Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

Mooi artikel en een prachtige bak,

begrijp mij niet verkeerd, maar met de testsetjes kan ik je helaas niet ondersteunen, ik heb zelf ervaren dat de marges wel heel hoog zijn. Hier komt er ook nog eens bij dat iedereen anders meet, dit samen kan wel degelijk tot extreem onnauwkeurige resultaten leiden.
Tevens lijkt mij dit geen methode voor beginners.

groet, Ray

Mijn ervaring is dat je het geheel afhankelijk is van de soort test en hoe je om gaat met het resultaat.
van sommige merken heb ik ook geconstateerd dat die er een potje van maken.

maar nogmaals: de DSR stoffen zijn ook als ijkpunt te gebruiken, omdat de dosering exact geschied.

Dank je wel voor je antwoord Glen. Voor een ervaren aquariaan kan ik deze handelingen om om te gaan met de test afwijkingen wel aannemen. Ervaren aquarianen kunnen ook aan hun koralen lezen of ze goed bezig zijn. Dus die kunnen ook tijdig ingrijpen/corrigeren.
Maar er zijn ook beginners die met de DSR methode willen beginnen en die hebben die ervaring niet dus ja, lijkt me niet de veilige manier.:confused:
daarvoor zijn die aangegeven veiligheid marges door mij ingebouwd (die gebruik ik ook)
In ieder geval wens ik je toch proficiat om je eigen methode ontwikkeld te hebben. Het vereist toch wel veel inspanning, inzicht en doorzettingsvermogen. Ik blijf je stiekem volgen hoor:)
bedank voor je complimenten.
Ik lever de inspanning zodat anderen die minder/niet hoeven te doen. Voor mij is het geheel duidelijk dat DSR werkt.
Het enige en moeilijkste is, dat ik mijn gedachten lijn moet kunnen overbrengen en dat is een hele kluif.

Laatst bewerkt:
Hoi Glenn.

Ik ben het wel met je eens wat betreft deze methode.
Wat heeft het voor nut om van alles toe te voegen en daarna 20% water te wisselen en dus alles weer in onbalans brengt.
Ik ben nog maar een beginner maar ik zie niet in waarom er zoveel water ververst moet worden en alle waardes in de soep toevoegt.

Ik ga me even wat beter inlezen. ik ben wel een fan van iets wat goed werkt moet je van af blijven.
ik begrijp heel goed dat er van alles gebruikt word en dat dit toegevoegd moet worden.
je moet tenslotte zelf ook eten anders ga je dood. en eten en dan alles uitspugen om weer opnieuw te gaan eten doen wij ook niet.

Ik geloof best in deze methode. mijn bak draait nu een half jaar en heb ook niet echt veel ververst. sinds ik ermee gestopt ben zijn mijn algen ook verdwenen. ik probeer zoveel mogelijk ongewenst spul er met een natuurlijke manier uit te krijgen. Algeneters en van alles wat mijn zand door de war haalt zorgt er toch voor dat mijn zand en steen behoorljk schoon begint te worden.

Leuk dat je ook wel wat in de methode ziet, lees ze en als er vragen zijn hoor ik het graag.
vergeet niet om ook de andere topic te lezen en mij dagboek , want daar is het allemaal me begonnen.

Hoi Glenn.

Ik ben het wel met je eens wat betreft deze methode.
Wat heeft het voor nut om van alles toe te voegen en daarna 20% water te wisselen en dus alles weer in onbalans brengt.
Ik ben nog maar een beginner maar ik zie niet in waarom er zoveel water ververst moet worden en alle waardes in de soep toevoegt.

Ik ga me even wat beter inlezen. ik ben wel een fan van iets wat goed werkt moet je van af blijven.
ik begrijp heel goed dat er van alles gebruikt word en dat dit toegevoegd moet worden.
je moet tenslotte zelf ook eten anders ga je dood. en eten en dan alles uitspugen om weer opnieuw te gaan eten doen wij ook niet.

