Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Davids zeewater avontuur

Vandaag de bak gevuld met kraanwater tbv proefdraaien. Techniek lijkt prima te draaien. Met de deurtje dicht hoor je vrijwel geen geluid van de techniek in de sump. Wel hoor ik nog behoorlijk wat watergeklater van de overloop. Als ik echter met de kogelkraan het waterniveau in de overloop hoger regel kom ik al snel uit bij de noodoverloop.

360.jpg

Laatst bewerkt:
Afstellen met zoet water heeft ook geen zin, zoutwater heeft een andere dichtheid en spanning op het water. Met kraanwater kreeg ik hem ook niet stil, later na een weekje zoutwater perfect stil gekregen. En zoals hierboven aangegeven, beetje door de noodoverloop is ok.

Is het geen idee om de bak te vullen met osmose water , daarna in een emmer osmose water en zout mengen zodat je geconcentreerd zoutwater maakt en het dan pas in je aquarium gooit ?
heb je ook geen probleem met zoutresten die niet lekker op willen lossen...deze blijven dan in de emmer achter.

Is het geen idee om de bak te vullen met osmose water , daarna in een emmer osmose water en zout mengen zodat je geconcentreerd zoutwater maakt en het dan pas in je aquarium gooit ?
heb je ook geen probleem met zoutresten die niet lekker op willen lossen...deze blijven dan in de emmer achter.

Dank voor de tip, zo heb ik het toevallig ook gedaan. Leek me niet goed om het zout er zo in te doen.

Water zit erin en betreft netto ongeveer 150 liter. Aangezien de temperatuur van het water nog maar tegen de 22 graden aan zit heb ik eerst reef crystal zout toegevoegd tbv 120 liter water. Morgen eerst maar kijken hoe het ervoor staat als de bak op temperatuur is en dan verder zout toevoegen.

Zo nu en dan komt er nog best veel lucht mee via de retour vanuit de opvoerpomp. Zie ook het filmpje dat ik gemaakt heb. Je kan ook zien dat de eitwitafschuimer flink bezig is.

Ik heb mijn eerste uitdaging te pakken. De retour vanuit de opvoerpomp blaast om de paar minuten luidruchtig de nodige luchtbellen de bak in en er komt dan water uit de ventilation angle op de retour in de bak. In de handleiding staat over de ventilation angle:

There is a blue fitting in the mounted bend of the return line. Here, air is sucked in when the pump in the cabinet fails. This prevents the formation of communicating pipes and an overflow of the filter tank by returning water.

De opvoerpomp in de sump staat keurig onder water, ik heb voor de zekerheid teflontape om de aansluitingen van de siliconenslang gedaan en om de uitstroom die aan de pvc buis vast zit.

360.jpg

Wie heeft enig idee wat er aan de hand is en wat ik kan doen om dit te verhelpen?

Ik heb meerdere kwikthermometers omdat ze inderdaad kunnen afwijken maar wat is een goed alternatief? Ik heb van die plakstrips gehad en van die digitale en ook die waren niet altijd betrouwbaar.

Het luchtbellen probleem is helaas nog niet opgelost. Ik heb het waterniveau nu behoorlijk hoog zodat er net iets in de noodoverflow stroomt en dan brengt de retour veel minder lucht mee maar het is nog steeds niet zoals het hoort. Niemand een idee wat dit kan zijn en wat ik er aan kan doen?

Los van het luchtbellenprobleem is het erg leuk om op te starten. Gister twee stukjes levend steen uit de grote koralenkweekbak van Ocean Art meegenomen en in de sump gedaan. Onderin de emmer zag ik al een vlokkreeftje en een kokerwormpje. Vanochtend met de kinderen vol bewondering gekregen naar diverse brokkelsterren die aan de wandel waren in de sump.

360.jpg

Verlichting kan ik helaas niet dimmen en ik lees dat verlichting bij de opstart wel aan te raden is dus heb ik die eerst maar op 9 uur ingesteld. Ook heb ik een lampje aan boven de sump aangezien hier het levend steen in zit voor eventuele lichtbehoevende organismen. Mijn plan is verder om voor de opstart 0,5 tot 1 ml reef fuel per dag toe te voegen en een klein beetje voer.

De bak was vanochtend nog erg mistig maar is nu kraakhelder.

360.jpg

Ik lijk ook de oorzaak van het luchtbellenprobleem verholpen te hebben. Het blauwe ventiel op de retour die moet voorkomen dat ie gaat hevelen bij stroomuitval neemt blijkbaar lucht op. Ik heb dit ventiel even op een provisorische manier dicht gemaakt en nu komen er niet meer om de paar minuten grote luchtbellen meer uit. Alleen soms nog wat microbubbels maar dat stoort niet.

360.jpg

Volgens mij is het de bedoeling dat het slangetje van het blauwe ventiel minimaal een cm of zo onder water hangt.
daardoor zuigt hij geen lucht mee en als de pomp uitvalt zal het water even hevelen tot het slangetje boven water komt...

Volgens mij is het de bedoeling dat het slangetje van het blauwe ventiel minimaal een cm of zo onder water hangt.
daardoor zuigt hij geen lucht mee en als de pomp uitvalt zal het water even hevelen tot het slangetje boven water komt...

Dat is ook nog wel een idee Peter! Ik ga dat nog even proberen.

Gisteravond een sticker geplakt op de sump. Vandaag om 12h even gekeken en het waterniveau was al behoorlijk gezakt. Ik heb anderhalve liter osmosewater bijgevuld in de sump om weer op de sticker te komen. Verdamping van 1,5 liter op 16h is 2,25 liter per dag. Als ik dat doorreken is dat 10% van het netto watervolume per week. Dat vind ik best veel. Is dat normaal bij zeewater icm een open bak? Temperatuur omgeving is 22,5 graad.

Dat is ook nog wel een idee Peter! Ik ga dat nog even proberen.

Gisteravond een sticker geplakt op de sump. Vandaag om 12h even gekeken en het waterniveau was al behoorlijk gezakt. Ik heb anderhalve liter osmosewater bijgevuld in de sump om weer op de sticker te komen. Verdamping van 1,5 liter op 16h is 2,25 liter per dag. Als ik dat doorreken is dat 10% van het netto watervolume per week. Dat vind ik best veel. Is dat normaal bij zeewater icm een open bak? Temperatuur omgeving is 22,5 graad.
Heb ik ook ongeveer. Rond de 2 liter per dag op 200 liter.
Scheelt af en toe met het weer, maar dat is wel het gemiddelde

Circa 5 liter op mijn vorige 130-60 cm open bak.
Circa 7 liter (?) op mijn huidige 160-70 cm open bak.

De weersomstandigheden spelen een uitermate belangrijke rol. Een lage luchtvochtigheid (droge lucht) leidt tot meer verdamping.

Back
Bovenaan