Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Davids zeewater avontuur

Vandaag was ik bij de Ocean & Art hier in Leeuwarden. Daar staat een tweedehands bakje te koop met meubel van 50x50x50 met meubel, overloop, doorvoer en retour. Ik kan er een glazen bakje zonder vakken bij krijgen als sump van 40x40x40 en een Aqua Medic EVO 500 of een Tunze 9004 Skimmer en een opvoerpompje en stromingspomp. Ik moet er dan alleen nog een lamp bij zoeken. Zou dit wat zijn?

360.jpg

Laatst bewerkt:
Inmiddels een uitvraag gedaan bij Zorona voor een nieuwe sump. Ook ben ik wat aan het zoeken naar een geschikte skimmer. Is hier de regel hoe groter hoe beter? Is een Tunze 9004 of Aqua Medic EVO 500 ruim voldoende of zouden jullie aanraden om een Red Sea 300 Skimmer of Bubble Magus NAC 6 te nemen bij een bak van 125 liter? Geluid is daarbij ook wel belangrijk. Hij komt dus in de sump onderin de kast en hoe stiller hoe beter.

Qua lamp denk ik aan een AI Prime HD.

Al met al werd dat bakje optuigen met nieuwe techniek en sump toch best een kostbare grap en toen kwam ik een Aqua Medic Cubicus tegen van 50x60x50 met sump, lamp en originele techniek voor een zacht prijsje. Door schade en schande wijs geworden hou ik nog een slag om de arm maar in principe heb ik deze nu gekocht en ga ik de bak volgende week donderdag ophalen. Hierbij een foto van de bak. Zal eerst wel een schoonmaak klus worden. Reinigen met azijn of citroenzuur is geloof ik het beste?

360.jpg

Ik zou me over dat schoonmaken niet al te veel zorgen maken.

Hier zie ik een bakje (en ik weet er verder niks van) dat in zekere zin een stabiele (of stabiliserende) biotoop bevat.
Als het qua reisafstand mogelijk is zou ik steen en zand nat vervoeren.
Eventueel nog een deel water meenemen.
Onder de douche met kraanwater en een algenkrabber de ruiten even oppoetsen.
En dan direct de (nat gehouden) steen en zand er weer in.
Water erbij, en draaien maar.
Dan behoudt je maximaal wat je beschikbaar hebt aan biologie.

Een klinische opstart klinkt misschien wel leuk, maar voor je het weet ben je twee jaar onderweg om de bak in balans te krijgen.
Een doorstart verloopt veel sneller.

Details qua techniek komen daarna wel. Dat is allemaal niet zo ingewikkeld bij dit soort systeempjes.

Gisteravond de Cubicus opgehaald. Vandaag alles schoongemaakt. Citroenzuur is erg goed bevallen daarbij. Ik heb er uiteindelijk ongeveer 25 kilo steen bij gekregen. Dat had de verkoper in zijn tuin neergelegd na het leeghalen van de bak. Dat ligt nu te weken in zoetwater. Ik vraag me wel af in hoeverre dit steen zo weer bruikbaar is of dat het eerst gereinigd moet worden.

Verder heb ik ontdekt dat ze hier bij een ijzerhandel 10.000 liter osmose water op voorraad hebben voor glazenwassers. Zou dat ook iets zijn voor mijn zeeaquarium?

360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg

Waarom nu niet starten met zoutwater, paar stenen en een stromingspompje, meer niet ( ja beetje voeding erin)? Scheelt je een paar week opstart...

Houd er ook rekening mee dat bijv je afschuimer het niet doet op leidingwater. Ook andere pompen kunnen ander geluid maken dan met zoutwater :)

Ik zou in ieder geval de stenen in osmose water zetten en na een week eens testen hoeveel fosfaat er uit komt...

de tunze mageet kun je volgens mij gewoon bestellen.

osmose water voor glazenwassers is meestal niet 100%schoon , zij hebben er alleen belang bij dat de kalk er uit is.....

ook hier geldt TESTEN......

kijk ook even of dat verwarmings element helemaal onder water kan , vaak hebben ze een rubber afdichting die niet zeewater bestendig zijn.

verder adviseer ik ook om een aardpen in je sump te plaatsen......

https://zeeaquarium-winkel.nl/tunze-6025-500-magneethouder-tbv-turbele-6025-6045-6055

https://zeeaquarium-winkel.nl/vertex-titanium-grounding-pole-aarding-met-titanium-voeler

grt peter

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip @Mooneater

Misschien dat ik dan toch maar meteen met osmosewater vul na de vakantie en dan zout in de bak meng om er zeewater van te maken. Ik had alleen in het boekje van Tanne gelezen dat proefdraaien met zoetwater een must is.

@don pedro bedankt voor het meedenken. Tunze onderdeel is het prijzig, kan ik misschien beter een andere kopen want ik weet niet of deze dat nog waard is. Ik heb nog een vrijwel nieuwe Sicce Voyager 4 (6000 liter per uur) liggen maar die is denk ik te zwaar en heb ook nog een eheim 14011 (3800 liter per uur).

Osmosewater zal ik eerst testen met een TDS meter.

Verwarming is een goed punt, deze Jager van Eheim draaide ook op deze bak dus blijkbaar kan dat wel, misschien met het bovenste stuk iets boven de waterlijn? Dat is bij zoet ook gebruikelijk. Ik heb echter ook nog een Schego controller met titanium heater liggen van nog geen jaar oud, de heater is alleen 500 w dus moet dan een kleinere kopen.

Aardpen ken ik helemaal niet, ik zal me er even in verdiepen!

Een aardpen is in mijn ogen van levensbelang, ik heb zelf een keer onder Stroom gestaan vanuit mijn sump (defecte verwarming) en wil dit nooit meer meemaken ....

Spuit ze eerst eens schoon met een hoge druk reiniger
Check dan het fosfaat gehalte
Is dit ok dan verder behandelen
Met de door jou genoemde middelen verwijder je geen fosfaat
Als het fosfaat gehalte hoog is dan ben je maanden bezig om dat te verwijderen en kun je de stenen beter dumpen ....

Back
Bovenaan