Ik geloof best in deze methode. mijn bak draait nu een half jaar en heb ook niet echt veel ververst. sinds ik ermee gestopt ben zijn mijn algen ook verdwenen. ik probeer zoveel mogelijk ongewenst spul er met een natuurlijke manier uit te krijgen. Algeneters en van alles wat mijn zand door de war haalt zorgt er toch voor dat mijn zand en steen behoorljk schoon begint te worden.

Over ijzer chelaat toepassen als fosfaat verwijderaar heb ik al meer verteld in het verleden.
zie hier de historie van mijn bevindingen.

ijzer experiment en de mogelijke reacties
http://zeewaterforum.info/forums/sh...ia-Verzameling&p=975635&viewfull=1#post975635

het vermoeden bevestigd
http://zeewaterforum.info/forums/sh...ia-Verzameling&p=980430&viewfull=1#post980430

Hervatten van automatisch ijzer doseren
http://zeewaterforum.info/forums/sh...ia-Verzameling&p=992811&viewfull=1#post992811

Weer terug op spoor door dagelijkse dosering ijzer chelaat
http://zeewaterforum.info/forums/sh...ia-Verzameling&p=998203&viewfull=1#post998203

Laatst bewerkt:
Over ijzer chelaat toepassen als fosfaat verwijderaar heb ik al meer verteld in het verleden.

http://zeewaterforum.info/forums/sh...ia-Verzameling&p=975635&viewfull=1#post975635

het vermoeden bevestigd
http://zeewaterforum.info/forums/sh...ia-Verzameling&p=980430&viewfull=1#post980430

http://zeewaterforum.info/forums/sh...ia-Verzameling&p=992811&viewfull=1#post992811

http://zeewaterforum.info/forums/sh...ia-Verzameling&p=998203&viewfull=1#post998203

Interessant om het zo weer terug te lezen, Glenn. Ben je echt overtuigd dat er geen ijzer overschot kan ontstaan op de lange termijn? Blijf het knap vonden hoe jij er zo mee bezig bent! Ook goed dat je je niet uit het veld laat slaan door wat negatieve berichten, maar het juist onderbouwd met jou ervaring! Top! Ga er vooral mee door!

Groet, Bas

lees hier en trek je eigen conclusie
http://www.advancedaquarist.com/2002/8/chemistry

Interessant om het zo weer terug te lezen, Glenn. Ben je echt overtuigd dat er geen ijzer overschot kan ontstaan op de lange termijn? Blijf het knap vonden hoe jij er zo mee bezig bent! Ook goed dat je je niet uit het veld laat slaan door wat negatieve berichten, maar het juist onderbouwd met jou ervaring! Top! Ga er vooral mee door!

Groet, Bas

Ijzer (II en III) bindt zich aan fosfaat en vormt een onoplosbare neerslag (poeder) (was een examenoefening chemie) . Als er geen stroming was zou het poeder zich op de bodem vormen, maar door de stroming blijft het in beweging en lijkt het op waas. Waarschijnlijk schuimt de afschuimer , of de filterwatten het er wel weer uit. Het doet dit vanaf een bepaalde concentratie.Dus een echt overschot zul je niet hebben denk ik.

Laatst bewerkt:

Heb even snel de laatste paragraaf gescand en de schrijver geeft aan dat hij al jaren ijzer doseert en nog nooit schadelijke gevolgen heeft ondervonden. In de voorlaatste paragraaf las ik wel een stuk over dat bij de afwezigheid van voldoende macroalgen het ook negatief kan doorslaan en juist voor een versterkte microalg groei kan zorgen.

Ga morgen het stuk verder eens op mijn gemak doorlezen..dank voor de link! topjes

Laatst bewerkt:

het vermoeden bevestigd

uit het voorgaande kan je concluderen dat de ijzer bindingen zullen neerslaan.
om dit doseerbaar te maken, word een chelaat gebruikt in de vorm van een citraat.

