Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Davids zeewater avontuur

Met dit soort continue ongefundeerde input (in ongeveer alle topics) draag je niets bij aan dit forum. Face-book lijkt mij meer jouw terrein.
Niet aardig...maar je hebt zeker een punt.

Ik ben ook klein begonnen, en weet dat het zeker kan met de nodige interesse en aandacht.
 
Mijn eerste bak, een nano, ben ik gestart met geheel levend steen. In mijn grotere bak zit voornamelijk AquaHolland Coralsea Reef Rock . Dit heb ik gebruikt om rustig aan een scape te werken.
Je zou het ook deels kunnen doen. Zowel goed levend steen als dood steen. (Dood steen voor evt je scape)

Heel veel plezier met de opstart 👍
 
Als je ongedierte vrij wil zijn en blijven zul je ook een rigoreus quarantaine beleid moeten voeren op alles wat de bak ingaat.
Er zijn ecologische overwegingen voor een opstart met dood steen.
En uiteraard financiële overwegingen, maar dat vraagt wel om geduld en aandacht bij de opstart want als de bak niet volledig is ingedraaid en er gaat levende have in dan kan het alsnog een dure aangelegenheid worden.
 
Ik ben ook voor echt vers levend steen of zoals al gezegt is levend steen in de sump en dood in de bak
Keramiek nooit meer er blijft altijd een soort stoflaag vanaf komen bij mij
Ook een optie is om wat steen in een bevriende aquariaan zijn sump te leggen of als hij dat al heeft er enkele van te mogen overnemen om je bak te enten
 
Dank voor alle input. Ik dacht dat de heersende mening toch zou zijn om met levend steen te werken maar ik zie nu dat dit niet echt hoeft. Punt is ook, hoe kom je aan vers levend steen? En wat is de definitie van levend steen? Ik zie hier bij de LFS wel levend steen te koop maar dat komt niet vers uit de zee maar ligt in van die grote reservoirs. Ze verkopen dit als geënt steen. Is dat wat? Ook verkopen ze van die kant en klare stukken stukken keramiek en real reef rock maar als ik het goed lees zijn de ervaringen daarmee niet top. Opstarten met levend steen lijkt me interessanter maar wellicht ook lastiger. Mag dit wel boven water komen of sterft alles dan meteen af? Hoe krijg je het dan in de bak?
 
Levend steen, goed vers levend steen, is het mooiste wat je kan gebruiken.
Dit bevat meteen de juiste bacteriën en organismen om een goede start te garanderen.
Je koopt vers steen liefst direct na import, dus dat je zelf de dozen open maakt en de mooiste stukken eruit haalt.
Vroeger... Zag je dan op de bodem nog van alles kruipen, vlokreetjes, pistoolgarnalen, zeesterren, krabben, etc..
Dit steen wordt vochtig vervoerd en kan best even boven water. Zorg er wel voor dat het niet uitdroogt als je je scape aan het maken bent. Zorg voor een gevuld aquarium of een paar emmers natuurlijk zeewater om de boel nat te houden.
 
Maar de vraag is wat is nog echt levend steen?
Bij coral en fishe wisten ze me te zeggen dat er al een hele tijd geen levend steen meer mag ingevoerd worden.
En de levend steen dat er nu verkocht word is eigenlijk stukjes dat ze zelf nog hadden liggen en er zelf doodsteen aan toevoegen om deze te enten.

Dit is 1 van de basins waar dat ze zelf levend steen in maken iets van een 10m op 20m

IMG_20200812_083436.jpg
 
Maar de vraag is wat is nog echt levend steen?
Bij coral en fishe wisten ze me te zeggen dat er al een hele tijd geen levend steen meer mag ingevoerd worden.
En de levend steen dat er nu verkocht word is eigenlijk stukjes dat ze zelf nog hadden liggen en er zelf doodsteen aan toevoegen om deze te enten.

Dit is 1 van de basins waar dat ze zelf levend steen in maken iets van een 10m op 20m

Bekijk bijlage 537597
Op zich is dat prima, als ze het steen maar met goed steen enten en lang genoeg laten liggen in - goed - water zodat kleine organismen, kalkalgen etc zich ook kunnen vermeerderen
 
Dit is zeker prima hoor.


Maar ik bedoel gewoon je hoort vaak dat er na verloop van tijd bepaalde bacteriën dood gaan en minder diversiteit van bacteriën krijgt.

Als er idd al enige tijd geen levend steen mag ingevoerd worden.
Dan veronderstel ik dat dit in deze grote basins dit toch ook gebeurt na verloop van tijd als je er geen levend steen toevoegt van uit de zee zelf.
 
Goed levend steen is zo extreem veel meer dan wat calciumcarbonaat met een paar bacteriën.
Juist de combinatie met alle macro-fauna en flora die ermee mee komt, maakt het verschil. Deze populaties ontwikkelen zich ook tijdens de opstart, ze zorgen voor een efficientere afbraak van voedingsresten en zijn onmisbaar in het tot stand brengen van een stabiele biologische basis die zelfregulerend is en daardoor vervolgens ook tegen een stootje kan. Tevens vormen deze een voedselbron voor koralen en vissen, wat erg waardevol is voor nieuw geïntroduceerde vissen die nog moeten wennen aan het leven in gevangenschap.

Ben het wat betreft ge-ent steen eens met Patrick: Als deze macro organismen ook vertegenwoordigd zijn in dat grote entingsbasin, dan kan dat steen een prima alternatief zijn.

Voor vers levend steen kijk je gewoon op het zendingenschema van De Jong. Dan kan je precies zien wanneer het daar binnenkomt en vraag je je favoriete winkel om daar een x aantal kilo van te bemachtigen. Wees niet afwachtend, maar assertief. En ja af en toe moet je geduld hebben... Maar zonder dat kom je niet ver in deze hobby.
 
