het meeste staat in mijn dagboek verspreid. Het is de bedoeling dit hier samen te vatten.
De link is interessant om te lezen. Die kende ik namelijk nog niet. Wie weet leer ik hier ook weet wat van. (ik lees meestal pas als ik op zoek bent naar antwoorden)
DSR is iets dat ik in de loop van de jaren zelf ben gaan uitvinden. Sommige dingen zullen in gebruikt zijn of al bestaan.
ik heb alles wat ik nuttig vind op mijn manier bij elkaar gezet.
De basis is:
0- Geen structurele water wissels ! (al sinds 2005 niet)
1- eigen zout mix, hierdoor kan (indien nodig) ik alles individueel bijsturen en scheve waarden corrigeren.
2- eigen voedingsstoffen spore elementen die elk individueel gedoseerd worden. (geen vaste mix verhoudingen)
3- grootste gedeelte van de stoffen op basis van meting (meten en corrigeren)
4- gebruik ijzer chelaat als fosfaat verwijderaar
5- gebruik als koolstof bron azijn/suiker om bacterieën te kweken als voeding.
6- Alle dosering gebeuren met ondersteuning va de DSR Calculator.
7- Het is in z'n geheel de manier zoals ik werkt/gewerkt heb om problemen op te vangen, die ik op mijn pad tegen kwam. Mijn bevindingen en oplossingen is samengevat in de DSR Methode. Deze methode is nog steeds in ontwikkeling.
die ontwikkelingen ga ik hier beschrijven.
8- ik heb een overzicht met koralen samengesteld met hun (geconstateerde) behoefte en symtomen.
9 ik voeg de stoffen toe waarvan ik zie dat het verbruik word of nuttig is voor de groei en kleuring.
stoffen die ik niet kan meten en die ik niet kan constateren dat ze nuttig zijn doe ik er niet in.
de koralen zijn dan mijn indicatoren. dit is nog steeds in ontwikkeling.
Met DSR Probeer ik dus een samenvatting te maken wat ik doe/gedaan heb, om het huidige resultaat te behalen.
Hiermee hoop ik anderen op een spoor te brengen, die misschien voor hun ook zou kunnen werken.
Ik ben lekker op vakantie in Oostenrijk en had me vandaag voorgenomen mij te verdiepen in de "DSR" methode.
Na wat uurtjes lezen valt me de vergaarde informatie wat tegen.
De inhoud is zeker interessant, maar staat over te veel topics en pagina's verspreid.
Het is bijna onmogelijk een objectieve mening over de methode te geven zonder alle niet relevante posts te moeten lezen.
Hopelijk komt er binnenkort een overzichtelijkere uitleg beschikbaar
Als ik het geheel dan grof samenvat ben je geen voorstander van frequente waterwissels.
Daarentegen meet je de meest relevante elementen en stuur je deze met de hand bij.
Als ik in je calculator bekijk stuur je ongeveer 12 elementen uitgaande van commercieel verkrijgbare testsetjes.
Deze methode heeft op het eerste gezicht veel raakvlakken met de door Hans Werner's ontwikkelde ballingmethode.
(kleine samenvatting en sporenelementen receptuur :
http://www.reefsecrets.org/portal/i...maals-balling&catid=36:publicaties&Itemid=151).
Kun je kort uitleggen wat het verschil tussen beide methoden is?
Uitgaande van jou lang draaiende DSR bak (8jaar), ben je niet bang dat je een tekort aan overige (sporen)elementen krijgt die je niet bijstuurt.
tot heden heb ik niet kunnen constateren dat dat het geval is, dus dan ga ik ervan uit dat ik dat niet heb. ik heb hier 170 soorten koralen en ze doen het allemaal prima. dan mag ik stellen dat ik geen tekort heb toch ?