Hoe werkt het fosfaat verwijderen d.m.v. ionen uitwisseling met Ijzer Hydroxide vormen.
Dit zijn vaste korrels(GFO), of vloeibaar (chelaat).
Het verschil is:
Bij GFO moet water langs een buis met gevuld met GFO, dus de reactie vindt alleen in de reactor buis plaats.
Bij ijzer chelaat zit de Ijzer hydroxide door de water kolom en is de reactie door het hele waterkolom.
welke zal sneller werken ? die conclusie mag de lezer zelf trekken, ik weet het wel.
welke methode jou voorkeur heeft bepaal jij zelf, aan de hand van je doelstelling. (controle, geleidelijk verlagen of juist niet)

Fosfaat verwijdering door ionen wisseling gaat als volgt:
de Fe(OH)3 zal onder normale omstandigheden OH[SUP]1- [/SUP]ionen uitwisselend met PO4[SUP]3-[/SUP]
3x OH[SUP]1- [/SUP]komen vrij en 1x PO4[SUP]3-[/SUP] ion word geabsorbeerd.

Fe(OH)3 + PO4[SUP]3-[/SUP] => FePO4 + 3OH[SUP]1-
[/SUP]
Zowel Fe(OH)3 als FePO4 zijn vaste stoffen en zullen herkenbaar zijn als een waas in de bak bak. Hoe erg zal afhangen van de gebruikte concentratie. Deze waas blijft niet in de bak zitten maar zal voor een groot deel door mechanische filtratie en afschuiming verdwijnen. Zeer herkenbaar omdat zowel de afschuiming als de powerfilter watten rood/bruin gaan kleuren. Dit is ook afhankelijk van je gebruikte concentraties. De resterende neerslag zal net als ditritus op den duur ook uiteindelijk in de filtratie terecht komen. Omdat dit een continu gaande proces is zal er van alles aanwezig blijven in het syteem. Het gebonden FePO4 kan dus ook neerslaan en op je substraat terecht komen, maar dat geld ook voor ditritus, uiteindelijk verdwijnt dat ook door filtering.
Zou dat niet het geval zijn dan zou het substraat van mijn aquarium oranje/bruin moeten zijn, want dat is de kleur van beide stoffen. Neerslag blijft niet in het waterkolom hangen.

De binding FePO4 weer los maken kan alleen in een zeer zure omgeving of een geheel basische omgeving. Beide situaties komen niet voor in het aquarium. (anders was alles al dood)
Hierop berust het regeneren van GFO d.m.v. NaOH
Door het overschot van OH[SUP]1-[/SUP] ionen word de binding van de FePO4 weer vervangen door Fe(OH)3.

FePO4 + 3OH[SUP]1-[/SUP] => Fe(OH)3 + PO4[SUP]3-[/SUP]

Ik hoop hiermee een redelijk benadering van mijn theorie te hebben gegeven.

Laatst bewerkt:
Dank voor deze uitleg..voor mij als leek is het redelijk te volgen je uitleg. topjes

Lang geleden dat ik iets met scheikunde heb gedaan.. :rolleyes:;)

Ijzer (II en III) bindt zich aan fosfaat en vormt een onoplosbare neerslag (poeder) (was een examenoefening chemie) . Als er geen stroming was zou het poeder zich op de bodem vormen, maar door de stroming blijft het in beweging en lijkt het op waas. Waarschijnlijk schuimt de afschuimer , of de filterwatten het er wel weer uit. Het doet dit vanaf een bepaalde concentratie.Dus een echt overschot zul je niet hebben denk ik.

Dat is wat ik constateer bij het gebruik van het ijzer chelaat op deze wijze. Daar maak ik nu dankbaar gebruik van.
Bevestiging hiervan heb ik door in maart met ijzer chelaat te stoppen, waardoor de fosfaat en nitraat opgelopen was.
Bij het hervatting van doseren ijzer chelaat kreeg ik het fosfaat weer netjes binnen de grenzen.
Geen zichtbare opbouw van ijzer residu in de bak na een jaar gebruik.
Andere gebruikers hebben al baat gehad bij het verlagen van hardnekkig hige fosfaat d.m.v. de ijzer chelaat.

m.v.g. GlennF

Heb even snel de laatste paragraaf gescand en de schrijver geeft aan dat hij al jaren ijzer doseert en nog nooit schadelijke gevolgen heeft ondervonden. In de voorlaatste paragraaf las ik wel een stuk over dat bij de afwezigheid van voldoende macroalgen het ook negatief kan doorslaan en juist voor een versterkte microalg groei kan zorgen.