Laatst bewerkt:
Ook een overweging: milieu. Je kunt er best voor kiezen om met dood rifsteen te beginnen. Levend steen over de wereld laten vliegen is in mijn ogen achterhaald omdat het niet nodig is en zwaar belastend voor milieu. Ik ben anderhalf jaar geleden gestart met dood steen en een goed bacteriepreparaat (of meerdere verschillende) en dat gaat prima. De opstart duurt wat langer, maar het is sowieso een hobby waarbij geduld nodig is. Voordeel is ook dat je geen ongewenste ondiertjes mee krijgt.
 
Ook een overweging: milieu. Je kunt er best voor kiezen om met dood rifsteen te beginnen. Levend steen over de wereld laten vliegen is in mijn ogen achterhaald omdat het niet nodig is en zwaar belastend voor milieu. Ik ben anderhalf jaar geleden gestart met dood steen en een goed bacteriepreparaat (of meerdere verschillende) en dat gaat prima. De opstart duurt wat langer, maar het is sowieso een hobby waarbij geduld nodig is. Voordeel is ook dat je geen ongewenste ondiertjes mee krijgt.
Dood steen is niet veel beter hoor..
Meeste wordt als levend uit het water gehaald, gedroogd en gebleekt in de zon en alsnog met het vliegtuig verscheept.
Bij levend steen hebben de organismen nog een goede kans van overleven..

En daarbij, juist door de import heeft dat steen waarde en gaan ze er voorzichtig mee om.
Is er geen import wordt het met explosieven gewonnen en gebruikt voor wegenbouw.. 🤷‍♂️
 
Dood steen is niet veel beter hoor..
Meeste wordt als levend uit het water gehaald, gedroogd en gebleekt in de zon en alsnog met het vliegtuig verscheept.
Bij levend steen hebben de organismen nog een goede kans van overleven..

En daarbij, juist door de import heeft dat steen waarde en gaan ze er voorzichtig mee om.
Is er geen import wordt het met explosieven gewonnen en gebruikt voor wegenbouw.. 🤷‍♂️

Ja daar zeg je zoiets. Dood levend steen via marktplaats dan :).
 
Ook een overweging: milieu. Je kunt er best voor kiezen om met dood rifsteen te beginnen. Levend steen over de wereld laten vliegen is in mijn ogen achterhaald omdat het niet nodig is en zwaar belastend voor milieu. Ik ben anderhalf jaar geleden gestart met dood steen en een goed bacteriepreparaat (of meerdere verschillende) en dat gaat prima. De opstart duurt wat langer, maar het is sowieso een hobby waarbij geduld nodig is. Voordeel is ook dat je geen ongewenste ondiertjes mee krijgt.
Voor vers levend steen kijk je gewoon op het zendingenschema van De Jong.
En hoe kan ik die vinden?
 
Keramiek met een kleurtje is ook niet beter. Real Reef Rock wordt in Californië gemaakt.

Niet alleen kost de productie energie, maar het steen is veel dichter dan echt levend steen dus er moeten ook meer kilo’s overgevlogen worden...

Ja daar zeg je zoiets. Dood levend steen via marktplaats dan :).
Dood steen is niet veel beter hoor..
Meeste wordt als levend uit het water gehaald, gedroogd en gebleekt in de zon en alsnog met het vliegtuig verscheept.
Bij levend steen hebben de organismen nog een goede kans van overleven..

En daarbij, juist door de import heeft dat steen waarde en gaan ze er voorzichtig mee om.
Is er geen import wordt het met explosieven gewonnen en gebruikt voor wegenbouw.. 🤷‍♂️
 
Succes! En over die koeler. Die is zijn geld dubbel en dwars waard. Het is steeds vaker achterlijk warm in ons land en niet maar 1 dag. Ik zie (vooral op facebook) zoveel bakken langskomen waarin alles kapot is gegaan de afgelopen dagen. En dan doen mensen moeilijk over 200 euro voor een 2e hands koeler maar laten wel 3000 euro koraal sterven..
 
Ja daar zeg je zoiets. Dood levend steen via marktplaats dan :).
Ook niet altijd een goed idee , krijg je de ellende van een ander...
vaak stoppen ze niet omdat de bak het zo goed doet !!!
ik ben voorstander van dood steen in cominatie met een deel vers levend steen.
mijn dood steen heb ik destijds van atol gekocht en gedeeltelijk in een grote winkel in duisburg...
 
Ik ben erg blij met alle reacties. Ik ben jaren actief geweest op diverse zoetwaterfora maar die zijn bijna allemaal op sterven na dood. Fijn dat er voor deze hobby nog zo’n actief forum is. Echt iets om te koesteren want het komt de hobby ten goede en daar profiteren we uiteindelijk allemaal van.

Goede tip van de Jong Marinelife. Ik zie dat ze binnenkort weer een zending uit Indonesië verwachten. Mijn plan is nu op te starten met grotendeels dood steen met als aanvulling wat vers levend steen. Ik zal zien of mijn lfs dat kan leveren. Plan B is om toch te starten met alleen dood steen. De opstart met (deels) levend steen lijkt me alleen interessanter.
 
Ook niet altijd een goed idee , krijg je de ellende van een ander...
vaak stoppen ze niet omdat de bak het zo goed doet !!!
ik ben voorstander van dood steen in cominatie met een deel vers levend steen.
mijn dood steen heb ik destijds van atol gekocht en gedeeltelijk in een grote winkel in duisburg...

Dat is waar. Ik heb zelf alles geloogd voordat ik het in gebruik heb genomen.
 
Bovenaan