bekijk stuur je ongeveer 12 elementen uitgaande van commercieel verkrijgbare testsetjes.

Deze methode heeft op het eerste gezicht veel raakvlakken met de door Hans Werner's ontwikkelde ballingmethode.
(kleine samenvatting en sporenelementen receptuur : http://www.reefsecrets.org/portal/i...maals-balling&catid=36:publicaties&Itemid=151).

Kun je kort uitleggen wat het verschil tussen beide methoden is?
Uitgaande van jou lang draaiende DSR bak (8jaar), ben je niet bang dat je een tekort aan overige (sporen)elementen krijgt die je niet bijstuurt.

tot heden heb ik niet kunnen constateren dat dat het geval is, dus dan ga ik ervan uit dat ik dat niet heb. ik heb hier 170 soorten koralen en ze doen het allemaal prima. dan mag ik stellen dat ik geen tekort heb toch ?

Laatst bewerkt:
Even voor de volledigheid; dit is de zogenaamde individueel plus methode en is een uitbreiding op de Balling Methode.
Deze uitbreiding van Balling is niet, zoals doet vermoeden, ontwikkeld door Hans Balling maar door Heinz Mahler.
Een andere variant hierop is de Balling Light Methode[SUP]®[/SUP] wat weer een trade mark is van Fauna Marin.

M.v.g. Jimmy

tot heden heb ik niet kunnen constateren dat dat het geval is, dus dan ga ik ervan uit dat ik dat niet heb. ik heb hier 170 soorten koralen en ze doen het allemaal prima. dan mag ik stellen dat ik geen tekort heb toch ?
Hier ben ik het ook mee eens, de gezondheid van je bak bevestigt dit.

Voor de volledigheid:
Je meet en stuurt de volgende elementen: Nacl,KH,Ca,Mg,Sulfaat,Kalium,Strontium,Boor,Jodide,Fosfaat,Nitraat en ijzer.
Voeg je naast deze elementen ook nog andere stoffen toe (nitraat/fosfaat bestrijding uitgezonderd)?
Ik concludeer vanuit de rekensheet dat je ook amino zuren toevoegt.
Welke zijn dit precies en hoe kun je de werking hiervan kwantificeren?

Laatst bewerkt:
Hier ben ik het ook mee eens, de gezondheid van je bak bevestigt dit.

Voor de volledigheid:
Je meet en stuurt de volgende elementen: Nacl,KH,Ca,Mg,Sulfaat,Kalium,Strontium,Boor,Jodide,Fosfaat,Nitraat en ijzer.
Voeg je naast deze elementen ook nog andere stoffen toe (nitraat/fosfaat bestrijding uitgezonderd)?
Ik concludeer vanuit de rekensheet dat je ook amino zuren toevoegt.
Welke zijn dit precies en hoe kun je de werking hiervan kwantificeren?

in de DSR calculator kan je precies zien waarop ik meet en stuurt, dat zijn 11 waarden.
op alle in het blauw aangegeven waarden is dat het geval.
ik voer de gemeten waarde in en op basis van het aantal liters en "de gewenste waarde" krijg ik een dosering berekend.
Deze dosering gaat dan in het rif om te compenseren voor het verschil naar de gewenste waarde.
Op den duur weet je wat het systeem van elke stof verbruik,dit ga je dagelijks (al dan niet automatisch) doseren om dit tekort te minimaliseren.
De doelstelling is bij elke meting zo minimaal mogelijk te corrigeren. Als dat het geval is rek je de meet intervallen op.
De enige drie die ik zelf niet oprek zijn de Kh, Ca en PO4.
Deze drie noem ik de kritische waarden. waarom? omdat ik ondervonden heb dat deze waarden binnen een week van mooie naar schadelijke niveau's kunnen stijgen of dalen. Corrigeer je dit binnen een week, dan ik er niks aan de hand. Kom je er later dan een week achter, dan is de schade al geschied en ben je maanden teruggezet in de groei en kleuren van je koralen en is al de inspanning voor niks geweest.

