Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dann90 dagboek

Gave stekjes.
Maar uiteindelijk viel het mee dan het installeren of niet?
Hoe gaat het met de koraalduivel?
Ja viel echt wel mee ja. En hij doet goed z'n werk zie ik al net. Eerste indruk echt een topding👍

Koraalduivel gaat top. Volgt me nu zelfs als ik tijdens zijn etenstijd bij de bak sta. Eet erg gretig en ook meerdere soorten voer. Mysis nu voornamelijk en soms geef ik wat Krill. Laatst met een stek plaatsen was ik em alleen even vergeten. Gelukkig zag ik hem op het laatste moment😅

Ja viel echt wel mee ja. En hij doet goed z'n werk zie ik al net. Eerste indruk echt een topding👍

Koraalduivel gaat top. Volgt me nu zelfs als ik tijdens zijn etenstijd bij de bak sta. Eet erg gretig en ook meerdere soorten voer. Mysis nu voornamelijk en soms geef ik wat Krill. Laatst met een stek plaatsen was ik em alleen even vergeten. Gelukkig zag ik hem op het laatste moment😅
Oké ja vind die koraalduivels ook super gaaf. Heb gehoord dat het behoorlijk pijnlijk is als je gestoken wordt.🙈
Goed te horen dat de installatie meevalt. Staat ook nog op m’n lijstje om zo’n filter aan te schaffen.

Je hebt een erg mooi scape! Je bak ziet er goed uit 👍🏼 Ik heb een clarisea filter roller en heb vandaag na 13weken pas de rol hoeven te vervangen 😁 Echt veel beter dan filtersokken
Thanks👍👍

Ja ik werd niet goed meer van die sokken. Om de 3 dagen moest ik ze schoonmaken. Laatst een midweekie weg en bij thuiskomst liepen ze alweer over. En ik ga niet de buren vragen om die dingen te verschonen. De meeste mensen vallen al achterover als ze zien wat achter de kastdeurtjes zit😅

Oké ja vind die koraalduivels ook super gaaf. Heb gehoord dat het behoorlijk pijnlijk is als je gestoken wordt.🙈
Goed te horen dat de installatie meevalt. Staat ook nog op m’n lijstje om zo’n filter aan te schaffen.

Ja hij doet ze eigen dingetje lekker. Kijkt niet eens naar andere vissen. Laat alleen z'n stekels zien als er een dokter te dichtbij komt bijv. Ik ga het niet gokken met te kleine vissen en hij moet zelf ook nog groeien, maar zoals ik het nu zie wacht ie steeds braaf tot ie savonds met de pipet gevoerd wordt. Dus ik zeg doen🤣👍

Wat bertreft die Reefmat. Ik zou kijken of je genoeg zou hebben aan die kleinere versie. Bij mij is et al aan de krappe kant namelijk.

Soms als ik niet snel genoeg ga met het voer eruit spuiten hapt ie naar de pipet. Hongerig baasje geworden haha

Bijlagen

• 20220508_221553.jpg
    20220508_221553.jpg
    125,1 KB · Weergaven: 50
  • 20220508_221636.jpg
    20220508_221636.jpg
    182,3 KB · Weergaven: 50
Zo even een update betreft de Reefmat 1200.

Kan er heel kort over zijn. Nog steeds helemaal tevreden!

Ik heb wel een goeie week zitten stoeien met het afstellen van de afschuimer. Aangzien hij te weinig vuil binnen kreeg spoog ie alleen maar luchtbellen en maakte geen schuim. Gelukkig heb ik een DC afschuimer dus even het tempo naar beneden werken en het waterniveau in de afschuimer iets omhoog. Op deze manier dag bij dag bekijken wat ie deed en ik denk dat hij weer goed staat.💪

Maar wat een verademing dit in plaats van die g(r)afzakken wisselen elke 2 dagen. Tja ik ben dan ook wel lui🤣

Lab test binnen. Toch wel wat andere waardes dan ik zelf gemeten had. Ook maar eens de Iodine aan gaan pakken.

Bijlagen

Maar toch kan je niet klagen met deze waardes zien er goed uit zo 👍.
Iodine is een normaal iets ik denk dat mss 1 op 100 ofzo die goed heeft 😂.

Maar toch kan je niet klagen met deze waardes zien er goed uit zo 👍.
Iodine is een normaal iets ik denk dat mss 1 op 100 ofzo die goed heeft 😂.
Ik moet ook heel eerlijk bekennen dat ik door die lab test me er pas ben in gaan proberen te verdiepen🤣

Zijn geen slechte waardes toch.
Je was toch ook overgestapt op Ati essentials plus? Daar zit ook iets Iodine in dus hou hier wel rekening mee als je gaat bijdoseren. Zag in verschillende topics dat als ze het verbruik weten extra I in fles #1 doen.

Zijn geen slechte waardes toch.
Je was toch ook overgestapt op Ati essentials plus? Daar zit ook iets Iodine in dus hou hier wel rekening mee als je gaat bijdoseren. Zag in verschillende topics dat als ze het verbruik weten extra I in fles #1 doen.

Ik ben nog even het laatste restje van de Ati Pro aan het opmaken. Daarna stap ik over ja. Thanks voor de heads up want daar had ik niet aan gedacht👍

Prima waarden niets mis mee, Iodine kun je los doseren en met een salifert test meten
Is het met die van Salifert een beetje makkelijk werken? Of is het zoals een Po4 test van hun, dus vrij moeilijk te zien?