Ga morgen het stuk verder eens op mijn gemak doorlezen..dank voor de link! topjes

Het is wel zo dat ik in DSR en iets hogere fosfaat en nitraat aanhoud van de gangbare adviezen en nu ook ijzer erbij doseert.
Dit "kan" een bestaande algen plaag versterken. Die bestrijd ik dan op gepaste wijze.
De voorruit kan snelle aanslag krijgen. Die reinigen ik dagelijks of om de dag. (Het schoonmaken van de ruit zou weleens als voedsel voor koralen kunnen dienen.)
Als daardoor alle koralen gezond zijn en mooi kleuren heb ik het beetje extra werk ervoor over.
Hoe je ermee omgaat is natuurlijk een eigen keuze.

DSR is je gereedschappen kist met een handleiding erbij. Uiteindelijk is het de timmerman die er een kunstwerk van maakt.

m.v.g. GlennF

Kun je best goed doen zo. Voor de mensen die dit zelf willen maken: los 50.7 gram natriumcitraatdihydraat op in 250 mL reverseosmose water. Oplossen. Voeg dan 25 gram ijzersulfaatheptahydraat toe en los dit op. Zo heb je een goed werkzame ijzerchellaat oplossing. Stoffen zijn te verkrijgen bij hekserij.nl of bij een apotheek. Kost echt niets.....

Ik ben hier zelf geen voorstander van, behalve als je veel marcoalgen wil groeien. rowapos in een wervelbedje is veel makkelijker in minder omslachtig en gevaarlijk. Deze zijn al genoeg benoemd door anderen dus daar zal ik me niet meer aan wijden. Maar goed iedereen zo zijn/haar manier.

Groeten,
Dennis

Het is wel zo dat ik in DSR en iets hogere fosfaat en nitraat aanhoud van de gangbare adviezen en nu ook ijzer erbij doseert.
Dit "kan" een bestaande algen plaag versterken. Die bestrijd ik dan op gepaste wijze.
De voorruit kan snelle aanslag krijgen. Die reinigen ik dagelijks of om de dag. (Het schoonmaken van de ruit zou weleens als voedsel voor koralen kunnen dienen.)
Als daardoor alle koralen gezond zijn en mooi kleuren heb ik het beetje extra werk ervoor over.
Hoe je ermee omgaat is natuurlijk een eigen keuze.

DSR is je gereedschappen kist met een handleiding erbij. Uiteindelijk is het de timmerman die er een kunstwerk van maakt.

m.v.g. GlennF

Mooi gesproken, Glenn! En dank voor alle extra uitleg en onderbouwing..wordt gewaardeerd! topjes

Kun je best goed doen zo. Voor de mensen die dit zelf willen maken: los 50.7 gram natriumcitraatdihydraat op in 250 mL reverseosmose water. Oplossen. Voeg dan 25 gram ijzersulfaatheptahydraat toe en los dit op. Zo heb je een goed werkzame ijzerchellaat oplossing. Stoffen zijn te verkrijgen bij hekserij.nl of bij een apotheek. Kost echt niets.....

Ik ben hier zelf geen voorstander van, behalve als je veel marcoalgen wil groeien. rowapos in een wervelbedje is veel makkelijker in minder omslachtig en gevaarlijk. Deze zijn al genoeg benoemd door anderen dus daar zal ik me niet meer aan wijden. Maar goed iedereen zo zijn/haar manier.

Groeten,
Dennis

Het gevaar met Rowaphos is dat door een te snelle daling van het fosfaat je koralen een flinke klap kunnen krijgen. Dat is juist hetgeen waar ik op dit moment altijd bang voor ben als ik weer een fosfaatwissel gepland heb staan.