O
p sulfaat stuur ik niet omdat ik dat niet kan meten. tot op heden heb ik daar geen nadelige gevolgen van kunnen ervaren. (als er tips zijn waar ik op zou moeten letten dan zijn die welkom)

Amino's voor menselijke consumptie ben ik gaan doseren, omdat ik geen buttons levend hield. Sinds ik amino's gebruik zijn sommige buttons van bijna afgestorven teruggekomen. Zelfs de moeilijk houdbare Walter buttons doen het nu goed bij mij. De dosering is proef ondervindelijk bepaald. Bij teveel amino krijg je een soort aanslag dat lijkt op kiezelalg, minder levert dan het juiste resultaat op.

Laatst bewerkt:
Even voor de volledigheid; dit is de zogenaamde individueel plus methode en is een uitbreiding op de Balling Methode.
Deze uitbreiding van Balling is niet, zoals doet vermoeden, ontwikkeld door Hans Balling maar door Heinz Mahler.
Een andere variant hierop is de Balling Light Methode[SUP]®[/SUP] wat weer een trade mark is van Fauna Marin.

M.v.g. Jimmy

bedank voor de info Jimmy, weer wat geleerd van jou:).

Met de DSR Calculator kan je:
- de belangrijkste (12) water waarden manipuleren van een bestaand Aquarium.
- Vers water op eigen specificatie aanmaken. Dit kan verversings water zijn of water om correcties uit te voeren.

vers water aanmaken:
De basis van de DSR methode is de mogelijkheid om een zout samen te stellen met eigen specificaties.
Door het zelf samenstellen van zout is het mogelijk gericht water aan te maken op jou toepassing.

een aantal toepassing van water op specificatie maken is:
- Gewoon nieuw of verversings zoutwater aanmaken om een bak te vullen, of kleine/grote verversings te doen. (full DSR)
- Zoutwater aanmaken ter correctie van scheve waarden en overschotten (wegwerken van onbalansen)
stel je heb een aquarium waarbij je de volgende waarden heb: Ca (580), Mg (1350) en KH (6). je zou dan graag de Ca wat lager willen hebben, de Mg zo willen laten en de Kh willen verhogen.
in DSR kan dit in 1 of 2 stappen gecorrigeerd worden. Ca verlagen kan door simpelweg een waterwissel te doen met een zout die geen Ca heeft aan te maken ( wel met alle andere waarde op de juiste niveau). Hoeveel water je moet verversen en wat je er in doet, kan je berekenen met de DSR Calculator. De Mg blijft gelijk, dus doe je in het te aan te maken water de normaal hoeveelheid.
De KH kan je hier aanpassen door simpel met de calculator het tekort aan te vullen. De te korten (in dit geval KH) als eerste aanvullen is de makkelijke manier.

Laatst bewerkt:
Met de DSR Calculator kan je:
- de belangrijkste (12) water waarden manipuleren van een bestaand Aquarium.
- Vers water op eigen specificatie kan aanmaken. Dit kan verversings water zijn of water om correcties uit te voeren.

vers water aanmaken:
De basis van de DSR methode is de mogelijkheid om een zout samen te stellen met eigen specificaties.
Door het zelf samenstellen van zout is het mogelijk gericht water aan te maken op jou toepassing.

een aantal toepassing van water op specificatie maken is:
- Gewoon nieuw of verversings zoutwater aanmaken om een bak te vullen, of kleine/grote verversings te doen. (full DSR)
- Zoutwater aanmaken ter correctie van scheve waarden en overschotten (wegwerken van onbalansen)
stel je heb een aquarium waarbij je de volgende waarden heb: Ca (580), Mg (1350) en KH (6). je zou dan graag de Ca wat lager willen hebben, de Mg zo willen laten en de Kh willen verhogen.
in DSR kan dit in 1 of 2 stappen gecorrigeerd worden. Ca verlagen kan door simpelweg een waterwissel te doen met een zout die geen Ca heeft aan te maken ( wel met alle andere waarde op de juiste niveau). Hoeveel water je moet verversen en wat je er in doet, kan je berekenen met de DSR Calculator. De Mg blijft gelijk, dus doe je in het te aan te maken water de normaal hoeveelheid.
De KH kan je hier aanpassen door simpel met de calculator het tekort aan te vullen. De te korten (in dit geval KH) als eerste aanvullen is de makkelijke manier.