Ik ben nog even het laatste restje van de Ati Pro aan het opmaken. Daarna stap ik over ja. Thanks voor de heads up want daar had ik niet aan gedacht👍

Heb hier zelf ook wel eens een topic over gestart. Misschien heb je er wat aan.

Heb hier zelf ook wel eens een topic over gestart. Misschien heb je er wat aan.
Ik heb het even zitten doorlezen. Thanks👍

Ik zat ook wat verschillende merken te bekijken en kwam zelf op die van Red Sea (meeste extra toevoegingen naast de essentials gebruik ik van hun). Er wordt natuurlijk geadverteerd dat er bepaalde kleurbevorderingen zijn voor koralen. Heb je hier iets van gemerkt sinds je het hebt toegevoegd?

Ik heb het even zitten doorlezen. Thanks👍

Ik zat ook wat verschillende merken te bekijken en kwam zelf op die van Red Sea (meeste extra toevoegingen naast de essentials gebruik ik van hun). Er wordt natuurlijk geadverteerd dat er bepaalde kleurbevorderingen zijn voor koralen. Heb je hier iets van gemerkt sinds je het hebt toegevoegd?
Nee niet heel erg veel van gemerkt maar het aquarium draaide toen ook nog niet echt zo lang dus ja is dan ook moeilijk om te zeggen waardoor iets verandert.
Stonden toen ook vooral leders en lps koralen in toen ik ben begonnen met doseren van Iodine.

Vandaag toch maar overgestapt van de Salifert KH test naar Hanna. Ik ben bang dat ik door m'n eigen meet onkunde met Salifert toch onnodig KH ben gaan toevoegen. Sinds ik ben gaan toevoegen heb ik toch enkele sps koralen een klap gegeven lijkt wel. Acro die ik wilde proberen heeft het niet gehaald.

Met Salifert had ik veel verschillende metingen (de ene dag 6.7 de andere 7.1) en vrij lage waardes in tegenstelling tot de ICP-test. Ik ben gewoonweg niet zo handig met het spuitje, denk ik. De ene keer zit er een grotere luchtbel in dan de andere keer. Dan slaat de kleur net om maar als ik er een druppel bij doe slaat ie nog meer om. Doe ik daar zelfs een extra druppel bij, wordt de kleur nog intenser. Maar bij welk moment had ik het vorige keer gemeten... Lang verhaal kort; Ik ben er een kluns mee of denk te moeilijk. Is kijken of het beter gaat met Hanna.

Gelukkig zijn er wel nog wat andere koralen blij>
Before:
Screenshot_20220604-212036_Galleryn.jpg

After:
20220604_194424.jpg

Ook de rest vandaag weer getest en wat me opviel is dat m'n Po4 aan het zakken is. Heh?? Geen idee hoe het komt. Ik gebruik er niets voor en ook zelfs geen waterwissel tussentijds gedaan.

Po4 metingen:
Dag van ICP opsturen met Hanna: 0.16
ICP: 0.11
4 dagen later met Hanna: 0.14
vandaag met Hanna: 0.07 (2x gemeten)

Echt geen flauw idee. Het zal wel...
Eerst dacht ik dat de Chaeto wieren flink bezig waren maar m'n No3 is nog steeds aan het oplopen. Moet deze dan ook niet gaan dalen? Ik ben wel flink gaan verminderen in het voeren van Masstick. Van 1 balletje om de dag naar een halve in de week. Nu kan ik niets over verhoogde Po4 vinden door Masstick. Mocht iemand hier iets meer over weten hoor ik dat graag.

Voor de rest doet iedereen het nog goed. Dus we gaan de boel weer stabiel proberen te krijgen en rustig verder.

Lief dagboek,

Jij wist het al langer, maar ik denk het nu ook... Ik kom denk ik uit een ei.

Na een 3e dag KH meten met de Hanna zie ik toch weer een daling. De calculator vd Ati Essentials Pro erbij om te zien hoeveel ik extra moet doseren. Alle troep in de kast aan de kant om de doseerpomp bij te stellen en er valt me ineens wat op...

De bodem van de fles EN het doseerslangetje waren gekristalliseerd?! Ja dan kun je doseren tot je een ons weegt, maar gaat er weinig veranderen. Pfff, als ik dan ook effe kijk... fles in een heet bad gezet en flink schudden en terug aansluiten.

Ik ben blij dat ik ben gaan toevoegen met een fles KH van Red Sea anders was het nu misschien toch veel te laag. Misschien zat ik er dus toch niet ver naast met de Salifert test.

Vervolgens ivm nieuw Osmose toestel de waterkraan gesloopt door te strak aan te draaien. Na het te vervangen en het water er weer op te zetten is het wel handig dat je ook de nieuwe kraan DICHT hebt gezet🤣. Gelukkig maar dat ik er ook pas 1 minuut later bij kwam dat de hele garage zeiknat is geworden... #Blij-dat-ze-niet-thuis.

Maarja alles voor de hobby zullen we maar zeggen. Waarschijnlijk is het gekloot ook nog niet voorbij want heb het project skimmer verhogen van stal gehaald. Maar denk dat ik eieren ga kiezen voor m'n geld en een biertje pak en bankie ga hangen🤣

Bijlagen

• 20220606_131028.jpg
    20220606_131028.jpg
    122,4 KB · Weergaven: 33
  • 20220606_142125.jpg
    20220606_142125.jpg
    142 KB · Weergaven: 33
Back
Bovenaan