uit het voorgaande kan je concluderen dat de ijzer bindingen zullen neerslaan.
om dit doseerbaar te maken, word een chelaat gebruikt in de vorm van een citraat.
Hoe werkt het fosfaat verwijderen d.m.v. ionen uitwisseling met Ijzer Hydroxide vormen.
Dit zijn vaste korrels(GFO), of vloeibaar (chelaat).
Het verschil is:
Bij GFO moet water langs een buis met gevuld met GFO, dus de reactie vindt alleen in de reactor buis plaats.
Bij ijzer chelaat zit de Ijzer hydroxide door de water kolom en is de reactie door het hele waterkolom.
welke zal sneller werken ? die conclusie mag de lezer zelf trekken, ik weet het wel.
welke methode jou voorkeur heeft bepaal jij zelf, aan de hand van je doelstelling. (controle, geleidelijk verlagen of juist niet)
Fosfaat verwijdering door ionen wisseling gaat als volgt:
de Fe(OH)3 zal onder normale omstandigheden OH[SUP]1- [/SUP]ionen uitwisselend met PO4[SUP]3-[/SUP]
3x OH[SUP]1- [/SUP]komen vrij en 1x PO4[SUP]3-[/SUP] ion word geabsorbeerd.
Fe(OH)3 + PO4[SUP]3-[/SUP] => FePO4 + 3OH[SUP]1-
[/SUP]
Zowel Fe(OH)3 als FePO4 zijn vaste stoffen en zullen herkenbaar zijn als een waas in de bak bak. Hoe erg zal afhangen van de gebruikte concentratie.
Deze waas blijft niet in de bak zitten maar zal voor een groot deel door mechanische filtratie en afschuiming verdwijnen. Zeer herkenbaar omdat zowel de afschuiming als de powerfilter watten rood/bruin gaan kleuren. Dit is ook afhankelijk van je gebruikte concentraties. De resterende neerslag zal net als ditritus op den duur ook uiteindelijk in de filtratie terecht komen. Omdat dit een continu gaande proces is zal er van alles aanwezig blijven in het syteem. Het gebonden FePO4 kan dus ook neerslaan en op je substraat terecht komen, maar dat geld ook voor ditritus, uiteindelijk verdwijnt dat ook door filtering.
Zou dat niet het geval zijn dan zou het substraat van mijn aquarium oranje/bruin moeten zijn, want dat is de kleur van beide stoffen. Neerslag blijft niet in het waterkolom hangen.
De binding FePO4 weer los maken kan alleen in een zeer zure omgeving of een geheel basische omgeving. Beide situaties komen niet voor in het aquarium. (anders was alles al dood)
Hierop berust het regeneren van GFO d.m.v. NaOH
Door het overschot van OH[SUP]1-[/SUP] ionen word de binding van de FePO4 weer vervangen door Fe(OH)3.
FePO4 + 3OH[SUP]1-[/SUP] => Fe(OH)3 + PO4[SUP]3-[/SUP]
Ik hoop hiermee een redelijk benadering van mijn theorie te hebben gegeven.