Maar zo ben ik voor jaren terug ook opgestart Glenn zoals jij het hier omschrijf,en dat heeft vele voordelen dat je constant goeie waardes hebt buiten de toevoegingen om wat de dieren opnemen!!

Grt,

Martin.

Maar zo ben ik voor jaren terug ook opgestart Glenn zoals jij het hier omschrijf,en dat heeft vele voordelen dat je constant goeie waardes hebt buiten de toevoegingen om wat de dieren opnemen!!

Grt,

Martin.

Dat is wel leuk om te horen, hoe heb je destijds het zout samengesteld? Was daar een formule voor en waren er meer mensen die het destijds gebruikten?
Ik heb wat dat betreft alles van scratch moeten samenstellen. Dat was een traject van lezen rekenen, uitproberen en weer rekenen, totdat alles klopte.
Een ding is inmiddels wel duidelijk, er zijn goede resultaten me te behalen, als je de de moeite wilt nemen om de materie te begrijpen en toe te passen.

Dat is wel leuk om te horen, hoe heb je destijds het zout samengesteld? Was daar een formule voor en waren er meer mensen die het destijds gebruikten?
Ik heb wat dat betreft alles van scratch moeten samenstellen. Dat was een traject van lezen rekenen, uitproberen en weer rekenen, totdat alles klopte.
Een ding is inmiddels wel duidelijk, er zijn goede resultaten me te behalen, als je de de moeite wilt nemen om de materie te begrijpen en toe te passen.

Ik was toen de enige die er mee bezig was Glenn,en heb er toen in die tijd nog met Jan Harbers over gesproken in Nijverdal (de zeewatervereniging de zeester) Jan heeft het mij afgeraden om het niet te doen,maar ik dacht er is meer mogelijk.Samen met een laborant die toen bij de AKZO werkte hebben we dit weten op te lossen!!

Grt,

Martin.

Ik was toen de enige die er mee bezig was Glenn,en heb er toen in die tijd nog met Jan Harbers over gesproken in Nijverdal (de zeewatervereniging de zeester) Jan heeft het mij afgeraden om het niet te doen,maar ik dacht er is meer mogelijk.Samen met een laborant die toen bij de AKZO werkte hebben we dit weten op te lossen!!

Grt,

Martin.

Toch handig om samen met iemand die chemische kennis heeft de koppen bij elkaar te steken. Nu er meer mensen kenbaar maken dat ze zelf zout samenstellen en geen wissels uitvoeren, waarbij er zeer goede resultaten te halen zijn, vermoed ik dat de drempel lager wordt om op soorgelijke wijze de hobby uit te oefenen.

Als je weet waar je mee bezig bent kan het. Hoe meer je snap hoe zoutwater is samengesteld, des te beter je begrijpt wat er fout kan gaan, daardoor kan je ook beter kan ingrijpen en sturen indien nodig.
Door het process van het samenstellen van een eigen zout is de DSR methode wat het nu is. Het is een totaal oplossing geworden, van opstart tot onderhoud van de bak voor langer tijd.
Het grappige van dit alles was, dat het zelf aanmaken van zout juist had moeten leiden tot het makkelijker verwisselen van water met de juiste specificaties. (Dit kan natuurlijk ook.)
Echter verdere uitwerking hiervan heeft juist ertoe geleid dat waterwissels nu niet meer aan de order zijn.

Back
Bovenaan