Dit gevaar kun je indammen door niet te veel te gebruiken en te spelen met de stroming door je wervel bed. Ook kun je het wervel bed tijdelijk stil zetten. Toevoegen van ijzer is potentieel veel agressiever omdat je in 1 klap een grote hoeveelheid neerslaat. Berekenen hoeveel kun je nooit, aangezien een gedeelte organisch gebonden gaat worden, een gedeelte neerslaat op je CaCO3 oppervlak en gedeelte wordt afgeschuimt enz.... In welke hoedanigheid is allemaal weer afhankelijk van vele parameters waaronder pH (erg belangrijk) In het geval van Ozon licht het nog gecompliceerder aangezien O3 atomen reacties aan kunnen gaan met de betrokken stoffen. Door kleine hoeveelheden te dosseren en veel te meten kun je dit ondervangen. Maar dit kun je ook sturen met rowaphos.
Het gevaar met Rowaphos is dat door een te snelle daling van het fosfaat je koralen een flinke klap kunnen krijgen. Dat is juist hetgeen waar ik op dit moment altijd bang voor ben als ik weer een fosfaatwissel gepland heb staan.

Hoi Glenn,

Dank voor je uitleg in post 70, zeer duidelijk was wel iets waar ik nog even mee zat. De verbinding die ijzer met fosfaat of nitraat maakt, gaat dit een toekomstige fosfaat- of nitraatbom worden of niet. Niet dus want een deel verdwijnt gewoon uit het systeem door afschuimen of schoonmaak van de bak. En alleen onder zeer basische of zure omstandigheden is sprake van een bom maar dan is toch alles in het aquarium al kapot.

Groet Mark

Is moeilijk om te zeggen of dit echt zo is. Ik vind dat we dit niet als feit kunnen brengen vanuit chemisch oogpunt. Is nl heel erg afhankelijk van de omstandigheden in je bak. Leeftijd, soorten licht, ozon, KH, pH concentratie andere reageren stoffen. Onder normale omstandigheden zal een deel zeker neerslaan door een reactie aan te gaan met CaCO3 op je rif. Even een quote, schrijver van artikel in de link uit 2002 is na 2008 overgegaan op een andere manier van ijzer doseren en zal het zelf zonder refugim ook niet meer doen. Kies zelf.
Hoi Glenn,

Dank voor je uitleg in post 70, zeer duidelijk was wel iets waar ik nog even mee zat. De verbinding die ijzer met fosfaat of nitraat maakt, gaat dit een toekomstige fosfaat- of nitraatbom worden of niet. Niet dus want een deel verdwijnt gewoon uit het systeem door afschuimen of schoonmaak van de bak. En alleen onder zeer basische of zure omstandigheden is sprake van een bom maar dan is toch alles in het aquarium al kapot.

Groet Mark

Groeten,
Dennis

Jou mening wordt gewaardeerd dennis, het kan nooit kwaad dat mensen op de risico te wijzen, dat doe ik ook. Als je de risico kent dan kan je ook ingrijpen als het nodig is. We moeten ons kop zeker niet in het zand steken voor dat soort zaken.
Het is altijd een afweging die je moet maken van de voordelen tegen de "potentiële" nadelen. Bij mij slaat toevallige het balans uit naar de voordelen.
Om kort te zijn, het was voor mij niet mogelijk geweest het huidige resultaat te halen, zonder dit als een van de gereedschappen te benutten. Sommige koralen zouden zelf afsterven, dus die keus maken lijkt mij dan niet zo moeilijk.

ik heb niks tegen GFO en heb het ook nog staan, maar ik moet zelf zeggen dat ik wel merk dat ijzer chelaat doseren sneller werkt, daarom staan nu de twee buizen gevuld met totaal 3 liter GFO nu niks te doen.

De keus vloeibaar ijzer of in reactorbuis kan mede bepaald worden door, persoonlijke voorkeur capaciteit of snelheid van verlagen.

Back
Bovenaan